Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienten lasten äidit, huomio!

Vierailija
09.08.2009 |

Mitä ihmettä te teette kun lasta ei huvita syödä?

Meillä poika pian 9kk ja pari päivää sitten otettiin syöttötuoli käyttöön.. Ensin ruoka maistui paremmalta tuolissa kuin sitterissä, mutta aika nopeasti se meni siihen, että pari lusikkaa meni hyvin ja sitten alkoi kaikki muu kiinnostaa.. Ruokailuhetket kestävät nykyään ihan älyttömän kauan! Ja äiti tietenkin turhautuu, kun syödäkin pitäisi, muuten huolestuttaa kasvu.. Poika on kyllä kasvanut varsin hyvin ja on ikätovereistaan keskivertoa pidempi ja painavempi, mutta silti.. Kyllä pojan syodä pitää, että kasvaa lisää!!!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta murehdi liikoja, tarjoa ruoka-aikoina lapselle ruokaa ja kyllä se joskus rupeaa uppoamaan. Välillä lapset syö enemmän ja välillä vähemmän.

Vierailija
2/7 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla on kausia että syövät tosi vähän, ja välillä taas ruoka maistuu sitten paremmin! lisäksi kasvuhan hidastuu, jolloin ruokamääräkin saattaa tippua..

kyllä se uutuudenviehätys siitä syöttötuolista katoaa. helppo tietty antaa vinkkejä täältä mutta koeta tehdä niin että ruokailuhetki on ruokailuhetki ja lelut jää siksi aikaa muualle. ota jotain sormiruokaa siihen seuraksi ja työnnät lusikkaa aina väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yleensä lapsi itse tietää milloin on kylläinen.. Välillä saattavat syödä vähemmän ja sitten toisinaan "korjaavat" tilannetta ja syövät enenmmän..

Kannattaa vain huolehtia säännöllisistä ruoka-ajoista, ja välttää turhia välipaloja, eli kun moni tekee sitä, että kun tuntuu ettei lapsi syö, niin sitten ruokailujen välissäkin tuputetaan jotain naposteltavaa, niin eikai lapsi sitten enää suoka-aikaan jaksa syödä..

Ja miksi olet huolestunut, jos lapsi kasvaa normaalisti..?

Vierailija
4/7 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yrittää hämätä lasta antamalla hänelle jotain sormin naposteltavaa ruokaa eteen ja/tai oman lusikan käteen. Toisella lusikalla lusikoit sitten sapuskaa suuhun.

Itse olen pyrkinyt pitämään ruokatilanteet niin strssittöminä kuin mahdollista. Meillä on iät ja ajat olleet käytössä samat systeemit: ruokaa on tarjolla ruoka-aikoina, aikuiset päättävät mitä syödään ja lapsi päättää miten paljon syö. Enhän minä voi tietää onko lapsella miten kova nälkä milläkin kerralla ja aina ei luonnollisesti voi olla yhtä kova nälkä. Lapsilla tulee myös kausia, jolloin kasvu luonnostaan tasaantuu/hidastuu ja ruokakaan ei tällöin niin hyvin maistu. Sitten tulee taas kausia, jolloin menee isoja annoksia ja vähän ajan päästä huomaat, että kaikki vaatteet ovat jääneet pieniksi.

Vierailija
5/7 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen syödä itse (tai siis yrittää) ja syötä siinä samalla. Sormiruoaksi pehmeää kurkkua, makaronia, maissinaksuja...

Vierailija
6/7 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan menee ohi piakkoin. Meillä myös koitettu noudattaa tuota vaan ruoka-aikoina syömistä. Mutta mikä neuvoksi kun lapsi ei syö ruokaa, ei päivällä eikä iltaruokaa. Välipalaa sitten iltapäivällä menisikin vaikka miten. Ja melkein joka päivä sama juttu ettei lämmintä ruokaa mene yhtään.. Eli käytännössä syö aamupalan, välipalan ja iltapalaa, jättäen lämpimät ruoat syömättä..

Vierailija
7/7 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, ehkä hieman rauhoitti.. Ja neuvot tulevat tarpeeseen!

Ehkä huolestun kaikista turhanpäiväisistä asioista sen takia, että kyseessä on esikoinen ja minulla on kamalat paineet olla hyvä äiti. Mikä taas johtuu siitä, että oma äitini on minulle aina ollut vain nainen, jota kutsutaan äidiksi... Eli minulla ei ole hajuakaan millainen on hyvä äiti ja olen tosi herkkä kritiikille... Olen asiasta keskustellutkin jo monen eri tahon kanssa, mutta eipä ole asiaa pahemmin auttanut.. Kai sitten pelkään lisäkritiikkiä neuvolan suunnasta, jos poika ei jonain päivänä olekaan kasvanut niin kuin olisi pitänyt..

Ja mitään naposteltavaa meillä ei tarjoilla ruokailujen välissä, maissinaksu sitten ruokailun jälkeen vähän kuin "jälkiruoaksi" :)