Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessakin pitäisi kieltää burkhat

Vierailija
21.08.2009 |

Lapsiakin pelottaa kaapunaiset. Mistä sen tietää, onko sisällä nainen vai joku pervo, esim. naisten vessoissa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkon vois myös erottaa valtiosta

Vierailija
2/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunnat ja munkit kans normaaliin pukeutumiseen.Entäs tämä huivien käyttö pikku-tytöillä. Ei missään maailmankolkassa lapsia pakoteta käyttämään kirjavan kirkuvaa huivia päänsä peitoksi.

Ja tuulipuku pitäisi ehdottomasti kieltää. Sitä pelkää variksetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on Suomessa oikeus olla hyväksymättä sitä. Sitä paitsi kulttuurissamme arvostetaan rehellisyyttä, sitä että uskaltaa näyttää naamansa.

Vierailija
4/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki näkemäni musliminaiset käyttävät vain huntua, eivät burkhaa. ja asun sentään isossa kaupungissa!

Vierailija
5/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki näkemäni musliminaiset käyttävät vain huntua, eivät burkhaa. ja asun sentään isossa kaupungissa!

Vierailija
6/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kaapunaisia liikkuu pilvin pimein. Myös sellaisia joilla kaikki peitetty ja silmien edessä vain verkko näkyy myös jonkin verran. Täällä on myös ihan pieniä lapsia joilla on huivit tiukasti päässä.

Vierailija
7/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain huntuja.

Tiedätkö varmasti eron?

Vierailija
8/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kokomusta kokokaapu, jossa silmienkin edessä joku harso... kyllä sitä on ahdistava katsoa. ei sovi suomalaiseen kulttuuriin ollenkaan.

Vierailija
9/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain huntuja.

Tiedätkö varmasti eron?

Vierailija
10/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan kieltää rumat tatuoinnit, läskit, leijona-kaulakorut ja partiolaisten huivit! Barrekadeille siis siskot!

Vierailija
11/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan afgaanien oma vaate. Suomessa saatetaan käyttää kasvot peittävää vaatetta nimeltä niqab. Ja niitäkin on erilaisia; on puoliniqabeja, kolmikerrosnigabega ym. Nämä jättävät silmät paljaiksi. Kolmikerrosniqabeissa on toisaalta mahdollisuus myös silmien peittämiseen.

Burkha on se, missä on se ristikko silmien edessä ja koko kaapu ulottuu kantajan päästä jalkoihin asti, noin suunnilleen. Ja näitä ei todellakaan Suomen kaduilla liiku.

Itse olen kokeillut sekä burkhaa että niqabia. Burkha oli päällä oikeasti miellyttävä ja siinä oli huomattavasti helpompi hengittää kuin vaikka niqabissa, vaikka niqab onkin pienempi ja sitä voisi kuvitella kevyemmäksi. Toisaalta niqabeitakin on niin monesta eri materiaalista tehtyjä, että ei voi yleistää.

Mutta missään nimessä en burkhassa lähtisi ulos, eikä kukaan muukaan tuntemani musliminainen. Niqabia käyttävät monet, ja itsekin olen sitä joskus harkinnut. En kuitenkaan usko, että tulen sitä koskaan käyttämään, sen verran tehokkaasti se sulkee ovet työelämään ja opiskeluun. Ihan tavallinen huivi päässä saa muutenkin tarpeeksi usein kuulla neekerihuora-juttuja ym.

Burkhaa kokeilin sisätiloissa, mutta niqab mulla oli kerran ulkonakin. Ja voi hyvä tavaton, sitä kohtelua jonka sain osakseni. Ihan kamlaa. Koskaan en uskaltaisi siinä yksin ulkona liikkua, niin törkeitä ihmiset olivat. :( Joten, rakkaat ystävät: sieltä niqabinkin alta näkee ja kuulee aivan loistavasti ja meilläkin on tunteet. Minä haluan kohdella muita ihmisiä ystävällisesti ja arvostavasti, vaikka en heidän valintojaan hyväksyisi. Samaa toivoisin myös itse kohtaavani.

Kiitos.

-Muslimi

Vierailija
12/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Ranskan burkha-kielto on muuten aivan idioottimainen. Se se vasta naisia syrjii ja alistaa!

Kun naiset ovat ennen päässeet ulos niqab päällään, niin nyt he jäävät kokonaan kotiin eivätkä lähde ulos enää ollenkaan. Ja monet naiset muuten käyttävät niqabia aivan omasta halustaan. Eivätkä halua siitä luopua. Jos Suomessakin vaikka huivi kiellettäisiin, niin minä jäisin kotiin. Ulos en lähde ilman huivia.

-Se muslimi, joka jo aikaisemmin kirjoitti... olinkohan 14.

Vierailija
13/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
14/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten etuoikeutetussa asemassa olet, kun voit _valita_ pukeudutko burkhaan (niqabiin tms) vai et!

Mielestäni niin kauan kuin maailmassa on naisia joiden on _pakko_ käyttää kyseisiä peittäviä vaatteita, ne ovat yksiselitteisesti naisten alistamisen symboli, ja vapaaehtoisesti sellaiseen pukeutuva nainen ponkittää sitä alistamisjärjestelmää omalta osaltaan.

En kuitenkaan missään tilanteessa tulisi sinulle huutelemaan mitään loukkauksia, mutta haluaisin sinunkin ymmärtävän millaisia ajatuksia minun päässäni liikkuu.

t. tavallinen suomalainen nainen

Se on ihan afgaanien oma vaate. Suomessa saatetaan käyttää kasvot peittävää vaatetta nimeltä niqab. Ja niitäkin on erilaisia; on puoliniqabeja, kolmikerrosnigabega ym. Nämä jättävät silmät paljaiksi. Kolmikerrosniqabeissa on toisaalta mahdollisuus myös silmien peittämiseen.

Burkha on se, missä on se ristikko silmien edessä ja koko kaapu ulottuu kantajan päästä jalkoihin asti, noin suunnilleen. Ja näitä ei todellakaan Suomen kaduilla liiku.

Itse olen kokeillut sekä burkhaa että niqabia. Burkha oli päällä oikeasti miellyttävä ja siinä oli huomattavasti helpompi hengittää kuin vaikka niqabissa, vaikka niqab onkin pienempi ja sitä voisi kuvitella kevyemmäksi. Toisaalta niqabeitakin on niin monesta eri materiaalista tehtyjä, että ei voi yleistää.

Mutta missään nimessä en burkhassa lähtisi ulos, eikä kukaan muukaan tuntemani musliminainen. Niqabia käyttävät monet, ja itsekin olen sitä joskus harkinnut. En kuitenkaan usko, että tulen sitä koskaan käyttämään, sen verran tehokkaasti se sulkee ovet työelämään ja opiskeluun. Ihan tavallinen huivi päässä saa muutenkin tarpeeksi usein kuulla neekerihuora-juttuja ym.

Burkhaa kokeilin sisätiloissa, mutta niqab mulla oli kerran ulkonakin. Ja voi hyvä tavaton, sitä kohtelua jonka sain osakseni. Ihan kamlaa. Koskaan en uskaltaisi siinä yksin ulkona liikkua, niin törkeitä ihmiset olivat. :( Joten, rakkaat ystävät: sieltä niqabinkin alta näkee ja kuulee aivan loistavasti ja meilläkin on tunteet. Minä haluan kohdella muita ihmisiä ystävällisesti ja arvostavasti, vaikka en heidän valintojaan hyväksyisi. Samaa toivoisin myös itse kohtaavani.

Kiitos.

-Muslimi

Vierailija
15/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikken ole muslimi.

Mulle on aivan sama miten ihmiset pukeutuvat, joku kulkee huntu päässä joku perse paljaana, mulle se on aivan se ja sama.

Minusta sitten mihihameet myös pitäisi kieltää... onhan se hamonen jonkun identiteettiä.

Vierailija
16/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan vaikka Afganistanin eilisten vaalien kunniaksi!

-17

miten etuoikeutetussa asemassa olet, kun voit _valita_ pukeudutko burkhaan (niqabiin tms) vai et!

Mielestäni niin kauan kuin maailmassa on naisia joiden on _pakko_ käyttää kyseisiä peittäviä vaatteita, ne ovat yksiselitteisesti naisten alistamisen symboli, ja vapaaehtoisesti sellaiseen pukeutuva nainen ponkittää sitä alistamisjärjestelmää omalta osaltaan.

En kuitenkaan missään tilanteessa tulisi sinulle huutelemaan mitään loukkauksia, mutta haluaisin sinunkin ymmärtävän millaisia ajatuksia minun päässäni liikkuu.

t. tavallinen suomalainen nainen

Vierailija
18/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatko autoa? Kuinka todistat henkilöllisyytesi pankissa?

Vierailija
19/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rätit pois päästä sanon minä!

Maassa maan tavalla tai maasta pois.

Vierailija
20/23 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin hiuksensa etteivät vaan naiset saa mitään tuhmia ajatuksia kun näkevät jotain niinkin kiihottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme