Millaisena naisen kateus toista naista kohtaan ilmenee käytännössä?
Juomien heittona päälle baarissa? Vai näkyykö ollenkaan.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Itse jos kadehdin jotain niin se ehkä enemmän näkyisi vaikutteiden ottamisena tms. Ja varmaan helpommin ujostun sellasen seurassa jota pidän kadehdittavana jostain syystä. Jos on parempi kaveri niin sitten ihan suoraan sanon et vitsi oon kateellinen sun ripsistä/lomamatkasta/uudesta työpaikasta jne. Noi teijän kuvaamat käytökset kuulostaa kyllä enemmän siltä että tästä "kohteesta" ei oo vaan pidetty. Outo ajatus et ilkeily johtuis aina kateudesta. Toi on sellasta mitä lapsille sanotaan lohdutukseks.
Kateus ja ihailu on eri asia. Kateus on usein tuhoisaa, ihailu taas ei.
Olen huomannut että myöntämällä kateuden itselleni suhtaudun kohteeseen paremmin, ilman ankaruutta, joka kateuteen liittyy. Arvelenkin, että muiden sabotoiminen johtuu usein tiedostamattomasta kateudesta. Kateellinen saattaa jopa aidosti kuvitella pahan puhumisen, haukkumisen ym. olevan kohteen ansaitsemaa
Tässäpä oli viisaita sanoja. Piti lukea kahdesti. Ehkä noin ajattelemalla voi olla helpompaa suhtautua myös niihin kateellisiin sabotoijiin. On nimittäin osunut aika usein kohdalle. Itselläni kateuteen auttaa, kun mietin että haluaisinko vaihtaa elämiä kateuden kohteen kanssa. Vastaus on aina hyvin selvä ei.
Passiivis-aggressivisuus, suora aggressiivisuus, mykkäkoulu/yrittää sulkea ulkopuolelle, jatkuva pahan puhuminen selän takana, valheiden levittäminen selän takana ja joskus päin naamaa, kaiken kääntäminen negatiiviseksi, matkiminen, mitätöinti, ideoiden varastaminen, yrittää viedä toisen miehen, pistää aina paremmaksi/ jatkuva kilpailu.....
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:46"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:28"]Huomaan itsessäni sen piirteen kanssa, etten viitsi tuijottaa esim tuntematonta ihmistä kadulla, ettei hän ns. Ylpisty siitä, että häneen kiinnitetään huomiota. Muilla samaa? [/quote] Tää on kyllä kipeetä. Toisia ei tuijotella koska se ei kuulu hyviin tapoihin. Miten kukaan "ylpistyy" jos toiset tuijottaa? Ennemminkin siinä kiusaantuu jos tuntemattomat töllää. [/quote] Olen nähnyt paljon ihmisiä, varsinkin naisia, jotka omahyväisesti tukkaa heilutellen vilkaisee tiukkaan sivusilmällä ja viestittää katseellaan jtn sen suuntaista kuin "olen sinua parempi tai kauniimpi". Tämä seurauksena siitä, että olin vaikka vain katsonut ko. Henkilön nättiä hiussävyä tms. Siitä tulee olo, ettei ehkä kannata katsoa (anteeksi aiempi ilmaisu tuijottaa) ihmisiä sitten. Toki kukin ajattelee eri tavalla.
Tuo nyt kuulostaa ihan siltä, että sinulla on jokin ajatusvääristymä. Kuvittelet, että ventovieraat ajattelevat sinusta ylipäätään jotain ja pitävät itseään sinua parempana. Ehkä se kertoo enemmän sinun huonosta itsetunnostasi tai sosiaalisesta epävarmuudesta kuin niistä muista tai niiden ajatuksista. Tuntemattomien todellisille tai kuvitelluille ajatuksille nyt ei muutenkaan kannata laittaa mitään painoarvoa.
Ja voi siinä olla siitäkin kyse, että kun katsot kiinnostuneesti sitä hiusväriä, se toinen miettii mitä katsot ja vaivaantuu. Suomessa on todella paljon ihmisiä, joille lyhytkin katsekontakti on hirveän vaikea. Usein varsinkin nuoret naiset on hyvin epävarmoja itsestään, vaikka olisivat kauniitakin. Tälläytyvät saadakseen huomiota ja sitten ahdistuvat, kun heitä katsotaan. Ei siinä useinkaan muusta ole kyse.
Eri asia on, kun näet oikeasti tutun, jopa läheisen ystävän silmissä sen vihaisen kateuden välähdyksen, kun he kuulevat jostain sinulle tapahtuneesta hyvästä jutusta. Sitten he kokoavat itsensä ja sanovat jotain sivistyneen muka-kohteliasta.
Vähemmän sivistynyt voi möläyttää aiheeseen jotain asiatonta kritiikkiä, mutta sivistyneempi tietää, että normien mukaan nyt kuuluu kehua ja tekee itsestään mäntin, jos kritisoi siinä tilanteessa. Hän ei kuitenkaan halua hehkuttaa sitä juttua, koska se kateuden puu kko vääntää vatsaa, joten hän tyytyy sanomaan jotain sellaista neutraalin kohteliasta, korostaen ettei hän itse halua sellaista, ja sitten onkin kiire vaihtaa aihetta.
Osaa ne miehetkin saman. Serkkuni, nuori mies, on joutunut usein narsististen tai muuten kateellisten aikuisten miesten silmätikuksi. Häneltä jopa sabotoitiin mahdollinen ura unelma-alallaan urheilussa, kateellisen valmentajan toimesta. Kumma kyllä naispuoliset ja normaalit miehet hänestä tykkäävät.
Ketju on tehty 28.07.2015.