Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen syntynyt v 1972 ja kun kävin peruskoulua niin ruokailu oli

Vierailija
14.08.2009 |

järjestetty siten, että kuhunkin pöytään annettiin tietty määrä ruokaa. Onnekseni minun pöydästä oli aina poissa vähintään 3/8 oppilasta. He olivat tyttöjä, jotka pelkäsivät lihomiosta:( Me paikalla olijat saimme syödä heidänkin edestään! Yksi poika oli kova syömään ja minä yhtä kova.

T. Silti silloin laiha, kasvava tyttö

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain tiskiltä sitä ruokaa aina haettiin

Vierailija
2/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovinkaan tyypillinen järjestely kouluissa.

Itse olen -73 syntynyt ja alkuvuosina keittiön täti lätki ruokaa lautasille ja myöhemmin otettiin itse ja siis aina linjastosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovinkaan tyypillinen järjestely kouluissa. Itse olen -73 syntynyt ja alkuvuosina keittiön täti lätki ruokaa lautasille ja myöhemmin otettiin itse ja siis aina linjastosta.

Hyi! Muistan ikuisesti sen kun keittiön täti lätki sitä ruokaa aina liikaa kun oli jotain karmeeta ruokaa (esim.kanaviillokkia). Muistaakseni kerran kolmessa tai kuudessa viikossa sai jättää ruuan syömättä mutta siitä pidettiin listaa ruokalan seinällä.

Vierailija
4/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella opettaja jakoi, syötiin luokassa (pieni kyläkoulu). ja sitä perunapuuroa sai aina väistellä. Onenksi tajusin, että suttaamalla sen ympäri lautasta ei tarvitse syödä yhtään.

Yläasteella otettiin itse, ei traumoja. ja kanaviillokki on namia, sen mustaherukkahillon kanssa eritysesti. maksakastike ällöttää vieläkin.

Vierailija
5/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai itse ottaa tai sanoa sopivan määrän,ruoka oli ihan ok kun olin jo siihen mennessä oppinut syömään normaali kotiruokaa,eikä herkkuja

Vierailija
6/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella opettaja jakoi, syötiin luokassa (pieni kyläkoulu). ja sitä perunapuuroa sai aina väistellä. Onenksi tajusin, että suttaamalla sen ympäri lautasta ei tarvitse syödä yhtään. Yläasteella otettiin itse, ei traumoja. ja kanaviillokki on namia, sen mustaherukkahillon kanssa eritysesti. maksakastike ällöttää vieläkin.

Maksakastike! Mä olin jo unohtanut kokonaan sen hirvityksen. Ja kaverina kumiperunat...

Vierailija
7/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidin erityisesti kalifornian padasta. Kanaviillokki oli hyvää ja maksakastike myös.

Vierailija
8/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä oli aina linjaruokailu.Keittiöemäntä lappasi ruuan lautaselle ja kaikki oli syötävä. Ope ohjeisti,että pyytämällä vähän tai paljon saisi halutun määrän ja kaikki siis piti syödä kun kerta itse pyysi.

Kun pyysi vähän kiitos, sai kauhallisen. Kun pyysi paljon kiitos, sai kauhallisen...

Kaverin kanssa jekutettiin vaihtamalla lautasia. Hän ei voinut syödä hernesoppaa ja mä inhosin kinkkukiusausta.Näinä päivinä toinen söi aina tupla-annoksen. Ruokaa piilotettiin myös mm.lautasliinoihin ja taskuihin. Meillä oli opettaja vahtimassa poisheitettävää ruokaa ja häneltä sai mahdollisesti luvan heittää loput pois

Vierailija
9/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruoka ala-asteella haettiin tiskiltä, eukot annosteli. Hain kyllä välillä kolmeenkin otteeseen sitä.

Vierailija
10/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt v. -72.

Perheeni muutti usein kun olin lapsi, joten sain kokemusta useasta eri koulusta.

Yhdessä koulussa toimittiin ap:n kertomalla tavalla. Kuhunkin pöytään annettiin tietty määrä ruokaa. En kuitenkaan muista että ruoasta olisi ollut koskaan pula.

Toisessa koulussa syötiin luokissa. Ruoka-astiat tuotiin luokkaan ja opettaja annosteli ruoan lapsille.

Kaikissa muissa kouluissa syötiin ruokalassa ja siellä joko otettiin ruoka itse seisovasta pöydästä tai keittäjä annosteli ruoan lautasille.

Vierailija
11/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoan jakoi keittäjä.

Vierailija
12/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella ruokaa annostelivat keittäjät, mutta 5-6.-luokkalaiset saivat toisinaan ottaa ruokansa itsekin linjastosta. Yläasteella meilläkin oli käytössä tuo ruokakippomenetelmä. Jos omasta pöydästä loppui ruoka, sai lisää vain pyytämällä naapuripöydästä (tai syömälle heidän kippoonsa jääneet jämät. Se oli ällöä. Koulu oli vanha eikä ruokalassa ollut tiloja linjastolle. Lukiossa sitten kaikki ottivat itse linjastosta ruokansa, tietenkin myös samassa rakennuksessa ollut yläaste.

Vierailija
13/13 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä tehtiin ala-asteella samalla lailla kuin ap:lla.