Antaisitko 4-6-vuotiaan kulkea yksin muutaman sadan metrin kerhomatkan?
Asutaan ulkomailla ja ensi viikolla 4-v. menee paikalliseen päiväkerhoon/eskariin ja kuuleman mukaan lasten tulisi itse kulkea matkat kerhon ja kodin välillä. Paikan piha ei myöskään ole aidattu ja lapset leikkivär välillä ulkona. 16 lapsen ryhmässä on normaalisti yksi ohjaaja.
Paikallisista tilanteessa ei ole mitään kummallista, koska käytäntö on aina ollut tämä, mutta minä olen kauhuissani.
Kommentit (11)
meillä lapsi on 4-vuotiaasta saakka itse kulkenut esim. kaverin luokse leikkimään, matka ehkä 100 m. Riippuu varmasti lapsen luonteesta ja reitin turvallisuudesta.
Eli ei mitään ison tien ylityksiä tms.
kuuleman mukaan lasten tulisi itse kulkea matkat kerhon ja kodin välillä
tarkoittaa sitä, että kerko/eskari/kunta ei hoida matkoja vaan vanhemmat hoitavat ne. Ei todellakaan sitä, että lapset YKSIN kulkisivat niitä.
Kerho on aina omalla asuinalueella ja lasten oletetaan kulkevan yksin sinne ja kotiin. Matkaa on varmaan 100-1000m lapsesta riippuen. Asuinpaikasta riippuen on tien ylityksiä. Kyse on kuulemma lapsen itsenäisyydestä ja lapset saavat kerhosta heijastinliivit. Joita käytetään joka päivä kerhomatkalla. Asumme Sveitsissä ja minä olen kauhuissani ajatuksesta, että antaisin lapsemme yksin/kaverin kanssa kulkea matkan, mutta naapurin lapsen äiti piti itsestään selvyytenä, että lapset kulkevat yksin.
kuuleman mukaan lasten tulisi itse kulkea matkat kerhon ja kodin välillä
tarkoittaa sitä, että kerko/eskari/kunta ei hoida matkoja vaan vanhemmat hoitavat ne. Ei todellakaan sitä, että lapset YKSIN kulkisivat niitä.
Muutenkin tuon ikäiset kulkee meidän asuinalueella tommosta matkaa kavereilleen ja leikkipuistoon.
en ikipäivänä laskisi yksin tuollaista matkaa. Joku hiipparikin voisi napata lapsen, mitä vaan voi sattua. Joku 50-100m voisi olla eri asia jos mulla olisi hyvä näköyhteys kerhoon asti.
kuinka nelivuotiaan täytyy itsenäistyä..
Ehkä juuri ja juuri antaisin tuon meidän eskarilaisen kulkea, jos matka olis sen 100-200m mutta että 4v???
Noh, riippuu tietty tenavastakin, mutta ainakin meidän taivaanrannanmaalari olis hukannut ittensä jotain etanoita ihmettelemään varmaan sata kertaa matkanvarrella ja haahuillut epähuomiossa auton alle, jos oisin 4-vuotiaana silmistäni päästänyt...
Poika on nyt 3,5v ja sekin hädintuskin kävelee äidin kanssa sinne mihin olis tarkoitus mennä :D Vaikea kuvitella, että puolen vuoden päästä olis valmis kulkemaan yksin...
vastuullinen 5 ja 6 vuotias selviää matkasta
Yksi lapsistani oli kykenevät 5-vuotiaana käymään kioskilla ja lähikaupassa ja kaksi muuta ei
joten riippuu paljon lapsesta mikälaista vastuuta pystyy ottamaan
Tämä yksi on ollut erityisen noheva ja reipas kaikessa.
lapseni on nyt 3.5v ja on täysin vahdittava omalla pihalla,joten tuskin pistäisin hänät yksin kerhomatkalle puolen vuoden päästä!
eskarilainen on eriasia.
4-vuotiaan mennä yksin. Miksi nelivuotiaan muka tulisi ohjeiden mukaan kulkea yksin? Ei niillä ole vielä vaaratilanteidentajua.