Vauva 3 vkoa ja en uskalla mennä minnekään
vauvan eka vuosi tulee ilmeisesti olemaan sisätiloissa, kun se hiton possutauti jyllää nyt syksyn ja sitten talven :(
Kommentit (5)
Meillä on 1,5 kk vanha vauva ja käydään ihan normaalisti joka paikassa. Meillä kun on myös kolmasluokkalainen ja eskarilainen ja pidän todennäköisempänä, että jompikumpi heistä tuo sikainfluenssan meille kuin sitä, että saisimme sen vauvan kanssa vaunulenkiltä tai edes sieltä ruokakaupasta.
Ja muissakin paikoissa harkiten.. Itse välttäisin juuri esim. ruuhkaisia ostoskeskuksia ja muita väkijoukkoja.
Ruokakaupassa välillä ehkä pakko käydä (mutta mahdollisuuksien mukaan mieluiten ilman vauvaa), harsoa/tuulensuojaa tms. siksi aikaa vaunun aukon päälle, suoria "pärskeitä" sillä voi välttää ainakin.
Ja itselle + vieraille hyvä käsihygienia! Saippuapesu ja käsidesi, ja mukaan laukkuun aina pikku käsidesipullo :)
Meillä ei nyt vauvaa, mutta keskosena syntynyt astmaatikko (+kurkunpään ahtaumaa ym ongelmaa..), ja tuoreessa muistissa kyllä nämä varotoimenpiteet. Ei se mitään hysteriaa ole, vaan ihan fiksua tässä vaiheessa! Mutta ei sinne kotiin kuitenkaan tarvitse ihan kokonaan linnoittautua! Tsemppiä!
Kenenkään ei tarvitse kurkistella vaunuihin ja kosketella vauvaa. Itse pitäydyt hyvässä käsihygieniassa ennen kuin käsittelet vauvaa, esim. käsienpesu/käsidesi.
Meillä on aina ollut tapana vieraiden tullessa vauvakylään, että pesevät kätensä heti sisälle tultaessa, useat tekevät sen ihan automaattisesti. Kaikki ovat asian hyvin ymmärtäneet, eihän pikkuisilla ole niin hyvä vastustuskyky kuin aikuisilla. =)
Vauva vaunuihin ja suuaukon eteen vaikkapa sellainen parjattu harsoliina jos pelkäät että joku pärskii suoraan vaunujen sisälle.
Niin kauan kun vauva ei vielä liiku niin elämä on harvinaisen helppoa.
Huonompi tilanne sinulla olisi jos sinulla olisi 1v3vkoa ikäinen lapsi joka jo kävelee itse, koittaa klähmiä kaikkea ja tunkee sormensa suuhun...
Et vaan päästä ketään tunkemaan pärstäänsä sinne vaunuihin. Näin pääset ainakin lenkkeilemään ja esim. kaupoille tai kirjastoon.