Paljonko hyvä äiti leipoo ja pakastaa marjoja?
Kommentit (34)
ja marjoja on pakkasessa kymmeniä litroja talven varalle, mansikat saa ostaa torilta, mustikat ja vadelmat pitää poimia metsästä samoin lakat ja puolukat. Herukat omista pensaista tai jos ei ole pitää ostaa torilta tai tutuilta.
Mun äidillä ja isällä on marjoja sata litraa vähintään talven varalle voi olla vaikka lähemmäs pari sataa litraa.
Itsellä ehkä kolme-neljäkymmentä litraa riippuen kesästä.
Tänään poimitaan vadelmia samoin huomenna
mutta pakastin mansikoita kaksi 5kg:n laatikkoa. Aion laittaa myös vadelmia ja mustikoita.
En leivo juuri koskaan. Joskus jonkun mustikkapiirakan.
20 litraa itsepoimittua mustikka pakastimessa ja lisäksi saman verran itsepoimittua mansikkaa pakastimessa, vähäsen vadelmaa ja lisää olisi tarkoitus kerätä, ainiin ja kanttarelleja.
Leivon jos vieraita tulee käymään. Ise emme syö mitään pullia tms. Sämpylöitä ja leipiä joskus tulee tehtyä ja syötyäkin.
kun mun lapset leipoo ja pakastaa. Siis mun apuna. Jos kersoja on viis, niin halvemmaksi tulee säilöä ite. Mansikoita ostin 50 kiloa (10 lootaa) ja mustikoita 15 kiloa, kun täällä ei ollut nyt metsässä mustikoita. Mehut keitän taas itse, kun marjoja kasvaa pensaisiin.(uusia pensaita 40 kpl) Leivon kaikkea yleensö kaksinkertaisen määrän ja suklaapiirakan leipominen 12 ja 13 vuotiaille on läpihuutojuttu. Sitä kun on laiska äiti niin lasten on pakko oppia. Pakasimia meillä on kolme.
Mansikat keräsi maalta mies ja lapset ja äitini. Mä vain pakastin ne.
Muita marjoja ei ole, tänä vuonna mies ei ole mennyt mustikkaan. Äitini sen sijaan on kerännyt myös meille, keittänyt mehuja urakalla, kerännyt kanttarellit ja vadelmat.
Leivon silloin tällöin sämpylöitä, karjalanpiirakoita, teeleipiä ja perunalepuskoita. Makeita en leivo juuri koskaan.
Paitsi juuri nyt on valmistaikinasta tehty mansikkapiirakka uunissa ;)
moni ottaa tän ihan tosissaan :-O. Oikeestiko ajattelette niin että hyvän äidin piätisi leipoa jotain pullaa ja pakastaa marjoja??? Mihin 1800-luvulle te ootte oikein jämähtäneet??
Mihin oikein käytätte kaikki marjat? Me otettiin joskus sukulaisten poimimia puolukoita ehkä 5 litraa pakkaseen. Pari kuukautta tein joka viikko ison satsin mannapuuroa, mutta siihen meni kerralla joku 1-2 desiä marjoja. Sitten tein pari kertaa puolukkakakun ja puolukkapiirakan, mutta en saanut niihinkään kulumaan kuin ehkä yhteensä litran. Sitten kyllästyttiin jo koko puolukoihin ja heitettiin loput menemään.
ruokien kanssa.
Muita marjoja pullan päällä tai teen köyhiä ritareita.
Marjoista tehdään myös mehua.
mutta leipominen tarkoittaa minulle korkeintaan kaupan pakastepullien paistamista, enkä pakasta yhtään marjoja (en tosin osta valmispakasteitakaan), koska meillä kukaan ei juuri syö marjoja.
Hyvä äiti käyttää senkin ajan lapsen kanssa leikkimiseen ; )
Hyvä äiti on lapselle läsnä, ei kotihommissa! Ihmettelen, kuinka moni otti tän tosissaan?!?!
Taalla kun ei ole marjoja mita pakastaa. Tai no mansikoita saa sesongin mukaan. Niita sitten pakastamaan, kun kesa saapuu tallekin pallonpuoliskolle.
Leipomisesta kylla tykkaan! Eilen leivoin kakun -tosin ekaa kertaa ja sen on nakoinenkin.
Leivon ainakin kaksi kertaa viikossa; viikonloppuisin leivon 1-litran pullataikinallisien pullaa ja arkisin pyöräytän marjapiirakan tai kuivakakun.
Olen pakastanut 40 kg mansikoita sekä saman verran mustikoita.