++++SYYSKUUN SYDÄMET VKO33++++
Ja taas uusi viikko alkamassa! Viikot menee eteenpäin kovalla vauhdilla :)
Rockprincess ja Pikku Möykky 35+3
Kommentit (48)
Joku kysyi onko mulla joku syy käynnistykseen ja onhan mulla. Iskias on pitänyt mua vuodelevossa 3,5 viikkoa. Käynnistys siis pe, mutta tänään alkoi lähtemään limatulppaa ja oon vähän paniikissa jos se alkaa syntymään ennen sitä, varsinkin päivällä, ku oon lasten kanssa kotona. Mulla kun on ollut nopeat synnytykset ja nyt kohdunkaula hävinnyt ja suu auki, niin nopeasti tämäkin varmaan tulee ku alkaa tulemaan. En ole myöskään ehtinyt saada kipulääkityksiä ja panikoin siis sitä, että jos alkaa syntymään spontaanisti, ehdinkö taaskaan saamaan, iskiaksen takia olis pakko saada epiduraali jotta synnytys onnistui, lääkärikin lupasi, että se laitetaan heti ku synnytystä aletaan käynnistää. Jänniä viimeisiä aikoja täällä siis elellään, tsempit muillekin loppumetreille.
tuossa juurikin hain likan tarhasta kävellen ja viimiset 200m oli ihan tuskaa kävellä, supisteli niin maan perskeleesti.. eipä kannata siis pitkälle lähtee ettei pian jää matkan varrelle! :)
lääkärissä olin tänään ja painoarviookin saatiin. painoa oon jo vähän yli 3kiloa ja paikat on pehmeät ja kahdelle sormelle auki.
sukupuolestakin saatiin viimeinen varmistus
hävis loppu teksti johki enkä jaksa sepustaa uudestaa :)
Mä olen varmaan ainut joka ei ole vielä laittanut tavaroita vauvalle valmiiksi! En ole pessyt vielä ensimmäistäkään vauvanvaatetta, en edes niitä muutamia uusia joita on tullut hankittua. Vanhat vaatteet on laatikoissa meidän makkarissa odottamassa läpikäyntiä. Autokaukalon otin esiin, ja sen päällinen odottaa pesua, samoin vaunukoppa. Ai joo, kävinhän mä korjauttamassa vaunujen rikkimenneen jarrun, se on konkreettisin asia joka on tullut tehtyä. En ole hätäillyt näiden kanssa, ehtiihän ne äitiyslomallakin joka alkaa ens viikolla. Meillä kun on pojat menneet kaks viikkoa yli lasketun, niin en oikein osaa ajatella et nytkään tulis yhtään aiemmin..Vaikka mahdollista se tietty on. Eli lokakuuta mennään jo hyvän matkaa ennenkuin meillä tarvitaan vauvakamppeita... Onko muilla uudelleensynnyttäjillä kestäneet eri raskaudet suunnilleen yhtä pitkään vai onko ollut suurtakin vaihtelua?
Joku mainitsi rintapumpusta, sellainen oli mulla ainakin ekalla kerralla kullan arvoinen, kun maito nousi niin vauhdilla eikä vauva sitä kaikkea halunnut. Muistan et istuin kotiintuloiltana lämpimässä saunassa ja yritin hieroa ja pumpata niin kipeitä rintoja.. kerrankin kunnon Dolly parton-rinnat, heh heh. Eli rintapumppu kannattaa yrittää saada lainaks/ostetuks joltakulta, tai voihan miehen sit lähettää apteekkiin ostoksille hädän hetkellä.
Muutenkin mäkin oon aika maltillinen noissa hankinnoissa, pääsee sitä kauppaan sit vauvan synnyttyäkin, kun asutaan ihan kaupunkialueella. Etukäteen tulee helposti ostettua paljon turhaa, mitä ei sit tarvitsekaan, kuten joku jo viimeviikon pinossa totesikin. Itsellä muistona noi rintakumit, mitkä esikoista odottaessa hätäpäissäni jonkun neuvosta hankin, ja joita en sit todellakaan tarvinnut.. mutta nekin on taatusti hyvät sellaiselle joka niit sattuu tarviimaan. Loppujen lopuks se vauva pärjää alkuun aika vähällä. Mut ihanaahan se on varustaa kotia uudelle tulokkaalle, tottakai.
Ensimmäinen syyskuinen vauva syntyy siis jo perjantaina,HUIHUIHUI!!! Kylläpäs tää aika on mennyt nopeasti!! Ihanaa, ja tsemppiä koitokseen!!
t. Sebastian
Viime yönä saatiin kaatosadetta ja ukkosta ja samaa on ooteltu tänäänkin, vaan eipä tuo taivas tuosta vielä ainakaan repeile - säätiedotus sitä kyllä lupas tälle päivälle.
@@mu@@: Kuinkas paljon sulla on sitten viikkoja täynnä perjantaina käynnistyksen koettaessa? Ja toivottavasti et joudu mihinkään syöksysynnytykseen, vaan saisit kaikessa rauhassa epin ja pääsisit turvallisesti synnärille ja lapset tieten hoitajalle.
Piuke: Kannattaa käyttää copy-pastea ennen lähetystä, nii on ainakin teksti tallessa, jos käy tolleen. Mulle käy jatkuvasti noin ja hermothan siinä menee, ko pitkät tekstit katoaa.
Sebastian: Mulla meni eka 2 viikkoa yli ja kaks seuraavaa synty sitten kolme ja neljä päivää ennen laskettua. Saas nähä miten nyt käy. Toisaalta sitä oottaa aivan hulluna, että vauva jo syntyis, mutta sais vielä muutaman viikon masussa pysyä, vaikka olo onkin niin tuskallinen. Ja ite en muuten tykänny yhtään siitä käsikäyttösestä Ainun rintapumpusta, vaan sähkökäyttönen on mulle paras ja sen kyllä kerkee hommaan, jos tarvetta on.
Jes, nyt meni pilveen ja alkaa tuulemaan eli kohta saahaan vettä =) Hullulla on halvat huvit ;)
Tänään alkoi päivä melko touhukkaasti. Silitin eilen pesämäni vauvanvaatteet ja laitoin ne valmiiksi kaappeihin. Sitten pesin vielä vauvanpeitot, makuupussit jne. Olin aivan poikki, kun sain sen hiostavan silitysurakan ohi! Mutta nyt kaikki on siististi kaapeissaan ja mieli hyvä, kun sai aikaiseksi ne laittaa!
Sitten alkoikin siivousurakka, kun rupesin puhumaan miehelle, että kantaisi matot ulos ja tamppaisi ne. Päätettiin kuitenkin pestä ne matot, joten loppujen lopuksi siinä kävi sitten niin, että harjasin polvillaan mattoja kylppärissä miehen huuhdellessa niitä puhtaaksi painepesurilla takapihalla. Noh, matot saatiin pestyä ja sitten siivosin sisällä :)
Koiran kanssa tuli kans käytyä pitkällä lenkillä, huomasin puolessa välissä, kun rupesi satamaan vettä ja ukkostamaan, että kun kävelin reippaampaa, rupeaa alaselkää vihlomaan ihan kamalasti ja maha menee alhaalta kovaksi. Ei hyvä! Pitänee vissiin ottaa rauhallisemmin lenkillä ja lyhentää sitä tunnin pituista lenkkiä tai muuten saa ukko rueta käyttämään koiraa lenkillä. Mutta käynpähän niin kauan kun jaksan ja kykenen, ei nimittäin ole pahaksi tuo pieni ulkoilu!
Huomenna olis tarkoitus mennä käymään shoppailemassa niitä viimeisiä pieniä hankintoja ja ajattelin vielä käydä katsastamassa, jos löytäisin jonkun unisex värisen pussilakanan vauvalle ja leluja pitäis myös ostaa, kun niitä ei ole yhtään tullut hankittua.
Tänään tuli muuten sellainen olo niitä vauvanvaatteita silittäessä, että tekisi kamala mieli saada jo se piskuinen syliin tuolta masusta :) Mutta kaikki aikanaan... Eiköhän se päivä vielä koita, kun jaksaa odottaa. Kaikki kun alkaisi olla pikkuhiljaa valmiina uudelle tulokkaalle.
Saattaahan se vauva muuttaa meidän elämän aivan erilaiseksi tai siis varmasti muuttaakin, kun ollaan tähän asti asuttu minä, mies ja koira ja mulla on kamalan rutiininomaiset tavat, samoin koiralla. Se kun on tottunut JOKA IKINEN PÄIVÄ siihen, että käytän sitä lenkillä tiettyyn aikaan ja jos en lähde, se varmasti vinkuu eteisessä niin kauan aikaa, että se on vietävä lenkille. Noh, saa nähdä miten meillä sitten menee. Minä olen ainakin valmis luopumaan noista rutiininomaisista tavoistani ja samoin saa kyllä koirakin tottua siihen, että se ei ole enää sitten se ykkönen, jonka "toiveita" kuunnellaan ensimmäisenä, vaan vauva.
Onkos muuten teillä muilla odottajilla koiraa? Miten on tottunut vauvoihin, jos teillä joillakin on jo ennestään lapsia? Meillä on tuo koira reilun vuoden vanha sekarotuinen, melko pieni ja kiltti. Luulen, että se suhtautuu vauvaan hyvin, mutta eipä sitä voi vielä tietää etukäteen, sitten sen näkeepi...
Mutta ei muuta kuin illanjatkoja kaikille :) Täällä satelee vettä ja ilma on pimeä, lämmintä ulkona vain kymmenisen astetta...
Suski 32+6.
Ihanaa vaihtelua niihin helteisiin ja oli mukavan raitis ilma kun lähti koiran kanssa lenkille ukkosen jälkeen.:)
Suski: Meillä on vähän reilu vuoden vanha kultainennoutaja, joka on melko villi :) Mutta kavereiden lasten kanssa osaa kyllä käyttäytyä tosi rauhallisesti. Mustasukkanen tuosta ainaki tulee sitten, kun pikkunen tulee. On saanut niin kauheasti huomiota.
Kohta täälläki saa lukea synnytystarinoita. On se aika menny nopeaa, mutta tuntuu että hidastuu tässä lopussa.:)
Hyviä vointeja kaikille!
Jenni ja möykky 33+6
Tännekin vois taas tulla ukkonen, eilen oli kuuma päivä ja niin näyttää tänääkin tulevan.
Meillä on ja koira, vuoden ikäinen, vilkas tapaus. Lapsiin on kyllä tottunut kun on tuo vilkas esikoinen, mutta saa nähdä miten tottuu pieneen, lähinnä mua pelottaa että ei pääse hyppäämään pienen päälle tai muuta kun kuitenkin vielä niin lapsellinen tuo koira, mutta pitää vain vahtia tarkasti.
MÄ käyn sellaisia max. puolen tunnin lenkkejä koiran kanssa, mies käy sitten pidemmät. Reippaasti kun kävelee niin alkaa vatsaa painamaan jo tuo puoli tuntia ja sitten onkin tosi väsy olo sen jälkeen. harmi, koska olisi kiva päästä kunnon lenkille. Huomaa, että pakko on hidastaa tahtia kävellessä. Koirakin kait jo tottunut että mun kanssa kävely on sellaista löntystelyä, reippaasti kun kävelee niin sitten takuulla vihloo alapäätä vieläkin enemmän...
Sain eilen pestyä vauvanvaatteet, nyt ne on kaapissa odottamassa. pitäisi vain tehdä enemmän tilaa kaappiin, että sinne mahtuu muutakin. On kyllä tosi vähän hankittuna vauvalle vaatteita, mutta meinasin sitten käydä ostoksilla kun syntyy ja tietää mitä väriä voi ostaa...esikoisen sinisiä vauvavaatteita on vähän vielä säästössä ja niitä sitten kaivelen tarvittaessa.
Sain eilen tehtyä myös ensisänkyyn (pakkauksen laatikkoon) parit pienet pussilakanat. verhoilu siihen pitäisi tänään ommella ja sitten vielä pinnasängyn päiväpeitto. Sitten voisi ensiviikolla hakea pinnasänkyä varastosta ja mies saa koota sen esikoisen kanssa.
Paljon on täälläkin tekemättä vielä, mutta hissukseen.
Sitterin pehmuste ja kaukalon pehmusteet pitää ja vielä pestä ja vaunujakin kait voisi hakea varastosta ja katsella niiden kuntoa.
Matkarattaat odottaa ja kasaamista, ne tulee sitten autoon käyttöön ja niihin saa kaukalon kiinni. esikoisen aikana kaipasin tuota systeemiä aj nyt se on hankittuna.
mulla on tallessa vielä esikoisen jäljiltä avent isis rintapumppu, voin suositella. Oli kyllä silloin hintava, mutta oikeasti tosi helppo ja hyvä käyttää.
Ninnu 37+1
Koska teillä on laskettu aika ja mihin olette menossa synnyttämään?
Mukavaa päivän jatkoa!
Max-77
35+6 naistenklinikka LA 09.09.09
Lapset lähti koulutielle taas... Aika haikeeta.
Koirasta oli puhetta, meillä ei kyllä ole, mutta olen kuullut että vauvan sairaalasänkyyn kannattaa viedä joku rätti, t-paita tms johon tarttuu vauvan hajua. Ennen kuin vauva menee kotiin, koiralle voi tutustuttaa vauvaa sen rätin hajun perusteella. En tiedä toimiiko, mutta näin olen kuullut.
Meilläkin vielä kaikki vauva-asiat tekemättä. Vaatteita oon pinonnu valmiiksi ja lakanoita yms, mutta kaikki on vielä pesemättä. Hoitopöytä puuttuu ja sänky ja sitteri... Vaunut ja autoistuin on valmiina ja pestynä, eiköhän tässä vielä ehdi. Kunhan saadaan hankittua se hoitopöytä / lipasto, niin pesen sitten sinne suoraan vaatteet ja lakanat.
sims 34+4
rupesin ihan hiki päässä siivoomaan keittiön kaappeja, olipa aika pölysiks päässy. tulipaha seki nyt tehtyä ennen kun vauva syntyy :) kovasti vihloo tonna alapiehen koko ajan, on tosi ikävä tunne :( yölläkin heräsin siihen kun vihloo ja oli viä kaiken lisäks pissahätä, ei meinannu vessaan päästä kun piti puuskutella ittensä ylös sängystä ja kävely oli tuskaa..
eilen pesin vaunujen päälliset, kun esikoisen käytössä ne on likaantunu. sairaalakassikin on valmiina oottamassa sitä lähtöö.. tuntuu niin tyhmältä ootella kun voi lähtö tulla koska vaan. olis lääkäri pitäny suunsa kiinni, ni ei näin "masentais" :D
TAYSsissa tarvis synnyttää ja laskettu aika on 5.9. :) nyt 36+3 :)
Olipa hyvä, kun joku alkoi viime viikon pinossa kysyä ja kertoa tehdyistä hankinnoista. Olin jotenkin unohtanut kaikki pikkuostettavat ja kirjotinkin sitten ittelleni listaa niistä. Viime kauppareissulla ostin pari purkkia Tuttelia, pikkuvaippoja ja liivinsuojuksia. Lansinoh-rasva oli mulla käytössä toista lasta imettäessä ja sen avulla pysyivät nänninpäät kunnossa. Täytyy sitä hankkia nytkin valmiiksi. Niin ja vauvan pahempaa vaippaihottumaa varten varmaan sinkkivoidetta, jota olen aiemmin käyttänyt, jos tuntuu, ettei Bebanthen riitä.
Kävin tänään ylimääräisessä ultrassa vauvan asennon tarkistamiseksi. Oma aavistukseni piti kutinsa: siellähän se oli ihan visusti pää alaspäin niin kuin pitääkin. Hyvä niin! Ei tarvinnut mitään käännösaikoja miettiä. Kätilö oli tosi kiva ja sanoi vielä, että jättää lähetteen avoimeksi niin että jos itestä tuntuu, että vauva vielä kääntyy tai ylipäänsä asento arveluttaa, niin voin soittaa ja varata uuden ajan. Muuten 'Tervetuloa sitten vaan synnyttämään!' :)))
Voi himpula - niin se vaan lähestyy synnytys. Aika ihanaa. Hoksasin alkaa pestä noita ennestään olevia vauvan peittoja ja makuupussia ym. ja täytynee nyt mennä laittamaan eka satsi kuivumaan. Sitten vuorossa vaunujen kankaat ja sitterin + turvakaukalon päälliset. Pikkuhiljaa valmistellaan, niin kuin joku muukin jo kirjotti. Hyvää mieltä ja oloa kaikille! Vähän kai saa jo supistuksiakin toivotella?!
Nurmeliini 36+3
Tänään oli tarkoitus käydä ostamassa niitä pieniä viimeisiä hankintoja, mutta kaupassa niitä tutkiskellessani tulin vielä siihen tulokseen, että en osta niitä vielä, kun kuiteskin tässä on vielä laskettuun aikaan reilu kuukausi aikaa. Eli jätin ne vielä kiltisti kauppaan ja ajattelin ostavani ne sitten ensi kuun alussa, koska eiköhän ne sittenkin kerkeä ostaa... Kun katsoin valmiiksi, että mitä tarvitsen, niin sitten on helppo käydä ne ostamassa, kun tietää etukäteen mitä ottaa :)
Sain kuitenkin ostettua eurokankaasta ihanaa unisex kangasta vauvan pussilakanan ja tyynyliinan tekoon :) Värinä kiva kummallekin sopiva beige, jossa ruskeita nalleja. Mielestäni tosi kiva kangas ja mulla on siis tarkoitus tehdä siitä pussilakana ja tyynyliina huomenna. Kävin katselemassa paikallisista vauvatarvikeliikkeistä pussilakanaa ja tyynyliinaa ja hinnat oli mielestäni aika kovat, 34 euroa oli halvin setti, eikä sekään ollut mielestäni mikään nätti. Kun ei voi ostaa vielä pinkkiä/sinistä kun ei ole 100 % varmaa kumpi sieltä sitten tulee, niin täytyy ottaa sellainen väri, joka sopii kummallekin.
Sain myös ostettua itselle imetysliivit H&M:ltä ja tarttui sieltä mukaan vielä sellainen ihana ruskea toppaliivi, joka ei tosin sovi nyt kiinni, mutta en malttanut olla ostamatta, kun se oli niin ihana :) Jospa se mahtuu sitten talvemmalla, kun vauvamasu on pienentynyt :)
Sellaista tänne. Vauveli tuntuu potkivan tässä kun kirjoittelen tätä viestiä :) Mitähän ajattelee tuolla masussa??? Ruokaa pitäis rueta kohta tekemään, kun mies on lähdössä yöksi taas töihin. Onneksi on tuo koira, niin ei tartte yksin möllöttää kotona niitä iltoja, kun mies on töissä :) Kun ei iltaisin jaksa enää lähteä oikeen mihinkään muualle kuin lenkille korkeintaan. Onneksi ilma jo hieman viileni, vaikka mulla kyllä pukkasi kuumaa tuolla kaupungilla kävellessä. Tunnusti nimittäin että savu tulee kohta korvista, kun oli niin kuuma... Onneksi ruokakaupassa oli ihanan viileää, niin se kuumuuskin lähti pois...
Suski 33+0.
nyt on alkanut tulla sellaisia tuntemuksia ettei jaksaisi enää viikkoakaan tätä raskaana oloa. Sormet ja ajlat ihan turvonneita, alkaa pinna olemaan niin tiukalla tän turvotuksen takia! Oisko kellään mitään ehdotuksia miten saisi tän turvotuksen sormista ja jaloista vähenemään??
Ens viikon maanantaina olis lääkäri. Vähän jännittää että mitä siellä selviää :) päivät kotona on todella pitkästyttäviä, ei meinaa millään keksiä koko päiväksi tekemistä siksi aikaa kun mies on töissä!
odottelen innolla lomaltapaluurahoja että voin lähteä ostamaan vaaville loput pikku hankinnat jotka on jäänyt vielä hommaamatta eli vaihtolakanaa ja pussilakanaa ja se mobiilihärveli tuohon sängyn yläpuolelle.
Pieni potkii ja vääntelehtii edelleen kovalla vauhdilla ja välillä niin lujaa että oikein sattuu. Joku täällä jossain vaiheessa taisi puhua siitä naksumisäänestä mahassa kun vauva liikkuu! Itsellä kuuluu ihan samoja ääniä :D jotenkin hassua...
no mutta eipä tässä sen erikoisempaa kerrottavaa!
Rockprincess ja pikku Möykky 35+4
Ite olen henkisesti ja fyysisti aivan poikki tämän raskauden takia. Pelottaa ja ahdistaa ihan yhtälailla kuin ahdistaa tämä jatkuva raskaana oleminen. Voi sanoa, että 2v putkeen!!!!
Tänään esikoinen täyttäisi 11kk. Ja olen raskaana yhdeksännellä kuulla, että kaikki on käyny nopeasti.
Terapiassa puhuttiin jo siitä, että pyytäisin sektiota aikaisemmaksi.. en tiedä!!! Auttaisko se yhtään mitään.. en vaan tiedä.. Onhan tämä henkisesti raskasta, mutta viimeiset päivät tulee varmasti olemaan kamalia oli ne sitten millon tahansa! 31.8 menen osastolle ja sektio on 1.9.
Vielä niiin monta päivää jäljellä!
Toivo 36+2
Mulla on myös sormet ja jalat ihan turvoksissa. Minä saan ainakin jalkojen turvotuksen vähenemään laittamalla jalat joka ilta kylmään veteen. Siinä on ihan mukavaa istua ja samalla katsoa telkkaria kun turvotus laskee. Yritän myös juoda paljon vettä jotta turvotus laskisi (vaikka pepsi max maistuu kyllä paljon paremmalta).
Onnea lääkäriin:)
Max 35+6
Huh, ilmat on nyt hieman onneksi viilenneet. Tuskallista oli jo elo ja olo. Ja vaikka kesästä tykkään, nii liika on aina liikaa...
Suskille tainnut iskeä jo pesänrakennusvietti, ko noin kovasti touhuillut oot :) Ja voin kertoa, että elämä muuttuu täysin, ko vauva syntyy, mutta se on vain mukava muutos :) Ja tää muutos tulee nyt aina ensin, sitten vasta muut tarpeet. Meillä oli koiruus, ko kakkonen synty, mutta meni jotenkin sekaisin päästänsä ja mustasukkaiseksi, että alkoi vanhemmille pojille näytteleen hampaitaan ihan tuosta vaan sekä kerran nappasi kaverin lasta kädestä ja tein vaikean päätöksen lopettaa tuolloin vasta 4 vuotiaan koiruuden :( Koirakuume on kova, mutta koiran aika on vasta muutaman vuoden päästä. Mutta uskon teillä aivan varmasti menevän hyvin. Toi vauvanhajun tuominen kotiin ja vauvaan sitten tutustuttaminen ovat todella tärkeitä ja sitten se, että koira saa edelleen huomiota, vauvan tulosta huolimatta. Heistä voi kasvaa vankka parivaljakko, kun koirakin on vielä noin nuori :)
Rockprincess: Suosittelen juomaan todella paljon ja varsinkin vettä, välttämään suolaisia ruokia sekä liikkumaan vaikkapa kävelynlenkin muodossa turvotuksen vähentämiseksi. Jalat kattoa kohti on myös hyvä ensiapu turvotukseen.
Angelmomille mahottomasti jaksamista ja tsemppiä viimeisiin viikkoihin. Hyvin kaikki menee :)
Ja kyllä tässä jo toivoo ajan suorastaan juoksevan eteenpäin. Loppuraskaus on aina raskasta, ei voi mitään. Ärsyttää, ko ei pysty enää yhtään lenkillä käymään tai ei jaksa kotona tehä juuri muuta, kuin ruokahommat ja lapset hoitaa. Kohta tässä varmaan käpertyy niin omaan napaansa, ettei kenenkään seurakaan kohta innosta, mutta onneksi tää on ohimenevää.
Jaksamista meille kaikille :)
Onpa ihana lueskella muiden odottajien kuulumisia! Itselläkin kun tuntuu nyt kolmatta odottaessa, että vaivoja on vaikka muille jakaa, eikä jaksaisi yhtään olla enää raskaana.
Eilen listailin mitä vauvantarvikkeita meillä on jäänyt aikaisemmilta, ja mitä pitää hankkia ennen kuin vauva tulee kotiin. Listaan ei enää paljoa jäänyt; tuttipullot, tutit, vaipat, rintakumit ja tuollaisia pieniä asioita. Rintapumpunkin olen onneksi säilyttänyt kotona, varsin tarpeellinen kapistus oli varsinkin ensimmäisen kanssa. Eilen kävin ostamassa vauvalle myös vaatteita, olen lahjoittanut pois melkein kaikki 80 cm pienemmät. Onneksi nyt on paljon hyviä alennuksia ;). Lisäksi anoppilasta ja vanhempien luota löytyy molemmista säkillinen vauvanvaatteita, joita voi ehkä käyttää.
Helle teki kyllä voinnilleni tehtävänsä; turvotus oli kamalaa varsinkin kesälomareissun aikana, ja en saanut nukuttua kunnolla. Senpä vuoksi minulle ilmaantui raskausmyrkytyksen oireita ja kunnon väsymystä, ja laitoin itseni uni-lepo-kuurille. Se tuntuu auttavan, varsinkin nyt kun ilma on jo hiukan viileämpi kuin viime viikolla. Lenkille en enää juuri uskalla lähteä, niin painaa vauva jo alaspäin, että kipeää tekee. Sen sijaan muutaman tunnin kauppareissut on ihan hyviä kuntoilunkin kannalta. Salilla pystyisin vielä käymään, mutta sekin on nyt parisen viikkoa kiinni. Reissulla kyllä uitiin kolme päivää kylpylässä :).
Polttoja ja/tai supistuksia on myös alkanut ilmaantua päivittäin. Varsinkin illallisen aikaan (16-18). Helposti alkaa väsyttämään jos jotain vähänkään pitempään tekee, yksi syy on varmasti se että hb oli taas laskenut 112:en. Pitäisi siis levätä enemmän, että jaksaa sitten synnyttääkin... Eihän tässä loppujen lopuksi ole enää kuin kuutisen viikkoa laskettuun aikaan. Lisäksi vauva potkii aika hurjasti, joskus jopa harjoitussuppareiden aikana, mikä käy todella kipeää! Vaikka on levännyt, niin vielä on jaksamaton ja väsynyt olo. Kyllä tämä kesä on minulle selvästi pahempi aika odottaa kuin talvi.
Tuntuu kuitenkin että turvotus olisi nyt laskenut, kun on saanut nukkua kunnolla ja juonut vettä todella runsaasti. Se kyllä auttaa, kun vaan juo tarpeeksi. Lääkäriin haluaisin päästä tarkistuttamaan tilanteen, koska noita suppareita on ollut aika paljon näin parin viikon aikana. Ei ole kyllä mitään hajua koska syntyisi, mutta esikoisen kanssa oli samankaltaista, ja syntyi 39+6. Toisen kanssa ei juuri ollut noita suppareita ennen synnytystä, ja tuli 41+0. Pysyisi nyt ainakin siihen 37+0, niin ehtisi laittaa vaatteetkin laatikosta kaappiin, ja sairaalakassin pakata.
Pitää vissiin ottaa aamu-unet, kun tuntuu taas ettei silmät pysy auki.
Jaksamista kaikille!
Sabine 33+5.
Aj- perjantaina mulla on viikkoja 37 ja 3. Kaksi päivää siis vielä. Mulle on tullut joku unitauti tällä viikolla, olen nukkunut päiväunet joka päivä, välillä kahdet, ja yötkin nukun, herään vain ottamaan lääkettä. Maha tippui selvästi maanantaina Kun sitä limatulppaa lähti, ei enää närästakään. Soitin varmuudeksi kättärille ja sanoivat vaan että heti pitää tulla jos alkaa supistelemaan, vaikka vaan varmuuden vuoksi. Siis supisteleehan mulla nytkin välillä muttei kipeästi. Pysyis nyt perjantaihin. Mulla on kaikki hankinnat tekemättä, siis vauvan hoitoon liittyvät, kun en pääse kauppaan. Yritän olla stressaamatta siitä, pitää ostaa sit ku vauva on ulkona sitä mukaa kun huomaa mitä puuttuu. Vaatteita jne on kyllä ihan riittävästi pojalle. Yksi tuttu sai tytön jokin aika sitten vaikka piti olla poika, joten saas nähdä miten käy. Kuinkakohan yleistä on että sukupuoli on sanottu pieleen? Meilläkin on muuten koira, 3v sakemanni. Uskon että ottaa vauvan hyvin, sillä tietää paikkansa perheessä ja tykkää lapsista. Siinä vaiheessa saattaa alkaa ihmettelemään ku vauva alkaa liikkumaan, mutta hyvin se on ainakin mua väistellyt pyytämättä ku menen noiden keppien kanssa. Ihan kiva ku helteet hävis vaikka syksyiseltähän tuo heti vaikuttaa. Olen onneksi säästynyt turvotukselta mutta mä juonkin vettä aina tosi paljon. Ihmeellisen vähän on muuten tullut painoa tässä raskaudessa.. 7kg. Ja nyt loppua kohden on vaan tippunut vaikken liiku ollenkaan. On kyllä ehkä tullut syötyä vähemmän ja herkut on jäänyt pois kun ei pääse niitä kaupasta hakemaan. Mutta pääasia että vauva on ultran mukaan ainakin kasvanut.
Kirjoitin taas oikein ajan kanssa ja kaikki hävis!!!!Tää olis jo kolmas kerta!!!Ehdin niin harvoin koneelle ihan omassa rauhassa,että siksikin harmittaa....
Siksi vain ihan lyhyesti...oma olo vielä kutakuinkin mainio.Tietysti iltaisin olo on jo aika rätti,kun kahdesti päivässä lasten kanssa tuolla ulkoilemme ja muutenkin koko päivä on puuhaa täynnä.Nukkuminen on yhtä heräilyä ja ahdistavaa oloa alkuyön,mutta aamut sujuu paremmin.
Vielä on laitettavaa ja järjestettävää vauvalle,mutta enää sellaista pientä hankintaa ja esille ottamista.Ja kun niitä alkaa laittaa,tulvahtaa Pikkuisen kaipuu täydellä teholla päälle......saisi vielä jonkusen viikon masussa kelliä.
Tällä viikolla on viimonen lääkäri:saas nähdä,mitä ovat päivittäiset supistukset saaneet aikaan.Ja tällä viikolla alkaa myös äitiysloma,joka ei näin hoitovapaalaisen elämää suuremmin muuta:-)Neuvolassa olen käynyt minäkin vain viidesti+ultrat.Mutta tuleehan tässä lopussa nyt muutama käynti lisää.
Synnytystä todella odotan:kahdesti se on ollut elämää suurempi kokemus,joten varmasti on tällä kolmannellakin kerralla.Nyt taitaa vaan mennä sellasta vauhtia,että kummosia kipulääkityksiä en ehdi saada....joten olen yrittänyt vahvistaa omaa naiseuttani kestämään kivut positiivisena ja eteenpäin vievänä asiana.Saas nähdä,miten hyvin kipuni ja itseni hallitsen;-)
Nyt en uskalla pidempään kirjoittaa,josko tämäkin teksti häviää!!!
Voikaa hyvin ja nauttikaa viimoisista viikoista ennen Pikkuista :-)
T:PauliNea+Vaavi 34+3