Miksi et ole feministi?
Törmäsin tuolla kiltteysketjussa viestiin, jossa muistettiin alleviivata, että "en ole feministi, mutta" ja alkoi mietityttää.
Mistä syystä nainen ei ole feministi?
Onko hänellä yleisperiaate siitä, ettei hän sitoudu mihinkään ajatukseen, kategorisoi itseään mihinkään ryhmään (vaikka pitäisi sen näkemyksiä oikeina) tai joku muu vastaava yksilöllis-anarkistinen kanta?
Vai onko hän tosiaan vaan sitä mieltä, että naisen ihmisyys on alemmalla tasolla kuin miehen (jos sitä on ensinkään)?
Kommentit (22)
miehet ovat vain pätevimpiä jossain ja ei kaikessa tarvitse olla tasa-arvoinen.
feminismi sorsii miehiä. Se ei ole tasa-arvoa, eikä tasa-arvon kannattajatkaan aina mieti juttua loppuun asti.
käsikassaraksi, ja jossakin matkan varrella on unohtunut, että miehetkin ovat ihmisiä, jotka eivät todellakaan ole syyllisiä kaikkeen.
Täkäläiset miehet eivät todellakaan ole syyllisiä esimerkiksi afrikkalaisiin tyttöjen ympärileikkauksiin, mikä tuntuu monelta taistelevalta naiselta unohtuvan.
Sanalla sanoen, kun sanotaan feminismi, minä näen silmieni edessä naistutkimusta opiskelevan naispuolisen lyhyttykkaisen homoseksuaalin.
Ei sillä, että siinä olisi sinänsä mitään pahaa, mutta hän ei edusta minun maailmaani.
että miehet ja naiset olisivat samanlaisia. Esim. miksi naiset eivät saa olla uimahallissa tissit paljaana, kun miehet saavat. Mieti sitä! Ei naiset ja miehet ole samanlaisia, vaan saman arvoisia. Tätä ei feministit mielestäni ymmärrä/tahdo ymmärtää.
pitäisi olla sukupuolten tasa-arvoa, mutta siitä on tullut jotenkin vääristyneesti miesvihaa.
Se ei ole tasa-arvoa, jos jossain on mies-/naiskiintiöt, silloin ihmisen pätevyydellä ei ole merkitystä. Itse olen hieman sovinisti vaikka nainen olenkin.
miten käsite "feminismi" käsitetään. Moni varmaan liittää kyseiseen käsitteeseen ajatuksen barrikadeille nousevista naisasianaisista, jotka äänekkäästi vaativat naisille oikeuksia. Minusta onkin mielenkiintoinen kysymys, voiko nainen (tai mies) olla feministi vain ajatuksen tasolla vai vaatiiko feminismi myös tekoja sanojen tueksi. Voiko sanoa olevansa feministi, jos ei ole itse valmis toimimaan konkreettisesti naisten ja miesten tasavertaisuuden eteen?
Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että feministi ei voi olla aatteessaan passiivinen, vaan hänen on pyrittävä vaikuttamaan aktiivisesti naisten asemaan yhteiskunnassa ainakin oman elämänsä puitteissa (ei esimerkiksi vaikene, jos työpaikalla kohdellaan naisia väärin). Tältä pohjalta ymmärrän hyvin tuollaisen "en ole feministi, mutta..." -lauseen.
olen tasa-arvon kannattaja ja feminismissä on nykyään jo liikaa naisten ylivaltaa korostavia piirteitä. Tasa-arvoa kannatan, mm siinä miten huoltajuus jaetaan täysipäisten vanhempien kesken eron yhteydessä.
Naiset eivät ole miehiä parempia eivätkä miehet naisia.
Ei feminismi ole tasa-arvoa ajava aate, vaan naisten oikeuksia puolustava ajatusmalli, jossa lähtökohtaisesti yhteiskunta ja maailma on miehinen ja naiset vain lisä. Feministit yrittävät saada samat oikeudet kuin miehillä on unohtamatta omia velvollisuuksiaan.
Minä en ymmärrä miksi joku nainen sanoo olevansa sovinistinen. Essentialismiin menemättä mietin miksi? Miksi haluat alistaa muita naisia?
Terveisin politiikkaa opiskeleva pitkätukkainen feministihetero.
Minä en tunnistanut noista edellä mainutuista asioista mitään feminismiin liittyvää. Ne kaikki on leimoja, joita keski-ikäiset miehet naisiin lyö (mm.loka-Laitinen iltasanomissa) mut pienellä medialukutaidolla ymmärtää, ettei niillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa.
Jos on sitä mieltä, että vanhemmuuden kustannukset tulisi tasata äidin ja isän työnantajien kesken, että naisilla on oikeus äänestämiseen, koulutukseen ja samaan palkkaan samasta työstä miehen kanssa, on feministi, ymmärsi sitä tai ei.
Naiset eivät ole miehiä parempia eivätkä miehet naisia.
Eihän feminismi ota aatteena kantaa kenenkään paremmuuteen vaan yrittää saada kummallekin sukupuolelle samanlaiset mahdollisuudet samanlaisiin asioihin. Vaikea löytää vastaavia suomenkielisiä sanoja, mutta equal chances, equal opportunities olisi hyvä englanninkielinen sanonatapari, joka minusta kuvaa feminismin ydintä.
Luonnollisesti kaikilla on samat oikeudet.
Minä en tunnistanut noista edellä mainutuista asioista mitään feminismiin liittyvää. Ne kaikki on leimoja, joita keski-ikäiset miehet naisiin lyö (mm.loka-Laitinen iltasanomissa) mut pienellä medialukutaidolla ymmärtää, ettei niillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa.
Jos on sitä mieltä, että vanhemmuuden kustannukset tulisi tasata äidin ja isän työnantajien kesken, että naisilla on oikeus äänestämiseen, koulutukseen ja samaan palkkaan samasta työstä miehen kanssa, on feministi, ymmärsi sitä tai ei.
ei ole ulkona tuolla, vaan kohtuullisuudessa siellä välissä.
koska mä ihan oikeasti ajattelen että suuri osa miehistä on heikompia ja tyhmempiä kuin naiset.
oikeasti aikuisia miehiä on tosi harvassa, suurta osaa miehistä ajaa eteenpäin ainoastaan kiima.
mä oon jotenkin päässy siihen käsitykseen, että feminismi ajaa naisten etua. Ja hyvä niin. Mutta monesti miehiä lytäten.
en kannata kummankaan sukupuolen ylivaltaa, mutta tuntuu usein, että ne, jotka isoon ääneen julistavat feminismiä, ovat sitä mieltä, että naisten tasa-arvon nimissä miehet tulee polkea maan rakoon.
Oonkin todennu, että en usko sukupuolten väliseen tasa-arvoon, on asioita, joissa naiset vaan on parempia, ku miehet ja toisinpäin. Tai vaikka kliseinen esimerkki synnyttämisestä.. Miten se muka voi olla tasa-arvoista, että vain toinen sukupuoli synnyttää.. Nojoo, mutta sitten taas yksilöiden väliseen tasa-arvoon tulis pyrkiä. Mutta en jaksa selittää tarkemmin, ne jotka tajuaa, tajuaa heti ja jotka ei tajua nyt, tuskin tajuaa, vaikka selittäisin miten.
Luulisin, että moni ymmärtää termin feministi vain naisasianaisena. Minulle feminismi on sitä, että kannattaa tasa-arvoa (tasa-arvolla en tarkoita tietenkään sitä, että kaikki olisivat samanlaisia). Olen siis feministi. Feminismin sijasta pitäisi käyttää esim. equalismi.
Esimerkki feminismistä. Perheessä, jossa nainen ja mies ovat femisnistejä on mahdollista, että:
-mies on perheen johtaja
-nainen on perheen johtaja
-perhettä johdetaan yhdessä
-mies hoitaa kodin ja nainen käy töissä tai toisinpäin
-molemmat käyvät töissä ja hoitavat kotia yhteisesti
Pääasia on, että roolijako on yhdessä sovittu, eikä vain kulttuurin tai toisen osapuolen pakottama.
Usein unohtuu, tai ei tiedetä, ettei feminismi ole yksi selkeä aate, vaan siitä on ajan saatossa rönsyillyt kaikenlaisia haaroja. Oikeaa tasa-arvoa ajavilla feministeillä ja nais sovinisteilla jotka käyttävät itseään nimeä feministi ei todellisuudessa ole juuri mitään yhteistä.
Vain tyhmä nainen ei ole feministi. Tai sellainen, joka ei ymmärrä, mitä feminismi tarkoittaa. Toisin sanoen sivistymätön.
saavatko feministit olla keskenään eri mieltä vai romuttuuko aate siitä täysin?
Joskus vaikuttaa ettei koska ollaan niin typerien ja naista halventavien vaatimusten takana.
Vierailija kirjoitti:
että miehet ja naiset olisivat samanlaisia. Esim. miksi naiset eivät saa olla uimahallissa tissit paljaana, kun miehet saavat. Mieti sitä! Ei naiset ja miehet ole samanlaisia, vaan saman arvoisia. Tätä ei feministit mielestäni ymmärrä/tahdo ymmärtää.
Tämä!!
feminismi on käsitteenä leimautunut huonoksi. Ei tasa-arvoa ajavaksi vaan miehiä vihaavaksi/väheksyväksi lesbo/vanhapiika/amatsonirykelmäksi.
Lisäksi pidän suurta osaa naisista typerämpinä kuin miehiä. Olen ennemminkin lievästi sovinistinen.