Päiväkodista tulee vain negatiivista palautetta... :(
Esikoisemme aloitti viime viikolla uudessa päiväkodissa ja joka kerta kun olen hakenut tytön, henkilökunta kertoo vain missä kaikessa on ollut vaikeata tai lapsi käyttäytynyt ei-toivotusti. Vanhassa päiväkodissa kyllä tuli tasapuolisesti positiivista ja negatiivista palautetta.
Tuntuu tosi kurjalle, ihan kuin lapseni olisi ei-toivottu tapaus...
Kommentit (12)
negatiivista palautetta. Meillä oli sama juttu eskarissa, poika oli silmätikkuna. Nyt koulussa tulee positiivista palautetta!
siellä päiväkodissa. Eivät ehkä edes itse huomaa, että positiivinen palaute jää sanomatta.
ja kerro, että tuntuu kurjalta kuulla aina vain negatiivista palautetta. Jos vaikka eivät itse tajua sitä antavansa. Lisäki lapsi voi vaistota henkilökunnan käytöksen ja asenteen ja sitten ruveta käyttäytymään odotusten mukaisesti ("huonosti"). Ja siitähän se kierre sitten lähtee. Ota puheeksi ennen kuin pääsee pidemmälle, että näkisivät myös hyviä puolia ja ennen kaikkea tukisivat kehitystä siihen suuntaan ja selvittäisivät mikä mättää.
"voi kuin ikävää..olen pahoillani.. mikähän sitä tyttöä nyt vaivaa,kun joka päivä vain huonoa palautetta vastassa..tuntuu niin kurjalta ihan itseni ja tytön puolesta.
..ei tällaistä ollut edellisessä päiväkodissa---toki negatiivistakin palautetta tuli,mutta kyllä aina välillä oli postitiivista,ja jotain onnistumisiakin,mukavia päiviä..
..pitäisikö meidän istua alas ja miettiä,mitä on tapahtunut,että menee niin huonosti..?"
tuollalailla minä muotoilisin....
tsemppaa kuitenkin lasta ja anna sinä itse sitä positiivista palautetta.tuntuu kai lapsestakin kurjalta,kun koko ajan vaan sätitään tarhatätien puolelta:(
Meillä aloitti uudessa pk:ssa viime keväänä ja sama homma, neg. palautetta vaan koko ajan. Aloin kysellä pojalta, että onko kaikki ok, eipä ollut. Poikaa kiusattiin, jätettiin leikeistä, haukuttiin. Ja 4-vuotiaan järjellä meni sitten hakemaan huomiota 'tyhmillä' tempuilla eli meni väkisin sotkemaan poikien leikkejä ja teki muuta kiusaa. Tästä sai poikani aina tietenkin vihat niskaansa ja joutui 'häirikön' asemaan.
Asiantuntemattomat pk-hoitajat eivät nähneet tilannatta eivätkä osanneet puuttua siihen, kunnes minä nostin kissan pöydälle ja päästiin puhumaan yhteisen pöydän ääreen. Jo alkoi toiminta muuttua ja poikien leikit järjestettiin niin, että kaikki saivat osallistua. Lisäksi kiusaamiseen ja haukkumiseen otettiin nollatoleranssi.
Asia ratkesi ja nyt syksyllä poika käyttäytyy kuten vanhassa pk:ssa ja saa oikeestaan vain positiivista palautetta!
Jokin voi siis olla oikeesti vinossa siellä päiväkodissa. PUHU asiasta.
Meillä pojan päiväkodista tuli päivittäin kielteistä palautetta ja reissuvihossa luki jopa asiattomia ilkeyksiä pojastamme. Syynä oli se, että poikamme liikuntakehitys tulee hiukan jäljessä muista, mutta kuitenkin etenee koko ajan, ja hän on sinänsä muutoin normaali lapsi. Kyseinen lastentarhanopettaja laittoi vihkoon mm. olevansa huolissaan liikuntakehityksestä ja toivovansa, että vanhemmat tekisivät asialle jotain, jotta lasta ei koulussa sitten kiusattaisi. Se oli minusta hyvin asiatonta, kun lapsemme kävi jatkuvasti uimassa, jumpissa jne. ja kannustimme häntä ja tuimme, mutta hän eteni omalla tasollaan. Lto sanoi, etteivät he ehdi ottaa poikaamme huomioon ja suosittelivat hänelle erityispäiväkotia.
Kun kerran sanoin, etten tykkää tästä palautteesta, kyseinen lto alkoi itkeä eikä mennyt kauankaan, kun hänet oli siirretty muihin töihin burn outin takia. Eli hänen henkilökohtainen traumansa vaikutti lapseemme näin.
Vaihdoimme päiväkotia eikä sen jälkeen ole kertaakaan kuulunut ikäviä palautteita. Lapsemme kuulemma liikkuu siinä missä muutkin eikä kukaan ole huomannut mitään poikkeavaa. Olemme todella tyytyväisiä. Kyseinen vanha päiväkoti on joutunut silmätikuksi muutenkin, joten siellä on muitakin ongelmia.
Täytyy tosiaan ottaa asia puheiksi. Ajattelin vain jotenkin, että "en kehtaa". Mutta eihän ne asiat muuten selviä, kuin ottamalla ne esiin.
Sain tosi hyviä vinkkejä miten lähestyä asiaa, kiitos!
Ja tyttöni nimi ei ole Siiri
Kysehän on sinun lapsestasi, jonka puolia ei pidä kukaan muu kuin sinä !
kuluksi päiväkodin aikuisten kanssa tee niin. Pakkohan tuo on selvittää.
Jos on jotain ojennettavaa lapsen käytöksessä puutu siihen nyt sillä ongelmat kasvaa jos huonoa käytöstä ei saada kitketyksi pois. Toki kaikista lapsista löytyy jotain hyvää josta ansaitsee kiitosta.
Tuntuu oudolta kun on kaksi lasta ollut päiväkodissa ja ei ole koskaan tullut mitään negatiivista palautetta.
Nyt ovat jo kouluikäisiä 6 ja 8 luokilla ja edelleenkään ei mitään negatiivista palautetta ole tullut.
Opettajien kanssa palavereissa on tullut kiitosta.
Olemme onnekkaita että lapsilla on asiat hyvin.
Se on tosiaan hölmöä, kun lapsi saattaa sitten ruveta käyttäytymään "odotusten" mukaisesti.
Meillä toinen hoitaja kertoo aina kaiken, mikä on mennyt pieleen ja ne asiat, joissa lapsi on kiukutellut ja ollut hankala. Toinen taas kertoo aina vain iloisia asioita, niitä juttuja, joissa lapsi on osannut jotain hiemosti, innostunut, ollut mukana, sanonut jotain hauskaa...
Kysy ensi kerralla, että onko joku asia kuitenkin sujunut hyvin.
...sanotaan kirkkain silmin että juu, on syönyt ja nukkunut päikkärit- kuitenkin lapsi huutaa nälkäänsä jo pihalta lähdettäessä, syö päivällisen tunnin etuajassa ja nukahtaa seitsemältä :/. Samoin mahdollisiin ongelmiin suhtaudutaan kaksijakoisesti; eräs hoitaja paheksuu ääneen kun lapsi osaa avata portit jne., toinen vähättelee ongelmia mutta "lipsauttaa" silloin tällöin että lapsi ns. sotkee muiden leikkejä...