Pojan tyttöystävä raskaana. Poika kysyi neuvoa, mitä sanoa?
Eli pari tuntia sitten tuli 16-vuotias poika koulusta kotiin kesken päivän. Minä pienemmän pojan kanssa kotona, ja ihmettelin tietysti, miten tuli kotiin vaikka juuri lähti kouluun. Poika kertoi, että ei ollut käynyt koulussa, olivat kävelleet tyttöystävän kanssa koululle, ja tyttöystävä oli kertonut olevansa raskaana. Poikani ei ollut kuulemma sanonut mitään, vaan lähtenyt samantien kotiin, piti kuulemma saada ajatella, mikä on ihan ymmärrettävää. Nyt poika siis kysyi minulta neuvoa, että mitä tehdä.
Tyttö aikoo kuulemma pitää lapsen, ja on omien vanhempiensa kanssa jo jutellut asiasta, tytön vanhemmat ovat tukevia, ja ovat luvanneet auttaa. Tytön isä omistaa pari asuntoa, joista yhden on luvannut tytölle ja vauvalle (ja siis myös pojalleni tarvittaessa) käyttön.
Pari on seurustellut vähän yli vuoden, ja vaikuttavat hyvin rakastuneilta. Tyttö on käynyt meilläkin pari kertaa, ja vaikuttaa ihan asialliselta ja mukavalta, sen paremmin en tunne. Oma poikani on fiksu ja järkevä, mutta tietysti on hyvin nuori ja ajatusmaailma myös sen mukainen.
Aloittivat molemmat juuri ammattikoulun, ja vauvasta siis eivät ole puhuneet mitään, ei edes tulevaisuuden suunnitelmia asian suhteen. Poika on ihan hukassa, rakastaa tyttöänsä, ei haluaisi tätä jättää tai hylätä vauvan kanssa, mutta ei tiedä pystyykö olemaan isäkään.
Poika tosiaan kysyi minulta neuvoa, ja sanoin, että ajatellaan asioita molemmat tahoillamme tämä päivä, ja jutellaan illalla, mitä ajatuksia on tullut. Nyt kaipailen siis mielipiteitä suuntaan ja toiseen, huomioita ja kokemuksia.
Kommentit (132)
ja olin vain helpottunut. Kävin koulut loppuun ja hommasin ammatin itselleni. Oikea ratkaisu mielestäni. Ei ole kaduttanut jälkikäteen.
Poikasi pisti tytön raskaaksi, vahingossa tai ei- nyt sitten kannetaan vastuu. Nuoret voivat itse päättää pitävätkö lapsen vaiko eivät MUTTA siihen ette kyllä vanhemmat rupea että jätätte tytön yksin hoitamaan vauvaa jotta nuoriherra "saa käytyä koulunsa loppuun" tai vastaavaa!! Tyttö on ihan yhtä arvokas kuin poikakin eikä häntä saa jättää yksin tuollaisessa tilanteessa, varsinkin koska on alaikäinen. Olen itse tehnyt abortin vähän alle 17-vuotiaana ja ihan yksin olin asian kanssa- mutta mitä siitä seurasikaan? Masennuin pahasti, jätin kouluni kesken ja vuoden päästä minulla todettiin vakava mielenterveyshäiriö.
Minä olen itse vauvani tehnyt ja en tosiaan haluaisi enää alkaa koko ruljanssia uudestaan alaikäisten lasten alkaessa leikkiä perhettä kattoni alla.
Minäkin ihmettelen sitä, miten tytön vanhemmat on niin hövelejä asian suhteen.Ehkä tytöllä itsellään on teiniäiti ja nyt tämä teiniäiti on vasta reilusti alle 40v ja elää vauvakuumetta ja kuvittelee tyttönsä kautta voivansa elää sen ajan uudelleen. On ihannoinut tytölleen, kuinka hienoa oli saada lapsi nuorena ja kuinka hyvin hän pärjäsi. Tyttö siitä innostuneena ottanut laastarin pois ja päässään haaveillut vaalenapunaista kotileikkiä.
kuinka moni oikeasti olisi noin hövelisti tukemassa ja höösäämässä ja ottamassa kattonsa alle nuorenparin ja vauvan????
Minä ainakin voin myöntää suoraan etten olisi onnellinen, minä en jaksaisi taas uutta vauvaa talossa, minä haluan elää elämää ilman vauvoja, niin että olen saanut omat lapset kasvatettua vastuullisksi nuoriksi. Kokisin kovasti epäonnistuneeni kasvattajana jos ei edes ehkäisyasiat olisi mennyt perille.
Minä ainakin haluan elää myös itselleni, en todellakaan jäisi hoitamaan jonkun toisen vauvaa, luopuisi omasta työstä,valvoisin taas öitä, aloittaisin alusta kaikki vauvahössäkät.
Ehkä nämä tytön vanhemmat haluaisi vielä vauvan ja yrittävät elää tytön vauvan kautta sitä elämää.
Kiva elämä on näillä nuorilla edessä,...millä helvetillä ne kuvittelee elävänsä, lapsilisillä vai.. vai isin rahoilla????
jos tyttöni tulisi raskaaksi esim. 16-vuotiaana niin abortti ei olisi vaihtoehto. Antaisin kaiken mahdollisen tuen ja rakkauden mutta sikiön murhaa meillä ei tehtäisi.
ei sinulla olisi nokan koputtamista.
Asenteestasi johtuen tyttösi ei tule kertomaan sinulle asioitaan. Tiedäthän, että abortin voi alaikäinen tehetyttää niin, että vanhemmat ei saa tietää.
jos tyttöni tulisi raskaaksi esim. 16-vuotiaana niin abortti ei olisi vaihtoehto. Antaisin kaiken mahdollisen tuen ja rakkauden mutta sikiön murhaa meillä ei tehtäisi.
Neuvo poikaparkaasi jatkossa käyttämään aina kondomia ja kerro, ettei hänen todellakaan tarvitse muuttaa yhteen tuon tytön kanssa tms. Hänen kannattaa panostaa omaan elämäänsä.
Ensiksi kannattaa pyytää poikaa käymään keskustelu tyttöystävänsä kanssa rakentavassa hengessä. Tyttö on varmaan tosiaan surullinen poikasi reaktiosta, joka ei tietenkään ole tuon ikäiselle mitenkään yllättävä. Kannattaa kertoa, että usein näin yllättäen alkunsa saaneet raskaudet saattavat tuntua ihan maailmanlopulta, mutta kun vauva syntyy, se on maailman rakkain olento ja isät ja äidit pakahtuvat ylpeydestä. Hienoa on, että tytön vanhemmat pystyvät tukemaan taloudellisesti. Tärkeää on tietysti myös vauvan hoidossa avustaminen ja toivottavast pystytte siihenkin tarjoamaan tukea. Kertokaa, että tuette ettekä ole vihaisia, mutta elämän helppous on mennyttä joksikin aikaa. He ovat kuitenkin nuoria vielä kun vauva on vähän vanhempikin ja silloin kaikki itseensä suunnattu aika on taas helpompaa.
täällä pitkään pyöri ketju missä lähes jokainen sanoi ettei isovanhemmat ole vastuussa teidän lapsista eikä heillä ole hoitovastuuta.
Nyt kuitenkin lähes kaikki kirjoittajat sanovat että tukevat ja auttavat ja hössäävät ja ottavat kattonsa alle vauvan jota hoitavat.... miten se nyt menikään????
Monenkohan teistä mieli muuttuisi kun tämä tilanne olisi omalla kohdalla, ajatelkaa te onnellisena kerrotte työkavereille et meidän Mikko 16 tulee isäksi... moniko sua oikeesti onnittelee.. heti kun selän kääntäisit alkaisi kauhistelu, miten ihmeessä ja miten ja miten...
Lapsiparat pilaavat vaan oman lapsuutensa,aikuisen saappaisiin on vielä pitkä matka.
Ei kuulu sinulle,ei pojallesi, eikä edes tytön vanhemmille, pitääkö tyttö vauvan vai ei... Jos pitää, nin iso hatunnosta ja kaikkea hyvää hänelle elämässä ja toivottavasti suku jaksaa auttaa alkuun lapsen kasvatusasiassa...
Mitä sinun poikaasi tulee, jos hän ei vastuutansa kanna, niin on sulla kurja luuseripoika, joka toivottavasti ei ikinä enää lasta saa..
16-vuotias on ihan tietäväinen mitä seksin kanssa voi tapahtua! Jos pysyy tytön rinnalla,niin kyllä hän siitä isäksi kasvaa jos vaan jaksaa edes yrittää..
Me ruvettiin seurustelemaan,kun olin 13-vuotias ja 15-vuotiaana sain ensimmäiseni ja mieheni oli tuolloin 16,eikä käynyt mielessäkään erota tai jättää minua vauvan kanssa...
Tuki on tärkeää nyt nuorille, taloudellinen toki, mutta varsinkin se käytännön tuki ja neuvominen, mitä jokainen ensimmäisen kanssa tarvitsee, jopa 30-vuotiaanakin äidiksi tulleet! Toivottavastio asiat selkenee ja hyvää syksyn odotusta! =)
Aika vähäinen on vielä nuoren kokemus elämästä.
Tässä maassa isällä on oikeuksia mutta ei juuri varsinaisia velvollisuuksia. Jos ei ole valmis täysipäiväiseksi isäksi niin kukaanhan ei siihen pakota.
Tyttö puolestaan tekee oman ratkaisunsa siitä pitääkö vauvan vaiko ei. Pojan olisi syytä kuitenkin ensin oma ratkaisunsa tytölle kertoa, sillä se saattaa ratkaisevasti vaikuttaa siihen, pitääkö tyttö vauvan vaiko ei. Vaikka vauva sitten syntyisikin, yhteiseen kotiin en nuoria kannustaisi. Kotileikki tuossa iässä on liian vaativaa. Minusta nuorten kunkin tulisi asua vielä vanhempiensa luona.
Itse tyttölasten vanhempana suosittelisin erittäin vahvasti joko aborttia tai adoptiota. En todellakaan toivoisi, että oma tyttäreni joutuisi kasvamaan aikuiseksi noin varhain. Minusta vauva 16-vuotiaana on pelkästään järkyttävän suuri virhe.
Olen kyllä sitä mieltä, että ei tytön perhe voi päättää keskenään asioita nuorten puolesta. Tottakai tulevaa isääkin on kuultava! Minustakin on outoa, että tytön vanhemmat luvanneet olla tukena ja apuna, mutta kuitenkin on kiire saada tyttö pois kotoa. Ymmärtäisin kyllä, jos nuorella parilla olisi suunnitelmissa muuttaa yhteen, mutta näin ei ole.
Tuntuu sekin aika oudolta, että 16 vuotias on yksin päättänyt pitää lapsen ennenkuin on edes kertonut tulevalle isälle olevansa raskaana!? Tyttö ei juurikaan välitä pojastasi tai hänen tunteistaan. Kuulostaa kyllä epäkypsältä ja vastuuttomalta. Mutta eihän 16 - vuotias todellakaan ole vielä valmis vanhemmaksi! Täysi lapsi itsekkin.
Itse en voisi esittää tukevaa ja kannustavaa, koska en sitä oikeasti olisi. Vahvasti abortin kannalla minäkin.
miksi ihmeessä täällä keskustellaan onko poika valmis isäksi? Isähän hänestä kuitenkin välttämättä tulee, jos tyttö ei halua lastansa tappaa. Ei nyt ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa isäksi. Lapsella on oikeus isäänsä ja myös muihin isänpuolen sukulaisiin. Oikeus saada henkistä, taloudellista, psyykkissosiaalista ym. tukea. Kaikkea mitä omakin lapsesi on aikanaan saanut. Ja mielestäni tottakai pitäisi muuttaa yhteen viimeistään kun lapsi syntyy. 16-vuotias on liian nuori yksin huolehtimaan vauva-arjesta. Poikasi velvollisuus on ihan samalla tavalla vaihtaa vaippoja kuin tytönkin. Kaikki vastuu puoliksi!
Pojasta nyt tulee isä. Turha sitä on miettiä onko valmis vai ei, se ei ole enää merkityksellistä. Poika ei ole ollenkaan jutun keskiö, ei edes tuleva nuori äiti. Vauva on. Ja vauvalla on oikeus molempiin vanhempiinsa ja molempien huolenpitoon.
poika alkaisi painostaa tyttöä aborttiin, etenkin kun tytöllä on tukiverkko kunnossa
se silti meinaa, että muuttavat yhteen.
Jos oman pojan kohdalla sattuisi sama niin en todellakaan kehottaisi poikaa 16 vuotiaana kotileikkiin ja asumaan tyttären kanssa.
Jos tyttö haluaa pitää lapsen niin pitää. Poika voi olla isä, mutta asuu kotona ja hoitaa opiskelunsa.
Jos tytön perhe haluaa tytön pois kotoaan niin ensikoti olisi minusta oikeampi paikka kuin omaan asuntoon asumaan pojan kanssa.
miksi ihmeessä täällä keskustellaan onko poika valmis isäksi? Isähän hänestä kuitenkin välttämättä tulee, jos tyttö ei halua lastansa tappaa. Ei nyt ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa isäksi. Lapsella on oikeus isäänsä ja myös muihin isänpuolen sukulaisiin. Oikeus saada henkistä, taloudellista, psyykkissosiaalista ym. tukea. Kaikkea mitä omakin lapsesi on aikanaan saanut. Ja mielestäni tottakai pitäisi muuttaa yhteen viimeistään kun lapsi syntyy. 16-vuotias on liian nuori yksin huolehtimaan vauva-arjesta. Poikasi velvollisuus on ihan samalla tavalla vaihtaa vaippoja kuin tytönkin. Kaikki vastuu puoliksi!
Pojasta nyt tulee isä. Turha sitä on miettiä onko valmis vai ei, se ei ole enää merkityksellistä. Poika ei ole ollenkaan jutun keskiö, ei edes tuleva nuori äiti. Vauva on. Ja vauvalla on oikeus molempiin vanhempiinsa ja molempien huolenpitoon.
tuollaisessa tilanteessa ollut.
Äitinä antaisin ainakin sen ohjeen, että jos kerran pojasta tosiaan tulee isä, niin tutustuu lapseen ja on hänen elämässään mukana. Parisuhde ja yhteenmuutto on heidän oma asiansa, siinä ei oikein kukaan voi auttaa. Jos todella perustavat perheen, niin tuossa iässä taloudellinen puoli on aika hutera. Onko teillä vanhempina halua ja mahdollisuutta auttaa heitä taloudellisesti?
onko poikasi valmis sitoutumaan tähän tyttöön ja vauvaan? *vastuukysymys
jos vanhemmat tukee niin mikäs siinä sitten hiertää?
mitä isänä olo on?
noita nyt ainakin voitte pohtia.
pojan pitää kantaa vastuu ihan yhtä lailla kun tytönkin. Poika muuttaa tytön kanssa yhteen, totuttelevat raskausajan yhteiselämään ja vauvan synnyttyä elävät perheenä. Ei tässä voi pelkästään poikaakaan ajatella, että pojalle liian raskasta muuttaa yhteen. Tytöllekö ei ole raskasta muuttaa yksin vauvan kanssa? Yhdessä vahinko tehty ja yhdessä vastuu myös kannetaan.