Yrittäjä! Kerro alanvaihdoksestasi!
Olen vakavasti harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä. Minulla on kuitenkin hyvinpalkattu vakituinen työ, jossa ei sinänsä ole suuria vikoja. Silti yrittäminen houkuttelee.
Sinä, joka olet siirtynyt palkkatyöstä yrittäjäksi, kertoisitko vähän tilanteestasi? Missä taloudellisessa tilanteessa toteutit muutoksen, millainen oma pääoma sinulla oli takana ja kuinka paljon lisärahoitusta hankit, mistä? Kauanko meni, ennen kuin yrityksesi alkoi tuottaa? Ja kerro toki, minkä alan yrittäjänä toimit.
Kommentit (14)
Itselläni ei ole kuin hyvää sanottavaa yrittämisestä. Olen ollut noin 4 vuotta yrittäjänä, tulot tietenkin vaihtelee, mutta velkaa yrityksellä ei ole autolainoja enempää. Työajat ovat tietenkin pidemmät kuin "palkkalaisella", mutta mutta sitähän se yrittäminen on. itselläni on kaksi erillistä alaa yhdistettynä.
Yrittäjän lomailun lisäksi saattaa menettää myös koko työnsä ja maksaa lomastaan. Asiakkaat löytää äkkiä tiensä muualle ja tasaisen asiakasvirran takia pitää olla "päivystämässä". Toki nyt vähän lomaa voi pitää, mutta tarkkana saa olla. Ei se niin toimi, että tulot jää saamatta, kulut firmasta juoksee silti ja lisäksi pitkän loman jälkeen äkkiä palaa töihin niin, että rahaa ei heti ala tulla sittenkään.
Epäilen, että yrittäjällä on usein sama tilanne - kyllä lomaa voi pitää, jos on valmis maksamaan sen kustannukset eli menetetyn tulon.
[/quote]
Sanoin itseni irti muutama vuosi sitten työpaikasta, joka oli taloudellisesti ajateltuna hyvä. Alkoi vain ottamaan tietyt asiat nuppiin, joten vaihdoin alaa.
Töitä saa tehdä mutta silloin kun itse haluaa eli ei ole työaikaa. Jos on omia asioita hoidettavana ei tarvitse kysellä keltään lupaa poissaoloon vaan sen kun hoitaa asiat ja työt voi sitten tehdä myöhemmin.
Tuo yrittäjällä ei ole varaa lomaan ei tarkoita välttämättä sitä, että ei olisi rahaa lomaa vaan sitä, että omaa yritystä on todella vaikeata jättää toisen hoitoon. On vaikeata antaa niin suurta luottamustehtävää toiselle. Toinen voi mokata jonkin ison asian, jolla on myös isot seuraukset.
En ikinä enää mene toisen palveluksen vaan yrittäjänä aina.
Muista ottaa itsellesi kunnon vakuutukset ja oikean kokoinen YEL. Kun jotain sattuu, niin on tärkeää, että talous on turvattu.
Tervetuloa yrittäjäksi!
Onhan yrittämisessä hyvätkin puolensa: vapaus, vapaus ja vapaus! Useimmat yrittäjät, jotka tunnen, tienaavat rutkasti enemmän kuin palkansaajat. Toki tekevät töitä enemmän mutta usein työnteko on elämäntapa!
Itsekin olen yrittäjä ja teen vain 80 % päiviä. Lomia pidän, tietty siinä on aina se riski että menettää asiakkaat mutta tähän saakka olen aina pudonnut jalat edellä maahan:).
Itse säälin palkansaajia enemmän.
Vapaudesta ap:kin haaveilee. Ja toivoo, että sen voisi saavuttaa uhraamatta koko muuta elämäänsä yrityksen eteen.
Työskentelemme mieheni kanssa (paitsi nyt jään äitiyslomalle) yhteisessä ravintola-alan yrityksessämme. Pystyn itse päättämään omat työaikani ja työkaverini, ja onneksi palkkakin on ollut reilusti parempi kuin vastaavissa tehtävissä vieraan palveluksessa olisi. Vaikka en jatkaisi tällä alalla, niin kynnys mennä toisen palvelukseen olisi todella suuri. Olemme todella tyytyväisiä elämäämme yrittäjinä.
Useimmat mielestäni kehuvat valintaansa. Monillehan se työ on enemmän elämäntapa ja harrastus. Ja kyllä yrittäjänä ON vapaampi yleensä kuin palkansaajana. Ainakin voi lähteä hammaslääkäriin milloin vain:).
Itse nautinkin jopa epäsäännöllisistä työajoista yrittäjänä. Voi tehdä hommia näin iltaisinkin jos huvittaa ja pitää. VApaita päiviä pidän kyllä silloin tällöin. On ihan alasta kiinni miten kiinni on siinä yrityksessä.
voin kertoa, että kun lopetin yritystoimintani, niin elämänlaatuni parani 100 prosentilla.
niissähän on itetysti eroja.. Yhteistä kaikkien alojen yrittäjille on pitkät työpäivät, työt eivät lopu koskaan - ne tulevat kotiin, viikonlopuille, lomille (jos niitä edes on mahsollista koskaan pitää). Itke raahaan puhelinta kokoajan mukanani, mihin tahansa menenkin, samaten tarkistan vähän väli' mailit. kirjoitan sähköpostia heti herättyäni, ennen nukkumaan menoa klo. 02.30 yöllä.. aina. Kaikki yrityksen työt menevät valitettvasti oman ajan edelle, parisuhteen edelle ja kun tarpeeksi on kirettä niin kaiken muun edelle - joka lasten :(
Kiitosta eikä rahaa tule alasta riippuen ensimmäisiin vuosiin ja muutaman ekan vuoden talous on kuralla (jos ei ota hillittömästi lainaa) ja samalla myös oma elämä. En suosittele voin sanoa. En ainakaan tätä alaa jolla itse olen. Lähdin myös ok palkkaisesta vakiduunista ja nyt kaupankassatkin tienaa paremmin (olen ollut yrittäjänä reilun vuoden) ja taas toisaalta, en haluaisi olla yhtään tuntia enempää kiinni töissä joten tulotaso ei hirveästi parane tästä ellei venytä joka ikistä työpäivää 12 tuntisiksi. Alanvaihto edessä - samaa työtä mutta tuntipalkallisena, 14€/h kiitos!!
yrittäjillä täytyy myös olla loistava motivaatio, jos ei muuta niin ainakin rahaa kohtaan sekä hullu usko onnistumiseen :) tsemppiä siis kaikille alkaville yrittäjille!¨
Meikällä menee kyllä perhe ja mies vastedes kaiken edelle.
mutta kovasti sellaisia tunnen, tai lähinnä puolisoja. Kaikilla on yhteistä se, että tehdään ihan hirveesti duunia. Kesälomaa max 1 vko. Ystäväni on naimisissa kuorma-auton kuljettajan kanssa ja hän on aina pitänyt lomaa yhden viikon. Ikinä hän ei voi olla pois töistä, eli kuumeessa rattiin. Onneksi hän ei ole juuri ikinä ollutkaan kipeä, mutta lasten hoitoon ei saa mitään apua.
Toinen yrittäjä omistaa siivousfirman. On ollut varmaan 20 v ja edelleen, tekee töitä aamusta iltaan, jos mikä vaan tapahtuma on, sinne mennään jotta saadaan lisää rahaa. Ja sitten käytetään juhlapyhät hyväksi, vappuna myydään ilmapalloja kun ei voi minnekään mennä siivoamaan.
Ja kummatkaan eivät kieri rahassa.
Kummatkin ovat perinneet yritykset, eli äidinmaidossa saanut opit ja eivät ole kumpikaan sitten paljoa kouluja käyneet. Toinen työllistää yhden ja toinen varmaan 15, eli upeeta tälläinen.
Lisäksi tiedän monta yrittää ja se mikä todellakin kaikilla on sama, hyvin pitkät työajat.
Eräskin tuttu ryhtyi pari vuotta sitten konsultiksi ja on nyt ollut lähes toimettomana joulusta lähtien, kun asiakkaat eivät saa häntä palkata, kielto nääs.
Jos olet täysin varma oman yrityksesi tuottavuudesta, hyvä. Mutta tänä päivänä, harkitse n 1000 krt vielä.
syvällä taantumassa. Ainakin alalla, jossa minä toimin, on todella tiukkaa ja minun lisäkseni moni yrittäjä on ihan kusessa lainojen ja velvoitten kanssa, Kulut juoksee samansuuruisina kuin aikaisemmin, vaikka kassavirta on pudonnut puoleen.
Pankit ei anna lisälainoitusta vaikka olisi vakuudetkin kunnossa, kokoajan on huoli siitä, miten saisi pään pidettyä pinnalla. Jatkuvaa soittelua ja sopimista myöhästyvistä maksuista.
Pysy vielä pari vuotta palkkatyössä, katso sitten onko talaus lähtenyt nousuun ja harkitse vielä sittenkin.
Usein kuulee tämän "yrittäjällä ei ole varaa lomiin" ja olen seurannut myös omassa perheessä vierestä tätä lomatonta elämää.
En ole kuitenkaan varma, onko kyseessä pakko vai valinta; esimerkiksi minä olen ollut monta vuotta hoitovapaalla, joka tuli toki kalliiksi, mutta olin valmis luopumaan tuloista ollakseni kotona lasten kanssa. Epäilen, että yrittäjällä on usein sama tilanne - kyllä lomaa voi pitää, jos on valmis maksamaan sen kustannukset eli menetetyn tulon.
Lisää kokemuksia?