***MAALLIS MURUT - ELOKUU***
Kommentit (43)
Välillä käynyt lueskelemassa viestejä, nyt sitten ajattelin pari riviä raapustaakin, kun on jotain kerrottavaakin :)
Eli meidän kolmas vauva muuttuikin sitten np-ultrassa kolmanneksi JA neljänneksi vauvaksi. Eli yllätys, yllätys, kaksoset tuloillaan. Ultrassa oli kaikki ok, vauvat vastasivat suunnilleen viikkoja, parin päivän heitto oli, mutta laskettu pysyi samana. Eli la on 1.3, jos joku sen tahtoo tarkentaa tuonne la-listaan.
Selvisi sitten samalla mistä tämä järkyttävän huono olo, oksentaminen ja täydellinen vetämättömyys johtui. Tuplamäärä hormoneja niin kyllähän se tuntuu. Nyt alkanut helpottamaan, johan tuota kestikin jotain kuusi viikkoa.
Jännää ja ihanaahan tämä on, yllätys vain suuri kun nla:ssa kerran jo ultrattu ja näkyi vain yksi sikiö :) Näillä mennään ja toivotaan että vauvat pysyvät kyydissä mahdollisemman pitkään.
Hyviä jatkoja kaikille.
Ja tervetuloa kaksosodottajien joukkoon. Mukavaa että sinun paha olosi alkaa hellittää, sillä minulla se vain pahenee. Ihan vetämätön olo.
Kävin tänään ultrassa tarkistamassa viikkoja, ja laskettu aika siirtyi huhtikuulta maaliskuun 23. päivään. Aika kiva! Ei niin pitkää odotusta enää ;).
Kätilöopistolle suuntaan synnyttämään ja kolmatta lastani odotan. Ekat on jo koululaisia, joten nyt on kyseessä iltatähti! Sitäkin ihanampaa. Siellä hän ojenteli, lähes kolmesenttisessä komeudessaan ja sai äidilleen käsittämättömän onnentunteen sydänalaan.
Terkuin
Berenike
Keskiviikkona illalla, ekan neuvolakäynnin kunniaksi, alkoi järkyttävät vatsanväänteet. En oikein osannut paikallistaa oliko ripulityyppistä kouristelua vai mahdollisesti kohtu joka kramppaa. Vatsa oli kuitenkin sekaisin ja kipu kamala. Noh, aikani köllöteltyä olo parani ja sain nukuttua aamuun. Torstaina olo olikin vähän parempi, alavatsaa vaan jomotteli ikävästi. Päätin kuitenkin mennä jumppaan illalla ja hetkellisesti kuvittelin sen auttaneen oloon...kunnes perjantaina aamulla aamupissillä käydessä paperiin tuli punaista, pöntössä oli verihyytimiä jo vatsa kramppasi taas. Just, näinkö tässä sitten kävi :(
Menin naistenklinikan päivystykseen iltapäivällä ja lääkäri ultrasi. Kyllä siellä vielä vauva oli ja sydän kovasti jumpsutteli. Vuoto oli iltaa kohti muuttunut niukaksi ja rusehtavaksi. Lääkäri arveli sen johtuvan siitä, että kasvava kohtu repi istukkaa pikkusen irti. Mitään ei kuitenkaan ollut ultrassa näkyvissä varsinaiseksi vuodon aiheuttajaksi.
Ohjeena lepoa, ei jumppaa, ei työtä, ei seksiä ei mitään kivaa :/ Vatsa on edelleen tosi tosi kipeä ja olen huolissani, sillä mun aikaisemmissa (3) raskauksissa ei ole ollut mitään vastaavaa. Mutta pakkohan tässä on toivoa parasta. Laskettuaika pysyi edelleen samana ollen 23.3.
Mamuski ja haamuvauva Laban 9+3
^Tsemppiä mamuski75!
Aika on mennyt suht nopeesti. Huomenna olis sitten np-ultra jorvissa. Jännittää aikalailla.
Nyt sitten oon pähkäillyt semmosta asiaa,kun huomenna otetaan samalla niitä verikokeita, että onko syöminen tai juominen kielletty ennen sinne menoa. En huomannut kysyä asiaa kun aikaa varasin. Aika on vasta 12, joten aika huono olo tulee jos ei saa suuhun mitään laittaa.
Titta 10+3
joten minut voi poistaa listalta..
mukavaa odotusta kaikille!!!
Hande rv 13+1
Heippa!
tänään hammaslääkäriin; KÄÄK! en tykkää yhtään ja pelkään sitä tuolia NIIN paljon! eikä tuo vaavikaan tuolla masussa varmasti pidä noista stressi hormooneista...
huomenna aamulla neuvolaan, kuunnellaankohan siellä sydänääniä??? nooh, ei oo pitkä aika ultraankaan ku se on jo torstaina. maanantaina kävin verikokeissa, ja joku jossain vaiheessa mietti sitä syömistä ennen verikoetta, niin kyllä minä ainakin söin, kun ei kielletty!
nyt rupee toi etumus pikkuhiljaa pömpöttään vaikka kutakoinki (kiloa vajaa) on taas oma painoni, joten lihomista ei varsinaisesti voi syyttää, vaikka niin luulinkin, kyllä se pitää pikku hiljaa myöntää että rupee näkyyn ja ettei kauheen kauaa voi enää peitellä, toisaalta sitten se onkin kivaa kun voi ruveta korostamaan ;)
Kauhee nälkä olis taas... ruokkikseen vielä tunti...
Catya rv 11
Perjantainen vuoto loppui onneksi ja vatsanväänteetkin katosivat. Olen tosin levännyt lähes koko viikonlopun, nauttinut avoanopin rapukekkereistä ja sunnuntaibrunssista kun vanhemmat lapset ovat olleet isällään.
Soitin äsken neuvolasta verikokeiden tuloksia. Kaikki ok. Pyysin toksoplasmoosikokeen ja se oli negatiivinen. Eli en ole sairastanut kyseistä tautia eikä immuniteettia siten ole. Että se siitä Intian reissusta syksyllä. En uskalla ottaa riskiä. Vähän ärsyttää ettei tullut aiemmin ilmi, olisin varmaan hankkinut taudin jostain :P
Mutta jotain hyvää. Tajusin että lähimarketin perusvuohenjuusto on pastöroidusta maidosta tehty ja voin sitten sitä syödä huoletta. Avoanopin rapujuhlissa jäi kaikki ruoka paahtoleipää lukuunottamatta syömättä. Graaviloheen en koske enkä saa rapuja alas. Ihme jos eivät tajunneet kun kieltäydyin snapsesita ja viinistäkin :)
Painoa on tullut reippaasti. Johtuu taatusti siitä että on pakko syödä jatkuvasti ettei tulisi pahaa oloa. Mikään omena tai viisi mantelia ei auta vaan pitää olla kunnon ruokaa. Ja mitä mausteisempaa niin sen parempi!
Hammaslääkäriin pitäisi munkin varata aikaa. Pelottaa vaan pirusti. Helsingissä saa onneksi helposti lähetteen yksityiselle puolelle kun julkinen on niin tukossa. Tosin mun tuurilla joudun tuohon viereiseen pikku huopalahdessa olevaan harjotteluhoitolaan. Siis sinne missä opiskelevat hammaslääkäreiksi. Blaah..
Kertoilkaahan hei muutkin kuulumisianne! Tämän on tarkoituskin olla omanapaista tilittelyä täällä :) Joko alkaa masu pömpöttämään? Itselläni ensimmäisestä raskaudesta tuli masu esille nopeasti, mutta näissä jälkimmäisissä vasta viikon 20 paikkeilla. Ja nyt, nejännen raskauden kanssa, masu alkaa selkeästi puskea esiin.. Kuukauden päästä on varmuudella siirryttävä äitiysvaatteisiin, mutta vielä riittää kun avaa ylänapin farkuista ;)
Mamuski ja Utputi 9+6 (vauvan isä rupesi kutsumaan tulokasta utputiksi joogaliikeen mukaan :D )
Hei vaan kaikki, nyt vähän tätä tilittelyä, taitaa olla ainoa paikka jossa sekin on sallittua.
Masusta: ei ole vielä pullahtanut, olenkin sieltä aika timmissä kunnossa, mutta nämä tissit! Voi kauhia. Kaikki rintaliivit jääneet pieniksi ja profiili on melkoinen dolly. Katseet kerää jos laittaa tiukan paidan! Olo vain on muuten pikkuisen apea ja harmaa, joten mielummin pukeudun telttaan.
En oikein tiedä mikä kalvaa.Vaikka iloitsenkin vauvasta, on jokin toinen, isompi huoli rinnalla. Miten sitä jaksaa kaiken sen uudestaan... isommat jo koulussa. Tavallaan tilanne on kuin esikoistaan odottaisi. On unohtanut jo paljon ja se tietty "itsekkyys" on vallannut alaa. Toivon että nämä olot on vain hormonien aiheuttamaa "ailahtelua", ja uskon että pitkä odotus taas auttaa hyväksymään tilanteen ja valmistaa rankkaan vauva-aikaan. Jelppaisi, jos olis mies rinnalla kokemassa. Tekee niin paljon töitä poissa että vastuu lapsista on mulla aika lailla.
Onko täällä muita yksin lasten kanssa arjessa kulkijoita? Ja mikä teitä piristää kun/jos synkät ajatukset valtaa pään? Ei ainakaan hammaslääkärit, veikkaan...
Ja nyt ruuanlaittoon, ruoka onneksi maistuu täälläkin!
Berenike ja "keke" 10+5
elikkäs Titta sulla oli eilen se ultra niin mietit et kun otetaan ne verikokeet niin pitikö olla syömättäjuomatta? Tietääkö kukaan muu jos Titta ei "linjoilla"
Mulla olisi huomenna iltapäivällä se ultra ja tuon ikäni puolesta ovat ne verikokeet ottamassa ja senkin takia olen pitänyt palstailutaukoa kun jotenkin pelottaa et jos kaikki ei olekkaan hyvin :( Toisaalt mietin jos ei niskaturvotusta havaittavissa niin menenkäö ollenkaan niihin verikokeisiin kun ei pakollisia.
Masu on kyllä kasvanut aika lailla, kohta ei ole houduja jotka mahtuisi jalkaan, työhousuja ei puhettakaan et saisin napit kiinni tai vetoketjun puoleen väliin, eikä meil ole ketään joka käyttäis isompii et voisin lainata eli pakko yrittää keplotella omilla housuilla.
Takana nyt 1,5vkon saikun jälkeen 2päivää töitä ja nyt siis alko 3pvän vapaa jonka jälkeen taas 7pvän putki, huominen ratkaisee aikasta paljon ja jos kaikki hyvin ja verenpainekkin olisi alentunut niin eiköhän sitä jaksa, haetaan sit saikkuu kun siltä tuntuu.
Anteeks, nyt vain omaa napaa:( palaan huomenna kertoman mitä ultrassa näkyi ja oliko kaikki hyvin.
Jaksuja teille kaikille:)
neljäsvm70 ja masuasukki 12+1
Mä menen kahden viikon kuluttua np-ultraan ja samalla otetaan verikokeet. Ei tarvitse olla syömättäjuomattahengittämättä :)
Mulle on aika selkeetä, että käyn ultrat ja veritestin. Mutta jos sitten pitää mennä siihen lapsivesitutkimukseen niin tuleekin tenkkapoo..aluksi olin kovasti menossa, mutta nyt tämän vuodon (joka kyllä loppui) ja pienestäkin rasituksesta alkavien alavatsakipujen vuoksi en tiedä uskallanko väkisin ärsyttää kohtua ja sikiötä.
Mamuski ja Utputin 9+6
Kävin aamulla ekalla neuvolakäynnillä. Papereita täyteltiin taas kovasti ja sain purkaa tuntojani. Kerroin järkyttävästä keskenmenon pelosta (vaikka mitään oireita mahdollisesta keskenmenosta ei olekaan) ja terkkari lupasi laittaa mulle ajan neuvolalääkärille ensi viikon tiistaille koska siellä on mahdollisuus ultrata. Olin tosi huojentunut kun pääsen nyt katsomaan niinkin pian onko siellä kohdussa vielä kaksi ihmisenalkua, (vai yksi vai ei yhtään). Neuvolakorttiin tuli raskausviikoiksi 10+0 vaikka kuukautisista laskien olisi 9+6 eli laskettu aikakin aikaistui päivällä. No, itse meinaan käyttää tuota jälkimmäistä ainakin siihen asti kun ultrassa on tarkistettu.
Oireet ovat edelleen todella olemattomat; huimausta, riipaisukipuja alavatsalla, pissalla käymistä ja satunnaista ruokahaluttomuutta. Vatsa on tosin pyöristynyt niin että raskautta ei pysty enää peittelemään.
Hepskukkuu rv 9+6
Heippa!
Nyt sit puhtaasti omaa napaa eli ultrakuulumiset elikkä turhaan tuli viimeyö valvottua ja murehdittua:( Mulle sattui aivan ihana kätilö, ultras vatsan päält ja hienosti se pikkainen siellä näkyi, pikkanen oli erittäin vilkas, kovasti siellä meille vilkutteli =) Kyllä mulla kyynel pääsi silmäkulmaan kun lopulta sain todeta et kaikki on oikeesti hyvin. Kätilö sanoi et sukupuolta ei vielä pysty näkemään ja sanoinkin että sillä ei ole mitään merkitystä enkä edes halua tietää johon kätilö sanoikin et sithän se on se oikea:) En tiedä teinkö oikean ratkaisun vai en mutta ne verikokeet jätin väliin, ajattelin et nyt kun sai huokasta niin sit kuitenkin stressi pian tuloksista jne.
Verenpainekkin oli laskenut normitasolle eli 124/81. La siirtyi eli pikkainen vastasi kokoa 11+4 ja neuvola oli laskenut et tänään olisi 12+2 eli ihmekkös ettei sydänäänet kuuluneet silloin lääkärineuvolassa kun silloinhan oli vasta 10+0
Nyt siis nautin täydellä kypällä tästä raskaudesta eli mulle saa päivittää LA.ksi 13.3 =) täähän on vasta kolmas päiväys :)
Neljäs 11+4
Onnittelut neljäs vm70, että kaikki oli hyvin. Nyt vasta käyn täällä joten en ollut kerennyt vastata tohon kysymykseen tosta juomisesta ja syömisestä ennen verikokeita.
Myös täällä ultrassa kaikki hyvin, kovasti pikkuinen liikuskeli. LA vaihtui yli viikolla aikaisempaan eli on nyt 9.3.2010 jos joku voi vaihtaa:)
Titta 12+2
Vielä viime viikolla oli selvää kuvotusta ja myös mahan jomotusta pienimmästäkin
rasituksesta. Nyt ei pariin päivään ole ollut mitään! Ihan kuin en raskaana
olisikaan. Vaikka maha on kyllä kasvanut viikon aikana. Toivon mukaan siellä on
vielä elämää. ;)
Miten teillä muilla?
Muikea Mustikka 11+6
Tääl on neuvola lääkäri takana ja kaikki oli hyvin.. Lääkäri kuunteli sydän äänet ja sano että onpas hyvät äänet, en kyllä tiedä mitä se sillä tarkoitti :)
Massu näkyy jo ja selvästi.. Moni onkin kysellyt että ootko varma että siel on vaan yks.. No enhän sitä viel tiedä ku tiistaina on vasta ultra :)
Tääl ollaan flunssan kourissa eilen lähin kesken päivän töistä ja tänäänkin levähtelen vaan kotosalla ja huomenna sit yritän päästä jo töihin..
Sellaista näin pikaseen tänne, pitää nyt lähtä katsoon tyvären läksyt mitä on tullut :)
-Helky84 13+1(neuvolan mukaan)
kirjoitin eilen PITKÄT litaniat ja sitte kaikki katos bittien taivaaseen, joten annoin olla ja tulin nyt sitte tänää uudelleen.
Eilen oli neuvola ja kaikki meni hyvin. Sydänäänetkin saatiin hienosti kuulumaan, vaikka neuvolantäti hieman uumoili ja varoitteli ettei välttämätää kuulu, koska monella ei kuulu vielä näillä viikoilla, riippuu kuulemma kohdun asennosta, jos on taaksepäin kallistunu, niin ei kuulu ja jos taas on eteenpäin niin kuuluu.
Tänään käytiin myös ultrassa, ollut siis toiminnallinen viikko :)
Kaikki hyvin, veijari siellä lillui tyytyväisenä. kaikki kunnossa, pää-perä mitta 50mm, eli vastaa 4 päivää isompaa ku viikot on... mikä on sinänsä hassua että minut on tosiaan siitetty inseminaatiolla ja ovulaation ajankohta varmennettu ultralla... hassua, tai sitten vaan vaavi on hieman ikäistään isompi... mene ja tiedä näistä luonnon ihmeistä!
ihanaahan se taas oli, nähdä vauva masussa, ja tietää että kaikki on hyvin. varattiin aika samalla jo seuraavaankin ultraan, rakenneultraan viikolle 20 +, sen sai itse päättää että onko se 20 vai 24-26 viikolla. ja tätihän sitte sanoi että ainoa miten ne eroaa toisistaan on se että myöhemmällä ajankohdalla raskaudenkeskeytys ei suomenlakien mukaan ole enää mahdollista.
mieheni halusi että varataan aika heti seuraavaan ultraan. itse en oikein tiennyt kumpaan, niin mies päätti että aikaisempaan...
että sellasii täällä, oman navan juttuja. sitä paitsi on ihanaa päästä kertomaan OMIA juttuja täällä muille, kun niin moni ei tästä vielä tiedä niin ei voi kavereille ja ihmisille muuten noin kertoa! ;) ja tuskin ne samat korvat jaksaa koko aikaa kuulla valitusta ja ihastusta, mitä me aiheutamme :D
Catya 11+2
eilen oli neuvolalääkäri. äänet kuului hetken mutta tärkeintä että kuului. kohtu oli lääkärin mielestä paljon isompi kuin mitä viikot vastaa mutta maanantaina on ultra jolloin näkee sit varmemmin. flunssa on vaivannut viime viikosta lähtien. jaksamisia kaikille jensku rv 12+3
kävin jo ainakin viikko sit täälä ja eikä meitä oltu viel lisätty listaan, mut ymmärrän et kiirettä pitää! elikkä.. tää olis meidän toinen lapsi ja la on 16.3.2010 eli neuvolan täti siirti la yhdellä päivällä!! ihan sama juttu, ku aatun aikana! mie laskin silloin LA 9.6, mut neuvolan täti siirsi ajan 8,6 ja aatuhan synty sit 9,6.. mitenköhän nyt käy..
olen suht helpolla päässyt tän raskauden aikana!! onneks, koska ma palasin töihin hoitovapaalta, mut onneks siel ei tartte olla, ku puol vuotta :)
yritän nyt ryhdistäytyä ja käydä useammin täällä..onhan se kiva jutella ihmisten kans ketkä on samas olotilas :)
en muuten ole vielä kertonut, ku muutamalle kaverille tästä raskaudesta ;) näkyyhän se jo mut osaan hyvin peittää.. tarkoitus olis kertoa ekan ultran jälkenn mikä on 7.9
tintti rv11+2
Joka päivä oon kyllä käynyt lukeen juttuja mutta jotenkin on vaan jäänyt aina kirjoittamatta :(
Tääl on kuvotus jo voiton puolella mutta väsy painaa päälle ihan hirveesti.. Pari viikkoa oon kohta tehnyt töitä on ollut kivaa vaikka onkin rankkaa tän väsyn kanssa..
Tällä viikolla on ollut hieman flunssanen olo ja esikoisella oli tänään vähän lämpöäkin, toivottavasti ei vaan pahemmin sairastu, tuol se nyt nukkuu kahella pussilakanalla ja yhellä paksulla peitolla :)
Mulla meinaa isias vaivata taas.. Tympeetä ku yksin teen töitä kahviossa eikä mulla ole ketään siel apuna niin ei auta ku nilikutttaa tuota jalkaa että se ei lähe alta.. Tällä viikolla kans on tuntunut kohdun kasvuvihlontaa, ei yhtään kiva.. Selälläänkö makaa niin tuntee ihan selvästi missä kohtin menee kohtu :)
Ens tiistaina ois lääkäri käynti ja sit seuraavan viikon maanantaina ois sit se yks ja ainut ultra :( Mutta kiva päästä katseleen miehen kans meidän "lahnaa"..
Koittakaa saada jotain selvää tästä sepustuksesta ja virheitä en nyt jaksa alkaa korjaileen ku on jo silmät ihan ristissä :)
-Helky84 12+1(neuvolan mukaan)