Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekä 5-vuotis neuvola läpi tosiaan 1/2 tunnissa?

Vierailija
14.08.2009 |

Siis se terveydenhoitajan tarkastus? Lapselta tutkittiin näkö ja kuulo, teetettiin muutama motorinen yms. suorite ja siinä kaikki.

Jostain olen lukenut, että neuvolakäyntiin kuuluisi mm, muistia ja puheenkehitystä jne. oppimisvalmiuksiin liittyvää testiä, mutta minusta lapselle ei tehty mitään sellaisia, vaikka lapsella on ollut 2-vuotiaana puheenkehityksen viivettä ja tutkimusten mukaan joka toisella tällaisella lapsella ilmenee myöhemmin kouluiässä oppimisvaikeuksia, vaikka

lapsi olisikin saavuttanut ikäistensä puhetason myöhemmin eli lapsi puhuisi kuten muutkin.

Pitääkö minun nyt itse siis testailla lapsen lyhytkestoista muistin laatua ja muita asioita, mitkä voivat johtaa myöhemmin oppimisvaikeuksiin etteivät ne sitten ilmene yllättäin kouluiässä vai mitä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden th:n kanssa testejä tekemässä ja sitten käytiin vielä yhdessä juttuja läpi.

Vierailija
2/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lähes tunti oltiin. jo se terveydenhoitajan kanssa kahdestaan suoritettu osa kesti ainakin vartin, enemmänkin. Sihen päälle sitten normaalit tutkimukset, näöntarkastus jne jne.

Toisaalta meidän terkka on kova juttelemaan yleensä käyttää koko varatun ajan, jos vanhemmalla ei ole kiire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikseen sitten lääkärintarkastus

Vierailija
4/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä meni yli tunti siinä. Lapsi oli ensin puoli tuntia kahden th:n kanssa testejä tekemässä ja sitten käytiin vielä yhdessä juttuja läpi.

Vierailija
5/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän mainitsi vain, että kaikki testit menivät hyvin, näytti saksilla leikattua ympyrää, ihmispiirrosta ja silkkipaperirypistystehtävän tulosta mutta ei kertonut yhtään tarkemmin mitä testattiin. Lapselta sitten utelin, mitä tehtiin: hypittiin yhdellä jalalla ja käveltiin suoraa viivaa pitkin, mutta ei ollut mitään pallon heittotehtäviä tai tehtäviä, missä pitää kertoa kuvista tai tehtäviä, missä tarvitsisi muistia.

Olin kirjottanut kaavakkeeseen ennalta mm. puheenkehityksen viiveestä, mutta mitään näistä asioista ei otettu käyntikerralla tarkemmin puheeksi (hoitaja testasi lasta kun itse istuin eri tilassa) ja sitten käynti olikin suunnilleen ohi.

Onko tämä yleinenkin käytäntö Helsingissä?

ap

Vierailija
6/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarinasta. Oli myös ohjeiden noudattamistehtäviä kuten "laita punainen kynä mukin vasemmalle puolelle" yms. Sitten piti tehdä palikoista kuvan mukainen muodostelma eli kuvassa oli kolmiulotteinen piirros ja sen mukaan piti tehdä. Oli mielestäni aika vaikea..Sitten muistia testattiin myös sanomalla 4-5 sanaa peräkkäin ja lapsen piti toistaa ne samassa järjestyksessä. Nämä oli siis ainakin vielä ap:n mainitsemien lisäksi. t: 2

Vierailija
7/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarinasta. Oli myös ohjeiden noudattamistehtäviä kuten "laita punainen kynä mukin vasemmalle puolelle" yms. Sitten piti tehdä palikoista kuvan mukainen muodostelma eli kuvassa oli kolmiulotteinen piirros ja sen mukaan piti tehdä. Oli mielestäni aika vaikea..Sitten muistia testattiin myös sanomalla 4-5 sanaa peräkkäin ja lapsen piti toistaa ne samassa järjestyksessä. Nämä oli siis ainakin vielä ap:n mainitsemien lisäksi. t: 2

5v. neuvolassa piti leikata, piirtää omakuva, piirtää kuvioita mallista, erottaa erilainen kuva (4 kuvaa joista yksi oli erilainen)... Ja pituudet ja painot sun muut. Meillä meni 40min, kun tyttö teki tehtävät niin nopeesti. Normaalisti menee 1-1,5h

Vierailija
8/8 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtäviä minäkin oletin lapselle tehtävän, mutta mitään sellaisia ei kyllä ainakaan lapsen kertoman mukaan ollut, vaikka niistä erikseen kysyinkin. Myöskään nelivuotisneuvolassa ei sellaisia ollut.

Tutkitaanko 6-vuotisneuvolassa paremmin kouluvalmiuksia - aika myöhään, sillä jos jotain ongelmia on, niihin on aika vähän aikaa enää puuttua.

Unohdin mainita, että lapsellamme on puheen viivästymän (2v:na) lisäksi vaikeuksia ylittää kehon keskiviivaa eikä kätisyys ole vielä vakiintunut. Joskus olen kuullut, että näihin asioihin pitäisi alkaa puuttua esim. toimintaterapian avulla juuri viisivuotiaana.

Mitä mieltä olette tai onko teillä muilla kokemusta tällaisesta?

ap