Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tutti ja tuttipullo yli 1-vuotiaalla herättävät niin voimakkaita tunteita?

Vierailija
13.08.2009 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jopa kaksi vuotias imee tuttipulloa vaikkapa nukkumaan mennessään. Ei haittaa itsenäistymiskehitystä

Vierailija
2/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa niin paljon ärtymystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa niin paljon ärtymystä?

Mä olen aika rauhallinen ihminen, mutta kun nämä asiat tulevat kyseeseen, meinaavat hermot mennä!

MIKSEI se lapsi saa kasvaa ja kehittyä ja eriytyä aivan omaan tahtiinsa????

Aivan oikeasti on traumaattista vauhdittaa lapsen itsenäistymiskehitystä keinotekoisesti.

Vierailija
4/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itse ole törmännyt mihinkään suuriin tunnekuohuihin tutin ja tuttipullon käytöstä yli 1v:llä, no ehkä jos lapsi on ISO eli jotain 3v niin sitten. Mutta pitkään imettäminen tuntuu kyllä nostavan tunteita pintaan...

Vierailija
5/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli yksi vuotiaaksi ja pulloa annoin imeä kaksi ja puoli vuotiaaksi. Nyt on neljäsluokkalainen. Pärjäävä, reipas ja iloinen tyttö. Ei yhtikäs mitään haittaa ole ollut havaittavissa. Pullo-asia oli tuolloin todella kova paikka pph:lle, mutta pidin pääni.

Imettää en "uskaltanut" pidempään, mutta jos saan lisää lapsia, niin varmasti imetän siihen asti, kunnes lapsi itse haluaa pois rinnalta.

Esikoinen vieroitettiin tutista yksi vuotiaana ja tämä on ahdistanut ja painanut minua paljon. Olin tuolloin niin nuori, etten osannut ajatella omilla aivoillani, vaikka tuolloinkin sydän sanoi muuta, kuin puistotut....

Vierailija
6/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen rintaruokinta ja tutin imemisen estäminen yli yksivuotiailta näyttävät edistävän oikean purennan kehittymistä lapsille. Italiassa tehdyssä tutkimuksessa osoitettiin, että purentahäiriöt olivat jopa kaksi kertaa yleisimpiä niillä lapsilla, joilla peukalon tai tutin imeminen jatkui vielä yli yksivuotiaana. Myös pulloruokinta lisäsi purentahäiriöiden kehittymistä.

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1260.html?genre=ter…

Vierailija
7/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko koskaan kysynyt tota 1- vuotishammastarkastuksessa? Se on ihan FAKTAA että kaikki tollanen imuttelu ravinnolla vaikuttaa purentaan.

Ja reikiintymiseen vaikuttaa maidon litkiminen kun hampaat alkaa puhkeamaan. Niitä helmiä tarttee hoitaakin.

Minulle on ihan se ja sama miten lapsienne suuhyvinvointi hoidetaan. Mutta turha mussuttaa jostain "hellyydestä" tai "ei vaikuta terveyteen"! :D

Vierailija
8/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavannut kovinkaan kummoista avointa kannanottoa yli 1v imetykseen. Toki olen kuullut kaikenlaista sukulaisilta, jotka nyt muutenkin puuttuvat kaikkeen, mutta ei kyllä kukaan ns. vieras ole kommentoinut asiaa koskaan minun kuulteni. Tuttipullon ja tutin käyttöön taas jokainen kaupan kassakin tuntuu sanovan mielipiteensä. Hassua.

Meillä siis kokemusta kummastakin. Esikoisen kanssa en imettänyt lainkaan - lääketieteellisistä syistä - ja siksi tuttipullo oli käytössä. Yli vuoden ikään, kyllä vain. Toki hän joi myös "oikeasta mukista", mutta nukkumaan mentiin aina pullon kanssa. En pitänyt tätä mitenkään huonona asiana, koska se oli verraton tapa rauhoittaa lapsi, antaa hänelle jotakin, minkä hän yhdistää läheisyyteen jne.

Tutista luovuimme 1,5v iässä, koska lapsi tuntui silloin olevan valmis siihen. Se lähti kokonaan lapsesta itsestään ja vieroittaminen olikin helppoa. Mitään vieroittamista ei nimittäin edes ollut, lapsi vain antoi tutit pois eikä halunnut niitä enää.

Kuopusta imetän ja aion imettää yli vuoden. En ymmärrä, miten se voisi olla huono asia. Maito on ravinteikasta, se on luonnollinen tapa antaa lapselle hellyyttä jne.

Tuttia ei kuopuksella ainakaan vielä ole.

Purennasta on turha puhua yhtään mitään, kun kyse on tissittelystä tai tuttipullon imemisestä. Eri asia, jos tuttipullossa on jotakin sokerivelliä ja pullo roikkuu hampaissa koko ajan. Mutta maidon/veden/vastaavan juominen ennen nukahtamista tai satunnaisesti muuten ei varmasti tee purennalle yhtään sen kummempaa kuin se tissin imeminenkään.

Kannattaa huomata, että WHO on antanut suosituksen jatkaa imettämistä VÄHINTÄÄN 2v asti. Ja tämä suositus koskee ihan kaikkia maita, ei vain kehitysmaita, joissa voitaisiin ajatella, että se on vain tapa taata lapselle neste ja ravinto samassa.

Tutti toki haittaa purennan kehitystä, mutta hammaslääkärin mukaan vasta 2v on "järkevä rajapyykki", mistä puhua. Vasta yli 2v jatkuva tutin imeminen aiheuttaa avopurentaa, sitä ennen purentaviat ovat melko varmasti peräisin ihan muualta, kuten synnynnäisistä ominaisuuksista.

Vierailija
9/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purennan kannalta imetys on voittopuolisesti positiivinen asia, tutti ja tuttipullo taas negatiivisia.

Vierailija
10/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1-vuotiaalla ei ollut vielä yhtään hammasta ja hammashoitajakin sanoi, että siinä tapauksessa suu on tarkoitettu vielä imemiseen - periaatteessa. Toki lapsemme söi jo tuolloin monenlaista kiinteääkin ruokaa.

Vierailija
11/11 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niistä luopuminen kuuluu kehitykseen. Samoin tutista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme