Mihin LAPSUUS katoaa nykyisin? Tyttöni eka eskaripäivä ja tytöllä päällään
Caprit ja harmaa t-paita, jossa edessä isohko Muumi-aiheinen painatus (Muumipeikko ojentamassa Niiskuneidille kukkakimppua)
Kaksi tyttöä oli ILKKUNUT tytölleni tuosta t-paidasta, että onko tyttöni vauva kun pitää vauvanvaatteita(!??)
Tyttö oli asiasta lähinnä ihmeissään ja puhui siitä minulla ja mummolleenkin. Itse pahoitin mieleni oman pienen, viattoman LAPSENI puolesta, joka tykkää Muumeista ja joita meillä katsotaan usein ihan kokoperheelläkin, myös tokaluokkalainen poikamme.
MITEN sitten 6-vuotiaan PIKKUtytön pitäisi pukeutua?? Meillä ainakin on käytössä aivan tavalliset farkut, hameet, colleget ja mekot. Sukkahousuja yksivärisiä ja raidallisia. Puserot ihan perusmallia ja on raitaa, perhosprinttejä, paljon Muumeja, Nalle Puhia, joitain Hello Kittyjä, kukkapainatuksia jne jne.Onko niissä joku kirjoittamaton ikäraja?
Miten kukaan voi ajatella 6-vuotiaan olevan LIIAN VANHA pitämään lapsekkaita vaatteita??
Kommentit (56)
eivät tajua sitä, että tartuttavat lapsiinsa omat asenteensa :( pitää olla hoikka ja muodikas ym. isoon ääneen ruoditaan muita lasten kuulleen, sitähän toi just on. Kasvata sinä lapsestasi vahva ihminen ,jonka ei tarvitse olla "muodikas".
Muumit ovat noin 2-3-vuotiaiden juttu.
Hello Kittyä voi pitää varmaan jonnekin 8-vuotiaaksi, ja sitten taas teininä.
Nämä on näitä hömpötyksiä.. ainahan näitä on. Muistan kun luokan tytöt innostuivat jostain, ja säästin rahaa, että sain paidan tai hajukumin tai mitä lie. Sitten kun olin sen saanut, se oli jo pois muodista.
Itse täytyy se linja vetää, mihin asti alkaa taipua.
Inhottavaa. Täytyy sanoa, että en ollenkaan ymmärrä, miten pienet lapset keksisivät itsekseen, että muumit on taaperoiden juttuja.
Onneksi me asutaan tuppukylässä, jossa tuskin on niin älytöntä menoa kuin jossain isoissa kaupungeissa.
ja kyllä meidän lapsen eskariryhmässä muumit ovat täysin hyväksyttyjä.
Inhottavaa. Täytyy sanoa, että en ollenkaan ymmärrä, miten pienet lapset keksisivät itsekseen, että muumit on taaperoiden juttuja.
Onneksi me asutaan tuppukylässä, jossa tuskin on niin älytöntä menoa kuin jossain isoissa kaupungeissa.
Muumit ovat olleet niin kauan olemassa, ja niitä näytetään sen verran nuorille, että jos tyttöryhmässä alkaa tulla näitä ison tytön elkeitä, jotain täytyy aina "dissata". Minusta on ihan turha puhua nykyajasta, itse olen 70-luvulla syntynyt ja tätä tämmöistä oli ihan koko ajan.
Miksi pitää tehdä lapsesta naurunalainen muumipaidalla tai puuhapete-haalarilla? Eikö neutraalit hilivimpulattomat vaatteet käy?
Oma tyttöni on vasta kolme mutta tuli tosi paha mieli tyttösi puolesta:( mä muistan kyllä jo omasta lapsuudesta samaa, esikouluikäisenä yhtä tyttöä meidän pk:ssa kiusattiin kun sillä oli semmonen kokomekko ja kaksi saparoa yhden sijaan, oli muka vauvamainen.
ilmoitus lastensuojeluun ottavat tuollaiset kiusaajat huostaan ja opettavat tavoille.
Se on jo vähän pieneksi käynyt, mutta niin rakas ettei sitä saa pois heittää.
Pikkuveli, eskarilainen ei päällensä muumi paitoja huoli, koska muumit on pienten juttu ja hän ei enää muumeista pidä. Kuitenkin niitä joskus telkkarista katsoo.
Vanhempi poika oli pienempänä oikea muumifani ja hänen susosikkinsa oli muumimamma ja kyllä jotkut kaverit siitä kiusasivat häntä. Tosin tämä poika ei perusta mielipiteitään muiden mielipiteisiin kuten pikkuveljensä.
Juttele asiasta sen eskariryhmän vetäjän kanssa. Että kiusaamiselle pitää panna stoppi.
Ne tytöt ovat halunneet kettuilla ja tällä kertaa aiheeksi keksittiin tyttäresi paita. Yhtä hyvin olisivat voineet kiusata jostain muusta asiasta.
Jos kuitenkin nyt puhutaan esikouluikäisten vaatetyylistä irrallaan tuosta kiusaamisesta, niin joo: isot ja räikeät printit ovat vähän out, on kuvio mikä vaan. Ei siis kyse välttämättä ole kuviosta vaan kuosista sinällään.
Asumme stadissa ja isoin muutos tyylissä tulee kouluunmenon yhteydessä. Röyhelöt, kimalteet ja pinkki ovat yhtäkkiä lapsen mielestä "noloja", ja mieluummin päälle pannaan farkkua ja hillitympiä värejä, tokalla jo mustaakin.
Mikä - toistan - on silti täysin eri asia kuin kiusata jotain vaatteiden vuoksi.
Tyttöni on vasta 5-vuotias, mutta hänen ryhmässään on erityisesti yksi tyttö, joka aina arvostelee muiden pukeutumista. Usein on sanonut pahasti tyttönikin vaatteista. Onneksi tyttäreni on kuitenkin ainakin vielä sen verran itsevarma, että ei kommenteista liikaa välitä. Halusi esim. vähän aikaa sitten välttämättä samanlaisen "Vanhat Autot" -paidan itselleen kuin pikkuveljelläkin on. Mielestäni se oli ihan ok ja on pitänyt sitä tarhassakin, vaikka jonkun mielestä onkin "poikien paita".
kun hänellä oli yksivärinen(!) paita. Paita oli kuulemma ruma, kun siinä ei ollut mitään kuvaa.
He myös katsovat muumeja telkkarista. Eipä ole tullut mieleenkään, että he olisivat moiseen liian vanhoja. Ja ihan kaupungissa asutaan.
Onneksi sentään tuon ikäisille vielä löytää lapsenomaisia vaatteita - ainakin hyvällä tuurilla. Isompi alkaa nimittäin olla sen pituinen, että monissa kaupoissa täytyy siirtyä isojen tyttöjen puolelle.
Sieltäpä ei mieluista päälle pantavaa enää löydykään. Tyttö ei halua (enkä minä) pukeutua mustiin pillifarkkuihin ja pinkki-mustaan kohokuviohuppariin. Iso ongelma tuli myös uuden uikkarin ostamisesta: tytölle sopivassa koossa oli tarjolla pääasiassa narubikinejä!!
Miksi pitää tehdä lapsesta naurunalainen muumipaidalla tai puuhapete-haalarilla? Eikö neutraalit hilivimpulattomat vaatteet käy?
Jos lapsi itse haluaa mieleisensä pukea niin pitää sanoa että älä laita tuollaista naurunalaista paitaa? Taitaa olla sun lapset jotka siellä ilkkuu toisten vaatevalintoja.
Meillä pk-seudulla muumeja voi kyllä pitää eskarilainenkin... muumit eivät edes ole ohjelmana pienimpien juttuja, kuten jotkut teletapit tai myyrät, vaan aika seikkailuhenkisinä ja pelottavinakin mörköineen ym. vasta noin 3-4-v ne voi ymmärtää ja usein vasta siinä iässä uskaltaa katsoakin.
Muumitalokin on noin 4-5 v eteenpäin olevien lelu.
Vauvojenkin vaatteissa voi olla muumien kuvia, mutta ei ne vauvat vielä muumeja katsele.
Muumipaita oli tekosyy saada kiusata. Nythän ne muumit on taas kovasti muodissa, kun katseli lindexin valikoimaa...
Nämä on näitä hömpötyksiä.. ainahan näitä on. Muistan kun luokan tytöt innostuivat jostain, ja säästin rahaa, että sain paidan tai hajukumin tai mitä lie. Sitten kun olin sen saanut, se oli jo pois muodista.
Itse täytyy se linja vetää, mihin asti alkaa taipua.
Ja missä asutte, ja minkö kokoisia vaatteita lapsesi oikein käyttävät, jos et muuta kaupasta löydä kuin mustaa pilli farkkua ja kohokuvioista hupparia ja narubikinejä :D Onkohan nyt äidillä vähän vaikeuksia löytää niitä lapsenomaisia vaatteita sieltä kauppojen vaatepaljouksesta?
Ihan H&M:llä on ihan "lapsellisia" uimapukuja ja bikinejä. Lindexiltä löytyy lukuisia erivärisiä froteehousuja, verkkareita ja paitoja miljoonilla eri lapsenomaisilla kuoseilla. Stockmann ja Sokos myy myös lukuisia eri merkkisiä ja tyylisiä vaatteita, uikkareita jne..
Avarra nyt kuule maailmaasi vähän ja katso ympärillesi! Ettei vaan tässä olisi käynyt niin, että loppu aleista ollaan käyty etsimättä uimapukua lapselle, kun halvalla olisi hyvä pitänyt saada ja jäljellä oli vain ne narubiksut, jotka ei ole kelvannut kellekään :)
Alkuperäiseen aiheeseen kommentoin, että en minä ainakaan osta lapsilleni mitään kuvio- tai hahmopaitoja ne seikkailevat korkeintaa alusasuissa piirettyjen lisäksi tässä perheessä.
Onneksi sentään tuon ikäisille vielä löytää lapsenomaisia vaatteita - ainakin hyvällä tuurilla. Isompi alkaa nimittäin olla sen pituinen, että monissa kaupoissa täytyy siirtyä isojen tyttöjen puolelle. Sieltäpä ei mieluista päälle pantavaa enää löydykään. Tyttö ei halua (enkä minä) pukeutua mustiin pillifarkkuihin ja pinkki-mustaan kohokuviohuppariin. Iso ongelma tuli myös uuden uikkarin ostamisesta: tytölle sopivassa koossa oli tarjolla pääasiassa narubikinejä!!
että urheilukaupoissa on hyviä, asiallisia (mutta kalliita) uikkareita myös isommille tytöille. Ja joskus myös toppi-uimahousut-yhdistelmiä, sporttisia, ja tarpeeksi peittäviä.
t: 11 v ja 6 v tyttöjen äiti...
He myös katsovat muumeja telkkarista. Eipä ole tullut mieleenkään, että he olisivat moiseen liian vanhoja. Ja ihan kaupungissa asutaan.
Onneksi sentään tuon ikäisille vielä löytää lapsenomaisia vaatteita - ainakin hyvällä tuurilla. Isompi alkaa nimittäin olla sen pituinen, että monissa kaupoissa täytyy siirtyä isojen tyttöjen puolelle.
Sieltäpä ei mieluista päälle pantavaa enää löydykään. Tyttö ei halua (enkä minä) pukeutua mustiin pillifarkkuihin ja pinkki-mustaan kohokuviohuppariin. Iso ongelma tuli myös uuden uikkarin ostamisesta: tytölle sopivassa koossa oli tarjolla pääasiassa narubikinejä!!
Muumi-paitaan. On semmoinen musta t-paita, missä Muumipeikko ja hattivatteja.
Meidän tyttö ei yleensä halua yksiväriseen kuvattomaan paitaan pukeutua "koska siinä ei ole mitään kuvaa", kaikki kuvat tähän mennessä vielä käyneet. En myöskään ole kuullut, että kenenkään vaatteita olisi arvosteltu.
Espoossa asutaan..
Toppimainen yläosa ja normaali pikkarin näköinen alaosa. Turkoosi pohja, valkoisia kukkia.
kiusaamista millään verukkeella ei hyväksytä. Aina löytyy aihetta ilkkua: aikuiset vertaavat asuntoa, autoa, ulkonäköä, koulutustasoa, kansalaisuutta, kultturiataustaa jne. Tällaisilta vanhemmilta lapset oppivat myös olemaan ylimielisiä.
Eskari-ikä on hyvä ikä skarpata sosiaalisissa taidoissa. Älykäs pitää kielteiset mielipidemölynsä vatsassaan. Kaikkea ei tod ole välttämätön sanoa ääneen. Heikko itsetunto sellaisella, jonka pitää "valistaa" toisia moittien tai pilkaten jotain tämän ominaisuutta.
nyt oli kyse kahdesta 6-vuotiaasta ilkkujasta! Eiköhän kyse ollut enemmänkin "tavallisesta" kiusaamisesta eikä mistään kannanotosta pukeutumistyyliin. Mutta tuohon kiusaamiseen pitäisi nopeasti puuttua! 6-vuotiaat eivät todellakaan osaa sanoa, kuinka toisen 6-vuotiaan tulisi pukeutua.