Päiväkoti on stressaavaa lapselle
tai ei se päiväkoti ehkä, mutta se sosiaalinen peli, mitä siellä pelataan.
3 v tyttöäni selvästi jännittää, kuka leikkii nyt tänään hänen kanssaan, ne pelot että kukaan ei leikikään tulee uniin, hän itkee unissaan (ja huutaa jonkun sellaisen tarhakaverin nimeä, joka on oikeastikin häntä kiusannut)...
Joka aamu kun vien niin pari ryhmän lasta tulee heti haastamaan, että mä en muuten leiki sun kanssa tänään, et saa istua siihen tai että tämä on mun kaveri tänään, ei sinun...
On hänelläkin siellä kavereita, mutta hän selvästi jännittää tuo tilanne, missä koko ajan arvotaan suosiota.
Ymmärrän kyllä, koska olisihan itsestänikin stressaavaa, jos menisin uuteen työpaikkaan, ja joka aamu joku työkaveri tulisi ensi töikseen sanomaan, ettei tee mun kaa töitä tänään ja et muuten tänään saa istua palaverissa mun vieressä ja tuo Tuijakaan ei muuten tänään tee sun kanssa töitä, vaan vain mun...
Miten tätä voi auttaa? Jatkunut 2 viikkoa, ja jännitys ja unioireet pahenee koko ajan.
Tyttöni on muuten reipas, sosiaalinen, saa puistossa helposti kaverin jne.
Kommentit (32)
tyttöni näiden 2 muun tutun tytön kanssa samaan ryhmään, mutta kun niillä on mukana sisarukset, niin menivät sinne sitten. Mutta päiväkodin pihalla ovat kyllä löytäneet toisensa eri ryhmistä huolimatta.
Siihen kai se menee, jos ei muuten lopu. Otan puheeksi maanantaina. Hankalaa vaan jäädä siihen puhumaan aamulla, kun pitää rientää töihin + koko lapsiryhmä kuuntelee, mitä puhutaan. Taidan jättää maanantain hakuun sen juttelun. Siinä pihalla voi kuitenkin sanoa asioita ilman kaikkien korvia.
Sanon ehkä että ollaan mietitty sitä toista ryhmääkin, jos tytön pelottelua ei tässä ryhmässä saada kuriin. ehkä se panee vähän aktiivisemmin puuttumaan kiusaamiseen.
Mietin vaan, että kun on jatkunut "vain" 2 viikkoa, niin onko tää nyt ylireagointia, tasoittuisko tilanne ajan myötä...
ap
puutut! Ei tosiaankaan oo liian varhain. Ota vielä puheeksi ja sitten johtajan pakeille.
soittaisin päiväkodin johtajalle.
jos puhe ei auta, johtaja varmaan auttaa.
Luulen että tuo ahin kiusaaja-tyttö on todellakin normaalia aika paljon hankalampi tapaus, ja että hakevat konstia miten saada tilanne hanskaan, mutta ei se päätä pensaaseen pukkaamalla parane.
Mietin vaan, että kun on jatkunut "vain" 2 viikkoa, niin onko tää nyt ylireagointia, tasoittuisko tilanne ajan myötä... ap
Kun ihan oikein, että puutut! Kyse on lapsesi mielenterveydestä tässä. 2 viikossa olisi jo pitänyt tapahtua jotain. Tee juuri niin kuin suunnittelit. Ja ole tiukka vaikka puhutkin ystävällisesti.
epätavallinen av-ketju, kun kukaan ei ollut ilkeä että joku yliherrkkä pillittäjätytö siellä tai sanonut, että ylireagoin...
Musta se monen yön itkeminen ja se, että päiväkodista tulee vastenmielinen ja pelottava paikka pienelle, on vakava asia.
Täytyy koettaa jämäköittää niitä hoitajia.
ap
älä kuitenkaan AP lähde analysoimaan tuon "ilkeän-tytön" perhettä tietämättä heidän taustoistaan yhtään sen enempää!
Terkuin Villin ja uhmakkaan tarkkaavaisuushäiriöisen pojan äiti
tuollaista se pahimmillaan saattaa olla :/ Olen ollut päiväkodissa töissä ja välillä on suorastaan mahdoton puuttua kaikkiin kahinoihin. Nuo tyttöjen jutut ovat monesti juuri sellaisia, että pk:n tädit (eikä myöhemmin opettajatkaan) huomaa mitään kiusaamista, vaikka sitä tapahtuu. Se on leikeistä pois sulkemista, supattamista, hiljaa haukkumista, vaivihkaista nipistämistä, vaatteiden ivaamista... Jotkut tytöt ovat sosiaalisesti taitavia manipuloijia jo pienestä pitäen. Toki siihen puututaan, mutta hankalaa kitkeä pois. Useimmissa tapauksissa se kiusattu sitten "sitkeytyy" ja ei enää anna höykyttää itseään. Toivottavasti näin käy. Tyttösi täytyy kovettua, sillä kova on maailmakin :(
Nykyään olen pph ja näen kyllä kiusaamisen alkuakin, mutta 4 hengen porukassa se on helpompi kitkeä pois. Mutta henkilökemioihin on vaikea puuttua: kaikki eivät osaa tulla leikkiin mukaan ja sosiaaliset taidot vaihtelevat.
Tsemppiä, puhu asiasta hoitajien ja ennenkaikkea tyttäresi kanssa.
mutta jotain tavallista kummempaa siellä on, joko joku diagnoosi tai vaan pikku tyranni.
On todella pahantuulinen tyttö, siis en oo kertaakaan nähnyt esim. hymyä hänen kasvoillaan.
Jos on diagnoosi, niin se ei kai estä kuitenkaan yrittämästä kasvattaa häntäkin olemaan ystävällisempi muille... vaikka ehkä se ei onnistu kovin hyvin.
jos sun poikasi kiusaisi muita, niin miten siihen kuuluu puuttua?
ap
älä kuitenkaan AP lähde analysoimaan tuon "ilkeän-tytön" perhettä tietämättä heidän taustoistaan yhtään sen enempää!
Terkuin Villin ja uhmakkaan tarkkaavaisuushäiriöisen pojan äiti
kyllä aamulla ne ukaasit, ovat ihan vieressä koko ajan, mutteivät puutu.
Muusta en tiedä, paitsi siitä lyömisestä, ja senkin tytön kertomana ja hoitajat vahvisti. senkin haluaisin kuulla hoitajilta.
Mitään muuta tyttö ei oo kertonut, siis että olisi ivattu muuten. Hän on kyllä kertonut, ketkä lapset itkevät kauan sen jälkeen kun äidit ovat lähteneet, ja että hän on halannut jotakin pienempää (eli loppuvuonna 3 v täyttävää) ja sanonut että kyllä se äiti sieltä tulee hakemaan ihan varmasti kotiin.
ap
tuollaista se pahimmillaan saattaa olla :/ Olen ollut päiväkodissa töissä ja välillä on suorastaan mahdoton puuttua kaikkiin kahinoihin. Nuo tyttöjen jutut ovat monesti juuri sellaisia, että pk:n tädit (eikä myöhemmin opettajatkaan) huomaa mitään kiusaamista, vaikka sitä tapahtuu. Se on leikeistä pois sulkemista, supattamista, hiljaa haukkumista, vaivihkaista nipistämistä, vaatteiden ivaamista... Jotkut tytöt ovat sosiaalisesti taitavia manipuloijia jo pienestä pitäen. Toki siihen puututaan, mutta hankalaa kitkeä pois. Useimmissa tapauksissa se kiusattu sitten "sitkeytyy" ja ei enää anna höykyttää itseään. Toivottavasti näin käy. Tyttösi täytyy kovettua, sillä kova on maailmakin :(
Nykyään olen pph ja näen kyllä kiusaamisen alkuakin, mutta 4 hengen porukassa se on helpompi kitkeä pois. Mutta henkilökemioihin on vaikea puuttua: kaikki eivät osaa tulla leikkiin mukaan ja sosiaaliset taidot vaihtelevat.
Tsemppiä, puhu asiasta hoitajien ja ennenkaikkea tyttäresi kanssa.
Kuvaamasi toinen ryhmä kuulostaa paljon paremmalta, kun siellä on tuttujakin ennestään. Tyttöä voi ryhmän vaihto aluksi jännittää, mutta uskon, että hän lopulta nauttii, kun huomaa, ettei tarvi enää pelätä ja voi olla ihan rennosti.
Pakenemisesta: Sano tyttärellesi, että ekassa ryhmässä tytöt toimivat väärin, kun tekivät (sano miksi) ja että hoitajat toimivat väärin, koska eivät lopettaneet sitä. Kerro, että tyttösi on sinulle rakas ja haluat hänen voivan hyvin ja siksi teit sellaisen päätöksen, että tyttösi menee toiseen ryhmään, jossa hänelle ollaan kilttejä.
Jos kiusaajaa ei saada kuriin (tai aikuiset ovat avuttomia), silloin jää ainoaksi vaihtoehdoksi siirtää uhri muualle. Se ei ole oikeudenmukaista, mutta lapsen hyvinvoinnin vuoksi välttämätöntä.