Ketään Lapista? Kahvi + juusto?
Eikös teillä ole siellä (ainakin ollut) sellainen tapa, että jotakin juustoa sekoitetaan kahviin? Mitäs juustoa se on ja vieläkö niin syödään?
Kommentit (14)
Saa sitä käsittääkseni muualtakin kaupoista :)
Sitä voi myös lämmittää hitusen mikrossa ja tarjota sellaisenaan paloina. Nam...
Leipäjussto ei maistu hyvälle kylmänä, siksi se pitää lämmittää esim. kahvissa.
Samaten hillojen kanssa se kannataa syödä uunissa lämmitettynä.
leipäjuusto/juustoleipä
sitäkö....
kahvin kanssa (seurana lakkahilloa) tarjotaan usein, muttei sitä vartavasten sekoiteta kahviin. kaikilla omat tapansa. jotkut liottaa pullaakin kahvissa. kyllähän se juusto pehmenee kahvissa ja varmaan moni tykkää, mutta ei lue ohjeissa, että tee niin. :)
oikeastaan en ole koskaan ajatellut että joku tekis just poikkeuksetta noin sen juuston kanssa.
se siis samaa kuin se 'Kainuun leipäjuusto', vai 'juustoleipäkö' se on? Se pannarimainen läikikäs läpykkä? Hillojen kanssa toki se on namia - millaista siitä tulee kahvissa?
kiitti vastauksesta,
ap
kahvissa/kahvin kera nautittuna se narisee herkullisesti hampaissa. Ja en siis tarkoita mitään korviavihlovaa kitinää vaan sopivaa narsketta!
Leipäjuusto = juustoleipä. Minusta parasta kahvissa lionneena.
Pohjanmaalla leipäjuusto. ilmeisesti Lapissakin?
Minä syön aina kylmänä sen. Samoin kaikki sukulaiseni. Miehen puolella taas lämmittävät mikrossa. Kukaan ei liota kahvissa.
maistuu meidän perheen suussa parhaimmalta näin:
pilko leipäjuusto kulhoon, sekoita joukkoon vaniljakastiketta ja lämmitä mikrossa. Lisää sitten lämpimän leipäjuuston päälle joko tuoreita hilloja tai hillahilloa. Ai vitsi että maistuu hyvältä!
Tätä sanotaan myös lapsivaimoruoaksi = kun äiti on synnyttänyt vauvan niin miehen tulisi tarjota tätä vaimolleen koska äiti saa tästä ihanaisesta välipalasta paljon energiaa, hyvää mieltä, kalsiumia ja hillasta tärkeitä vitamiineja ja lapsi äidinmaidon kautta yhtä lailla paljon tärkeitä aineita!
Mieheni tarjosi tätä minulle tosi usein kun sain esikoisen. Ja aina kun haluamme herkutella niin syömme leipäjuustoa hillalla ja vaniljakastikkeella :)
Nelonen on kotoisin Koillismaalta eli läheltä Kainuuta. Meillä kaikki sipultaa leipäjuuston kahviin. Se paloitellaan sormin, kahvit joudaan pois ja juusto lusikoidaan suuhun.
Lapista oleva anoppi opetti tuon hillojen kans syönnin, omat sukulaiset ei sitä harrastanut kun olin nuori.
eli läheltä Kainuuta mutta myös Lappia (itse asiassa kotikuntani on Lapin läänissä). Meillä syödään hillojen kanssa, vanhat sukulaiset myös paloittelee kahviin.
kahviin ei tartte silloin laittaa maitoa vaan sen maku muuttuu mukavaksi, ja juustosta tulee tosiaan hauskasti hampaissa narisevaa. kannattaa kokeilla!
itse asiassa, ite sain leipäjuustoa kerman ja hillojen kanssa tarjottuna ekaa kertaa kun menin käymään opiskeluaikoina tampereella tutuilla :)
kahviin ei tartte silloin laittaa maitoa vaan sen maku muuttuu mukavaksi, ja juustosta tulee tosiaan hauskasti hampaissa narisevaa. kannattaa kokeilla!
itse asiassa, ite sain leipäjuustoa kerman ja hillojen kanssa tarjottuna ekaa kertaa kun menin käymään opiskeluaikoina tampereella tutuilla :)
Komppaan viestiäsi täysin!
jota vanhat ihmiset sekoittelivat kahviin. Leipäjuusto on hyvää hillojen kanssa.