vaunukoppaan pehmustetta?
Eli nyt vaunut tulevat käyttöön tässä kuukauden sisällä, kun vauva syntyy. Vaunuissa kova koppa (Cresentin Classicit). Kuuluuko vaunukopassa olla jotain "valmiina", muuta kuin se patja, joka koppaan kuuluu? Eli kuuluuko sinne itse lisätä vielä joku lakana, patja, "alupeitto", tms? Toki juu peittoa ja makuupussia käytetään, kun niille on tarvetta, mutta siis ihan kokoaikaisessa käytössä? Jos joku ymmärtää mitä ajan takaa :D
Kommentit (15)
sanotaan ainakin meillä että patjan päälle ei saa lisätä mitään. Tarkoittaa siis korkeampaa kuin lakana tms. Turvallisuussyistä.
laita pääpuolen vetoketju kokonaan kiinni. Sit laita jalkopään vetoketju yhtä pitkältä matkalta kuin se pääpuolen ketju on. makuupussi vaunuihin ja taitat ne pitkät reunat pussista vaunujen puolelle. Sitten sulla on kaksinkertainen toppareunus. Pienentää vaunuja kivasti kun vauva on vielä pieni.
Sit peitto päälle.
talvivauvalle hanki VILLAA, merinovilla ei kutita ja pistele.
patjan kun muuten olis jäänyt käyttämättä. Vaikka saahan sitä vaahtomuovia ostaa metritavaranakin. Voi huoletta nukuttaa pientäkin lasta esim. päiväunien ajan kun on "kunnon" patja. Talvella patja eristää aika hyvin kylmyyttä.
vaunuissa (ora jovi air) patja oli todella kovan tuntuinen, joten tein siihen "petarin". Siis ostin vanulevyä ja päällystin sen paksulla lakanakankaalla. Lisäksi laitoin vielä normi lakanan petarin päälle. Todella hyvä on ollut! :)
vaeltele, jos laitat vaipan oikein kiinni. Ei meillä ainakaan ole tapahtunut kakka- eikä pissavahinkoja - vielä. Vauva on 5 kk vanha. Joten sen takia ei tarvitse patjaa millään vuorata. Itse olen laittanut ompelemani lakanan patjan suojaksi, että se kestää kulumatta seuraavallekin. Patjan päällä on aina pakkauksen makuupussi. Nyt kesähelteillä se on tosin vaan vauvan alla.
Itse lapseni ulkomailla saaneena nuo ohjeet patjan lisäpehmustamisesta vaikuttavat aika erikoisilta. Meillä ohjeena on nimenomaan nukuttaa vauvaa varsin kovalla alustalla, ettei lapsi pääse "hautaamaan" kasvojaan pehmusteisiin. Vaikka lapsi ei suoranaisesti tukehtuisikaan pehmusteisiin, niin täällä sanotaan hengitysilman alentuneen happipitoisuuden altistavan kätkytkuolemalle, eli lapsen pitäisi saada aina "raikasta" hengitysilmaa, ei jo kertaallen hengitettyä... Samasta syystä kehotetaan välttämään liian tiiviitä reunapehmusteita pinnasängyssä, paksuja peittoja ym.
Ja varsin pienikin vauva osaa liikkua sängyssä/vaunuissa ja voi vaikka vahingossakin käännähtää selältään vatsalleen. Ja harva meistä kai nukkuvaa vauvaa koko ajan vahtii...
vaeltele, jos laitat vaipan oikein kiinni. Ei meillä ainakaan ole tapahtunut kakka- eikä pissavahinkoja - vielä. Vauva on 5 kk vanha. Joten sen takia ei tarvitse patjaa millään vuorata.
Jos teillä ei ole sattunut kakkavahinkoja, niin ei se tarkoita ettei muilla niitä voisi sattua... Monilla vauvoilla kakka on löysää ja sitä tulee paljon kerrallaan ja kakkavahinkoja sattuu vaikka vaipat olisi miten hyvin laitettu kiinni. Ja aina voi mummeille tai muille tilapäisille hoitajille tulla niitä vaipan asennusvahinkojakin... Joten itse kyllä laittaisin jotain ohutta lakanaa tukevampaa patjan suojaksi, vaikka sen käsipyyhkeen sinne lakanan alle.
eivät suosittele lisäpatjoja/petareita tms, koska silloinhan laitojen korkeus pienenee ja on turvattomampi koppa lapselle. Pienille vauvoillehan suositellaan kovaa alustaa muutenkin.
Meillä oran kovassa kopassa vain se patja ja makuupussi sitten siinä päällä niin, että suojasi lasta (talvivauva).
Ja muistan kyllä taitelleeni sen makuupussin sen patjan ympärille kun ei vielä tarvi lämpimillä ilmoilla pitää lämmikkeenä.
Paksu pyyhe patjan päällä on kanssa kätevä jos tuntuu että vastasyntyneen löysä kakka tulee vaipan reunasta ulos..