Kuinka vanhaksi käytit ITSE toppahaalaria?
Kun nykyään ei enää kouluikäiselle meinaa haalari kelvata.
Itse käytin haalaria koulussa ala-asteen loppuun eli 12-vuotiaaksi saakka kuten monet luokkatoveritkin. Välillä oli tosin takki ja housutkin käytössä.
Olen vm. 79 ja pk-seudulta kotoisin.
Kommentit (54)
ja koko ala-asteen oli haalari. vielä yläasteellakin oli, mutta sitä käytin vain laskettelemassa, en koulussa. muotia oli yksiosainen haalari. ala-asteella oli ensteks-kangasta ja isompana sain tavallisesta puuvillakankaasta tehdyn. muistan kuinka näin Citymarketissa elämäni ihanimman haalarin, se oli oranssi-beessi-valkoinen. silloin myytiin aikuisillekin haalareita, ja tuo unelmieni pukukin oli siis aikuisen haalari.
sitten joskus kun olin viidellellä / kuudennella tuli haalarit muotiin ja niitä oli aikuisillakin. Tämä siis 80-luvun puolivälin jälkeen (olisko 88-89 tai jotain).
olen syntynyt -75
Mulla oli ainakin 1-2lk:lla haalarihousut henkseleillä ja takki... Maalta olen kotoisin ja vm -72.
eli ala-asteella oli jo takki ja housut ja muillakin oli. synt. -73 pohjois-savo ja pieni maalais koulu.
Minäkin olen vm. 79 itä-suomesta. En muista kuudesluokkalaisten käyttäneen enää haalareita, mutta karvahattuja näkyi vielä neljäsluokkalaisilla päässä ollessani ekaluokalla. Itsekin laitoin vielä neljännellä luokalla olessani leuan alta nepparilla kiinnitettävän karvahatun talvella päähän, luokkakaverit kysyivät "vieläkö pidät tuota päässä? Älä ainakaan ylä-asteella käytä enää tuota. Sanoin tykkääväni siitä kun se on lämmin.
ja kotoisiin pienestä maalaiskylästä. Meillä oli kaksiosaiset puvut käytössä. Joillain taisi olla haalarit, mutta uskoakseni se meni niin, että sopiva toppapuku ostettiin sen mukaan, mikä sattui löytymään, sopi ja oli edullinen :). Usein haalarit yhdistettiin lasketteluharrastukseen. Muistan, kun minuun iski 5lk:lla hinku opetella laskettelemaan, niin sain joululahjaksi neonkeltaisen haalarin ihan sitä varten :D. En ymmärrä sitä logiikkaa..nythän nimenomaan suositaan laskettelussa 2-osaisia pukuja käytännöllisyyden vuoksi :). Itsekin olen kyllä ajatellut, että kouluun mennessä siirryttäisiin haalareista pois..paitsi jos lapset haluavat haalarit, niin mikäpä siinä :).
Siellä oli sääntö, että ulkovaatteet pitää riisua ennen ruokalaan menemistä, olisi ollut niin helppoa vaan avata vetoketju ja sitoa hihat vyötärölle, kun taas koko haalarin pois ottaminen vaati lattialla istumista. Lattia oli aina märkä lumesta, ei vaan houkuttanut siinä istuskella, joten seuraavan talven menin toppatakissa ja farkuissa.
Minä vm -88
Mulla oli äidin kanssa yhteinen haalari, siis ihan aikuisten kokoa. Olin 6. luokalla jo 165cm enkä siitä enää kasvanutkaan. Mut siis yhteistä haalaria käytettiin äidin kanssa vuorotellen. :) Se oli ihana, siinä oli tummanvihreetä ja viininpunaista ja se kangas oli himmeen kiiltävää. :D
mä vm. -80
12-vuotiaana oli viimeinen haalari. Olen -81 syntynyt. Sitten tuli takki ja toppahousut kuvioihin.
mutta en muista pidinkö sitä koulussa vaiko vain vapaa-ajalla.
Helsingistä olen, vm -82
Ala-asteella minulla 5-luokkaisena oli tummanruskeat toppahousut, joissa korka vyötärö ja henskelit ja saman sarjan takki, jossa ruskeaa ja valkoista. Päässä muodikas ruskea-valkoinen Inka-pipo (olisi varmasti in vielä nytkin, jos olisi tallessa).
Muita ulkovaatteita en muista.
mulla oli joskus n 10v ikäisenä vielä joku haalari. Pääasiassa hiihtokäytössä.
Mun lapsilla on ollut kaikilla lähes syntymästään sinne ala-asteen ekoihin luokkiin asti sekä haalari että takki+housut setti.
6v lapseni esim käyttää eskarissa pääasiassa takki+housusettiä, mutta kylminä päivinä pukee haalarin ja sen alle villahaalarin.
Meillä on sellaiset housut ollut lapsilla, joissa on henkselit, ei siis selkä paista.
13-vuotiaana enkä enää ilennyt käyttää sitä.
Sitä en muista, milloin viimeksi käytin toppahaalaria. Jotenkin muistelen, että mulla ei ala-asteen ihan viimeisillä luokilla ollut toppahaalaria, vaan kaksiosainen puku. Mutta luulen, että olisin vielä silloin ilennyt käyttää sitä.
Muistattehan, että 80-luvulla kaikki HAALARIT olivat muotia. Ihmisillähän oli sellaisia sisällä pidettäviä haalarimallisia asuja ja ne olivat aivan yli-hienon näköisiiä.
Minä pistän tähän yhden mallin noista "sisähaalareista":
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390271285546
Eli se "haalarinpitokynnys" varmasti tuli silloin paljon myöhemmin. Mm. pujottelumuodissa (heh!) oli silloin erittäin trendikkäitä eräät Club A:n haalarit. Niitä varmaan jotkut piti ihan mielelään myös yläasteella.
Olen syntynyt 1974.
todella kätevä koirien kanssda ulkoillessa.
Yölläkin jos koiraa pitää jostain syystä viedä ulos haalari on todella helppo vetää yöpaidan päälle ja sen pissalenkin tarkenee pakkasellakin.
vm -75
Hyvin onnistu ulkoilut ilmankin. Nuorena oli lasketteluhaalari. T. 60-luvun loppupuolella syntynyt.
koskaan koulussa. Käytiin Lapissa kun oli 12 v. ja silloin äitini oli löytänyt jostain mun kokoisen haalarin, muttei se muuten ollut ainakaan koulussa käytössä.
Muistan että alle kouluikäisenä oli haalari, sitten eka- tokaluokalla oli kaksiosainen. Ja sitten tuli se lasketteluhaalari villitys, silloin oli aikuisillakin lasketteluhaalarit, ja paras merkki oli tietysti Luhta. =) Tätä taisi kestää pari vuotta.
Se oli meillä koulussa oikein muotia, aina joulun jälkeen vertailtiin kuka oli saanut makeimmat haalarit joululahjaksi :D Ja Turussa näin.
Käytin koulussakin haalaria. Värinä neonoranssi, kaverilla oli neonkeltainen :) Ylä-asteella sain mustan haalarin, jota käytin lähinnä laskettelurinteessä. Huolestuttavaa, että nykyään jo 5-vuotias rutisee ettei halua haalaria, mutta niin ne ajat vaan muuttuu...
Vm. -78
Koulussa aina housut + takki. Vm. 1977 olen.