Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viedäkö vauvapoika hoitoon vai odottaako vielä...

Vierailija
19.08.2009 |

Mitä mieltä olette, asiani liittyy yllättäen pikkuisen päivähoiden aloittamiseen.

Olen yksinhuoltaja ja mulla on kaksi lasta. Vanhempi on jo koululainen ja tuo pikkuinen yllätysvaavi on nyt 6 kuukautta. Päätöksiä jatkon suhteen olisi siis tehtävä pian.

Ongelmana on se, etten tiedä mitä tekisin töiden aloittamisen suhteen. Mulla on ihan hyvä duuni ja palkkakin on ihan asiallinen. Odotusaikanani ehdin "raapia kokoon" kolmisen tonnia äippäjaksoa varten, en siis kovinkaan paljoa. Muita säästöjä on pikkuisen. Sydän tietenkin sanoisi, että vielä ei ole pikku-ukon aika mennä hoitoon. Lapsen kotihoidon tuki on vain ihan älyttömän pieni,eihän sillä oikeasti elä...

Asumme omistuskämpässä,joka on sen verran pieni, että suurempaa pitäisi alkaa katsomaan. Kaikkea ei tietenkään voi mitata rahassa, mutta faktaa on se,että jos jatkan kotimammailua siirtyy asunnon hankintakin. Uskottavuuteni isomman lainan hakijanakin voi olla lähellä nollaa, jos kaikki säästöni kuluvat nyt. Toisaalta taas tuntuisi kamalalta viedä pikkuinen hoitoonkaan vielä.

En ole eläessäni hakenut mitään ylimääräisiä tukia. Olen ymmärtänyt, että omistuskämppäänkin voisi asumistukea hakea, mutta aika nöyryyttävältä sekin tuntuisi. Vaikka hakisinkin tukea, niin ei noilla rahoilla tule toimeen.

Osa-aikatyö kiinnostaisi, mutta kuka hoitaisi lapset. Onko oikeasti olemassa mitään kotoakäsin tehtävää työtä...

Huokaus, auttakaa mua tekemään päätös! Pitäiskö mun kovettaa sydämeni rahan (ja sen isomman asunnon vuoksi) ja lähteä töihin äippäloman loputtua, ottaa hoitovapaata muutama kuukausi kunnes vauva täyttää edes sen vuoden vai jäädä kotiin vielä vuodeksi. Mitä tekisit jos tilanteessani? Säästöt siis ehkä just ja just riittäisivät,mutta suunnitelmissa on tosiaan isompi asunto ja sitä varten olisi hyvä olla edes vähän pääomaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää ihmeessä kotiin. Se on ainutlaatuinen mahdollisuus etkä saa sitä ikinä takaisin. Laita mielummin rahasi lapseen, äläkä asuntoon. Saathan tosiaan rahaa siitä nykyisestä omistusasunnostasi, kun olet myymässä sitä! Muutama tonni on todella pieni raha asuntokaupoilla, vaikkakin parempi kun ei mitään.

Noin pienelle lapselle on todella rankkaa aloittaa päivähoito.

T. Lapsensa 10kk ikäisenä hoitoon vienyt

Vierailija
22/26 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kannattaa ainakin hakea ryhmäperhepäiväkoti paikkaa ( On kodinomainen ympäristö, ja ryhmässä aina 8-12 lasta, --> yhtä aikuista kohden 4 lasta ja siellä on 1-5 vuotiaita sekaisin. Eli pienemmät saa enemmän huomiota kuin nykyisissä 14-16 lasten päiväkotiryhmissä.. vaikka päiväkodissa pientenkin puolella pitäis päteä sama kuin ryhmäperhe pk:iin, eli aikuista kohti 4 lasta, muttei valitettavasti päde monessa paikassa :( ) tai sitten kannattaa hakea hoitopaikkaa perhepäivähoitajalta, jolla 4 lasta hoidossa, ja hoitaa kotonaan. Pehmeämpi pudotus lapselle päivähoitoon. Sori kamalan epäselvä selitys, mutta itse ainakin mietin näitä asioita kun haen lapselle hoitopaikkaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paras vaihtoehto. Anna lapsillesi nyt aikaa, koska tätä aikaa et koskaan saa takaisin.

Ota selvää Kelasta, saisitteko asumistukea. Ota selvää myös toimeentulotuesta! Teitä kun kuitenkin on kolme ja suurin kulunne muodostuu kodistanne. Kyllä omistusasunnossa asuvalla yksinhuoltajallakin on oikeus olla hoitovapaalla ja jos perheen tulot eivät riitä, niin silloin täytyisi olla oikeus ttt:eenkin. *Ei faktaa, pähkäilen vaan*

Vierailija
24/26 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden ja kävelee kunnolla.

Vierailija
25/26 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vauvan vauva-aikaa ei saa takaisin.

Tottakai haet kaikki mahdolliset tuet mitä saat! Kai saat elareita lisäksi? Elät säästöillä, "pahaa päivää" vartenhan ne on säästetty, eikös?

Aikuisena tuo 9v. varmasti muistelee hyvillään sitä aikaa kun äiti oli kotona. Se oma huone voi odottaa.

Vierailija
26/26 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran asunto on ja ruokaa pöydässä, niin miksei jäsi kotiin?

Sitäpaitsi asuntojen hinnat on pian laskemassa, joten vaihdossa isompaan saatat säästää vaikka vuoden palkan kun siirrät muuttoaikeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä