Mihin sosiaaliluokkaan lapsuusperheesi kuului? Entä nyt itse?
Minä olen työväenluokasta. Isälläni ja äidilläni oli aluksi kaksi kauppaa, mutta ne jouduttiin lopettamaan, kun tuli nämä marketit. Sittemmin isäni oli teurastamossa töissä ja äitini kaupassa. Itse olen valmistunut yliopistosta ja katson kuuluvani alempaan keskiluokkaan, ainakin palkkani puolesta. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla ei ole oikein hyvät palkat...Arvostan kyllä koulutusta. Se ihan oikeasti antaa toisenlaiset eväät elämälle kuin vailla mitään koulutusta.
Kommentit (42)
Olen opettajaperheestä, isä koulutukseltaan kansakoulun opettaja ja äiti luokanopettaja. Nyt olen insinööriopiskelija ja mies konduktööri.
Kertokaa joku fiksumpi mun luokat!
Mies on duunari, minä yrittäjä. Tulojen perusteella alempi keskiluokka.
Tavallaan lapsuuden perheeni kai oli "ylempää keskiluokkaa", koska molemmat vanhemmat ovat akateemisia ja suvussa on ollut aiempaakin akateemisuutta. Mutta käytännössä kun pikkupaikkakunnalla asuttiin, niin ei siellä pohjoisen metsissä oikein ollut mitään laajaa "ylemmän keskiluokan" piiriä. :) Suurin osa luokkakavereista oli maanviljelijäperheistä, samoin vanhempien ystävät ja naapurit paikkakunnalla. Voiko olla ylempää keskiluokkaa yksinään?? Tuntuu hullulta.
Nyt ollaan miehen kanssa molemmat työssäkäyviä akateemisia, mutta vaikea olisi näin 30+ iässä väittää olevansa jotain "ylempää keskiluokkaa" - ehkä meidän sukupolvi määrittelee ja sekoittaa nämä luokkakäsitteet jotenkin uusiksi?
Vanhempani olivat duunareita, äiti töissä kenkätehtaassa, isä sähköasentaja. Itsestäni tuli juristi ja olen naimissa DI:n kanssa. Tulotasossa olemme ehkä hyvätuloisia, mutta emme mielestäni mitään suurituloisia. Eli olemme kai sitten ns. ylempää keskiluokkaa.
Mun isällä oli koulutason koulutus, äiti oli opistotasoinen.
Mulla on ylempi korkeakoulututkinto ja parempi palkka kuin vanhemmilla, mutta ei esim. varaa omakotitaloon, kuten heillä.
olivat erittäin köyhiä duunareita.
Nykyään kuulun keskiluokkaan.
Ollaan miehen kanssa kumpikin valkokaulustyöläisiä ja taloudellisesti tullaan toimeen hyvin.
Itse olen tehnyt luokkaretken keskiluokkaan, ja mieheni on oikein dipomaattipiireistä, hui! Hän on puolestaan hieman alemmassa luokka-asemassa kuin vanhempansa (siivooja on muttei ei autonkuljettajaa eikä kokkia ;)
Lapsuudenperheeni kuului työväenluokkaan.
Miehen lapsuudenperhe kuului alempaan keskiluokkaan.
Nyt omana perheenä kuulumme ylempään keskiluokkaan.
ja menee lähinnä koulutuksen ja/tai tulojen kautta. "sivistystä" voi löytää tai olla löytämättä joka luokasta.
Meillä minun vanhemmat on kai sitä valkokaulusköyhälistöä, ammatillisia opettajia, äiti akateeminen ja isä opistopohjalta. En millään osaa laittaa heitä ylempään keksiluokkaan. Miehen vanhemmat on alempaa keskiluokkaa, pankkivirkailija ja teknikko. Toimihenkilöitä siis ;)
Me kai ollaan ylempää keskiluokkaa, akateemisia ja yli keskiansioiden tienaavia (senior manager ja erikoistutkija), mutta ei rikkaita.
lapsuuden perheeni oli duunariperhe. iso talo maalla, äiti kotiäiti ja isä kävi tehtaassa töissä.
Ajattelen nyt kuuluvani tavalliseen keskiluokkaan. Mies tekee johtajatason hommia, itse sh.
Äiti ei ole käynyt kuin kansakoulun, isä on käynyt tekun. Oltaisko meidät laskeskeltu alempaan keskiluokkaan?
Mulla ja puolisollani on akateemiset tutkinnot ja ollaan kai ylempää keskiluokkaa.
Tulotasostanne ja elämäntavastanne voi jo jotain päätellä. Ollaksenne esimerkiksi Boboja, teillä pitäisi olla porvarien tulot.
ja ollaan miehen kanssa akateemisia. Onko se sitten se ylempi keskiluokka... vai ihan keskiluokka? Ihan sama.
toimihenkilö/keskiluokkaa, tulotasosta riippuen alempaa, keskistä tai ylempää sellaista.
Tulotasostanne ja elämäntavastanne voi jo jotain päätellä. Ollaksenne esimerkiksi Boboja, teillä pitäisi olla porvarien tulot.
ja ollaan miehen kanssa akateemisia. Onko se sitten se ylempi keskiluokka... vai ihan keskiluokka? Ihan sama.
peruskoulussa, minä nykysin pätkätöitä tekevä, huumetaustainen ja linnassakin lusinut.
vanhmepani kuuluivat kouluttamattomaan mutta hyvissä toimistoduuneissa olevaan keskiluokkaan.
Itse olen kohta yhteiskuntatieteiden tohtori.
Koulutuksessa selvä sosiaalienn nousu, tuloissa ei... taitaa olla meidän sukupolvelle aika yleistä.
MUlla ja miehelläni on akateeminen koulutus. En ole koskaan ajatellut että ns sosiaaliluokkani olisi jotenkin vaihtunut...
tuo oli silloin ja nyt? Olen työväenluokasta. 60 ja 70- luvulla vanhempani olivat pienviljelijöitä ja kävivät lisäksi muualla töissä kun se pien viljelmä ei tarpeeksi elättänyt. Myöhemmin ovat olleet sitten ihan täyspäiväisiä duunareita. Itse olen nykyään maitotilan emäntä. Ennen emännyyttä työskentelin laitoshuoltajana/siivoojana.
että vaimoni vanhemmat ovat ihan perusduunareita. Heistä neljästä kahdella on joku ammatillinen tutkinto ja kaksi on käynyt minimi kansakoulun läpi.
Omat vanhempani olivat ahkeria duunareita, mutta sen verran viinaan meneviä, että luokittelilsin meidät köyhälistöön. Äiti siis siivooja ja isä trukkikuski. Vaimoni vanhemmat postinjakaja ja asentaja.
Me olemme molemmat akateemisia. Jos ei olisi työttömyyttä taloudessa, niin arvioisin sijoittuvamme keskiluokkaan, pienet mahdollisuudet ovat jopa ylempään keskiluokkaan. Olen kyllä ihan tyytyväinen, jos pääsen takaisin työelämään ja palkannauttijaksi ja siihen keskiluokkaan. Työttömänähän pitää kai itsensä kategorisoida köyhälistöön.