Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankinnat ennen vauvan syntymää

Vierailija
20.08.2009 |

Kahden viikon päästä laskettu aika, lapsen isä petti ja jätti (tai minä jätin) heti raskauden alkumetreillä. Olen työttömänä ja rahat tietenkin tiukilla. Kertokaas kuinka te pienituloiset olette selvinnneet kaikista hankinnoista joita ennen vauvan tuloa on joutunut tekemään (vaunut, sänky, vaatteet, turvakaukalo, ym.ym.)?

Aluksi en edes ymmärtänyt kuinka paljon hankintoja on ennen vauvan syntymää tehtävä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta neuvon tulevana sosiaalityöntekijänä kääntymään sossun puoleen, jos omat rahasi eivät riitä. Lähes kaikki tarvikkeet kustannetaan tarveharkintaisena ja lisäksi saat apua muutenkin esim. lapsen hoitoon (perhetyöntekijän). Soita heti huomenna ja vähän liioittelekin tilannettasi, niin apua pitää saada kyllä!

Vierailija
2/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat maksusitoumuksen vaunuihin ym. Sänky esim. ei oo ees välttämätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppis, huutis, kaverit, esikoisen vanhat...

Tai kanattaahan ne uutenakin hommata jos sossu maksaa ;-)

Vierailija
4/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitä eniten tarvitset. Onko esim. turvakaukalo heti välttämätön vai voisitteko kulkea vaunuilla? Hommaa käytettynä kaikki minkä viitsit. Kysele kavereilta ja sukulaisilta tavaroita lainaan tai vaikka vuokralle pienellä kertasummalla. Älä kuitenkaan aja itseäsi liian tiukille vaan pyydä tarvittaessa apua tuolta sosiaalitoimistosta. Miten muuten miehesi, oletteko minkäänlaisissa väleissä, tuleeko maksamaan elatusapua?

Vierailija
5/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä lapsi nukkuu jos sänky ei välttämätön? Alussa ehkä äidin vieressä mutta entä sen jälkeen?

Vierailija
6/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pakkauslaatikossa, äidin vieressä. Sängyn ehtii siis hankkia kun lapsi on jo syntynyt.

Missä ihmeessä lapsi nukkuu jos sänky ei välttämätön? Alussa ehkä äidin vieressä mutta entä sen jälkeen?

Vierailija
7/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isän kanssa en ole ollut missään tekemisissä pois muuttoni jälkeen. Sanoi ettei halua ottaa mitään vastuuta ja hänen mielestään raskaus olisi pitänyt keskeyttää. Eli rahallista tukea en ole saanut. Itselleni raskauden keskeytys ei tullut mieleenkään. Olen jo 37 vuotias ja voi olla että tämä on minulle ainut mahdollisuus saada lapsi joka siis minulle hyvin toivottu ja jonka ansiosta olen selvinnyt erostakin suhteellisen hyvin.

Olen kyllä saanut hankittua ihan hyvin kierrätyskeskuksesta vaatteita (3 euroa kilo) ja hiukan ensileluja sekä vaunut 60 eurolla. Kuitenkin on pitänyt ostaa hiukan vaippoja ja tutteja ym. uutena joista kuitenkin kertyy yllättävän paljon ainakin minun tuloista pois otettuna.

Tarkoitukseni ei ole valittaa, itse olen valintani tehnyt ja onnellinen siitä ajatellen että selvitään kyllä mutta mukava saada hiukan vinkkejä muilta kuinka selvitä koska kuitenkin hetkittäin tulee aikoja jolloin tuntuu ettei tästä tulekkaan mitään, onneksi vain hetkitäin.

Vierailija
8/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kestovaippainfo.fi nettisivuilla lukemassa kestovaipoista. Ne tulevat pidemmän päälle edullisemmaksi, kuin kertakäyttövaipat. Kestovaippoja saa ostettua edullisesti käytettyinä. Niitä on myös helppo tehdä itse, jos osaa vähänkää ompelukonetta käyttää.

Kestovaippainfon nettisivuilla on loistava kirppispalsta, niin vaipoille kuin vaatteillekin.

Onnea matkaan!

Vierailija
9/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olemme todella pienituloisia,mä ostelen pääosin huutonetistä ja jonkun verran kirppiksiltä.

-yhdistelmävaunut kovalla kantokopalla (2008 malli) 100e (postikuluineen)

-sitteri 5e

-pinnis 15e (patjan ostin uutena 30e Cittarista)

-lakanoita kasa 6e

-hoitoalusta 5e (en ostanut hoitopöytää,käytän tätä sängyn päällä tai lattialla,hoitopöytiäkin näytti olevan halvalla,meillä ei vaan tilaa)

-amme 3e

-toppapuku 8e

jnejne

Vierailija
10/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole omaa autoa, turvakaukalon voi lainata yksittäistä matkaa varten esim. MLL:ltä.

Lapsi voi alkuun nukkua vaikka vaunukopassa, ja omani nukkui oikeestaan ekan vuoden vieressäni eikä kallis sänky kelvannut!

Muistathan, että mikäli isyyttä ei tunnusteta, saat kunnalta elatusapua reilut 130 euroa/kk. Jos isyys tunnustetaan, on isä velvollinen maksamaan elatustukea.

T. Itsekin yksin lapsen kanssa alusta alkaen (ja aktiivinen huutonetin käyttäjä!)

Vierailija
11/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa imetys voi olla hankalaa ja kivuliasta, mutta monesti kannattaa jatkaa yli vaikeuksien. Myöhemmin se voi olla jopa helpointa maailmassa, ainakin osalle naisista.

Vierailija
12/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kestovaippoja käytettäväksi. Vaikka kestovaippa maksaa jonkin verran, niin todellakin tulee säästöä sitten ajan mittaan. Äitiyspakkauksestakin taitaa nykyään tulla kestovaippoja. Meillä pienet tilat. Sängyn vieressä oli rataat ja lapsi nukku rattaissa yö- sekä päiväunet. Rattaissa oli peitto pehmikkeenä. Turvakaukalo oli meille pakollinen. Vaikka ei ollukkaan autoa, niin kulimme vanhemieni kyydillä jonkin verran. Ostin turvakaukalon käytettynä, mutta olin tarkkana siinä, että oliko kaukalo kolaroitu. Kolaroitua kaukaloa ei kannata ostaa. Kaukalon jälkeen ostin mahdollisimman pitkäikäsen turvaistuimen käytettynä (vähän rönsyilee nyt vinkkini). Aluksi hommasimme yhden tutin ja siihen värikäs naru kiinni (naru oli kyllä kätsy. Ei kertaakaan hävinnyt. Tai olihan se jossain aina tilapäisesti hävöksissä, mutta värikäs naru aina pisti silmään. Yksi tutti meille riitti). Ostimme myös yhden mahdollisimman värikkään tuttipullon. Laitoimme joka viikko vähän rahaa lapsen possuun ja otimme sieltä rahaa vain lapsen tarpeisiin.

Vierailija
13/15 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa ei ollut paljon, eikä lastentarvikkeita todellakana ostettu uutena alan liikkeistä. Pinnasänky 10 e, vaatteet alesta (uusi body 2 e ja sitä rataa) tai kierrätettyinä (Huutonetistä, kirppareilta), rattaat käytettyinä halvalla ja sitä rataa. Hankintoihin meni todella vähän rahaa ja kun niitä teki pitkin matkaa, ei kaikkea tarvinnut ostaa kertarysäyksenä. Turvakaukaloon panostettiin ja se ostettiin uutena.

Lakanat jne. ehti ommella raskausaina, samoin puklurätit metritavarasta ja kestovaippojakin olisi voinut tehdä itse tosi halvalla, mutta silloin ei vielä ollut tämä nykyinen buumi päällä. Kysele avoimesta päiväkodista tai leikkipuistosta kestovaippailtaa, jos mahdollista.

Itse asiassa ne paljon puhutut "hankinnat" ovat aika pieni menoerä. Enemmän vaikuttaa arki sitten kun lapsi on syntynyt, eli onko kertakäyttövaipat, purkkiruokaa ja tilpehööriä.

Vierailija
14/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjat yms. kyllä läheisesi tietävät varmasti että sinulla on tiukkaa niin on ihan aiheellista esittää toiveita mitä puuttuu, tyyliin kestovaippa olisi kiva ymsyms.. luulen että tarvitset niitää enemmän kun esim hintavaa vauvakehystä yms.. meillä isovanhemmat halusivat osallistua omasta mielestäni ehkä jopa järkyttävän suuresti ja ostivat maailman hienoimmat vaunut.. kyselivät vaivihkaa että minkälaiset ja no minkäs värin ottaisin jos mitkä tahansa vaunut saisin, ja sitten saimmekin tosi ison paketin, se tuntui kyllä niin ihanalta luksukselta :)

kannattaa myös miettiä ottaako äitiyspakkauksen vai hankkiiko sillä rahalla itse mitä todella tarvitsee...

Vierailija
15/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut viime vuoden opiskelijana ja koko kesään ei tullut rahaa penniäkään.Ei tukea kelalta eikä sossulta.Miehen rahat menivätkin sitten laskuihin ja ruokaan.Itse laittelin tavaroita hiljoksiin.Aluksi vain kaikkein tärkeimmät.Vaatteita tutuilta ja kirppiksiltä käytettynä.Vaunut ostinkin sitten osamaksulla.Pinnasänky maksoi käytettynä 20€ ja turvakaukalon ostin käytettynä 10€.Eniten rahaa meni tuteihin,vaippoihin ynm. Nyt rahatilanne on parempi mutta kaikki alkaakin olla valmiina eli tarpeelliset on.Kannattaa miettiä mikä on aivan välttämättömintä ja laittaa sellaiset ensin.Itsellä oli niin rahaton kesä ettei ole ikinä ollut, mutta ei kerralla olisi ollut millä mitään laittaa joten noin 3kk ajan laittelin tavaroita pikkuhiljaa kasaan.Käytettynäkin saa ihan hyvää tavaraa kuhan osaa etsiä.Kertakäyttövaipat tulevat halvoiksi ja myöhemmässä vaiheessa soseita kannattaa tehdä pakkaseen itsellä.

-Mami