Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette oo vielä aloittaneet päiväkotia, vaateasiaa

Vierailija
13.08.2009 |

meillä 3 v tyttö aloitti pari viikkoa sitten. Täällä kyseltiin paljon päikyn vaateasioista kesällä.

Nyt totean tällä lyhyellä kokemuksella :-), että hankkikaa useampia ulkohousuja, ihan sellaisia perusulkoiluhousuja, kestäviä, esim. verkkahousut, ohuet tuulipuvun housut ym. Sellaisia joilla on hyvä remuta pihalla ja helppo pukea. Lähes joka päivä ne täytyy pestä, joten parit kolmet on hyvä olla olemassa.

Kun syksy tulee kunnolla, ja ilmat kylmenee, sitten on niiden haalareiden tai kosteussuojahousujen aika. Niitäkin varmaan täytyy olla useammat, jos ei halua joka päivä tai joka toinen päivä olla pesemässä.

Takki on hyvä olla aina, olen pitänyt mukana nyt collegetakkia ja reimatecin takkia (jos on kylmempi/kosteampi ilma).

Vesipullo mukaan. meillä ei ainakaan oo mitään mukeja, joten jos janottaa, niin vesipullosta saavat vettä ruokailujen välissä.

Sisävaatteet maun mukaan, mutta sellaiset joilla on hyvä olla, helppo riisua ja pukea ja tarpeeski lämmin leikkiä lattioilla. Joten meillä se tarkoittaa, että on ollut jotkut trikoot/collegehousut ja joko pitkähihainen trikoo-paita tai t-paita. Tunikoita käytän vasta kun on haalari, minkä sisään se menee kokonaan.

Kuumalla meillä saattoi olla ulkovaatteina shortsit ja t-paita ja sisävaatteena ohuet trikoot ja samaa paitaa sai kyllä käyttää kummassakin paikassa.

Joka päivä on mennyt sisähousut vaihtoon, kun aina on jotain muovailuvahaa ym. niissä. Joten niitäkin muutamat, mielummin 5-6 että on koko viikon housut ja yhdet varalla.

Jos on kauheasti vaatteidenvaihtoa (esim. että ulkona jotkut ulkoiluhousut ja sisällä mekko, niin on enemmän työtä ja osa vaatteista voi kadota.

Meillä sai viedä (tai oikeastaan ehdotettiin kirjeessä) xylitolipastillia ja hiusharjoja ja lenksuja pitkätukkaisille tytöille, ja helteellä piti olla oma nimetty aurinkorasva mukana.

Sadevaatteet ja kumpparit pidän siellä, joten kotona tarvii toiset esim. aamuja varten jos sataa tai jos viikonloppuna sataa eikä vie mukanaan perjantaina kaikkea (meillä ei tarvitse viedä, joissakin päiväkodeissa pitää).

Ratkaisin tän niin, että kumpparit on seuraavaa kokoa ja sadevaaatteitakin on nyt 98 ja 104 kokoa, ja isommat nyt kotona. Talvellahan niitä isompia tarvitaan, kun haalarin päälle vedettäviwen kuristen pitää olla isompaa kokoa ettäon helppo pukea.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/35 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

peseekö pari kertaa kaudessa vai kerran viikossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko teistä 4-v:lle parempi haalari vai 2-osainen puku välikausivaatteista ja talvivaatteista? Jos haalari ei miellytä, niin seuraako kuitenkin muiden esimerkkiä jos 90 % on haalari päällä?

Meillä esikoinen ei mielellään viime vuonnakaan varsinkaan kevätpuolella pitänyt enää haalaria välikautena, talvella pakkasella piti haalaria ja oli 2-osainen autoiluun/kaupassa käyntiin ym. missä oli hyvä että sai takkiosan pois. Ja pidettiin sitä muutenkin varapukuna.

Haalari tietenkin käytännöllisempi, kun saa itse paremmin päälle ja pois ja suojaa selkää paremmin...

Meillä menee siis nyt syyskuussa juuri 4 v täyttänyt ja 2 v 3 kk päiväkotiin.

Vierailija
4/35 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari jotain serkuilta perittyä/kirpparilta haalittua pukua, ja yksi parempi uutena alesta ostettu. Varapukuja tarvitaan jos parempi puku on likainen, ei ehdi pestä, tai jos se kastuu. Yhden oon vienyt päiväkotiinkin. Yhdellä voi vaikka rymytä kotona pihalla.

Viime talvena oli yksi peritty tosi paksu ja lämmin puku, ja yllättäen se olikin tarpeen, kun täällä etelä-Suomessakin oli kovat pakkaset. Ja sellaisessa puvussa ei oo pakko olla mitään kosteussuojaa, koska pakkaslumi on kuivempaa kuin se normaali loskalumi täällä.

Aika samanoloinen lista kuin ap:lla. Rukkasia on hyvä olla useammat.

Jos perheessä on sellainen tapa, että toinen hakee ja toinen vie, niin yleensä kannattaa kriittisimpiä varusteita varalta toiset vain kotikäyttöön. Jos kumisaappaat jäävät sadeviikonlopuksi päiväkotiin vahingossa, niin ei kiva.

Me ollaan ratkaistu noi varaulkovaatteet samalla tavalla kuin ap. Esimerkiksi kotivarakumpparit on seuraavaa kokoa, joten niistä tulee aikaa myöten sitten vakikumpparit. Hätärinä kuitenkin niilläkin ulkoilee yhden viikonlopun sadekelit. Meillä on myöskin yleensä kaksi haalaria. Toinen on yleensä kirppikseltä/kierrosta tosi basic (=välttää paremman puutteessa) ja toinen on se mitä käytetään sitten pääsääntöisesti.

Jos on tosi järjestelmällinen, niin ei tarvitse noita varakotivaatteita. Meillä on vaan muutamatkin hätäriostokset tehty kalliilla rahalla, joten yleensä pyrin tuplavarmistuksiin.

Vierailija
5/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muitakaan ulkovaatteita :D Pitäiskö niitten muka aina olla ihan puhtaat kun menee ulos? Mulla on ollu tapana pestä ulkovaatteet viikonloppusin, jos ovat likaset. Ja sillonkin niitten pitää olla kunnolla likaset, pieni lika ei haittaa ulkovaatteissa.

Vierailija
6/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittänyt yksi ulkoasu. Ei todellakaan aleta ostamaan useita ulkoasuja, jotka on sitte kohta jo pienet :o

Vierailija
7/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että päiväkotiin välttää ja on itse asiassa parhaat ulkoiluvaatteet jotkut tavalliset markettihaalarit ja ulkoiluhousut, koska aina jos sataa, päällä on sadevaatteet.

Jos on ns. kosteussuojavaatteet, tulee ongelmia. Ongelmana on mihin ne laitetaan, kun periaatteessa niitä haalareita säilytetään naulakossa ja kuraeteisessä, jos ovat kuraiset. Tädit eivät huuhdo niitä kuin sadevaatteita (vaikka se on se tarkoitus), joten ne ovat sitten tosi likaiset ja kerran viikossa on pakko pestä. ja joka pesu kuluttaa sitä kosteussuojaa. jolloin joku 159 euron sijoitus reimatecciin tai tickettiin on aika absurdia.

Haalarit eivät kuivu iltapäivään mennessä, jos ei saa laittaa kuivauskaappiin, joten parempi ostaa niitä, joita saa laittaa kaappiin.

Edulisia ja hyviä ovat olleet Lotta&Lassit ja Lassiet. Rehellisyyden nimissä on meillä ollut siellä myös Remuja ja Jonathaneita, mutta kaikki tuollaiset ovat alesta ostettuja ja hintaa on jäänyt niille sitten jotain 30-40 e. Kurikset on niidenkin päälle vedetty päiväkodissa. Olen toivonut niin & se on meille kätsympää, kun ne voi sitten vetää pois ennen autoon tuloa.

Kotona ollessa kosteussuojat ovat kyllä parhaat, koska itse voi säädellä, että riittääkö vesipilariluvut ja kuivata vaikka pesuhuoneessa niitä ja huuhtoa, eli hoitaa oikein.

Olen kotona ja hoidossa hommannut joka kauteen 2 ulkoiluasua, eli 2 haalaria (tai/ja 2-osaisena isommalle lapselle) talveen, yhden välikausihaalrin ja 1 2-osaisen ja kevät-kesä-syksy-ajan kuivaan käyttöön 2-3 ohutta ulkoiluhousua ja 2 shortsit, koska mun tuurilla ne menee niin likaiseksi, että on pakko pestä juuri sinä päivänä, jolloin illalla ei oo aikaa pestä vaan jotain menoa...

Usein 2. haalariksi on päätynyt joku sisarukselta peritty/serkulta saatu/kirppikseltä haalittu.

Vierailija
8/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää päivittäin pestä, kun seisova vesi limottuu.

On melkoinen bakteeripesä, yäk!

Vierailija
9/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodeissa kielletty (vapaata juontia varten) vanhempien vaatimuksesta, kun pelkäävät että juovat toistensa mukeista. Keittiöön ei lapsia hygieniasyistä päästetä useinkaan, eikä välttämättä sinne edes voi päästää, jos keittiö on kauempana. Xylitol-pastillia ei kunnalla ole varaa kustantaa ainakaan Helsingissä.

En ole sellaisesta päiväkodista kuullutkaan, toisaalta en osaisi kuvitella että joku lapsi ilmestyisi päikkyymme vesipullon kanssa... :-D Meillä lapsilla on omat mukit vessassa, jossa saa vapaasti käydä juomassa. Samoin keittiössä voi käydä juomassa myös.

Meillä tarjotaan kunnan puolesta xylitol-purkka tai -pastilli aina lounaan jälkeen.

Vierailija
10/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan päiväkotiin pastilliraha ja omia juomapulloja EI saa viedä.

Vierailija
12/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olen joka päivä haettaessa reppua sisältä haettaessa kaatanut mahdolliset vedet pois ja huuhtaissut sen ja laittanut lokeron hyllyyn takaisin kuivumaan pillikorkki auki-asennossa. '

Se on sellainen stokkalta ostettu keltainen pullo, jossa on jousella ylös nouseva imupilli. Merkkiä en muista, mutta hyvä on ollut, se on olut meillä leikkipuistokäytössä yli vuoden ennen päikkyä eikä vuoda.

Viikonloppuisin tuon sen kotiin ja tiskaan kunnolla myös ulkopulelta.

ap

Vierailija
13/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aamulla takaisin?

Kovin on hankalaa! Itse kyllä mielummin annan lapseni juoda puhtaasta koneessa pestystä mukista raikasta vettä silloin kun janottaa. On myös vanhemmille helpompaa.

Vierailija
14/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuntuu että lapsi on siltä väliltä...

Esim. nyt on talveksi hommattu 104 ja 110 puvut, 110 uusi alesta ja 104 on kirpparipuku, mutta ok kuosissa.

110 koko tuntuu että voi olla alkutalven iso, loppukeväästä sitä tarvitaan (ollaan aina pääsiäinen Lapissa).

Lisäksi on yksi 2-osainen puku kotikäyttöön (kauppaan ym. ja kotona ulkoiluun), 110 cm. Ja senkin voi ottaa päiväkotiin kyllä sitten kun tuo 104 on pieni.

Hyvällä lykyllä ensi syksynä tuo 110 sopii vielä jonkun aikaa ja sitten on hommattu 116 valmiiksi alesta. Täytyy katsoa että miten pyrähtelee syksyllä pituutta.

riittänyt yksi ulkoasu. Ei todellakaan aleta ostamaan useita ulkoasuja, jotka on sitte kohta jo pienet :o

Vierailija
15/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan annan olla viikon siellä. Perjantaina vein kunnon pesuun.

Jos viikolla tarvitaan, niin meillä on kaikenlaisia pikku muovipulloja kyllä, se ei oo ainut, mutta se on tiivein.

Siis kun haen repun sisältä, niin nappaan sen pullon mukaan joko ulkoa, tai joskus se on kuraeteisen altaan reunalla muiden pullojen kanssa tai joskus lokerossa. Siinä samalla kun otan likavaatteet, tyhjennän, huuhtaisen sen pullon ja laitan päiväkodin lokeroon oottamaan.

Mä haen aina, koska pääsen tösitä aiemmin. Mies vie joskus.

ap

ja aamulla takaisin?

Kovin on hankalaa! Itse kyllä mielummin annan lapseni juoda puhtaasta koneessa pestystä mukista raikasta vettä silloin kun janottaa. On myös vanhemmille helpompaa.

Vierailija
16/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aamulla takaisin?

minusta olisi paljon mukavampi viedä alpselle vesipullo mukaan, mutta meidän päiväkodissa ei saa.

Vierailija
17/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei siis oo päiväkodissa mukeja kuin ruokailun ajan, joten pullo tuodaan tai ei oo mitään puhdasta mukia.

ap

ja aamulla takaisin?

Vierailija
18/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan annan olla viikon siellä. Perjantaina vein kunnon pesuun.

Jos pullon pesee vain kerran viikossa (vain huuhtaisu päivittäin) siinä kasvaa jo melkoinen kasvusto. Onhan se tutkittu että kuntosaleilla käyvien ihmisten juomapulloissa on enemmän bakteereja kuin vessoissa.

Vierailija
19/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa että viette vesipullon mukana. Muistan kun juuri oli pitkä ketju täällä siitä kun lapsi on janoinen tarhapäivän jälkeen kun ei saa vettä hoidossa. Se vasta kamalalta kuulosti!

Vierailija
20/35 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lapselle hommannut useammat ulkohousut ja useamman takin. Ei niitä kuriksia eksy päälle läheskään aina kun tarvitsisivat ja itsellä mukavampi olo kun lapsi ei joudu kulkemaan rapaisissa vaatteissa montaa päivää.

Haalareita/talvivaatteita on myös tuplat. Toiset päikkykäyttöön ja toiset koti/kauppakäyttöön.

muitakaan ulkovaatteita :D Pitäiskö niitten muka aina olla ihan puhtaat kun menee ulos? Mulla on ollu tapana pestä ulkovaatteet viikonloppusin, jos ovat likaset. Ja sillonkin niitten pitää olla kunnolla likaset, pieni lika ei haittaa ulkovaatteissa.