Jos bussissa on jo yhdet vaunut + koira, niin pitääkö
koiran lähteä?
Kävin lasten kanssa tänään neuvolassa bussilla ja meidän kaks isompaa istuivat penkillä ja itse olin taaperon (joka siis istui rattaissa) kanssa siinä vaunupaikalla ison vatsani kanssa.
Seuraavalla pysäkillä kyytiin tuli sokea opaskoiran kanssa (+ omistajan avustaja tai kaveri). Koira oli iso eli se ei olisi mahtunut penkin väliin eli koira tuli omistajansa kanssa meidän viereen.
Puoli välissä matkaa kyytiin olisi tullut toinen äiti rattaiden kanssa, mutta eihän kyytiin mahtunut. Kun tuo äiti huomasi tilanteen (väkeä lappasi ovesta ulos), hän alkoi vaatimaan, että koiran on lähdettävä, että he mahtuvat kyytiin. Ei luultavasti huomannut, ettei koira ollut mikään tavallinen Musti.
Kommentit (71)
että SOKEAN olisi pitänyt väistää lastenvaunuja?
olisipa kaikki sitä mieltä olevat itse sokeita. huh
Koira sinne istuimien väliin. Sehän mahtuu makaamaan lattialla puoliksi penkin alla ja siinä jalkotilassa. Itse olen aina saanut kultaisennoutaja urokseni penkkien väliin makaamaan.
Yleensä astmaatikkojen kannattaa jäädä bussin etuosaan ja pyytää koirien menemään bussin perälle. Näin ei kenenkään tarvitse jäädä bussista ja kaikilla on hyvä mieli.
Voiko koiria/kissoja/muita eläimiä kuljettaa busseissa? Paljonko eläinten kuljettaminen maksaa?
Lemmikkieläimiä voi kuljettaa busseissa. Linja-autoliitto on antanut eläinten kuljetuksesta suosituksen, jonka mukaan tavallisia ja vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.
Bussiyritys voi periä lemmikeistä yrityskohtaisen maksun. Maksun suuruuden voi selvittää etukäteen bussiyritykseltä.
http://www.matkahuolto.fi/fi/matkapalvelut/usein_kysyttya/matkustaminen/
Jos olen, niin yleensä ne on olleet just opaskoiria. Metrossa koiria olen nähnyt useinkin. Niin sylikoiria kuin isompia koiria siinä "välikössä".
Kyllä totta, mutta jos koira on ensin bussissa, niin allerginen ei voi asialle yhtään mitään.
"pitkän matkan" busseja eikä paikallisbusseja.
Riippuu hei ihan omistajastakin, mahtuuko koira penkin väliin! Jos omistaja on sellainen kaks metrinen hujoppi, jolla on järkyn pitkät jalat ja koira on kultsun kokoinen, niin ei sinne penkin väliin mitään koiraa aleta tunkemaan!
Ja entäs sitten joku nöffi?
Eli jos allergikko istuu aivan etuosassa ja koira aivan bussin takaosassa, ei pitäisi aiheutua oireita. Näin on bussikuski joskus selittänyt.
Se ulottuu jopa allergioihin saakka, eli jos autossa on koira tai kissa, ja allerginen pyrkii kyytiin ja vaatii eläintä ulos, näin ei käy vaan allerginen saa odottaa seuraavaa kyytiä.
Entäs vasikkaa? (jos kerta vasikan kokoista koiraakin).
Lammas?
Possu?
Jos mä olisin menossa vaunuilla bussiin ja siinä paikalla olis koira niin en hetkeäkään epäröis ettenkö mä sinne sais mennä. Koira voi seisoa käytävällä niin kuin minäkin teen. Ei istuva isokaan koira niin paljon tilaa vie. Seisoohan niitä ihmisiäkin käytävällä.
Ja meilläpäin ne vaunupaikat ovat ainakin bussin keskellä eli taaempana olevat voivat poistua takaovesta ja edessä olevat luikkia siitä sivusta tai jopa etuovesta. Kyllä se koira siihen mahtuu.
Ei kai kukaan tervejärkinen ihminen kuljettele maatalous elukoita bussissa. Tai voihan possukin olla lemmikkin, mutta..
Ja jos sellainen nöffin kokoinen koira lösähtää istumaan siihen vaunusyvennykseen, niin eipä siitä kukaan mahdu ohi.. Varsinkin, jos siinä on vielä kahdet rattaat tukkena..
Ja meidän kaupungissa kehoitetaan ihmisiä poistumaan keskiovesta tai takaovesta, EI etuovesta, varsinkaan ruuhka-aikana.
Ja niille pitää olla oma paikka tai osoittaa jokin turvallinen paikka.
Mitä tapahtuu ihan fiksuille naisille siinä vaiheessa, kun vauva syntyy? Siitä lähtien on vain minä-minä-minä. (Viimeksi eilen yksi mamma oli vallottanut metron oviaukon niin, ettei siitä tahtonut päästä ohi mitenkään. Murhaavasti katteli ohi yrittäviä. Sama mamma paineli sitten liukuportaisiin tukkimaan nekin, vaikka hissi oli aivan vieressä. Ja portaiden yläpäässä kävi kaivelemaan rattaitaan niin, että liukuportaista tulijat törmäili toisiinsa kun eivät päässeet ohi.)
Mutta, siinä bussin vaunupaikalla voi myöskin olla vanhus rollaattorinsa kanssa, ei hänenkään tarvitse siitä vaunujen vuoksi lähteä. Ison koiran kanssa ei tosiaankaan voi tunkea istuinten väliin aina.
Turhaan alkoi tuo mamma päätään aukoa. Matkaan kannattaa varata aikaa, olishan siinä voinut olla jo kahdet vankkuritkin eikä toi nainen olis silloinkaan kyytiin päässyt.
Joskus vaunupaikalla on ihmisiä suurten matkalaukkujen kanssa. Eiköhän kaikilla ole yhtäläinen oikeus matkustaa:) Miksi vaunuilla olisi sen kiireempi kuin jollain muulla?
Ei kyllä varmaankaan koske kyllä opaskoiria.
ovat sokeita... ainakin tilanneäly on aikoja sitten jättänyt.
Ei kyllä varmaankaan koske kyllä opaskoiria.
ensin?
Kiva tietää, jos joskus satutaan törmäämään Tampereelle.
Mitä tapahtuu ihan fiksuille naisille siinä vaiheessa, kun vauva syntyy? Siitä lähtien on vain minä-minä-minä. (Viimeksi eilen yksi mamma oli vallottanut metron oviaukon niin, ettei siitä tahtonut päästä ohi mitenkään. Murhaavasti katteli ohi yrittäviä. Sama mamma paineli sitten liukuportaisiin tukkimaan nekin, vaikka hissi oli aivan vieressä. Ja portaiden yläpäässä kävi kaivelemaan rattaitaan niin, että liukuportaista tulijat törmäili toisiinsa kun eivät päässeet ohi.) Mutta, siinä bussin vaunupaikalla voi myöskin olla vanhus rollaattorinsa kanssa, ei hänenkään tarvitse siitä vaunujen vuoksi lähteä. Ison koiran kanssa ei tosiaankaan voi tunkea istuinten väliin aina. Turhaan alkoi tuo mamma päätään aukoa. Matkaan kannattaa varata aikaa, olishan siinä voinut olla jo kahdet vankkuritkin eikä toi nainen olis silloinkaan kyytiin päässyt. Joskus vaunupaikalla on ihmisiä suurten matkalaukkujen kanssa. Eiköhän kaikilla ole yhtäläinen oikeus matkustaa:) Miksi vaunuilla olisi sen kiireempi kuin jollain muulla?
Oletko koskaan joutunut odottelelmaan bussia 1,5 tuntia 20 asteen pakkasessa. Kun kolme edellistä bussia meni ohi (kaikissa ei ollut vain vaunuja) Oli pakko tilata taksi. :( Kaikkialla ei busseja kulje 10 min välein.
yhtiöllä näin:
- opaskoira saa tulla bussiin aina - oli kyydissä allergisia tai ei.
- muulloin allerginen jo bussissa istuva menee koiran edelle. Tästä ilmoitetaan bussikuskille, joka tekee lopullisen päätöksen saako koira tulla kyytiin vai ei.
- ensisijaisesti koiran paikka on omistajan sylissä tai viereisellä istuimella ei käytävällä.
Ainakaan täällä kaakonkulmalla koiria saa viedä bussissa eikä kuski sano mitään, vaikka bussi olisi täynnä kuin Turusen pyssy, hyvä kun sekaan mahtuu!