Mihin LAPSUUS katoaa nykyisin? Tyttöni eka eskaripäivä ja tytöllä päällään
Caprit ja harmaa t-paita, jossa edessä isohko Muumi-aiheinen painatus (Muumipeikko ojentamassa Niiskuneidille kukkakimppua)
Kaksi tyttöä oli ILKKUNUT tytölleni tuosta t-paidasta, että onko tyttöni vauva kun pitää vauvanvaatteita(!??)
Tyttö oli asiasta lähinnä ihmeissään ja puhui siitä minulla ja mummolleenkin. Itse pahoitin mieleni oman pienen, viattoman LAPSENI puolesta, joka tykkää Muumeista ja joita meillä katsotaan usein ihan kokoperheelläkin, myös tokaluokkalainen poikamme.
MITEN sitten 6-vuotiaan PIKKUtytön pitäisi pukeutua?? Meillä ainakin on käytössä aivan tavalliset farkut, hameet, colleget ja mekot. Sukkahousuja yksivärisiä ja raidallisia. Puserot ihan perusmallia ja on raitaa, perhosprinttejä, paljon Muumeja, Nalle Puhia, joitain Hello Kittyjä, kukkapainatuksia jne jne.Onko niissä joku kirjoittamaton ikäraja?
Miten kukaan voi ajatella 6-vuotiaan olevan LIIAN VANHA pitämään lapsekkaita vaatteita??
Kommentit (56)
Noista pienistä asioista se kiusaaminen lähtee liikkeelle. Itse puhuisin päiväkodin tädeille, jotta he voisivat ryhmän kanssa keskustalla siitä, että kaikilla on oikeus käyttää semmoisia vaatteita kuin haluavat.
Itse en todellakaan ymmärrä kommentteja, joissa sanotaan muumipaidan olevan NOLO 6-vuotiaalle! Eikö vanhempien tehtävä olisi opettaa suvaitsevaisuutta? Sitä, että jokainen on eri näköinen, kokoinen ja todentotta pukeutuu juuri niin kuin itse haluaa?
Itse suuttuisin lapsilleni todella paljon, jos kuulisin heidän pilkkaavan toista lasta vaatteiden/ulkonäön vuoksi.
Ja missä asutte, ja minkö kokoisia vaatteita lapsesi oikein käyttävät, jos et muuta kaupasta löydä kuin mustaa pilli farkkua ja kohokuvioista hupparia ja narubikinejä :D Onkohan nyt äidillä vähän vaikeuksia löytää niitä lapsenomaisia vaatteita sieltä kauppojen vaatepaljouksesta? Ihan H&M:llä on ihan "lapsellisia" uimapukuja ja bikinejä. Lindexiltä löytyy lukuisia erivärisiä froteehousuja, verkkareita ja paitoja miljoonilla eri lapsenomaisilla kuoseilla.
tapahtuu selvä muutos, kun siirrytään isojen tyttöjen puolelle. Lapsen koko on 128-134, eli pienten puolen vaatteet ovat jo liian pieniä.
Totta kai kivojaKIN vaatteita löytää kun viitsii tarpeeksi kiertää, mutta tuosta vain se ei käy kuten pienempänä. Tyttö itse harmittelee kaupoissa mieluisten vaatteiden puutetta - hän kun tykkäisi vielä vaaleanpunaisesta ja muusta tyttömäisestä.
Uimapukua todella etsimme alennusmyynnistä, emme siksi kun piti halvalla saada, vaan koska lapsen vanha uikkari katosi kylpyläreissulla. Ilmeisesti päätyi jonkun kassiin, koska sitä ei löytötavaroistakaan löytynyt. Arvaa vain, miten paljon tyttöä harmitti rakkaan ja kauniin uimapuvun katoaminen ja se, mitä riepuja kaupossa oli tarjolla tilalle. Lindex, KappAhl ja Seppälä kierrettiin.
Juttele asiasta sen eskariryhmän vetäjän kanssa. Että kiusaamiselle pitää panna stoppi.
Ne tytöt ovat halunneet kettuilla ja tällä kertaa aiheeksi keksittiin tyttäresi paita. Yhtä hyvin olisivat voineet kiusata jostain muusta asiasta.
Jos kuitenkin nyt puhutaan esikouluikäisten vaatetyylistä irrallaan tuosta kiusaamisesta, niin joo: isot ja räikeät printit ovat vähän out, on kuvio mikä vaan. Ei siis kyse välttämättä ole kuviosta vaan kuosista sinällään.
Asumme stadissa ja isoin muutos tyylissä tulee kouluunmenon yhteydessä. Röyhelöt, kimalteet ja pinkki ovat yhtäkkiä lapsen mielestä "noloja", ja mieluummin päälle pannaan farkkua ja hillitympiä värejä, tokalla jo mustaakin.
Mikä - toistan - on silti täysin eri asia kuin kiusata jotain vaatteiden vuoksi.
Eskarilaisten ( ja vanhenpienkin lasten ) vanhemmista jotkut kuviot ja printiti ovat OUT. Ei tarvitse kaukaa sitten hakea syyllisäi, jos koulukavereiden syysta kuuluu tuommoisia kommentteja. Vähän rajaa sille mitä kotona puhutaan, vaikka kuvitellaankin, ettei lapsi ole kuulemassa.
Itse olen 38-vuotias, ja varmaan aina ollut OUT pukeutumisen suhteen, mutta pidän niitä vaatteita, missä viihdyn. Ja niin aioin myös lapsillenikin opettaa. Enkä tarkoita tuulipukutyyliä.
Aikuiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan, eivätkä ymmärrä, etteivät lapset osaa aina olla reiluja, eivätkä tiedä miten käyttäytyä, ellei AIKUINEN puutu, osoita esimerkillään ja anna rajoja lapselle. Surullisia kommentteja nämä ja ne, missä vedotaan, että aikuisten ei pitäisi puuttua, vaan lasten pitäisi itse selvittää välinsä aina. SIINÄ on aikuisuus ja vanhemmuus hukassa. Mistä teitä oikein sikiää? Heikompiaan pitää puolustaa ja toisille ei puhuta rumasti.
Mihin on kadonnut AIKUISUUS?! Mistä asti AIKUINEN ihminen on jaksanut vetää herneen nenään siitä mitä 6-VUOTIAS sanoo?? Hei haloo, sen ikäinen nyt nauraa vielä pissakakkajutuille ja kaverin nololle muumipaidalle. Se on nimenomaan sitä LAPSUUTTA.
Mitä ihmeen noloa on muumipaidassa 6-vuotiaalla? En todellekaan ymmärrä. Pitääkö niiden jo olla jotain Transformereita tai Bratseja, jotka taas selvästi ovat ehkä 10-vuotiaan kamaa. Miksi lapsista tehdään niin aikuismaisia kaikessa jo isona. Aiempi kirjoittaja puhui asiaa, että kotoa se lähtee. Jos äidin mielestä muumipaita on nolo kuusivuotiaalle, niin kyllä lapsi sen vaistoaa, vaikkei vanhemmat mitään sanoisikaan. Minun puolestani pitäköön vaikka Teletappi-paitoja koulussa, opetan kyllä lapseni puolustamaan omaa vaatevalintaansa. Ja tulen myös keskustelemaan open kanssa samantien tuollaisesta kiusaamisesta heti alusta, sillä koulukiusaaminen alkaa tosi pienestä, jos siihen ei puututa.
ja siihen on heti puututtava
kotoota se lähtee toisen ihmisen halveeraaminen, jos ei edes lapsen vanhemmat ymmärrä et tuo on kiusaamista, kuten nyt tässäkinketjussa moni selvästi osoittaa
siis haloo muumit on pelottavia seikkailuja täynnä, ei siis todellakaan miitä vauva ohjelmaa, vaan vasta alkaen 3-4v
minun esikoisella oli muumi pukuseroa vielä kolmannella luokallakin, mitä sitten, ei kukaan kiusannut
se oli tuolloin 90luvun alussa ihan normaalia, et eka toka jopa kuulkaas kolmasluokkalaiset olivat LAPSIAja saattoivat todella olla college puserossa ja housusiia jopa KOULUSSA
camoon mammat nyt siis edes 6v ei voi olla lapsi tavallisine vaatteineen vaan pitäsi kulkea kuin teini
nyt naiset katyse peiliin ja itseä niskasta kiinni
perhoset, hello kitty, kukat sitten VÄHÄN vanhemmille
ja jos 6-vuotiaat eivät voi enää lukea Muumi tai Nalle Puh-kirjoja (niitä alkuperäisiä) niin mitähän sitten?
Jos 6-vuotias ei saa enää pitää muumipaitaa, niin onko syy, että hän ei ole tarpeeksi seksikäs? Pitäisikö hänet pukea parikymppisen kopioksi ja odottaa samanlaista käyttäytymistä?
no kyllä nalle puhit ja muumit on 2-4 vuotiaitten juttuja perhoset, hello kitty, kukat sitten VÄHÄN vanhemmille
Täällä palstalla on varmaan taas jotain viirahtaneita uskovaisia kun puheet seksistä on tätä mallia kaikissa ketjuissa.
Vauvalle voi pukea nalleasuja, ja taaperolle sarjakuvapaitoja. Kouluikäisillä vaatteissa olevien kuvien merkitys alkaa jo tulla läpi, eli muumit, nalle puhit ja vastaavat lastensarjojen piirroshahmot nyt vain ovat jotain taaperovaiheen juttua.
Sellainen ihminen, joka lukee Tove Jansonia oikeasti, ei ehkä kulje Finnwearin muumiasuissa pitkin kaupunkia.
Jokaisella lapsella on vain yksi lyhyt lapsuus ja piiitkä aikuisuus, miksi lapset eivät vi näyttää viattomilta, puhtailta ja suloisilta?
Toisaalta aukuisten vaatteet ja vastaavat lasten vaatteet ovat epäkäytännöllisiä ja vaikeuttavat liikkumista mikä taas olisi kehittyvälle lapselle tärkeää.
Se YKSI kuva, vaikka kiva kirjan roolihenkilö siinä paidassa ei voi olla jonkun aikuisen mielestä niin paha ja nolo, ettei pieni 6v voisi käyttää, hei haloo aikuiset?!
http://www.hm.com/it/kids#/styleguide6_5_kids_woman/
Se on katsojan silmässä ihan täysin jos katsoo jonkun pukeutumistyylin tekevän lapsista syntisiä, likaisia ja sulottomia.
ensimmäisen luokan koulukuvassa on ylipuolella Muumi-paita tms. "lasten paita".
Muumit ovat olleet niin kauan olemassa, ja niitä näytetään sen verran nuorille, että jos tyttöryhmässä alkaa tulla näitä ison tytön elkeitä, jotain täytyy aina "dissata". Minusta on ihan turha puhua nykyajasta, itse olen 70-luvulla syntynyt ja tätä tämmöistä oli ihan koko ajan.
Miksi pitää tehdä lapsesta naurunalainen muumipaidalla tai puuhapete-haalarilla? Eikö neutraalit hilivimpulattomat vaatteet käy?
Kaikkea sitä kuulee. Vai onko tämä taas tätä av-höpötystä?
vaan se, että opetellaan, ettei kaverin paidalle naureskella.
Toivon ettei minun lapseni ikinä huomauttele kenellekään vaatteista eikä mistään muustakaan. Asiasta on puhuttu lukuisia kertoja ja olen antanut ohjeeksi, että jos näkee jotain erityistä (omituiset vaatteet, erikoisen liikkumatavan ym.) siitä voi tulla kysymään minulta tai isältä mutta ei sanota ihmiselle itselleen.
Vaan täytyypä sanoa, etten minäkään eskarilaiselleni tarjoa Muumi-paitaa. Hän on poika, joka ei kahta kertaa lukuun ottamatta ole vähääkään välittänyt pukeutumisestaan (menisi varmaan vaikka pyjamassa leikkipuistoon): ensin hän halusi kaupasta erään kuvallisen t-paidan, toiseksi hän ei halunnut panna Muumi-paitaa päälleen.
Maailma on tyly, mutta ei sillä voi puolustella tylyä käytöstä.