Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntynyt omaan huoneeseen

Vierailija
13.08.2009 |

Heip,

Kovasti kaipailisin vastausta tuohon, eli voiko vastasyntyneen laittaa suoraan nukkumaan omaan huoneeseen kun on vauvan huone valmiina ja siitä oma makuuhuone vastapäätä, ovet siis pidetään auki tottakai. Matkaa siis omasta sängystä vauvan sängylle about 6metriä.

Syy miksi kysen on se, että kuulin niin paljon vastustelua siihen, eli useimmat pitävät vauvan sängyn omassa makuuhuoneessa ensin???

Kiitos

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasyntynyt kuuluu äidin iholle. Se nyt vaan on kylmä ja geneettinen tosiasia.

Viis siitä miten äiti nukkuu, vai? Väsynyt, pinnä kireellä sähisevä äiti päiväsaikaan on lapselle suurempi trauma kuin omassa turvallisessa sängyssä nukkuminen.

Vierailija
22/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mys sivuvaunu ja samassa huoneessa nukkuminen lasketaan perhepediksi...

IHAN OIKEESTI ISOT IHMISET!! Niiden lapsten kehitys VAATII vanhemman lähellä oloa....

Nyyh olette todella julmia ja itsekkäitä :(

MEillä 4,5v ja 3v nukkuu kerrossängyssä meidän huoneessa ja 2 kuinen nukkuu meidän välissä. Sitten kun tarvis niin se vauva saa siirtyä pinnasänkyyn joka on mun sängyssä kiinni ja laita siitä välistä pois......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanu lukea artikkelia. Ja anteeksi jo etukäteen omassa huoneessa nukkuneiden, traumaattisten, kehityshäiriöisten lasteni puolesta jos joskus sattuvat tekemisiin kanssasi.

Vierailija
24/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän näiden traumojen kuuluu näkyä? Meillä 5v. on nukkunut omassa huoneessaan 1kk iästä alkaen, jotta saan itse nukuttua.

Ihan tavallinen pojanvesseli on nyt.

AV:n mukaan lapseni pitäisi muutenkin olla ylitraumatisoitunut moniallerginen ja astmaattinen psykootti :D

Vierailija
25/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisijaisesti lapsen edusta ja parhaasta eikä siitä, pääseekö vanhemmat helpoimmalla....?

Sitä se vanhemmuus on, lapsen tarpeisiin vastaamista ja aina aika ajoin myös omien tarpeiden jättämistä taka-alalle lapsen vuoksi.

Vierailija
26/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta helpoimmalla pääsee, kun on lähellä

Vierailija
27/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äidit tai isät mitään avaruusolentoja ole. Minä en ainakaan pärjää nukkumatta tai syömättä. Vauvani tosiaan nukkui kolme ensimmäistä viikkoaan sänkymme vieressä, koska heräili kovin tiuhaan. Aloin olemaan itse täysin uuvuksissa, koska kuuntelin vauvan jokaista inahdusta ja tuhinaa.

Asetan kyllä lapseni etusijalle noin yleisesti. Ruokin heidät ensin, vaikka itsellä olisi kuinka nälkä. Nousen ylös aamulla kuuden aikaan, vaikka mieli tekisi jäädä nukkumaan. Kärvistelen pissahädässä imettäessäni yöllä, vaikka haluaisin mennä vessaan. Ihan vaan esimerkiksi.

Vierailija
28/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun löytyikin faktaa siihen, että ne on parempi nukttaa vieressä niin aletaan sanomaan, että kyllä MEIDÄN kullannuput vaan on ihan normaaleja (toistaiseksi) vaikka olen viimeksi viitsinyt koskea niihin about viikko sitten... TAi että se on voi voi jos ne onkin traumaattisia sooorii...

Että koittakaa nyt päättää......

Vierailija
29/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneessa, en olisi jaksanut laukata toisessa huoneessa muutaman tunnin välein. Olin kyllä niin väsynyt (ja hyvä nukkuja) ettei mua tuhinat häiritse;)

Vierailija
30/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan puolesta ja vastaan. eiköhän jokainen tee niinkuin parhaaksi katsoo, mikä kullekin perheelle parhaiten sopii.

Ja vanhemmuus on paljon muutakin kuin jatkuvaa uhrautumista. jokainen äiti ja isä tulee huomaamaan, että joskus on vaan pakko luovia tilanteissa ja unohtaa kirjaviisaus.

Vierailija
31/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi lasta, jotka ensin nukkuivat vanhempien makuuhuoneessa ja se häiritsi todella minun untani. Eka lapsi pääsi vuoden ikäisenä omaan huoneeseen ja toisen lapsen sentään tohdin laittaa jo puolivuotiaana omaan huoneeseen. Kaikkien unen laatu parani kertaheitolla.

Olin valitettavasti aluksi vain hölmö ja yritin noudattaa muiden ajatuksia siitä. kuinka vauvoja 'kuuluu hoitaa'. Sama tapa ei vaan ole kaikille paras ja omaa järkeä saa käyttää!

Normaalissa asunnossa huoneet eivät ole kovin kaukana toisistaan. Ei vauvan nukuttaminen omassa huoneessa ole sama asia kuin vauvan hylkääminen johonkin synkkään yksinäisyyteen!!! Kyllä minusta on parempi opettaa alusta pitäen, että kotona ei ole hätää. Jokaisessa huoneessa on turvallista ja äiti/isä on aina lähellä.

Kaikki teoriat siitä, mitä 'vauva tarvitsee', ovat enemmään tai vähemmän tulkintaa. Jos joku kuvittelee, että vauva tarvitsee nimenomaan yöllä 'äidin ihia', niin siitä vaan. Mutta minä luulen, että perusturvallisuus syntyy jostain ihan muusta.

Jos äiti on virkeä ja nukkuu hyvin, myös vauva voi hyvin. Tämä on mahdollista myös silloin, kun vauva ja äiti nukkuvat eri huoneissa.

Vierailija
32/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan hävettää lukea osaa näistä vastauksista, kun osa kirjoittajista tuntuu olevan niin neroja, että on otsaa arvostella toisten ihmisten ratkaisuja...

Meillä ihan alkuun nukkuneet samassa huoneessa molemmat lapset, koska juurikin tuo syöminen vaatinut yöllä aikaa, tosin ovat nukkuneet omissa sängyissään vanhempien sängyn vieressä. Sitten siirretty (alle vuoden iässä) omaan huoneeseen.

Jos vauva nukkuu oikein huonosti, niin voihan sinne vauvan huoneeseen hommata myös toiselle vanhemmalle patjan tms. niin voi tarvittaessa nukkua siellä vauvan kanssa, niin toinen vanhemmista saa levätä.

Mutta kuten otsikossakin lukee, kukin tavallaan ja uskon, mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Esim. perhepeti ei sovi meille, mutta siltikään en lähtisi arvostelemaan niitä, jotka haluavat nukkua lastensa kanssa niin pitkään kuin mahdollista. Pikkuveljeni nukkui 11-vuotiaaksi saakka vanhempien kanssa ja silloin itse päätin, että ei meille moista ratkaisua, kun itse olen hyvin herkkä uninen, ja tarvitsen oman tilan nukkumiseen.

Vierailija
33/58 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk asti samassa,nyt 1kk ajan nukkunut omassa huoneessa ja hyvin menee. nukkuu läpi yön ja minäkin saan nukuttua kun en joka tuhinaan herää:) näin meillä. silloin kun korviketta annoin vilä yölläkin niin jouduin jokatapauksessa nousemaan ylös keittiöön joten oli ihan sama.

Vierailija
34/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet vatsallaan ja erittäin hyvin pitkiä öitä jo 3-4 kk alkaen. Meillä on ollut käytössä Babysense-hälytin, jonka avulla olemme uskaltaneet tähän lähteä (kuten joku sanoi, vatsallaan nukuttamisessa saattaa olla kätkytkuolemariski...). Ruotsissa tämä vatsallaan nukuttaminen + kätkythälytin on erittäin laajasti levinnyt suositus.

Vierailija
35/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pakon edessä sopeutuu moneen, mutta biologisesti tarvitsee emon lämpöä ja läheisyyttä vielä pitkään syntymänsä jälkeen.

Tätä faktaa ei voi muuttaa.

Lisäksi kannattaa myös ajatella äidin jaksamista. Kumpi on pitkän päälle helpompaa, juoksennella huoneesta toiseen öisin vaiko puoliunessa imettää viekussa nukkuvaa vauvaa?

Vierailija
36/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on läheisriippuvainen ja vielä pitkään osa äitiä olisi kauheaa huomata, että äidin hengitys ei kuule

toisessas huoneessa nukkuminen lisää myös kätkytkuoleman riskiä, juuri äidin hengityksen kuulumisen takia

siis jos lapsi ei kuule äidin hengitystä niin voi kuolla??

Nyt et oo kyllä tosissasi :D

Vierailija
37/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään taaksepäin? Esim. histoiraa? Millaisista elinolosuhteista ihminen on alkujaan lähtöisin? Mikä oli tärkeää hengissäpysymisen kannalta yms:??

Sinulle merkistee vain automerkki, taulu-TV, piukat farkut ja naapuria suurempi mörssäri jotain?

Eikö yhtään kiinnosta mitä vastasyntynyt tuntee ja kokee? Se että hän ei pysty puhuamaan ei todellakaan merkitse sitä etteikö hän kommunikoisi.. Mutta onko sinulla aikaa kuunnella ja nähdä tätä kommunikointia....?

Vierailija
38/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suosittelen ehdottomasti puolenvuoden-vuoden ikäisenä laittamaan lapsen omaan huoneeseen. ja vaikka oven kiinni!

kun lapsi alkaa seistä ja mökeltää yöllä, ja "heräilemään" keskellä yötä, on hyvä ymmärtää että jokaiseen inahdukseen reagoiminen opettaa vauvan vaatimaan äidiltä lisää, ja sitten ollaan av:lla valittamassa väsymystä.. (kärjistetysti)

oikeesti, olen onnellinen että toisen laspeni kohdalla uskalsin siirtää hänet jo aikaisessa vaiheessa eri huoneeseen, saimme molemmat vauvan kanssa nukkua yöt.

Vierailija
39/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan makuuhuoneeseen kaikki kolme lasta.

Meillä toimi todella hyvin.

Ensimmäisen kanssa kokeiltiin viikko nukkua samassa huoneessa, mutta silloin ei kukaan nukkunut.

Vauvan ja meidän vanhempien unet muuttuivat paljon rauhallisemmiksi kun siirrettiin toiseen huoneeseen.

Vauvakin nukkui paljon pidempään kun ei herännyt meidän asennonvaihtoihin tai miehen kuorsaukseen.

Olihan se alussa inhottavaa mennä imettämään toiseen huoneeseen, kun sen olisi voinut tehdä omassa sängyssäkin.

Mutta meillä ainakin kaikki lapset alkoivat nukkumaan aamuyöhön heräämättä n 3 kuukauden ikäisinä. Eli ei tarvinnut käydä imettämässä kuin kerran yössä.

Vierailija
40/58 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään taaksepäin? Esim. histoiraa? Millaisista elinolosuhteista ihminen on alkujaan lähtöisin? Mikä oli tärkeää hengissäpysymisen kannalta yms:??

Sinulle merkistee vain automerkki, taulu-TV, piukat farkut ja naapuria suurempi mörssäri jotain?

Eikö yhtään kiinnosta mitä vastasyntynyt tuntee ja kokee? Se että hän ei pysty puhuamaan ei todellakaan merkitse sitä etteikö hän kommunikoisi.. Mutta onko sinulla aikaa kuunnella ja nähdä tätä kommunikointia....?

kylläpäs täällä vedellään herneitä neniin :D

kysyin vain ku alko naurattamaan lähinnä tällainen kommentti jota en eläessäni ole kuullut ja tuskin on moni muukaan! esim. mieheni nauroi vieressä kippurassa myös asialle ja joo tää tuntuu ja kuulostaa tosi utopiselta joten kai sitä ihminen saa kysyä!!

Itse kyllä hengitän yöllä niin ettei sitä kuule edes vierustoveri saatika sitten vauva joka nukkuu metrin päässä niin sekö nyt tarkottaa sitä et tulee kätkytkuolema!? herranjumala sentään :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme