Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä pph:n työn aloitukseen...

Vierailija
10.08.2009 |

Meidän esikoinen on nyt 8kk ja kun hän täyttää vuoden niin olen ajatellut, että alottaisin perhepäivähoitajan työn. En noin pientä haluaisi vielä hoitoon viedä. Kysymys kuuluukin, että millainen palkka tulee kolmesta lapsesta, siis kannattaako se? Ja millaisia päivärytmejä on muilla? Olen ammatiltani lähihoitaja, joten oletan, että voin tehdä pph:n työtä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tulee verottomat kulukorvaukset, 4,55 / kokopäiväinen lapsi / päivä. Mutta nuo uppoaa kyllä kaikki lapsista aiheutuviin menoihin. En tiedä, onko palkoissa eroa eri kunnissa. Mulla on pitkät työpäivät niin kuin monella muullakin pph:lla. Eka lapsi tulee 6.30 ja viimeinen lähtee klo 17.00. Tuosta tulee jo vähän ylitöitä, jotka saa rahana tai vapaana.

Vierailija
2/17 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.1000 euron molemmin puolin ja työaika 8 h 40 min päivässä eli rikastumaan et pääse ;),mutta jos tykkäät aidosti lapsista,niin voin suositella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä niin pieni,vuoden vanha.Hoitolapsesi voivat olla esim.kaikki kolme alle 3 v tai pahimmillaan alle 2 v .

Jaksatko??

Vierailija
4/17 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph:n työt. Minulle laitettiin kaksoset 1v 2kk ja sen lisäksi vielä 2,5v poika. Alkuun oli hankalaa liikkua minnekään kun kaksoset eivät kävelleet. Meidän poika lähti kävelemään jo 8kk iässä, mutta tuolloin oli talvi ja siksi ei oikeen ulkona pysynyt pystyssä. Muuten olen tykännyt ja voin suositella. Palkka ei ole mikään suuri, mutta jos pitää lapsista niin mikä ettei.

Vierailija
5/17 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen kyllä, että kaikki 3vierasta lasta voivat olla alle 3v tai jopa alle 2v. Tästä huolimatta olisin mieluummin kotona, josta saisi vähän enemmän rahaa eikä tarvitsisi viedä lasta hoitoon. Meillä on välillä ollut minun ja miehen sisarusten lapsia, ikähaarukka 1-3v heillä ja minusta se on ollut hauskaa, mutta pidänkin lapsista todella paljon. Omia meille ei enempää tule, vaikka haluaisimmekin niin ilman kohtua ei onnistu. Adoptio ehkä joskus.

Vierailija
6/17 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivä on 8.45/pv ja kahdenviikon periodeissa mennään jolloin työaika on 86,5 2vk jaksossa ja loput on ylitöitä. Palkka on n. 1000€/kk ja saat omasta lapsesta 3v sakka kotihoidontuen.

Työ on todella raskasta, mutta ihan kivaa. Itselläni on työaika 6.15-17.

Vierailija
7/17 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin pphoitajan työt esikoisen ollessa 1v4kk ikäinen. Olin ennen äitiyslomaani ollut töissä päiväkodissa reilun 4v ajan ja kyllästynyt siihen.

Nyt omani täytti juuri 2v ja minulla on hoitolapsina lokakuussa 3v täyttävät kaksospojat sekä juuri aloittanut 10kk ikäinen poika. Lisäksi 2 pvänä viikossa 3-vuotias poika n. 5 tunnin ajan.

Kun tuo pieni minulle sijoitettiin, niin kävimme pitkän keskustelun ohjaajan kanssa, että jaksanko niin monta pientä. Itsestäni tuntuu, että kaksoset ja oma tyttöni ovat tosi yhteenhitsautunut kolmikko, johon tuo satunnainen lapsi otetaan hyvin mukaan. Kaikki syövät ja nukkuvat hyvin, kaksoset alkavat olla pois vaipoista jne. Joten mielummin otin tähän nyt "vauvan kasvamaan" kuin jonkun esimm 5-vuotiaan, jolla olisi jo erilaiset tarpeet ja toiveet päivään kuin näillä pienillä.

Minulla kaksoset ovat joka päivä klo 8-16 ja pikkuinen joka päivä klo 9.30-17(.40) eli joskus päivä venyy aika pitkäksikin.

Palkkaa saan n. 1370€ -verot + kulukorvaukset. Lisäksi saan omastani kotihoidontuen. Kyllä sillä elää, etenkin kun säästöksi voi laskea oman lapsen hoitomaksun.

Päivärytmi on sellainen, että aamupuuro on klo 8 ja kaksoset siis tulevat suoraan pöytään. Sitten vapaata leikkiä, lorupussia jne ja klo 9.30 aletaan pukea ulos.

Sisälle tullaan ruuasta ja ilmasta riippuen 10.30-11.15. Lounas, pesut ja päiväunille. Pikkuinen tulee siis suoraan ulos.

Jos on kovin väsynyt, niin syötän hänet ensin, muut leikkii sen aikaa ja syövät sitten sillä aikaa, kun laitan pienen päiväunille.

Lapset heräilevät 14 aikoihin, osa nukkuu hieman vähemmän kuin toiset. Välipala sitten 14.15 aikoihin. Sitten joskus askarrellaan, joskus leivotaan, useimmiten vaan touhuillaan; luetaan kirjoja, rakennellaan legoilla jne. Ohjattua toimintaa on siis max 2x vkossa n. 20min. Ei pienet edes tarvitse sen enempää. Sylissä makoilu kirjaa kuunnellen on paljon suositumpaa ;)

Klo 15 aletaan pukea ulos, mutta jos on huono sää niin kaksosten vanhempien kanssa ollaan sovittu, että voidaan touhuta sisälläkin ja silloin puetaan vasta kun ovat tulossa hakemaan.

Jos mennään ulos silloin 15 aikoihin, niin pieni ottaa pikkuiset unet vaunuuissa ja tullaan sitten 16.30 syömään päivällistä. Jos taas ei mennä ulos, niin syödään eka kaksosten lähdettyä ja mennään vasta sitten pihalle iltapäiväunille.

Minusta tämä on ihana ammatti enkä YHTÄÄN kaipaa päiväkodin melskeeseen.

Vierailija
8/17 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisenä saat itse määrätä summan, jonka haluat. Siihen saa mm. yksityisen hoidon tukea jne. jolloin vanhempien maksun kanssa saat reilu 500€ /lapsi bruttona. Siitä vähennetään verotuksessa hyväksytty kulukorvaus ennen kuin makselet mm. YEL ja veroja ym.

Jos alat yksityisenä eikä Sinulla ole aiempaa yritystoimintaa alalta, saat 2 ensimmäistä vuotta alennusta YEL:stä, joka on aika kova maksu mielestäni.

Käy ihmeessä sivuilla

-Yksityiset perhepäivähoitajat jossa on mm. suositushinta, kaikki veroista ja kuluista, ohjeita hoitajalle ja vanhemmille jne. On tosi selkeästi kerrottu eikä tarvitse maksaa mitään...myöhemmin voi kai maksulliseksi liittyä, mutta alkuun on aivan kaikki tieto Sinulle siellä ilmaista. Jäähän Sinulle "tyhjää parempaa" joten kokemuksella suosittelen kunnes oma vähän kasvaa...

Vierailija
9/17 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työkaverillani oli viime talvena 4 alle kaksivuotiasta. Kaksi vauvaa ja kaksi taaperoa ja lisäksi vielä yksi 5-vuotias. Ei käynyt kyllä kateeksi. Nyt väki on niin kasvanut, että on kaksi yksivuotiasta ja kaksi kaksivuotiasta ja edelleen se viisivuotias - ja hoitajakin ehtii jopa syödä lounaansa (samalla kun syöttää kolmea lasta).

Vierailija
10/17 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun tutulla ainakin on kolme 1-1.5 vuotiasta ja yks isompi!

Vierailija
11/17 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajamaan perhepäivähoitajien etuja!

Tonni kuussa siitä, että hoidat lapsia, siivoat ja laitat ruokaa. Ostat leluja, askartelutarvikkeita ja remontoit asuntoasi omalla kustannuksella, koska se kuluu! Illat valmistelet ja siivoat. Tuleehan sitä pyykkiäkin, Vessapaperia kuluu ja pesuaineita.

Ei jumankauta!

Vierailija
12/17 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutullamme on tämän ikäiset hoitolapset 10kk, 1v 2kk, 1,5v ja 3v. Ja tämän lisäksi vielä koululainen.

Itse en ehkä alottaisi (huonon palkkauksen takia), mutta jos pitää lapsista niin sillon voinee aloittaa. Rahan takia tätä työtä ei kyllä voi tehdä.

Ihmettelen kyllä suuresti kaikkia perhepäivähoitajan työn ihmeellisyyksiä, esim. työaika pidempi kun muilla, siis se työpäivän pituus, jollon se on täynnä. Monille tulee ylitöitä tästä huolimatta, sillä lapsille ei voi sanoa, että minun työaika loppu nyt. Ja toinen tosi fiksu juttu on se, että palkka laskee kun tekee ylitöitä. Ja kaiken lisäksi suurin osa ei arvosta tätä työtä vaan ajattelevat, että pph:lla on helppoa kun saa vaan istua hiekkalaatikon reunalla lasten kanssa. Eivät ajattele mikä vastuu niissä lapsissa on jne.

Vierailija
13/17 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun tutulla ainakin on kolme 1-1.5 vuotiasta ja yks isompi!

Pahimmassa tapauksessa noita kolmesta ei kävele ku yksi, mutta ei todellakaan kävele kauaksi. Meille ainakin on sanottu, ettei kahta enempää sijoitetan alle 2v ja ne loppujen on oltava lähemmäs 3v tai yli.

Vierailija
14/17 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä meidän tuttumme asuu siis paikkakunnalla, jossa päiväkotiin otetaan vain 3v ja sen yli ja pienet hoitaa pph:t tai ryhmikset.

Vierailija
15/17 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pph joutui lykkäämään uuden lapsen aloitusta siihen, että toinen jo hoidossa olleista 1-vuotiaista ehti täyttää 2.

Voihan niitä ottaa, mutta laillista se ei ole. Osapäiväsyydet tietysti vaikuttavat.

Vierailija
16/17 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omasta lapsesta saa kotihoidontuen. Ainakin meidän lapsen pph:lla (kunnallinen) on omatkin lapset hoidossa, eli maksavat heistä hoitomaksun ja ja saavat palkan hoidosta. Ilmeisesti vähän parempi järjestely hoitajalle, vaikkakin niinä päivinä, kun vieraita hoitolapsia ei tulekaan (flunssakausi) niin omienkaan hoitamisesta ei saa palkkaa...

Meidän lapsi on vain osaviikkoisesti hoidossa, joten ollaan valittu noita päiviä mahdollisuuksien mukaan sillä tavoin, ettei hoitajalle tulisi esim. lomakaudella palkattomia päiviä. Mun mielestäni pph:lla on muutenkin onnettomat työehdot - itse en jaksaisi ja arvostan tosi kovasti meidän hoitajaa!

Vierailija
17/17 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vieraita hoitolapsia ei tulekaan (flunssakausi) niin omienkaan hoitamisesta ei saa palkkaa... Meidän lapsi on vain osaviikkoisesti hoidossa, joten ollaan valittu noita päiviä mahdollisuuksien mukaan sillä tavoin, ettei hoitajalle tulisi esim. lomakaudella palkattomia päiviä. Mun mielestäni pph:lla on muutenkin onnettomat työehdot - itse en jaksaisi ja arvostan tosi kovasti meidän hoitajaa!

Ihan sairas syteemi, että pois olevista lapsista ei saa palkkaa... Ilmeisesti pph:n pitää lopettaa syöminen ja talonsa lämmitys, jos porukka on kipeänä.

Meillä on yksityinen pph, jolle maksetaan sama summa ihan joka ikinen kuukausi, myös 5 viikon kesäloman aikana. Ja noinhan sen pitää mennäkin, hullua ajatella, että hoitaja ei saisi loma-ajan palkkaa. Meillä kunta tule vastaan niin, että vanhemmille jää se 233 e/kk, loput kattaa yksityisen hoidon tuki ja kuntalisä. Hoitaja saa vajaan 500 e/kk/lapsi.