G. Mihin aikaan viet /veisit lapset päiväkotiin, jos työsi alkaisi klo 13.15?
Työmatkaan menee päiväkodilta 10min.
Jotkut kuulemma vie jo aamupalalle, osa aamu-ulkoiluun 10 aikaan, osa ruualle 11-11.30 ja osa vasta töihin mennessään.
Itse mietin nyt järkevintä tapaa.. Äkkiseltään ajateltuna tuo aamu-ulkoiluun vienti kuulostas kivalta, mutta tökkii ajatus viedä lapset hoitoon ja tulla itse kotiin vielä pariksi tunniksi.
Kommentit (23)
Isomman veisin vasta töihin mennessä,pienemmän ruualle että pääsisi sitten pväunille
yhdeksäksi kun oli yhteinen kokoontuminen. MUTTA meillä mies pääsi hakemaan lapset jo 15.15 eli sinun tapauksessa miettisin myöhempää aikaa että päivistä ei tulisi liian pitkiä. Mutta pk siis toivoi kaikilta vanhemmilta tuota aikaa, että lapset pääsevät ryhmään hyvin mukaan, esim syömään suoraan tupsahtavalla (saatika unille) voi olla vaikeuksia sopeutua.
sillä sen jälkeen on päivälepo ja siirtymä päivälevolle tapahtuu parhaiten suoraan ruokapöydästä ei ehkä niin hyvin jos tulee suoraan kotoa. Riippuu tietty lasten iästä - nukkuvatko unet. klo 13 on kesken päiväunien, joten vähän huono.
Riippuu lapsista - omani vamraan mankuisi koko aamun tylsistyneenä kotona, jos ei pääsisi kavereiden kanssa leikkimään kun jo mukava toimintatuoki jäi väliin - mutta AV-kriiteerin mukaan meillä onkin huonot kotiolot kun lapsi viihtyy niin hyvin PKssa :-)
Meidän pk:ssa ainakin lapset siirtyvät päiväunille lounaalta heti syötyään, että pienimmät ehtivät nukkua tarpeeksi. Epäilen, että meidän lapset eivät enää pk:ssa osaisi päikkäreille rauhoittua, jos lounaan jälkeen lähdettäisiin vielä siirtymään.
Tekisin ehkä niin, että lähtisin aamupäivällä itse lasten kanssa ulos, ja veisin heidät sitten ulkoa suoraan pk:n. Itselleni ottaisin lounaseväät mukaan, ja söisin töissä. Matkalla kävisin varmaankin kaupassa, niin ei tarvitse enää illalla mennä.
Meillä menee aina tosi paljon aikaa pukemisiin/riisumisiin ja siirtymisiin. 10 min. kävelymatkaan menee kahden kävelevän lapsen kanssa ehkä 20 min. Siksi pyrin aina näitä yhdistelemään jos mahdollista.
Aikoinani kun lapset olivat päiväkodissa vein ruualle koska siitä oli hyvä jatkaa levolle. Jos on isommista lapsista kyse voisi syödä kotona ruuan ja sitten vasta pk.
..tulee kotiin 'koisimaan'. Älkää selitekö, että on siellä kotona duunia. Tottakai on, mutta tekeleensä pitäisi hoitaa eikä sysätä ytheiskunnalle.
Nukkuvat molemmat päiväunet, jos herätän aamulla hoitoon, mutta jos saavat aamulla nukkua niin kauan kuin nukuttaa (käytännössä 9.30-10 asti) niin eivät nuku päiväunia.
Mä veisin 1-4-vuotiaan ruokailuun klo 11. Jos taas olis 5-6-vuotias, niin veisin 9.00.
Syynä tosin on se, että koska mies tekee kotona töitä, täytyy hänellä säilyä työrauha.
Syyslukukauden alkaessa teen myös itse aamuisin kouluhommia.
6:30 miehen mukana. Miehellä alkaa työt klo 07:00.
Käytössä yksi auto, päiväkotiin ei pääse linja-autolla ja pyöräillä muksut ei jaksa kaupunkiin asti.
Joten jos minulla on iltavuoro, mies vie ja hakee lapset. Minä menen linja-autolla töihin.
Ollaan haettu muksuja lähipäiväkotiin näillä perusteilla mutta ei kuulemma mahduta. Naapurin lapset mahtuivat kyllä; vanhemmilla sama työmatka ja työaika ajoittuu 8-16 välille...
Onneksi vuorotyöläisellä on vapaata arkisin ja mies aina viikonloput vapaallaa, ei jää montaa hoitopäivää/vko.
Jos lapsi tykkää aamu-ulkoilusta, niin veisin silloin, jos taas lapsi on mielummin kotona, veisin loumaalle tai lounaan jälkeen. Kuitenkin niin, että pääsee mukaan päivälevolle.
Pienen lapsen (alle 3 v) mahdollisimman myöhään.
Eli miehellä alkaa puoli kahden aikaan työt ja vie hoitoon noin 11 maissa. Ehtii olla hieman ulkona ja syömään ennen päikkäreitä. Päiväkodista tuli toivomus, että jos vain mahdollista, niin tulisi jo ulos. Olisi sitten sisään mennessä jo ryhmän mukana.
Isomman veisin vasta töihin mennessä,pienemmän ruualle että pääsisi sitten pväunille
Mitä sitä turhaa lasta pitämään hoidossa. Kyllä vielä eskari-ikäisellekin on esim. 4h aika riittävän pitkä päivä, saatikka sitten pienemmille.
Teillä varmaan riippuu minkälaisiin ryhmiin lapset menevät? 2v menee luultavasti 1-3v, joilla päiväuniaika pakollinen ja siinäkin tietty sängyssä oloaika, vaikka lapsi olisi hereillä. Tällöin veisin ruoaksi (yleensä klo 11), jotta pääsisi sopivasti päiväunille mukaan. Tällöin veisin myös isomman samaan aikaan.
Jos kyseessä olisi vain 4v, niin luultavasti on jo 4-6v ryhmässä. Tällöinkin päivälepo on kaikilla lapsilla yleensä pakollinen, mutta saavat nousta tietyn ajan kuluttua jos ja kun ovat hereillä. Silloin yleensä jo klo 13 on päiväunilta nousseita lapsia leikkimässä, jolloin sekin olisi hyvä aika viedä.
Kannattaa siis kysellä päiväkodista heidän rytmejään ja varsinkin tuota päiväunien toteutustapaa. Eli vinkkejä tulee sieltä. Mutta ehkä ei ihan purematta kannata kaikkea niellä, esim. jos ehdottavat että jo klo 9 olisi paras aika, niin kuin tuolla jollain, niin aika ihmeellistä...
Jos lapsi tykkää aamu-ulkoilusta, niin veisin silloin, jos taas lapsi on mielummin kotona, veisin loumaalle tai lounaan jälkeen. Kuitenkin niin, että pääsee mukaan päivälevolle. Pienen lapsen (alle 3 v) mahdollisimman myöhään.
Jos lapsi tykkää aamu-ulkoilusta, niin ihan hyvin se äitikin voi ulkoilla lasten kanssa. Ei sitä varten tarvitse päiväkotiin viedä.
Ehti olla hetken ulkona ja sitten pääsi jo ryhmän mukana ruokailemaan.
Minun lapseni ovat sosiaalisyöppöjä, joten siksi suosin sitä ruokailuun osallistumista - saivat vähän lihaa luiden ympärille.
Jos lapsi tykkää aamu-ulkoilusta, niin veisin silloin, jos taas lapsi on mielummin kotona, veisin loumaalle tai lounaan jälkeen. Kuitenkin niin, että pääsee mukaan päivälevolle. Pienen lapsen (alle 3 v) mahdollisimman myöhään.
Jos lapsi tykkää aamu-ulkoilusta, niin ihan hyvin se äitikin voi ulkoilla lasten kanssa. Ei sitä varten tarvitse päiväkotiin viedä.
mutta ainakin meillä kaverit on tärkeä osa sitä ulkoilua. Ei äiti korvaa samanikäisiä, vaikka kuinka olisi aktiivinen. Puhun nyt 5-vuotiaasta, taapero on eri asia.
Mulla itsellä alkaa iltavuoro vasta 15.15 ja silti päivis toivoisi,että veisin lapsen jo klo 9.00!Että pääsee ryhmään hyvin mukaan.Joo,sori vaan,mutta me ei sitten lapsen kanssa nähtäis monena päivänä kuin aamupalalla eli olen joskus viennyt vasta klo 14.00 välipalalle.Ja ihan hyvin on menossa mukana,vaikka ei olekaan 8h tunnin päivää tarhassa.Mutta aina jaksaa yksi opeista valittaa,kun meillä on niin oudot menoajat.Kestän valituksen,kun tiedän ettei päiväkotielämä ole ikuista,vaikka välillä tekisi mieli sanoa pari valittua sanaa...
mutta jos äiti on illan töissä, on aika kökköä, jos lapsi ei näe äitiä aamulla eikä illalla.
ja mentäis sitten. Todennäköisesti päiväunien aikaan ei toivota, etät kukaan tulis, joten varmaan ennen päivälepoa.