pariisissa käyneitä!
varasin viikonloppumatkan pariisiin ja ois hauska kuulla miekipiteitä muilta kohteesta...
Kommentit (12)
Itse rakasta seikkailla hautaismailla. Siinä on historian siipien havinaa.
Sacre Ceur (ei taida olla kirjoitusasu ihan oikein) on kaunis, kaunis kirkko.
Kadulta ostettava leivät ja crepit, ah! mitä makuelämyksiä. Varsinkaan jos ei ole vara ruokailla herkkuravintolassa. Muuten, ei kannata mennä turistirysien vilkkaisiin ravintoloihin - hinnat ovat karmivat.
Elämys on myös nauttia Mäkkärillä hampparia siinä Champs Elyseellä. Missä muualla saa lasin viiniä hampurilaisen kanssa? Kahville kannattaa myös poiketa tähän paikkaan, on nimittäin Champsin halvimmat kahvit.
Mene pienee leivokauppaan ja sitten juustokauppaan. Maistuva tuliainen kotiintuomisiksi on korillinen juustoja.
Suklaacroisantit maitokahvin kanssa aamutuimaan, nam nam!
Nyt kyllä pitäisi taas päästä matkaan. Tuli jo ikävä!
Sun kannattaa nyt todella huolella tutustua tarjontaan ja päättää, mitä kaikkea haluat ehdottomasti nähdä, muuten menee pää sekaisin ja juokset vain paikasta toiseen kokematta yhtään mitään. Me oltiin viikko ja silti jäi suuri harmitus, kun ei ehditty niin paljon kuin olisi mieli tehnyt..
Se on vähän turistihömppää aivan kuten eiffeltornikin, mutta pakollisia ne silti on.
Itse rakastan juuri sitä pariisilaistunnelmaa mitä voi aistia istumalla katukahvilan terassilla siemaillen viiniä ja katsoen loputonta ihmisvilinää. Ajankohdasta riippuen ihanaa on myös istua vinkkupullo kainalossa ukkokullan kainalossa seinen rannalla kun ilta-aurinko painuu kaupungin talojen taa... OIJOI!
Osta hyvä kartta ja pyydä vaikka hotellin respasta henkilöä merkkaan sulle siihen suoraan tärkeät kohteet jollet sitten hanki jotain erillistä nähtävyys-opusta. Itse en ole koskaan hankkinut vaan luottanut hotellin avuliaisuuteen.
ja muista, kohteliaisuus on sitten avainsana pariisissa. Muista sanoa joka välissä kiitos ja olkaa hyvä ja niin edelleen niinsinua palvellaan hyvin.
Mitähän vielä.. voi että, tuleepa ikävä taas sinne. Kysy lisää jos mielit, kerron mieluusti kokemuksiani jos haluat kuulla/lukea.
T kuudesti pariisissa käynyt, parhaimmillaan 5kk siellä ollut
Se on vähän turistihömppää aivan kuten eiffeltornikin, mutta pakollisia ne silti on. Itse rakastan juuri sitä pariisilaistunnelmaa mitä voi aistia istumalla katukahvilan terassilla siemaillen viiniä ja katsoen loputonta ihmisvilinää. Ajankohdasta riippuen ihanaa on myös istua vinkkupullo kainalossa ukkokullan kainalossa seinen rannalla kun ilta-aurinko painuu kaupungin talojen taa... OIJOI! Osta hyvä kartta ja pyydä vaikka hotellin respasta henkilöä merkkaan sulle siihen suoraan tärkeät kohteet jollet sitten hanki jotain erillistä nähtävyys-opusta. Itse en ole koskaan hankkinut vaan luottanut hotellin avuliaisuuteen. ja muista, kohteliaisuus on sitten avainsana pariisissa. Muista sanoa joka välissä kiitos ja olkaa hyvä ja niin edelleen niinsinua palvellaan hyvin. Mitähän vielä.. voi että, tuleepa ikävä taas sinne. Kysy lisää jos mielit, kerron mieluusti kokemuksiani jos haluat kuulla/lukea. T kuudesti pariisissa käynyt, parhaimmillaan 5kk siellä ollut
Olen käynyt Pariisissa kolmisenkymmentä kertaa. Tosin työmakoilla. Ja koskaan en ole ennättänyt olla reilua viikkoa pidempään kerralla. Käy kateeksi tuo sinun 5 kk rupeamasi.
4 kertaa 3-7pv. Olen samaa mieltä muiden kanssa siitä että kannattaa etukäteen miettiä tärpit mitkä haluaa nähdä. Kaupunki on todella iso, metrolla kulkeminen on hyvin helppoa mutta nähtävyydet on kaikki eripuolilla kaupunkia. Me ollaan nyt otettu tavoitteeksi tutkia 1 kaupunginosa kerrallaan, muuten jää pintaraapaisuksi. Toukokuussa oltiin St Germainissa, edellisellä kerralla Trocaderossa (mikä on aika tylsä alue mutta metrot kulki sieltäkin).
Pitäkää hauska loma. Kaupunki tarjoaa teille tunnelmaansa varmasti, kera matkaopaskirjasen tai ilman.
on aivan ihana katu 5. kaupunginosassa, luxemburgin puisto ja muutenkin Sorbonnen ympäristö, Boulevard St. Germain...6. kaupunginosa on myös mielenkiintoinen, ihania putiikkeja riittää. Champs-Elysees on tylsä, Eiffel samoin (kaunis kaukaa katsottuna, varsinkin aamuisin) ja isot tavaratalot, niitä näkee muuallakin (poikkeus le Bon Marche -tavaratalo, jossa on ihana kierrellä)
Käy Folies-Bergeressä ja Musee Rodinissa...upeita paikkoja riittää tässä maailman Kauneimmassa, Ihanimmassa ja Romanttisimmassa kaupungissa.
Olen käynyt kaksi kertaa. Nähtävyydet kierrettey suurimmaksi osaksi ekalla kerralla (olin eri porukassa kummallakin reissulla joten jonkun verran tuli käytyä samoissakin paikoissa), tokalla kerralla suurin osa ajasta meni fiilistellessä. Eli vaan käveltiin ympäri kaupunkia ja katsottiin mitä tulee vastaan (pikkukauppoja, kahviloita jne).
me taas oltiin juuri sellaisella melko lailla ex tempore reissulla: katsottiin vaan aamulla suurin piirtein mitä miltäkin suunnlata löytyy ja ei kun kävelemään. Ja minusta Pariisi oli hyvinkin hallittavissa oleva, ei käytetty metroa/junaa kuin lentokentältä tultaessa ja sinne mentäessä :)
Valmistele matka hyvin etukäteen ja suunnittele mitä haluat nähdä ja missä käydä. Ex tempore -pohjaisella kaduilla vaeltelulla ei näe juuri mitään kun mittakaava on mitä on. Tai no ehkä sitä "pariisilaistunnelmaa", mikä nyt musta ei ollut kovin viehkoa.
me taas oltiin juuri sellaisella melko lailla ex tempore reissulla: katsottiin vaan aamulla suurin piirtein mitä miltäkin suunnlata löytyy ja ei kun kävelemään. Ja minusta Pariisi oli hyvinkin hallittavissa oleva, ei käytetty metroa/junaa kuin lentokentältä tultaessa ja sinne mentäessä :)
Jos mulla olisi vain viikonloppu aikaa pysyttelisin yhdessä kaupunginosassa, esim vitosessa tai nelosessa (Marais) ja koluisin sen. Musée d'Orsay on hieno, Seinen saaret St Louis ja Cité tunnelmallisia ja kivoja.
Turisteja tietysti on pilvin pimein, mutta turistejahan me ollaan kaikki siellä.
Jos haluatte mennä Louvreen valitkaa joku yksi kohde siellä, sillä museo on jättiläismäinen ja väsyttävä, jos yrittää nähdä "kaiken".
Kasvitieteellinen puutarha (Jardin des plantes) on aivan ihana paikka, on sitten kiinnostunut kasveista tai ei.
Metroa on helppo käyttää, mutta busseista näkee enemmän.
Kannattaa lainata hyvä Pariisinopas ja suunnitella vähän etukäteen.
Valmistele matka hyvin etukäteen ja suunnittele mitä haluat nähdä ja missä käydä. Ex tempore -pohjaisella kaduilla vaeltelulla ei näe juuri mitään kun mittakaava on mitä on. Tai no ehkä sitä "pariisilaistunnelmaa", mikä nyt musta ei ollut kovin viehkoa.