Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pienten lasten vaatteisiin käytetään satoja euroja, mutta isommille ei saa ostaa mitään?

Vierailija
16.08.2009 |

Kun syksy lähestyy, monet pitävät ihan itsestään selvänä, että pieni lapsi tarvitsee kalliit kosteussuojavaatteet ja -kengät, usein myös toisetkin, talveksi parit uudet haalarit, monet talvikengät jne. listahan on ihan loputon. Mutta jos täällä kirjoittaa, että teini haluaisi 50e farkut tai 80e kengät, kaikki ovat sitä mieltä, että on ihan järjeöntä uhrata sellaisia summia lapseen, kyllä halpahallista saa ihan kivoja vaatteita ja kenkiä jo kympillä. Halpavaatteet pienillä teilataan oitis jo sisävaatteina, mutta teinien pitäisi kulkea vain sellaisissa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyypillistä tällä palstalla. Itsellä on vasta vauva, mutta silti mielestäni teini "tarvitsee" merkkivaatteita enemmän kuin vauva. Joitakin asioita ostan kalliina, mutta muuten pyrin ostamaan edullisesti.

Perusteluna käytän sitä, ettei mulla ole varaa, kun teininä se kuitenkin käyttää kaikki meidän rahat:D

Vierailija
2/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin voi kulkea halpahallin tai kirppiksen vaatteissa , mä haluun ainaki et mun teini oppii arvostamaan muutaki kuin merkkivaatteita, jos joku häntä kiusaa siitä niin se on niiden muiden syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhän mä itsellenikään osta mitään kolmenkympin rieskoja, vaan ihan kunnollisia kävelyyn tarkoitettuja kenkiä. joten en ikinä antaisi lapseni pilata jalkojaan moisilla lättänöillä, teininäkään!

Vierailija
4/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua pelkästään merkkivaatteita tai kenkiä. Ihan tavallisista nuorten suosimista liikkeistä ostaa suurimman osan vaatteista. Nyt on kesällä löysi hietsun kirppiksen.

Tykkään vaatteista ja tykkää laittautua, minä myös. Teinin vaatteisiin menee rahaa kuussa n. 20-100 euroa. Ei kauheen paha.

Vierailija
5/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini asenne toi: en saanut kouluun haluamaani laukkua, lahjaksi en saanut mitään toivomaani, joskus harvoin saatettiin kaupasta etsiä uutta. Jotenkin loukkaavaa muistella miten se oli niin hienoa kun kerrankin sai uutta vaatetta. Toisaalta katsoi vierestä kun äiti osti itselleen, joi viikonloppusin.. Minä, minä ja minä!

Itse koitan ostaa lapsille kohtuudella. Meillä on kolme lasta jokka on alle kouluikäsiä eikä oikein halua luovuttaa vanhojaan vielä nuoremmille helpolla vaikka vaate käy pieneksi ja vanha vaate vastaavasti menee toiselle ilman mutinaa.

Ihan tietonen asia että haluan ostaa lapsilleni tulevaisuudessa repun jonka haluaa ja jotain uutta. Veronpalautuksistakin satsaan osan joskus tulevaisuudessa pelkästään että ostetaan jotain mistä lapset tykkää -siis kunnolla jokaselle. Ja pitkin vuotta muutenkin.

Kyllä sitä vaatteen arvostusta voi opettaa muutenkin: vaikka laskee paljonko huoneen siivoamisesta tulee viikkorahaa ja montako kertaa huoneen saisi siivota jos pitäisi pelkästään työllään ne satasen farkut saada!

Samaten voin näyttää palkkakuittiani ja mietitään että kun osa menee taloon, osa puhelinlaskuihin ja mitä kauppa syö niin siitä sitten mitä jää käteen?

Mutta se on myös se oma lapsi jota kiusataan niistä vanhoista vaatteista! Ei voi sanoa että ongelma on kiusaajissa: koska se sattuu siihen lapseen. -Tämä siis nro 17.lle joka perusteli että kiusaajien "syy" jos ne nyt kiusaa vaatteista. Jos se on syy niin se on helppo ratkaista.

Vierailija
6/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei saa lapset taperona eikä teininä kuin halpahallin vaatteita. Jos haluaa merkkikuteita menee töihin ja tienaa niihin itse rahansa. Muuten saa tyytyä kohtaloonsa, olla turpakiinni ja tyytyväinen.

Vierailija
7/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelpasi kirppisvaunut ja kirppisvaatteet ja halpispuvut pieninä.

Nyt teineinä satsataan enemmän sellaisiin vaatteisiin, mitä itse haluavat. Hassua on minustakin, että pienten äidit ostavat kalliita vaatteita nostaakseen omaa imagoaan äiteinä. Mutta teineille ei enää tarvitse, koska sillähän ei saa kunniaa itselleen vaan se teini itse nauttisi kunnon vaatteista.

80 euroa ei ole paljoa kunnon kengistä. Kasvava jalka sitä on teinilläkin ja tarvitsee kunnon kenkiä. hassua, että ensikenkiin upotetaan tosi isot summat, mutta teinit kulkevat halpislenkkareissa liikuntatunnit ja liian pienissä kengissä muut ajat kun ei enää raskita satsata rahaa lapseen.

Eli siis meillä kun elintasokin on parantunut vuosien varrella, satsataan lapsiin enemmän nyt kun ovat isompia ja tietävät, mitä haluavat.

Vierailija
8/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalleimpia vaatteita kaupasta, halvemmallakin saa laadukasta. Teini taas on hevari, joten bändipaidat ym hupparit ovat in ja saa niitä ostaa, mutta siinäkin järjenkäyttö on hintoja katsoessa mukana.

Vierailija
9/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyypillistä tällä palstalla. Itsellä on vasta vauva, mutta silti mielestäni teini "tarvitsee" merkkivaatteita enemmän kuin vauva. Joitakin asioita ostan kalliina, mutta muuten pyrin ostamaan edullisesti.

Itse olen huomannut, että tällä palstalla pitää vastustaa ihan julmetusti niitä lapsen vaatehankintoja siinä vaiheessa kun hän osaa itse ilmaista mielipiteensä. Eli monta sataa taaperon talvivaatteisiin on ihan ok, mutta jos sama summa pitäisi laittaa teinin vaatteisiin niin se on julmettu tappelu ja henkkamaukka saa kelvata.

Vierailija
10/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku periaatteellinen vastustus tuntuu monella olevan isomman lapsen, teinitkin ovat mielestäni lapsia vielä, toiveisiin ja tarpeisiin. Toki lapsen täytyy ymmärtää se, että ihan kaikkea ei voi saada, mutta kyllä itse aion kuunnella myös lapseni toiveita vaatetuksen suhteen ja toteuttaa niitä järjen ja rahatilanteen rajoissa. Jo nyt meillä eskarilainen tietää aika tarkkaan mitä haluaa pukea päälleen, tosi hänestä kirpparivaatteet ovat yhtä hienoja kuin kalliimmatkin, mutta en edes kuvittele voivani pakottaa lasta pukemaan itselleen epämiellyttävät vaatteet päälle kun tuokin tuosta kasvaa.

Vierailija
11/24 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iässä se "rahanmeno" vasta alkaa. Ja ei haittaa, molempi parempi!

Vierailija
12/24 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalle taaperolleni olen ostanut vain käytettyjä vaatteita. Muutaman saanut uusina lahjaksi. jalkineetkin pyrin hankkimaan käytettynä, löytyy vielä hänen kokoaan lähes käyttämättömiä jalkineita.

Vierailija
13/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin isompien lasten kanssa olen varmaan jatkossa valmis maksamaan esim. goretex-puvut ja vaelluskengät jos harrastavat retkeilyä, kunnon kengät ja liikuntavarusteet jne. Mutta en välttämättä kovin isoa summaa siitä että farkuissa tai tennareissa on tietty merkki, koska ei yhtään paranna niiden käyttöikää, kestävyyttä jne. Yleensä taitaa olla päinvastoin...

Vierailija
14/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että ne sopii äidin imagoon ja vaatetukseen. Isommilla lapsilla ei ole enää niin väliä.

Hirvittää kun katsoo esim. tyttömme luokkakavereiden urheiluvarustuksia. Pieniä, kuluneita, kirpputoreilta ostettuja tylsiä luistimia, pieniä monoja, linttaan astuttuja juoksutossuja.

Vierailija
15/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana huomio, vaatteet ovat lähtökohtaisesti Suomessa mun mielestä kalliita. Toisaalta taas lasten vaatteet ovat monesti kyllä halvempia kuin aikuisten vaatteet.

Tai siis kuka teistä löytää aikuisten goretex-kengät 50 eurolla? Tai kuka ostaa itselleen kosteussuojatun ulkoilupuvun alle reilusti satasella tai jopa löytää niitä kirpparilta? Entä kuka löytää ihan normaalihintaisena t-paitoja itselleen alle vitosella? Juhlavaatteet häihin löytää lapselle kuin lapselle helposti satasella, mutta ostapa miesten puku satasella.

Toki siis lasten vaatteita joutuu ostamaan useammin kuin aikuisten, mutta kyllä aikuisten vaatteet yleensä on vain paljon kalliimpia.

Vaan, jokainen ostaa omillaan ja pienten lasten vaatteiden ostossa on tietysti uutuuden viehätystä.

Vierailija
16/24 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille pitää katsos opettaa mielihalujen hillintää, kyllä se aikuisena ymmärtää että Emmauksesta haettu villaliivi on ihan yhtä hyvä kuin Filippa K.

Vierailija
17/24 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kyllä ihan satavarma, etten tule antamaan teinin tuhlata farkkuihinsa tai kenkiinsä mitään järjettömiä summia. En muista milloin olisin viimeksi ostanut 80 e kengät, olenkohan ikinä...?

Vierailija
18/24 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään ymmärrystä siitä millä tahdilla nämä vaatteita ja kenkiä kuluttavat. Kyllä he siitä viisastuvat mutta eivät siinä vaiheessa lue enää tätä palstaa.

Vierailija
19/24 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti suurimmat konfliktit johtuvatkin tällä palstalla siitä, että vastaajina on ihan taaperoiden sekä jo täys-ikäisten vanhempia. Kyllä se hahmottaminen laajenee kun on nähnyt kaikenikäisten kasvua.

Vierailija
20/24 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirpparilta teinilleni merkkivaatteita. En maksa jostain sisävaatteesta nopeasti kasvavalle lapselle 50 euroa. Kenkiin panostan mutta esim Cittarista saa edullisesti ale-laarista, nytkin löysin hienot Puman tennarit puoleen hintaan.