Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

+++SYYSKUUN SYDÄMET vko 34+++

17.08.2009 |

Heips!

Taas uusi viikko!

Meillä huomenna uä, joten saadaan painoarviotakin samalla.. saa nähä!

Tsemppiä kaikille :)

Rv 37+1, 14 kokonaista ja pitkää päivää vielä!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoit, niin toi on niin kakspiippunen asia, mutta jokaisellahan on oikeus valita ja tehä päätös sen mukaan. Sun päätös on kuitenkin teille se paras :)

Meillä on tytöt (2v ja 1v) kotona ja nyt huomaa, että vanhempi tarttee varmasti tulevanvuoden sisään paljon enemmän aktiviteetteja, mitä kotona pystyy järjestään sekä kavereitakin tarttee. Eli varmaan jotain kerhotoimintaa tulee eteen. Mutta kyllä mun mielestä on hyvä, että lapsen voi viiä hoitoon ja nii edasin - pysyy oma nuppikin paremmin kuosisssa ja lapset myös.

Vierailija
42/54 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuntuu kovin kaukaiselta oman vauvan saanti, vaikka eihän tässä ole enää kuin 5-7viikkoa. Mitenköhän sitä osaa enää edes vaavia hoitaa kun edellesen syntymästä tulee jo yli 5 vuotta.

Päivähoitoasiasta. Itse otin kuopuksen 5v pois hoidosta. En edes harkinnut että olisin jättänyt hoitoon. Hän menee srk kerhoon kolme päivää viikossa, kolme tuntia kerralla. Mielestäni riittää virikkeeksi, ja on toisaalta niin iso että voi touhuilla kotona omiaan jos olen vauvan kanssa/nukun päikkäreitä ym. Jokainen tekee just niinkuin omalle perheelle sopii. Meillä myös asia myös rahakysymys, ja poika on rauhallista tyyppiä, saa nauttia verkkaisista aamuista, ja meidän ekaluokkalaisella on niin lyhyet päivät että ehtii leikkiä pojan kanssa.

Neuvolasta. Vaavi perätilassa - ehkä- tai sitten ei. Ei osannut terkkari varmasti sanoa, joten lähete tuli Jorviin. Odotan että soittavat sieltä ja pääsen ultraan ensi viikolla. Siinä sitten onkin pulma minne poika hoitoon siksi aikaa. Täytyy varmaan kysyä joltakin toiselta kotiäidiltä ottaisko pojan pariksi tuntia hoitoon. Muuten kaikki oli o.k.

Täällä on ihana auringonpaiste. Sairaalalaukkua pakkasin eilen, ja tänään iltaohjelmassa pojan uimakoulu. Räkätauti vaivaa edelleen, sais jo helpottaa.

Harakkahuttu 35+1 La 23.9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 5,5v jatkaa tarhassa, tosin nyt sen 15h viikossa (eli 3pvää/vko). Aikaisemmin ollut siis joka päivä siellä, mutta kokisi sen suurena vääryytenä että ei saisi enää mennä tarhaan kun tulee vauva. Puhuttiin asiasta ja hänen on vaikea ymmärtää että pitäisi luopua tarhasta ja omista kuvioista kun tulee vauva.

Minusta kerhot/osa-aika tarhat on tärkeitä varsinkin isommille lapsille, tarvitsevat minusta 'omaa' sosiaalista elämää. Meillä päätöstä jatkaa tarhassa auttoi tietty se, että vuoden päästä alkaa koulu, ja sinne olisi vaikeampaa mennä kotona vietetyn välivuoden jälkeen.

Mutta, lapset on erilaisia! Meillä poika siis ilahtui kovasti kun saa olla kotona muutaman päivän, mutta kuitenkin jatkaa tarhassa ja nähdä kavereita.

Syysbebis 37+5

Vierailija
44/54 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanin poika on jo koulussa, nuorempi täyttää 4 ens kuussa, ja hän kyllä jatkaa tarhassa. Sovittiin 13 pvää/kk (eli 2-3 pvää/vko). Poika on suomenkielisessä ryhmäss, joka onkin hänen vahvempi kieli, kun minä taas puhun vain ruotsia hänelle. Koska pojalla on dyspraxia niin omasta mielestä hän tarttee sen suomen kielen, puheterapia aiotaan järjestää tarhassa, ja hän kaipaa jo omia kavereita. Pari päivää on myös kotona ettei tuu sellainen tunne että häntä hylätään kun vauva tulee. Muutenkin hän tarttee sitä toimintaa mitä tarha antaa. Ja minä tartten myös lepoa kun vauva tulee, olenhan yksin 3 lapsen kanssa =) Mun mielestä on hyvä että kaikki voi valita sen vaihtoehdon mikä sopii parhaiten omaan elämäntilanteeseen ja omalle perheelle.

Mulla alkoi koulu, katsotaan miten jatko sujuu =) Mitään stressiä en aio ottaa aiheesta, jos en pääse tunneille niin sit en pääse. Riippuu vauvasta ja omasta jaksamisesta.

Vauva muuten liikkuu paljon, ei tartte olla huolissaan liikkeistä! Pää on alaspäin, muttei kiinnittynyt tai laskeutunut, mut eihän mikään mun lapsista ole ollut. Nyt alkaa jopa mulla olla vaikeeta nukkua öisin (on kuitenki väsyttävät lääkkeet illalla, muttei se enää auta. Mut vessareissuista öisin oon säästynyt!). Ihan ihmeelliset unet, yks yö mulla oli sarjamurhaaja mun perässä... Supistaa, lonkka, polvi ja selkä on kipee, niin ei ihme ettei saa nukuttua. Viime yönä kyllä nukuin oikein hyvin, toivottavasti tänä yönä myös!

Vadelmalehtiteetä ostin sieltä Life-ketjun luontaistuotekaupasta, pitäis kuulemma olla hyvä myös synnytyksen jälkeen, kun auttaa parantumaan. Pakkohan sitä oli testata, ja kyllä tuli vähän menkkamaista jomotusta. Kohta sitä saa alkaa ihan urakalla juomaan =) Ja hei, lumelääke on se paras lääke, ainakin se terveellisin =)

@@mu@@:lle onnittelut vauvasta =) (toivottavasti kirjotin nimen oikeen, mulla on maailman huonoin nimimuisti). Oliko ultrassa näkyny sukupuoli, ja pitikö paikkansa? Oliko sulla tyttö-vai poikafiilis, ja pitikö se paikkansa?

Pitää varmasti itse alkaa pakkaamaan se kassi synnärille... Eihän tässä enää pitäis mennä kauan! Ja minä ainakin vaadin että synnytys käynnistetään ennen tuota rv 42, lapsen turvallisuuden takia, mutta myös siksi että mun selkä taikka polvi ei tuu kestämään, eikä mun hermot myöskään!

Nyt nukkumaan =)

Zoya 35+2

Vierailija
45/54 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia!

yö meni pyöriessä, nyt yritän kahvilla herätä tai sitten takaisin sänkyyn.

Esikoinen pian 5v, aloitti nyt syksyllä päiväkodin, on sitä ennen ollut perhepäivähoitajalla. Päiväkoti on sama missä tulee olemaan eskari ja ajateltiin, että olisi hyvä, että vuoden saa viellä leikkiä siellä. Myös hoitopäivät on helpompi pitää lyhkäsinä päiväkodissa kun on lähempänä. Tällä hetkellä tehtiin sopimus, että on max 16pv/kk, eli 4pv viikko ja sitten kerran kuukaudessa 3pv/viikko. Alta 7tunnin päivät. Jos poika olisi pari vuotta vielä nuorempi, niin olisi vielä vähemmän päiväkodissa jos lainkaan, mutta 5vuotias tarvitsee jo niitä kavereita. Varsinkin kun asutaan sen verran maaseudulla, että pihapiirissä ei ole kavereita. kaikki seurakunnan kerhot ja muut avoimet on kaupungissa ja se tarkoittaisi autolla kulkemista. Näin on meidän perheelle parempi. Onneksi päiväkodissa ovat olleet tosi hyvin mielin, vaikka tietävät että olen kotona. ja vapaa päiviä voi sitten tarpeen mukaan pitää enemmänkin, mutta katsotaan se sitten kun vauva on syntynyt.

Viime viikon podin huonoa omatuntoa tästä ratkaisusta, mutta nyt on jo hieman helpottanut. Varsinkin kun poika on todella innoissaan menossa päiväkotiin ja viihtyy siellä hyvin ja on saanut kavereita.

Oma olo on aika ok, viikolla kävin taas neuvolassa. viikon välein siellä on nyt juostava mitattavana. Hyvähän se on, että tutkii, mutta en niin ole iloinen uudesta neuvolatädistä.

Eilen illalla oli kyllä jalat ensimmäisen kerran tosi kipeät turvotuksesta johtuen.

Viime yö meni pyöriessä ja tällä hetkellä on tosi hyvä mieli kun poika on hoidossa ja saan rauhassa mennä päiväunille kun väsyttää, eikä tarvitse yrittää koko päivää tsempata.

Vauvalle alkaa olla kaikki valmiina, viimeiset tavarat on pihalla kuivumassa. Verhokatos ja pari lakanaa pitäisi vielä silittää. ja voisi sen sairaalakassin varmaan pakata. Sain vasta viikolla ostettua vauvalle fleecehaalarin, millä voi sen tuoda kotiin. Haastavinta on taas vastasyntyneen pukeminen. Miten te muut olette meinanneet laittaa vauvalle päälle ensimäiseksi kotimatkaksi??

mitähän hyödyllistä pitäis tuonne kassiin pakata? ei millään tule mieleen, mitä esikoisella oli pakattuna,

Ninnu 38+4

Vierailija
46/54 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos onnitteluista. Unohdinko mitat? No ne oli 3370/48,5. Ja poika sieltä tuli niin kuin ultrassa sanoivat. Kyllä sen ultran sanomisen perusteella oli poikaolo, mutta pieni jännitys säilyi syntymään asti.

On se vaan niin pieni ja suloinen. Mulla on yks 56cm ohut haalari jonka ajattelin olevan suunnilleen sopiva syntymän aikoihin, mutta se on vielä ihan valtava. No eipä sitä vielä ulos tarvi viedäkään.

Meillä 2 vanhinta lasta on koulussa ja 5v jatka päiväkodissa 10h viikossa, eli kahtena päivänä 5h.

Täällä onkin osalla jo tosi paljon viikkoja kasassa, saas nähdä milloin saadaan toinen syysvauva. Jännää...

Mä en muuten pakannut ollenkaan sairaalakassia. Otin vaan iltapäivälehdet luettavaksi mukaan ja mies toi vauvalle ja mulle vaatteet millä mentiin sitten kotiin. Niin no toihan se myös hammasharjan ja pesuaineet. Muttei siellä munmielestä niin kauheesti kamaa tarvi, huomasin että joillain oli siellä iso matkalaukku mukana :)

Vierailija
47/54 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Nyt ei oikein yöunet onnistu. Jo edellinen meni pieleen,kun heräsin kahden jälkeen ja sain sitten vasta melkein kuudelta seuraavan kerran unen. Nyt taas heräsin tässä kahden aikaan levottoman unen ja hikoilun jälkeen ja nousin sitten lukemaan kirjaa ja koneelle. Väsyttää ihan tolkuttomasti, mutta rauhaisa uni ei tunnu onnistuvan. Maha painaa ja on epämukava olo. Huoh.

Eilen tuli käytyä kaupungilla, ja jotenkin alkoi ensimmäistä kertaa tuntua kunnolla hankalalta kävellä tämän mahan kanssa. Lyllerö olo. Hitaasti köpötellen kiersin pari kauppaa ja äkkiä pois. Ei oikein huvita moinen enää. Täytynee rauhottua kotipuoleen ja hoitaa vaan välttämättömät ruokaostokset tästä eteenpäin. Kotona oliskin vielä hommaa, kun sais tehtyä. Tuntuu, että kaikki on vielä ihan kesken ja jos synnytys alkaisi, en olisi vielä henkisesti aivan valmis. Fyysisesti...no joo, vois alkaa vaikka tullakin jo.

Mutta taidan jatkaa hyvän kirjan lukua. Toivottavasti uni alkaa painaa silmiä kiinni. ...Joku temmeltää masussa...auts... :)

Nurmeliini 38+0

Vierailija
48/54 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans oli levoton yö. Mulla oli ihan ihmeellinen huono olo, jonka vuoks valvoin. Nyt tuntuu olo helpottaneen, tiedä sitten mitä oli..

Nurmeliini, mää kävin kans eilen kaupungilla, ja vaikka viikkoja paljon vähemmän kuin sulla, olo oli just samanlainen! Ei siellä kauaa jaksanut pyöriä, kokoajan piti päästä istumaan ja levähtämään. Todellakin lyllerö olo. Ajattelinki tän loppuajan shoppailla netistä jos jotain "täytyy" shoppailla. :) Itelle jotain uutta syysvaatetta tekis mieli saada, mutta kun ei se oikeen oo nyt näissä mitoissa järkevää ostella mitään erikoista, kun ei vielä edes tiedä kauanko vielä on tää rantapallo mahan kohdalla, ja kuin nopeeta (tai hitaata) sen saa sitten synnytyksen jälkeen hävitettyä...

En tiedä johtuko sitten siitä päivän shoppailukierroksesta, mutta koko eilisillan kotona supisteli! Ei edelleenkään kipeitä, mutta jatkuvasti tuli kivuttomia harkkasupistuksia.. Ja sitten vielä se öinen paha olo, niin pisti jo vähän miettimään että mikä tässä vaivaa!? Mut ei kai mikään erityisempi, oon vaan ollut niin vaivaton, että nyt niiden vaivojen ilmaantuessa oon sitte heti ihan paniikissa... :)

myym 34+6

Vierailija
49/54 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona olis taas lämmintä, varmaan viimeiset lämpimät ilmat ennen ens kesää ja minä vaan hommailen sisällä kaikkee... Pitäis varmaan lähteä tuonne ulos hommailemaan jotain ja nauttia lämmöstä.

Ollaan tosin lähtemässä kohta puolin mun vanhempien luokse yökylään, kun vielä uskaltaa liikkua reilun 100 km:n matkan "syrjäsemmälle seudulle" pois kaupungista. Kohtapa sitä ei varmaan uskallakaan paljoa lähteä kotoa edemmäs, kauppaan korkeintaan..

Mulla on ollu olo ihan ok, turvotus on vähentynyt taas kerran jaloista ja muutenkin olo on ollut hyvä. Vauveli potkii kovasti ja kauhoo joko käsillään tai jaloillaan, en tiedä kummilla, kun en taas ole 100% varma miten päin siellä masussa ollaan, onko taas kääntynyt perätilaan.. Musta kun vähän tunnustaa, että on kääntynyt pois raivotarjonnasta, missä oli viime maanantaina neuvolassa. Mutta onneksi taas viikon päästä maanantaina on neuvola, niin nähdään miten siellä ollaan :)

Kyselen ihan mielenkiinnosta, että oletteko "harjoittaneet" VÄLILIHAN ÖLJYHIERONTAA? Meillä synnytysosastolle tutustuessa kätilö kehoitti sitä tekemään raskausviikosta 34-35 alkaen 10-15 min/pvä. Itsellä se tuli eilen mieleen ja ajattelin maanantaina käydä ostamassa siihen tarkoitukseen olevaa öljyä (Ceridal Intime) apteekista. Onkohan siitä hieronnasta/venytyksestä hyötyä?

Ainakin se kätilö sanoi, että siitä voi olla hyvinkin hyötyä, välttämättä ei tule repeämiä/jouduta leikkelemään, jos on tuota tehny raskausaikana viimeisillä viikoilla päivittäin. Mites te, oletteko tehneet?

Mutta nyt taidan mennä laittamaan kuivumaan vaatteita, kun kuulosti pesukone ne pesevän loppuun ja sen jälkeen voisi ottaa pienen palan (lue ison palan :)) jätskiä ja mennä syömään sitä tuonne terassille ja nauttimaan auringosta :)

Äippäloma alkaisi mulla muuten virallisesti tiistaina, mutta olen ollu kesäloman jälkeen kotona saikulla raskausturvotuksen takia reilun viikon, joten töihin ei enää onneksi tarvi maaanantaina mennä. Huh, en kyllä jaksaisikaan!

Suski 34+4

Vierailija
50/54 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee jo yöunet. Olen niin huolissani, että sydän hakkaa ja hikoilen kun käyn ylikierroksilla..

Ihanaa, lukea iloisista ja täynnä odotusta olevista äideistä :) Vähän niinku minä olin vielä vuosi sitten, oli se kultaista ja parhainta aikaa minun elämässä!

Oliko jollakin kokemuksia KANTOLIINOISTA??

Ja mitä eroa on kantoreppuun? Onko olleet hyödyllisiä?? Onko olemassa joitakin suosikki merkkejä tai malleja..?

Toivo ja jäljellä olevat 9 päivää ensinäkemiseen!

Vierailija
51/54 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Ultrassa ja laakarissa on nyt kayty, ja kaikki on hyvin. Painoarvio 2150g ja sovittiin kaynnistyspaiva 20.9. Se on kuukautisten mukaan la, ultran mukaan vasta 28.9. Kaks edellista vauvaa jai olkapaista jumiin vaikka eivat olleet kovin isoja (3900g ja 3500g) ja katilo kiskoi kirjaimellisesti korvista ulos josta miulle tietysti jai kauhea hata kun niin just ei saisi kuulemma tehda. Nyt laakari totesi etta kun tiedetaan etta on kapeat paikat ja mua pelottaa niin kaynnistetaan paivana jollon han on paivystamassa sairaalassa. Sitakin toivoin itse etta olisi juuri tama laakari synnytyksessa, kun sille on kaikki murheensa jo kertonut. Nyt on helpottunut olo. 30 paivaa viela!

Wied 34+5

Vierailija
52/54 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Angelmom, mä niin toivon sulle rutistuksia, halauksia, voimia ja jaksamista näiden viimeisten päivien kanssa!!! Niiden täytyy olla sulle todella vaikeita, mutta kyllä sä kestät ne! Se maailman paras palkinto odottaa sua ihan kohta, vaikkei se tietenkään pyyhi pois kaikkea sitä tuskaa mitä olet joutunut kokemaan, mutta ainakin se helpottaa ja lohduttaa. tsemppiä aivan valtavasti!

Kantoliinoista kyselit; mulla oli kakkosen kanssa käytössä sellainen perus-trikookantoliina, oli oikein hyvä ihan alkuaikoina (eli ehkä pari-kolme ekaa viikkoa) kotona kun vauva halus vaan olla sylissä ja välillä piti saada jotain hommiakin tehdyksi, niin siellä hän tuhisi tyytyväisenä. ulkona en pahemmin käytänyt kun oli talvi, vaunut oli helpommat puistoillessa yms. Ja sit kun vauva alkoi viihtyä muuallakin kuin sylissä niin sit sen liinan käyttö jäi..

Esikoisen kanssa oli lainassa Baby Björn-kantoreppu, joka oli ihan killeri olkapäille heti kun vauvalle alkoi tulla painoa, mä jaksoin kantaa siinä ihan max puol tuntia. Eli en suosittele. Tosin Active-malli olis kuulemma parempi, en tiedä..

Mut se mitä voin ihan oikeasti suositella, on Ergo-reppu, se on ihan loistava! Siinä voi pientä vauvaa kantaa etupuolella, ja isompaa lonkalla taikka selässä. Lapsen paino jakaantuu Ergossa niin hyvin että siinä jaksaa kantaa tällainen pienempikin ihminen pari vuotiastakin ihan hyvin selässä(lapsen maksimipaino muistaakseni 25kg). Se on tosi kätevä esim. metsäretkellä, veneillessä tai muuten vaan vaihtelua halutessaan. hintaa oli vajaa satanen pari vuotta sitten.

T.Sebastian rv 35+2 (tai jotain..)

Ps. Oon viikonloppu-yh.na kun mies on Espanjassa kattomassa Formulaa.. naapurinrouva oli sitä mieltä että korvaukseks ansaitsisin viikonloppu-shoppailumatkan New Yorkiin... Ei huono idea, ehkä sit joskus ens kesänä...

Vierailija
53/54 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joku pikku-ruu merkkinen (tai joku ruu se oli), trikoinen kantoliina, tykkäsin kyllä. Netistä ostin, oli silloin halvempi siellä. Tykkäsin käyttää, kun sitä sai vauvan sinne heti syntymästä ja käytin sitä vielä kun lapsi oli pari vuotias. Kantorepuista ei oo kokemusta.

Angelmom, paljon tsemppiä sulle loppusuoralle!! Täällä pidetään kaikkia peukkuja mitä on olemassa =)

Oma olo on kun raskauden alussa, välillä tulee paha olo. Liikaa makeita ei voi syödä, ihan niin kuin alussa =) Nyt vaan toivoo että loppu menis nopeasti, supistuksetkin on vähän väliä kipeitäkin. Ainakin kypsyttää paikkoja =)

Zoya 35+4

Vierailija
54/54 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan juhlittu meän nuorimmaisen 1 vee synttäreitä ja tää mamma on kyllä aivan naatti kaikesta leipomisesta, siivoomisesta ja ite juhlimisesta, mutta mukavaa oli :)

Kantoliinasta/repusta: Mulla oli kakkosella trikoinen pitkä liina ja hiki siinä tuli, mutta oli aivan loistava olla olemassa, kun sai kädet vapaiksi. Liinojahan on todella monenlaisia ja yks näppäristä pienelle on myös rengasliina, joka on helppo "pukea" päälle. Liinan parempia puolia reppuun kyllä on - reppu ei välttämättä sovi aivan vastasyntyneelle asennon takia. Manduca on kuulemma aivan loistava, mutta ite en ole sitä testannut. Nää BB:n kantoreput ei oo hyviä, mulla oli sellanen, mutta käyttämättä jäi - oli jotenkin "hankala", sekä vauvalle että itelle. Nyt meinaan ostaa taas liinan, mutta mietin vielä ostanko trikoisen pitkän liinan vaiko sitten rengasliinan vai ostanko ihan molemmat. Netin kautta hommaan :)

Oma olo on ollu tosiaan tässä pari päivää aika raato ja sen myötä on sitten supistellut ja viime yönä heräsin klo 5 vessaan, kun tuntui maha toimivan oikein urakalla ja sama homma jatku nyt aamullakin. Tottakait mieleen tuli kolmosen synnytyksen käynnistyminen, mutta nyt ei oo kuiten supistellut. Mutta eihän sitä tosiaan voi tietää, että alkaako tän vauvan synnytys samalla kaavalla, ko edellinen, mutta kyllä se mielessä kovasti on. Huomenna ois mulla neuvola ja torstaina pääsen ä-polille kokoarvioon sekä ylilääkärin luo, joka kertonee miten edetään sokereiden takia eli tuleeko eteen käynnistys ja mikä on mun oikea la.

Aurinkoista sunnuntaita ja nautitaan viimeisistä hetkistä mahojemme kans, vaikla aina ei oo niin helppoa olla :)