Kuinka vanhaksi käytit ITSE toppahaalaria?
Kun nykyään ei enää kouluikäiselle meinaa haalari kelvata.
Itse käytin haalaria koulussa ala-asteen loppuun eli 12-vuotiaaksi saakka kuten monet luokkatoveritkin. Välillä oli tosin takki ja housutkin käytössä.
Olen vm. 79 ja pk-seudulta kotoisin.
Kommentit (54)
Halusin haalarin ja ei meinannut enää mistään löytyä. Saiskin:n haalari sitten löytyi Intersportista naisten osastolata ja sen sain. En sitä kuitenkaan koulussa käyttänyt vaan lasketellessa. Koulussa muistaakseni käytin haalari ala-asteen loppuun asti kun se oli oli nopeampia pukea eikä mennyt lunta selkään.
Saa nähdä miten pitkään saan omalle lapselleni haalarin päälle. Puistossa vielä näkee joillakin 1-2 luokkalaisilla haalareita.
VM-78
Haalari oli valkoinen, siinä oli vyo ja vähän neonpinkkejä ja mustia kuvioita yläosassa, vuosi taisi olla -90.
Ekat takki ja housut jo 1 vuotiaana, mutta haalaria käytin leikeissä ja pääasiassa koulussakin.
Halusin haalarin ja ei meinannut enää mistään löytyä. Saiskin:n haalari sitten löytyi Intersportista naisten osastolata ja sen sain. En sitä kuitenkaan koulussa käyttänyt vaan lasketellessa. Koulussa muistaakseni käytin haalari ala-asteen loppuun asti kun se oli oli nopeampia pukea eikä mennyt lunta selkään. Saa nähdä miten pitkään saan omalle lapselleni haalarin päälle. Puistossa vielä näkee joillakin 1-2 luokkalaisilla haalareita. VM-78
Sitten oli kaksiosainen puku.
-71
ei ollut lapsena topppahaalaria ollenkaan. En tiedä oliko niitä 60-luvulla edes olemassa. Kouluiässä ostettiin toppahousut ja takki. Toppahaalarin ostin aikuisena, kun eka lapsi oli jo syntynyt ja käytin haalaria lapsen kanssa ulkoillessa. Ei mennyt lumi selkään, ei : ))
Todistetusti olen haalarin omistanut 3-4 vuotiiaana. Kaksiosainen asu oli kouluun mennessä.
Minä olen -73 vuosimallia. Koulun aloitin siis 1980.
Tietääkseni mulla ei ollut ollenkaan mitään toppahaalareita, olen 60-lukulainen.
Muistan kun lapsena olin pelkillä sukkahousuilla(!)
ja hameella lumihangessa!
Ja tumput kädessä.
sen jälkeen äiti uskoi, että iso tyttö osaa peuhata lumessa niin, ettei ole selkää myöten märkä. Tästä asiasta ei käyty keskusteluita, siis ei se mikään mun tahto ollut. Koulussa aniharvoilla oli haalarit, taisi olla vain ihan pari tyttöä. vm. -73
mulla oli koulussa talvella samettihousut, sellaset lappuhaalarit sekä toppatakki. Olisin NIIN halunnut edes toppahousut, jotta olisin voinut leikkiä lumessa, muistan, että valopäänä jopa kirjoitin reissariin opelle muka äidin viestin, että "Mari saa olla välitunnit sisällä." koska häpesin niin niitä sammareita... Yllättäen viesti ei mennyt läpi opelle ja muistan viestinvaihdosta vielä sen, että äiti oli luvannut sitten ostaa ne toppahousut. Juu, haalareita oli tosi tosi tosi harvoilla, itse en edes muista, milloin mulla on ollut haalarit. 2-osaisia asuja oli alle kouluikäisenä.
oli koulussa toppahousut henkseleillä ja ne oli sisälläkin päällä, jopa koulukuvissa niitä näkyy. Sitten n. 85-86 alkoi toppahaalarimuoti, joka jatkui useita vuosia. Tosiaan aikuisetkin niitä käyttivät ulkoillessaan. Mulla oli ihana yksivärinen mintunvihreä haalari.
Ja oli mulla kevät/kesähaalareitakin, puuvillaisia, lyhyet hihat, rintataskut ja vyö.
HIENO keltainen lasketteluhaalari, jossa oli vuoria ja aurinkoja. Sitä pidin suurella ylpeydellä neonpunaisen pipon kanssa!
-vm 83-
Vm -71 Tampereelta, minulla ei ollut koskaan haalaria, aina vain takki ja housut. Melkein kaikki vaatteet (ulkovaatteet, housut, takit jne) olivat ainakin vielä ala-asteen ekoilla luokilla äidin itse ompelemia.
Enkä kyllä muista että muillakaan olisi ollut haalareita, takkeja ja housuja silloin oli.
Joskus 80-luvun puolella sain mintunvihreän lasketteluhaalarin, vähänkö oli makee... :-) Mutta ei sitä koulussa kyllä pidetty.