Voiko äitini hoitaa lapsiamme töissä ollessani?
On kait tuo periaatteeessa mahdollista. Meillä on siis 3alle 3v lasta ja minä olen palaamassa työelämään. En kuitenkaan haluaisi, että lapset joutuvat heti alkuun vieraaseen paikkaan, jossa vuorotöiden takia joutuisivat olemaan pitkäänkin välillä. Äitini on vielä nuori, mutta työtön tällä hetkellä ja jäänee lähiaikoina sairaseläkkeelle. Kysymykseni siis on, että jos hän hoitaa lapsiamme niin täytyykö se kertoa jonnekin? Äitini hoitaa lapsiamme mielellään, tästä huolimatta on puhuttu, että ihan ilmaiseksi ei tarvitse kuitenkaan hoitaa. Minusta ois parempi, että lapset ois ensin tutussa ympäristössä, kun joskus (aika harvoin todennäkösesti kyllä) joutuvat olemaan myös yön hoidossa tai äitini olisi varmaankin meillä.
Kommentit (4)
kyselemään sille, että isoäiti hoitaa lapsenlapsiaan... :-)
Kun ette laita lasta kunnalliseen päivähoitoon, saatte kotihoidon tuen. Paperissa kysytään hoitajaa, itse olen aina laittanut siihen itseni vaikka appivanhempanki todellisuudessa hoitivat. Ehkä maksat tämän rahan äidillesi? Yksityisen hoidon tuen järjestäminen voi olla paljon hankalampaa, enkä tiedä miten äitisi työttömyys vaikutta siihen.
ja hoiti silloin meidän parivuotiasta poikaa vuoden verran. Kelan papereihin laitoin ihan rehellisesti hoitajaksi äitini, ja kotihoidon tuet saatiin silti kun lapsi ei ollut päivähoidossa.
Ja ei siitä tarvitse kenellekään kertoa, tosin jos äitisi työttömäksi joutuu, voipi saada työhönosoituksia ja sitä kautta sitten joutua muihin töihin.
Saathan sinä ihan laillisesti hoidattaa lapsesi kenellä haluat ja niin kauan kun lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa, saat kotihoidontuen. On sitten ihan oma asiasi, haluatko maksaa esim. siitä tuesta jotain äidillesi hoitopalkkana...
Itse jatkan nyt opintoni loppuun (jäljellä 6kk) ja oma äitini rupeaa hoitamaan 10kk ikäistä vauvaa koulun ajaksi. En missään nimessä lasta vielä muualle hoitoon laittaisi ja opintojen jälkeen jatkan kotona oloa lapsen kanssa.
Voit nostaa normaalisti kotihoidontukea ja maksaa esim. sen äidillesi.