Mä kuvittelin että naiset hoitaa nykyään perheiden raha-asiat!?
Mä olen hoitanut meillä kaikki raha-asiat. Lainaneuvottelut, tehnyt päätökset koroista, vakuutuksista, huolehdin aina lyhennykset, maksan laskut, tiedän tiliemme saldon jne. Pidän kaikesta rahaan ja talouteen liittyvästä ja ammattini liittyy talouteen...
Rahat meillä siis käytännössä yhteiset. Nyt olen "törmännyt" tuttavissa naisiin, jotka inhoavat raha-asioiden hoitamista ja jättävät ne miehelle. Mistä lie kehittelin mielikuvia itselleni :D
Kertokaa miten tämä puoli teillä hoidetaan?
Kommentit (17)
Perheen tärkeimmät raha-asiat ovat oikeastaan minun yksityisiä raha-asioitani, koska esim. omistan asuntomme yksin ja minulla on myös sijoituksia. Hoidan nämä asiat omin päin. Miehelläni on heikosti kannattava yritys, jonka asiat hän hoitaa miten hoitaa, kirjanpitäjän avustuksella tietenkin. Miehenikin luulee osaavansa hoitaa asioita, mutta omaa omaisuuttani en kyllä missään tapauksessa uskaltaisi antaa hänen hoitoonsa.
sillä miehelläni on maksuhäiriö ja en luota siihen että vuokrat ja muut elintärkeät laskut tulee maksetuksi ajallaan. tykkään kyllä muutenkin hoitaa raha-asioita, tiedän aina lähes täsmälleen tilimme saldon ja tykkään maksaa laskuja, harmi vaan että sitä rahaa ei koskaan tunnu olevan tarpeeksi ja se stressaa aika ajoin.. mutta toisaalta mielummin näin kun se että mieheni maksaisi laskumme ja jokku päivä ovikello soi ja telkkari kannetaan pois ;)
Meillä mies hoitaa rutiiniasiat (maksaa laskut jne) ja mä puolestani vaivaan päätäni budjeteilla jne. Yhdessä kyllä sitten niinsanotusti päätetään sijoittamisesta, mutta käytännössä päätökset tulee mun suosituksesta.
Minulla on talouspuolen koulutus, joten homma käy luontevammin minulta kuin rekkamies mieheltäni.
Välillä kyllä koen tämän raskaaksi, sillä mieheni voi olla stressaamatta rahoista, koska ei tiedä tilannetta niin tarkkaan kuin minä.
Ammattini ei liity suoranaisesti talouteen, sekä rahat meillä pitkälti erikseen. Muuten ap:n kuvaus oli aivan kuin meiltä.
hallitsin paremmin korkoasiat, ym. Mieskin oli kyllä kaikesta tietoinen ja tajusi asiat. Minä hoidan myös vakuutukset. Mies hoitaa suurimman osan laskujen maksusta. Tilit ja lainat on omat, mutta rahat ovat yhteiset, eli aina siirrellään rahaa toiselle tarpeen mukaan. Minä välillä laskeskelen, että siiretäänkö rahaa korkeakorkoisemmalle tilille tai että tehdäänkö ylimääräinen lainanlyhennys vai tarvitaanko lyhennysvapaata. Minä olen tietoinen myös näistä Kelan kuvioista lastensaantiin liittyen, mutta mies on kyllä tehnyt isyyspäivärahahakemuksensa itse. Itselläni ei ole asunnon puolikkaan lisäksi muuta omaisuutta. Miehellä on vähän perittyjä osakkeita, niihin liittyvät asiat hoitaa itse, kertoo aina mulle, paljonko tulee osinkoja.
Eli meillä kyllä enemmän niin kuin ap oletti. Kumpikaan ei ole talousalalla töissä.
Mieluusti jättäisin KAIKEN miehen harteille... Heh, valitettavasti vaan omatunto tai mikä lie vastuuntunto ei oikein anna periksi.
Mun mieskään ei niin rakasta noita, niin että tuntuisi epäreilulta kasata kaikki hänen harteilleen. Sen lisäksi en oikein uskalla luottaa, että mokoma insinöörihaaveilija muistaisi aina hoitaa kaiken tarkalleen, niin että vähän siksikin pitää pitää silmällä.
Käytännössä monet laskut ja menot menee miehen tililtä, koska hän ne (paljon suuremmat) tulotkin ansaitsee. Kuitenkin ne ruoditaan yhdessä ja mietitään yhdessä, miten järjestetään - mitä laitetaan suoravelotukseen miltäkin tililtä, mitä minä käyn maksamassa jne. Yleensä säännölliset laskut menee miehen tililtä ja minä hoitelen sitten ylimääräisiä ja/tai yllättäviä.
Meillä on "yhteiset rahat", mikä onkin sopivaa ainakin mulle, kun omat tulot on niin minimaalisen pienet. Minä tällä hetkellä olen kotona ja kannan korteni perhe-elämän kekoon toisenlaisin tavoin kuin rahallisesti. Tilit on kuitenkin kummallakin omat, kun ei ole tullut yhteistä järjestettyä. Säästötilikin on vaan minun nimissäni, vaikka yhdessä sinne rahaa säästetäänkin - ja sekin vaan siksi, että minä satuin olemaan se, joka sitä tiliä aikanaan meni järjestämään.
Mutta kieltämättä, jos voin sälyttää jonkin tylsän tai stressaavan raha-asioihin tms. liittyvän puhelun tai muun selvittelyn miehelle, niin iloiten sen teen...
vaimo hoitaa kaikki virastoasiat ja neuvottelut. minä muut rahaliikenteen hoidot, tulot, menot ja sijoittamisen.
Käyttörahat tilillä johon molemmilla visat.
kumpikin hoitaa omat raha-asiansa. Yhteinen tili on kyllä omien tilien lisäksi, jonne kumpikin laittaa tietyn summan joka kuukausi. Siltä sitten maksetaan asumiskulut ja muut yhteiset menot.
En luovuttaisi vastuuta omista raha-asioistani edes niin rakkaalle miehelleni. Enkä suostuisi ottamaan koko vastuuta perheen raha-asioista.
Ihan siksi että mieheni on vähän yksinkertainen, lapsekas tyyppi jota "ei kiinnosta" opetella paremmaksi edes taloudenhoidossa ;). Eipä tuo haittaa; myönnän ukolle 50€ "kuukausirahaa" jonka hän saa tuhlata, loppu hänen palkastaan on minun :P.
sillä tykkää väsäillä exceleitä ;)
lainojen ja sijoitusten seuraamisen jne. Toki isommat päätökset tehdään yhdessä.
Minä taas kannan päävastuun kotitöistä.
mies hoitaa ihan kaiken. Minä en edes avaa laskuja kun ne tulee, eli ei ole hajuakaan esim. sähkölaskujen, vakuutusten tai muiden suuruuksista. Mies avaa ja maksaa tosiaan kaikki, tietää meidän lainojen korot ja selvittelee säännöllisesti mihin rahastoihin kannattaa sijoittaa. Kertoo sitten minulle, niin mennään pankkiin tekemään siirrot, meillä kun on omat tilit joihin toisella ei ole oikeuksia. En ymmärrä mitään mistään lainoista tai koroista, eikä voisi yhtään vähempää kiinnostaa, riittää kun erittäin vastuuntuntoinen mieheni on selvillä niistä :)
myös mies hoitaa kaikki kodin raha-asiat, lainat, laskut sun muut. Olen itse yrittäjä ja minulla riittää hommaa oman firman asioiden hoidossa.
sillä mitä jos miehesi sairastuu, kuolee tms. tai tulee avioero? Et tiedä perheenne raha-asioista mitään? En halua pelotella, mutta näitäkin ihan elämässä voi tapahtua.
Meilläkin mies hoitaa ihan kaiken. Minä en edes avaa laskuja kun ne tulee, eli ei ole hajuakaan esim. sähkölaskujen, vakuutusten tai muiden suuruuksista. Mies avaa ja maksaa tosiaan kaikki, tietää meidän lainojen korot ja selvittelee säännöllisesti mihin rahastoihin kannattaa sijoittaa. Kertoo sitten minulle, niin mennään pankkiin tekemään siirrot, meillä kun on omat tilit joihin toisella ei ole oikeuksia. En ymmärrä mitään mistään lainoista tai koroista, eikä voisi yhtään vähempää kiinnostaa, riittää kun erittäin vastuuntuntoinen mieheni on selvillä niistä :)
vaikka mulla oma tili onkin