Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntynyt omaan huoneeseen

Vierailija
13.08.2009 |

Heip,

Kovasti kaipailisin vastausta tuohon, eli voiko vastasyntyneen laittaa suoraan nukkumaan omaan huoneeseen kun on vauvan huone valmiina ja siitä oma makuuhuone vastapäätä, ovet siis pidetään auki tottakai. Matkaa siis omasta sängystä vauvan sängylle about 6metriä.

Syy miksi kysen on se, että kuulin niin paljon vastustelua siihen, eli useimmat pitävät vauvan sängyn omassa makuuhuoneessa ensin???

Kiitos

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka alusta asti nukkunut omassa sängyssä ja omassa huoneessa, äiti sekä lapsi nukkuu paremmin näin. Herättiin alussa useastikin syömään mut en kokenut sitä ongelmaksi. Mutta kukin tyylillään js omaa hyväksi havaittua tyyliä kannattaa noudattaa.

Vierailija
42/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään taaksepäin? Esim. histoiraa? Millaisista elinolosuhteista ihminen on alkujaan lähtöisin? Mikä oli tärkeää hengissäpysymisen kannalta yms:??

Sinulle merkistee vain automerkki, taulu-TV, piukat farkut ja naapuria suurempi mörssäri jotain?

Eikö yhtään kiinnosta mitä vastasyntynyt tuntee ja kokee? Se että hän ei pysty puhuamaan ei todellakaan merkitse sitä etteikö hän kommunikoisi.. Mutta onko sinulla aikaa kuunnella ja nähdä tätä kommunikointia....?

kylläpäs täällä vedellään herneitä neniin :D

kysyin vain ku alko naurattamaan lähinnä tällainen kommentti jota en eläessäni ole kuullut ja tuskin on moni muukaan! esim. mieheni nauroi vieressä kippurassa myös asialle ja joo tää tuntuu ja kuulostaa tosi utopiselta joten kai sitä ihminen saa kysyä!!

Itse kyllä hengitän yöllä niin ettei sitä kuule edes vierustoveri saatika sitten vauva joka nukkuu metrin päässä niin sekö nyt tarkottaa sitä et tulee kätkytkuolema!? herranjumala sentään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin vain ku alko naurattamaan lähinnä tällainen kommentti jota en eläessäni ole kuullut ja tuskin on moni muukaan! esim. mieheni nauroi vieressä kippurassa myös asialle ja joo tää tuntuu ja kuulostaa tosi utopiselta joten kai sitä ihminen saa kysyä!!

Itse kyllä hengitän yöllä niin ettei sitä kuule edes vierustoveri saatika sitten vauva joka nukkuu metrin päässä niin sekö nyt tarkottaa sitä et tulee kätkytkuolema!? herranjumala sentään :D

Varmasti suuri osa vanhemmista tietää että vauvan nukuttaminen lähellä itseä ehkäisee kätkytkuolemia (tilastollisesti).

Aikuisetkin ihmiset muuntavat omaa hengitystään toisen hengitystä vastaavaksi luonnostaan.

Vierailija
44/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te äidin jotka niin sanovat että vauvan on hyvä olla äidin iholla kiinni.. Missä ne teidän vauvat päivisin nukkuvat?? teidän sylissännekö? Eli eipä teillä elämää taida olla... Kuinka te voitte olla sitten päivällä niin julmia että voitte vauvan laittaa omaan sänkyyn saatikka ulos vaunuihin!

Meillä kaikki 3 nukkuneet omissa huoneissa vauvasta lähtien. Joutuuhan sitä muutenkin nousemaan vaihtamaan vauvalle vaippaa.

Ja mikäs se tapaus nyt oli että lentokoneessa vauva tukehtunut äidin tissiin kun tämä oli syöttäessä nukahtanut.

Vierailija
45/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän toki ei tee minusta millään tavalla idioottia, että kysäisen tätä kätkytkuolema ja äidin hengitys asiaa!

Päinvastoin tuntuu oudolta ja samalla mielenkiintoiselta tietää asiasta ja tämähän ei tee minua idiootiksi niinkuin jo joku täällä kirjoitti.

Kiitos paljon vaan haukuista! ;D

Vierailija
46/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain äitejä ottaa vaan pannuun näköjään kaikki ja hyvä vetää pulttia toisille jopa asiallisista kysymyksistä. Tätä en muuten mäkään ennen kuullut ja kuullosti aika erikoiselta asialta jotta onko sitten edes totta

Vierailija
47/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsi taisi olla noin 2,5kk kun laitoin hänet omaan huoneeseen nukkumaan. Parin kuukauden ikäsenä jätti sen ainoan yösyötön pois mutta mä olin silti todella väsynyt kun en osannut nukahtaa. Pelkäsin ja olin valmis laittamaan tuttia tai taputtamaan joka inahduksen takia (lapsi on ollut aina vähän levoton nukkuja) ja lapsi heräs joka ikiseen mun kylen kääntöön kun satuin nukahtamaan ja rentoutumaan.

Lapsi nukkui hyvin ja vanhemmat nukkui sen jälkeen hyvin.

Nolona kyllä myönnän, että syntymästä asti lapsi on nukkunut ensimmäiset noin 4kk:tansa päikkärit mun sylissä, mutta se sopi mulle ja lapsi nukkui siinä hyvin joten miksikäs ei.

Vierailija
48/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huone meidän makuuhuoneen vieressä. Emme kumpikaan pystyneet vauvan tuhinalta nukkumaan.

Samoin kuin useilla muilla, meidän vauvat on alusta asti syöneet 1-2 kertaa yössä ja 2-3kk ikäisinä nukkuneet läpi yön (väh.9tuntia). Nyt jo 1v5kk ja 3v ja kumpikaan ei ole ikinä uudestaan heräilemään ruvennut vaan suorastaan rakastaa nukkumista.

Olen varma, että lapset ovat nukkuneet niin hyvin juuri siksi, että ovat tottuneet nukkumaan ja nukahtamaan itse, eli jos ja kun joskus yöllä heräävät, eivät tarvitse vanhempia heitä uudestaan nukuttamaan. Ovat kumpikin tosi rakastavia ja ulospäinsuuntautuneita lapsia.

En itse myöskään julista monille äideille meidän tapojamme, koska jotkut ovat niin ehdottomia omassa varmuudessaan, että vauvan kuuluu nukkua äidin vieressä (vaikka vanhempien ja lasten unet kärsisivät vielä lasten ollessa parivuotiaita).

Vierailija
49/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus oli tällainen supertyytyväinen nukkuja alusta asti. Nukkui klo 23-06 heti heräämättä, kuudelta syöttö ja jatkoi unia yhdeksään asti. Yhtä hyvin nukkui samassa huoneessa kuin vähän myöhemmin eri huoneessakin isoveljen kanssa.

Vierailija
50/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oli 3kk kun siirrettiin toiseen huoneeseen.

Keskimmäinen oli koliikkivauva ja tasan 2kk kun koliikki loppui, jäi nukkumaan jopa eri kerrokseen kuin muu perhe.

Kuopus nukkui muutaman yön vieressä, mutta sitten siirrettiin viereiseen huoneeseen.

Tämä on johtunut siitä, etten ole itse pystynyt nukkumaan yhtään, kun vauva ähkii ja puhkuu vieressä. Esikoisen kanssa valvoin sen 3kk ja sen jälkeen totesin, että se ei ole hyväksi meistä kenellekään.

Ei ole ollut mitään ongelmia imetysten tai heräämisen kanssa, pienimpäänkin inahdukseen heräsin aina.

Vierailija
51/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimukset ovat tukeneet tuota äidin hengitys-vauvan hengitys-juttua:

"McKennan tutkimustulokset tukevat sitä oletusta, äidin lähellä nukkuminen aktivoi vauvaa hengittämään. Kun vauvan hengitys katkeaa, äiti ehkä tiedostamattaan liikahtaa, mikä taas havahduttaa vauvaa sen verran, että hengitys taas jatkuu. Vauva tuntee patjan välityksellä äidin hengityksen sekä kuulee sen rytmin, mikä auttaa vauvaa rytmittämään omaa hengitystään. Yksin nukkuvalla vauvalla tätä valvontamekanismia ei ole.

Mielenkiintoinen tieto on, että niissä kulttuureissa, joissa perheet nukkuvat yhdessä, kätkytkuolema on paljon harvinaisempi kuin länsimaissa."

Vierailija
52/58 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vauva vaan heti nukkumaan omaan koppaan/sänkyyn ja omaan huoneeseen..eihän se tiedä missä on.Ja niille jotka imettää tunnin välein öisin niin onnea vaan..tiedoksi että vauvahan käy kevyemmässä unessa tunnin välein ja jos äiti kuvittelee sillä olevan nälkä niin väärässä on..tässä tapauksessa tutti riittää auttamaan nukahtamaan..

Vierailija
53/58 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia asiallisista vastauksista. Ajattelinkin että tässä asiassa on puolesta ja vastaan. Tosiaan on ensimmäinen lapsi tulossa ja ei hirveästi kokemusta edes lähipiirissä niin tuo asia mietitytti kun suunnitellaan lapsen huonetta ja luonnollisesti ajattelin sijoittaa vauvan sängyn omaan huoneeseen. Mutta tarvii nyt katsoa sitten että miten se arki lähtee käyntiin kun vaavelin saa kotiin.

Itselläni ei siis ole selkeää kantaa eikä kokemusta puolesta eikä vastaan.

Vierailija
54/58 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan ei kannata lyödä lukkoon kantoja etukäteen, vaan joustavasti muutatte ratkaisuja sen mukaan miltä tuntuu.

Pinnasänkyyn voi ostaa rautakaupasta pyörät alle, joten sen paikkaa voi siirtää vaikka keskellä yötä. Meillä yhtä lasta heijattiin uneen liikuttamalla pinnistä.

Jotkuthan nukuttaa jopa öisin lastenvaunuissakin, kun siinä on helppo heijata.

Oma äitini oli ajeluttanut pikkuveljeäni ympäri maakuntaa autossa, kun oli koliikkivauvana huono nukkuja ja turvakaukalo ja liikkeellä oleva auto auttoi.

Luota vain ap itseesi äitinä, kyllä te löydätte teidän perheelle sopivat ratkaisut.

- 4

Vierailija
55/58 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden ensimmäisen viikon jälkeen esikoinen siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan (ovet tietty auki että kuuli paremmin kun heräsi)

Nyt 2,5 vuotias ja nukkunut aina omassa huoneessa/sängyssä. Ollut aina hyvä uninen, tietty olis varmaan mennyt asiat toisin jos esim. koliikki tai muuta...

Luulen että mitä aikaisemmin laittaa lapsen omaan huoneeseen nukkumaan oppii lapsi siihen että oma sänky on se turvallinen paikka jossa on mukava köllötellä ja levätä.

Aiomme tehdä tulevan vauvankin kanssa samoin, poikkeuksena se että vauvalla on isosisko "kämppäkaverina" =)

Vierailija
56/58 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes koko valveillaolojajan silloin kun ovat pieniä (ts. eivät vielä liiku itse) ja ehkä siksi kaikista meidän vauvoista on ollut selvästi ihana nukahtaa siihen omaan, viileään sänkyyn, kun koko päivän on keikkunuut hikisenä siinä äidin vatsalla/lonkalla/kyljessä/liinassa.

Siis meillä unet nukutettu aina omassa huoneessa omassa pikku sängyssä, ja muuten sitten olleet iholla viihtyviä malleja joka ikinen.

Normaaleilta vaikuttavat edelleen.

Vierailija
57/58 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isosta perheestä lähtöisin ja meillä kaikki sisarukset nukuimme alusta asti omissa sängyissä. En ymmärrä tätä nykyhössötystä perhepedeistä ja unikouluista. Veljeni lapsi on nukkunut perhepedissä ja hänelle on pidetty unikoulua tuloksetta. Sen siitä saa kun ruvetaan liikaa hyysäämään. On myös erittäin hankala saada tällaiset lapset nukkumaan päiväkodissa, jotka nukkuvat kotona perhepedissä tai on tuuditettu uneen sylissä. Siinä kun on 20 lasta samassa huoneessa niin ei paljon sylihoidolle jää aikaa.

Vierailija
58/58 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikonen oli 1 kk ja kuopus 1 vikkoa, kun olivat omassa yhteisessä huoneessaan.

Itse en nukkunut yhtään, kun lapsi oli samassa huoneessa, kun kaikenlaista möhinää oli koko ajan.

Viikon vanha kuopus nukkui n 6 h putkeen ja kuukauden vanha jopa 8 h, ja ovat jo isoja ja mitään haittaa ei heille ollut  tilanteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi