Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttövaatteen KÄYTTÖIKÄ?? Miten kauan arkivaatteen pitäis kestää?

Vierailija
16.08.2009 |

T-paidat, farkut, pitkähihaiset puserot, jotka ovat tavanomaista laatua eikä mitään huippumerkkejä; vaaditko, että vaate kestää viikottaisessa (2-5 käyttöpäivää /vko) käytössä puoli vuotta, vuoden, kaksi vai jopa pidempään?

Mietin tätä kysymystä oman vaatekaapin suursiivouksen innoittamana :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kyllä, että suurin osa hm tai seppälä tai markettikamasta ei kestä kuinpuoli vuotta, mutta enpä mä niitä sitten ostakaan. Kyllä sen näkee laadusta jo ostaessaan, mikä kestää ja mikä ei.

Vierailija
2/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nyt ainakin pari vuotta pitäisi mennä! Farkkujen kauemminkin. Puseroissa tulee yleensä se vastaan että kainalot kellastuu tai tulee joku muu tahra ja siksi päätyy rätiksi.

Ja todellakaan en osta mitään merkkivaatteita, h&m-lindex-ellos linjalla menen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin yleensä käytä samaa vaatetta ympäri vuoden, esim. farkkuja ja samettihousuja käytän vain talvella ja kesällä vain capreja, hameita ja sortseja.

Esim. en aio ensi talveksi ostaa housuja kun kaapissa on kahdet sammarit viime talvelta ja farkut joille tulee kai neljäs käyttövuosi, ja lisäksi suoria housuja eri vuosilta. Käytän suoria housuja aika harvoin joten ne kestävät monta vuotta, jos en liho/laihdu.

Olen sillä lailla friikki että mulla on "kirjanpito" kaikista vaateostoksista jo yli 10 vuoden ajalta. Siitä selviää että yhtä yli 10 vuotta vanhaa jakkupukua lukuunottamatta vanhimmat käyttövaatteeni ovat neljä-viisi vuotta vanhoja. Kaksi vuotta sitten ostetuista olen poistanut vasta t-paitoja ja kaksi pesussa pilalle mennyttä.

Vierailija
4/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 vuotta. Itselläni on melko vähän vaatteita, joten ne kuluvat nopeasti, kun sama vaate tulee päälle ja pesuun useasti. Varmaan pitäisi olla kotivaatteet erikseen, mulla ainakin vaatteisiin tulee selkeitä tahroja kotona lasten kanssa, joten yksi vaatekerta käy päivän ja sitten se lentääkin jo pyykkikoppaan.

Vierailija
5/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just siksi ettei työvaatteet mene ruokatahrojen takia pilalle. Oikeastaan vain t-paita voi olla samaan aikaan koti- ja työvaate ja niitä pitääkin ostaa joka vuosi uusia kun puuvillasta on niin vaikea saada marja- ja tomaattitahroja ym.pois ellei huuhtele heti.

Vierailija
6/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä VAADI vaatteelta enempää. Kyllä se vuodessa on jo itsensä hyvinkin korvannut.

Mutta kun mietin omia vaatteitani, suurin osa on 3-5vuotta vanhoja, koska pari viime vuotta ollut tosi tiukkaa rahan kanssa enkä ole montaa uutta ostanut, silti aina on saanut vaatetta päälle.

En itseasiassa keksi montaakaan vaatetta joka olisi mulla jotenkin mennyt pilalle ikinä, mä vaan olen aina kasvanut pilalle niihin vaatteisiin..tai sitten vaan käsitys asiallisesta pukeutumisesta muuttunut niin paljon ettei vanhoja enää VOI käyttää (ihme napapaitoja suurin osa 5v takaisista, nykyään tykkään että paita yltää lantiolle..)

Vierailija
7/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyttötarkoituksesta. Farkkuja kuluu paljon, samoin neuleita ja t-paitoja, sitten taas kesä- ja juhlavaatteet säilyy hyvinä vuodesta toiseen. Mä kanssa kuulun niihin jotka kulkee rönttövaatteissa kotona, töissä ei tarvitse olla mitenkään erityisen edustava mutta nyppyyntyneitä ja haalistuneita vaatteita en siellä viitsi pitää.

Kovassa käytössä vaatteet kestää yleensä 1-2 vuotta hyvinä, jotkut harvat saattaa kauemminkin, jopa 5 vuotta. Mutta kuten joku sanoikin, yleensä oma maku tai vartalon mitat muuttuvat vuosien varrella ja vanhemmat vaatteet joutavat kiertoon.

Vierailija
8/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omasta mielestäni melko kohtuullinen määrä vaatteita, siis ei mitään tyyliä kahdeksat farkut. Isommalla vaatemäärällä joku vaate kestäisi pitempäänkin, koska pesuja tulisi harvemmin

Villapaidan oletan kestävän vuosikausia, ovat sen verran kalliita ostoksia jos ostaa kunnollisia.

Farkut kestävät mulla helposti 2-3 vuotta, mutta en käytä päivittäin. T-paitojen vähintään kaksi vuotta, samoin paitapuserot.

Jakkupuvut mulla kestävät n. 2 vuotta, mutta se johtuu siitä, että mulla on yleensä 2 vaan kierrossa.

Kesän erikoisvaatteet (mekot, pellavahousut jne.) kestävät yleensä 4-5 vuottakin, koska sesonki on niin lyhyt.

Kenkiä toivon voivani pitää 2-3 vuotta. Kestäisivät pidempäänkin, jos pitäisi paremmin huolta.

Vierailija
9/9 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä kotona että töissä ihan päivittäin: jo vuodessa alkavat olla "pilalla" eli ompeleet repsottavat, väri on haalistunut tms. Mutta varmaan ovat niin kovassa käytössä, ettei vuotta pidemmästä kestosta kannata haaveilla...

Mulla on ihan reilusti vaatteita kyllä, mutta käytän vain muutamaa puseroa ja yksiä tai kaksia housuja. Tyhmää.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän