Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolassakäynti on alkanut tuntua melko turhalta nykyään

Vierailija
19.08.2009 |

Ainoa hyöty on, että sieltä saa tarvittavat rokotukset lapsille. Meidän th ei tunnu kovin ammattitaitoiselta ja usein tiedän itsekin asioista enemmän kuin hän, vaikken edes ole terveydenhoitoalalla.

Mihinkään ongelmiin en ole saanut sieltä apua, esimerkiksi imetysongelmiiin (jotka edelleen ovat olemassa) ei th osannut sanoa mitään. Mistään asiasta sinne ei viitsi soittaakaan, koska joko sinne ei pääse soittoaikana tai sitten th ei tiedä vastausta. Lääkäreinäkin on viime aikoina ollut joka kerta joku eri mikälie opiskelija tai vastavalmistunut, jotka eivät koskaan tiedä mistään mitään. Esimerkiksi epäilin vauvalla kireää kielijännettä, mutta ei th eikä lääkäri kumpikaan osannut sanoa onko se kireä vai ei.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ja tähän mennessä meillä ollut viisi eri terveydenhoitajaa (lastenneuvolassa, äitiysneuvolassa ollut vielä lisää).

YKSIKÄÄN terkka ei ole tiennyt asoista edes sen vertaa kuin minä itse. Googlaamalla saa parempaa ja ajantasaisempaa tietoa mistä asiasta vaan kuin neuvolasta. Enpä juurikaan enää kysele siellä mitään tai ainakin annan neuvojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Rokotukset on hyvä saada ja ainahan se on kiva kuulla kehuja omista lapsista :-)

Vierailija
2/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkareita, mutta neuvolalääkärit on niin kokemattomia tai välinpitämättömiä, etteivät uskalla edes reseptejä uusia!

Mutta onhan se niin että valistunut äiti tietää enemmän monista erikoisongelmista kuin terkkarit. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse en myös sieltä oikein mitään saanut - paitsi hyvän mielen :)

Täti kirjoitti aina jotain positiivista lapsesta siihen korttiin, ja se tuntui kivalta.

Lisäksi oli hauska saada tietää miten lapsi on kasvanut, paino, pituus ja pään ympärys. Ja millä kasvukäyrällä kasvaa. Olihan noita voinut kotonakin mittailla mutta olisi kuitenkin tainnut jäädä tekemättä.

Vierailija
4/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä käymättä, jos tuntuu niin turhanpäiväiseltä.

T: terkkari, joka käyttää neuvolapalveluja, vaikkei niin hirveästi sieltä mitään saakaan. :)

Vierailija
5/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi tärkeitä, ja terkkareiden kuuluu puuttua asiaan, jos joku ei mene käyrillä. Yleensä kyse on yksilöllisestä kehityksestä, mutta monet sairaudet saadaan kiinni juuri näiden mittauksien ansioista. Käynti lisätutkimuksissa tai seurannassa ei ole koskaan turha, jos sillä varmistetaan, ettei mitään syytä huoleen ole.

Vierailija
6/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisihän se olla niin, että neuvolasta nimenomaan voi kysyä apua ongelmiin ja saa myös asiantuntevan vastauksen!

Jätä käymättä, jos tuntuu niin turhanpäiväiseltä. T: terkkari, joka käyttää neuvolapalveluja, vaikkei niin hirveästi sieltä mitään saakaan. :)

Vierailija
7/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta juuri neuvolantäti huomasi ettei tyttäreni näe kunnolla, kotona ei asiaa oltu huomattu mitenkään, vaikka toinen silmä miltei sokea.

Samoin neuvolalääkäri kuuli toisen tyttäremme (5v) sydämessä ylimääräisen sivuäänen, ja sieltä saatiinkin sitten lähete sydänpolille.

Elikkäs kyllä minun fiilikset neuvolapalveluista on muuttuneet, tosi tärkeää ja hyödyllistä työtä tekevät.

Vierailija
8/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siinä jutustelun lomassa tuli ilmi, että terkkarimme jää eläkkeelle ensi kuussa :( Esikoisen odotusajasta asti on ollut sama th. Aivan ihana, ikinä ei oo ollut paha mieli hänen sanomisistaan tai tekemisistään. Aina olen saanut häneen puhelimitse yhteyden, jos on ollut tarve. On neuvonut imetyksen kanssa, ei ole tuominnut lyhyttä imetystä. On ollut kannustava lasten paino-ongelmien kanssa. Juuri sellainen th jota toivoa voi :)

Vierailija
9/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. näkö tai kuulotestaus on sellainen asia, että aniharva voi kotona tehdä niitä. Ja lapset eivät osaa itse kertoa jos eivät näe toisella silmällä tai kuule toisella korvalla mitään eikä niitä arkielämässä edes huomaa.

Vierailija
10/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset pääsääntöisesti ovat terveitä ja voivat hyvin, voi näyttää siltä, että th ei tiedä mitään eikä osaa mitään.

Tilanne onkin toinen siinä vaiheessa, jos jotain löytyy. Th:n pitää kyetä erottamaan poikkeamat normaalista ja lähettää eteen päin tutkimuksiin.

Vierailija
11/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne onkin toinen siinä vaiheessa, jos jotain löytyy. Th:n pitää kyetä erottamaan poikkeamat normaalista ja lähettää eteen päin tutkimuksiin.

Ammattitaito ei riitä lähetteen kirjoittamiseen, niin siinähän sitä ollaan.

Vierailija
12/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siellä ei edes käy!

Vierailija
13/13 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi tärkeitä, ja terkkareiden kuuluu puuttua asiaan, jos joku ei mene käyrillä. Yleensä kyse on yksilöllisestä kehityksestä, mutta monet sairaudet saadaan kiinni juuri näiden mittauksien ansioista. Käynti lisätutkimuksissa tai seurannassa ei ole koskaan turha, jos sillä varmistetaan, ettei mitään syytä huoleen ole.

Mutta vaikka meidän lapsi on koko ikänsä kasvanut kaikkien käyrien alapuolella, niin terkkari ei oo puuttunut asiaan mitenkään muuten kuin syyttänyt minua lapsen nälässä pitämisestä.

Koko lapsen eliniän (5 v.) olen yrittänyt itse keksiä mikä lasta vaivaa, kun kasvukäyrät on vain yksi kymmenistä ongelmista. Nyt alkaa vihdoin selviämään, ja kiitos siitä ei kuulu ainakaan neuvolalle. Netistä sain parhaat vinkit, kirjojen avulla perehdyin asiaan, ja ongelmat on helposti hoidettavissa. Onneksi ei vielä ole liian myöhäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi