kuka jättää ekaluokkalaisen koulumatkalle jo toisena päivänä yksin
systeriltä tuli viesti. Oli käymässä kaupassa ja matkalla oli pelastanut itkevän ekaluokkalaisen, kun oli eksynyt matkalla. Meillä koulut alkoi eilen, joten on kyllä heitteillejättöä jättää kulkemaan yksin jo toisena päivänä, jos etukäteen ei ole koulumatkaa riittävästi harjoiteltu. Asuu aika taajaan rakennetulla alueella, jossa on paljon pikkuteitä. Kaupalta on kouluun matkaa muutama sata metriä, joten ei se koulu edes näy.
Kommentit (62)
mutta itselläni ainakin on osa kesälomasta nyt, kun lapsi aloittaa koulutiensä.
Meillä on ennestään yksi koululainen jolla oli tänä kesänä yhteensä 10 viikkoa ja 1 päivä kesälomaa. Vaikka me vanhemmat olemme osin viettäneet lomia mahdollisuuksien mukaan eri aikoina - molemmilla velvoitteena työnantajan puolelta pitää lomaa 3 viikkoa heinäkuussa - ja eri kaupungeissa asuvat isovanhemmatkin ovat kiitettävästi kantaneet kortensa kekoon, olemme joutuneet todella taiteilemaan, että olemme saaneet koko koululaisen kesäloman katettua tänä kesänä. Itselläni on seuraavan kerran arkivapaata talvilomalla ensi vuoden puolella, miehelläni mahdollisia lomautuksia ennen sitä.
Pidän huomattavasti pienempänä pahana sitä, että ekaluokkalainen kulkee lyhyen koulumatkansa alusta asti yksin kuin että 8-vuotias on kesälomapäiviä kotona yksinään.
"lapsi ei antanut saattaa" ?????
Siis kuka tampio KYSYY lapselta moista, vanhemman VELVOLLISUUS on saattaa ja turvata pienen lapsen ekat päivät kouluun. Jos ei itse kykene kun on niin pirun tärkeä työssään niin voi nakittaa vaikka rahalla jonkun muun vastuullisen aikuisen.
Kyllä teillä on sitten "reippaat ja itsenäiset" lapset, nauttikaahan niistä muutaman vuoden päästä...
Ymmärrätkö että lapsia ja koulumatkoja on hyvin, hyvin erilaisia. Esimerkiksi meillä on koulu melkein takapihalla (matkaa valehtelematta alle 300 m ilman yhtään kadunylitystä) ja naapuritaloista lähtee kolme lasta samalle luokalle. Jos lapsi a) haluaa b) uskaltaa c) osaa kulkea tuon koulutien, en ymmärrä miksi minun olisi väkisin tungettava sinne mukaan. Saati palkata MLL:n hoitaja saattamaan lapsen tuon 3-4 minuutin kävelymatkan koululle.
Paljon isompi riski eksyä tai joutua pulaan on matka koulusta iltapäiväkerhoon. Lapset haetaan sinne ensimmäiset 2 viikkoa, mutta sen jälkeen kulkevat itse ja matka on paljon pidempi kuin meidän koulumatkamme.
Taas joku elämäntapakotiäiti kilahtaa :) Av:n normien mukaan tietenkin 5-luokkalainenkin pitää saattaa kouluun ensimmäisten viikojen ajan...
"lapsi ei antanut saattaa" ?????
Siis kuka tampio KYSYY lapselta moista, vanhemman VELVOLLISUUS on saattaa ja turvata pienen lapsen ekat päivät kouluun. Jos ei itse kykene kun on niin pirun tärkeä työssään niin voi nakittaa vaikka rahalla jonkun muun vastuullisen aikuisen.
Kyllä teillä on sitten "reippaat ja itsenäiset" lapset, nauttikaahan niistä muutaman vuoden päästä...
Miksi vanhemmalla olisi velvollisuus kiusata ja nolata lasta läsnäolollaan jos tämä ei tahdo ja jos tämä pärjää hyvin itsekin. Toki lapsen mukaan. Esikoinen oli vastuuton tampio, joten saatoin häntä puoli vuotta. Kolmas lapsi kulki pari päivää "kanssani" kouluun niin että minä kävelin tiellä ja hän käveli metsässä ettei kukaan vaan näkisi minua hänen kanssaan. Kolmantena päivänä annoin suosiolla periksi :D
Tuo "kolmas" menee nyt neljännelle ja on edelleen yhtä vastuuntuntoinen, reipas ja itsenäinen lapsi, josta nautin kovasti. Ja uskon että nautin vuosi vuodelta aina vaan enemmän. Niin on käynyt myös nyt 12- ja 14v isoveljien kanssa.
"lapsi ei antanut saattaa" ????? Siis kuka tampio KYSYY lapselta moista, vanhemman VELVOLLISUUS on saattaa ja turvata pienen lapsen ekat päivät kouluun. Jos ei itse kykene kun on niin pirun tärkeä työssään niin voi nakittaa vaikka rahalla jonkun muun vastuullisen aikuisen. Kyllä teillä on sitten "reippaat ja itsenäiset" lapset, nauttikaahan niistä muutaman vuoden päästä...
Vaan lapset on jossasain välissä itse tahtoneet kävellä matkan kouluun yksin tai kavereiden kanssa. Mun mielestä pienenkin lapsen tahtoa voi kuunnella. Ja onhan se itsetuntoa kohottavaa kun lapsi tietää jos itsekin kykenevänsä kulkemaan yksin matkan. Ihan luonnollista irtautumista.
jatkaa kunnes lapsi osaa kävellä itse kouluun.
moittia mua lapseni syyllistäjäksi, kun kerroin hänen unohtaneen viedä biojätteet ulos ja nyt banaanikärpäset jylläävät meillä... (sorry lausehirviö). Siis kyseessä oli 14 v tyttäreni, jonka kanssa oli sovittu tietyt asiat tehtävän - ei siis lapsi enää...
Kysyin kiltisti torjuntavinkkejä näihin itikoihin ja joku amatsoni hyökkäsi oitis kimppuun ;.) Nää on näitä itsensäpönkittäjiä, jotka saavat kicksit mollatessaan muita.
tässä oli nyt kyse ekaluokkalaisesta, joka ITKI että oli EKSYNYT koulumatkallaan. Kyse oli toisesta koulupäivästä. TOTTA KAI vanhempien tai jonkun muun vastuullisen aikuisen olisi pitänyt saattaa lapsi kouluun, jos lapsi ei sinne itse osaa!
Turha kertoa omista erinomaisen itsenäisistä mukuloista. Tiesittekö, että Suomessa lapset itsenäistyvät poikkeuksellisen varhain, koska Suomessa useimmilla lapsilla ja vanhemmilla on välttelevä kiintymyssuhde (ei turvallinen, kuten suotavaa olisi). Kyllä on vastuullinen vanhemmuus taas niin hukassa, että.
mutta koulumatka oli tuttu jo entuudestaan, päiväkoti ja eskari viereisessä talossa.
Saatoin ensimmäisenä päivänä kouluun ja tuli sieltä yhtä matkaa naapurin tytön kanssa. Toisen lapsen kanssa sama juttu mutta hän tuli yksin kun naapurissa ei ollut luokkakaveria.
Edellytys yksin kulkemiselle on että harjoitellaan reitti useampaan kertaan ennen koulun aloittamista vaikka iltaisin jos matka ei ole entuudestaan tuttu.
tässä oli nyt kyse ekaluokkalaisesta, joka ITKI että oli EKSYNYT koulumatkallaan. Kyse oli toisesta koulupäivästä. TOTTA KAI vanhempien tai jonkun muun vastuullisen aikuisen olisi pitänyt saattaa lapsi kouluun, jos lapsi ei sinne itse osaa! Turha kertoa omista erinomaisen itsenäisistä mukuloista. Tiesittekö, että Suomessa lapset itsenäistyvät poikkeuksellisen varhain, koska Suomessa useimmilla lapsilla ja vanhemmilla on välttelevä kiintymyssuhde (ei turvallinen, kuten suotavaa olisi). Kyllä on vastuullinen vanhemmuus taas niin hukassa, että.
Olen todellakin vastuullinen vanhempi vaikka poikani halusikin mennä yksin kouluun. Oksettavaa yleistämistä!
Onkohan sille lapselle opetettu ollenkaan tota matkaa? Toisaalta taas luulis että omilla nurkilla lapsetkin kyllä oppii kulkemaan nopeaan matkan kuin matkan eksymättä.
Meillä lapset on oppineet jo ennen kouluikään matkan koululle, johtuen siitä että käveltiin usein koulun ohi kauppaan ja muutenkin liikuttiin näillä nurkilla.
Mun mielestä lapset on muutenkin tosi fiksuja ja muistavaisia reittien suhteen. Monesti kun mä olen ajanut autolla jonnekin ensimmäistä kertaa, niin paluumatkalla mä kyselen muksuilta mistä tultiin?
Ja ne kyllä muistaa. Sen yhden kerran kun jätin uskomatta ja ajoin yhden risteyksen ohi ja sen seurauksena eksyin, olen oppinut että kannattaa kuunnella lapsia. Jos ne sanoo että tuolta tultiin, niin hyvin todennäköisesti me ihan oikeesti tultiin sieltä.
Minua ei aikanaan hyysätty. Rka päivänä äiti saattoi kouluun ja siitä eteenpäin oman onnen nojassa. Matkaa oli kilometri ja kaksi tien ylitystä. Joskus tuli vähän harhailtua, mutta aina kotiin löysi.
"lapsi ei antanut saattaa" ????? Siis kuka tampio KYSYY lapselta moista, vanhemman VELVOLLISUUS on saattaa ja turvata pienen lapsen ekat päivät kouluun. Jos ei itse kykene kun on niin pirun tärkeä työssään niin voi nakittaa vaikka rahalla jonkun muun vastuullisen aikuisen. Kyllä teillä on sitten "reippaat ja itsenäiset" lapset, nauttikaahan niistä muutaman vuoden päästä...
toistemme taustoja. Vai velvollisuus - sen kanssa käsi kädessä kulkee vastuu, ja vastuunantaminen on mielestäni erittäin tärkeää myös ekaluokkalaiselle,varsinkin jos hän sitä hetkitäin pyytää.
Älä sinä hyvä ihminen kirjoita minulle vastuusta kun et lainkaan tunne minua tai perhettäni!
T Äiti, joka on tehnyt tietoisen, vähärahaisen, mutta sitäkin tärkeämmän päätöksen olla kotona myös ekaluokkalaisensa kanssa. Oletko sinä paikalla kun lapsesi tulee koulusta kotiin vai oletko hankkimassa statusta ja omaa aikaa töissä ja jätät lapsesi heitteille koulun jälkeen.
Ja please älä paasaa, että pakko käydä töissä, että saisi ruokaa pöytään sillä se ei pidä paikkaansa. Elämä on täynnä valintoja- valitsetko sinä lapsesi parhaaksi?
Minua ei aikanaan hyysätty. Rka päivänä äiti saattoi kouluun ja siitä eteenpäin oman onnen nojassa. Matkaa oli kilometri ja kaksi tien ylitystä. Joskus tuli vähän harhailtua, mutta aina kotiin löysi.
Milloin on tullut normaalitavaksi viedä lapsi kouluun ensimmäisen päivän jälkeen? Kyllähän sitä ennenkin osattiin yksin mennä. Myönnän, että maailma on muuttunut turvattomammaksi ja liikenne vaarallisemmaksi, mutta "ennen vanhaan" kaikki menivät yksin kouluun, hyvä jos eka päivänä oli äiti saattamassa.
Milloin on tullut normaalitavaksi viedä lapsi kouluun ensimmäisen päivän jälkeen? Kyllähän sitä ennenkin osattiin yksin mennä. Myönnän, että maailma on muuttunut turvattomammaksi ja liikenne vaarallisemmaksi, mutta "ennen vanhaan" kaikki menivät yksin kouluun, hyvä jos eka päivänä oli äiti saattamassa.
tässä oli nyt kyse ekaluokkalaisesta, joka ITKI että oli EKSYNYT koulumatkallaan. Kyse oli toisesta koulupäivästä. TOTTA KAI vanhempien tai jonkun muun vastuullisen aikuisen olisi pitänyt saattaa lapsi kouluun, jos lapsi ei sinne itse osaa!
Turha kertoa omista erinomaisen itsenäisistä mukuloista. Tiesittekö, että Suomessa lapset itsenäistyvät poikkeuksellisen varhain, koska Suomessa useimmilla lapsilla ja vanhemmilla on välttelevä kiintymyssuhde (ei turvallinen, kuten suotavaa olisi). Kyllä on vastuullinen vanhemmuus taas niin hukassa, että.
Aloituksen otsikko oli että kuka laittaa ekaluokkalaisen yksin koulumatkalle tokana päivänä?
Kysymyksiin tuli useita vastauksia joissa sanottiin että minä/me ja selitettiin lapsen koulumatka ja tilanne.
Hyökkäsit sitten näiden kaikkien kimppuun että vanhemman VELVOLLISUUS on viedä lapsi kouluun ja että me lapsen turvalliselle ja tutulle koulutielle yksin laittavat sitten kadumme ja blaa, blaa, blaa.
Et mitenkään viitannut tähän yhteen yksittäistapaukseen - joka tottakai olisi vanhempien taholta pitänyt hoitaa erilailla - vaan paasasit jostain yleisestä velvollisuudesta. On kuitenkin koulumatkoja, joissa tällaista tilannetta on vaikea kuvitella syntyväksi.
Arvaa muuten mitä: Meidän koulun perehdyttämisohjeissa oikein korostetaan koulumatkan opettelua ja kehotetaan välttämään lapsen tuomista kouluun, koska lapsen on hyvä harjoitella kulkemista, ajankulusta huolehtimista (=ei jää haahuilemaan jonnekin puistoon) ja tavaroista huolehtimista. Kyllä siellä ekalla luokalla jo pitää oikeasti olla aika itsenäinen vaikka olisi vanhempien kanssa millainen symbioosi tahansa.
päätöksen olla kotona myös ekaluokkalaisensa kanssa. Oletko sinä paikalla kun lapsesi tulee koulusta kotiin vai oletko hankkimassa statusta ja omaa aikaa töissä ja jätät lapsesi heitteille koulun jälkeen.
ei kai kukaan jää töistä pois sen takia kokonaan että lapsi menee kouluun :)
aamu- ja iltapäiväkerhoon ja koulurakennus näkyy meidän ikkunasta. Mun mielestä ihan hyvä näin.
Tyttö ei halunnut mua saattajaksi enää tokana päivänä. Matka 0n 1,2 km eikä isojen teiden ylityksiä. Meni kaveriporukalla ja on tottunut tuohon reittiin kun on isosiskoja saateltu eskariin ja kouluun.