Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äidit aliottavat tupakoinnin uudestaan?

Vierailija
06.08.2009 |

Mun ystävät ovat lopettaneet raskautuessaa, mutta aloittavat uudestaan imetyksen jälkeen, miksi ihmeessä? Eivät he itse osaa syytä varsinaisesti sanoa, mutta ihmettelen, koska itse lopetin kaksi vuotta sitten, eikä enää puolen vuoden jälkeen olisi voinut kuvitellakaan aloittavani uudestaan. Miksi pienten lasten äidit aloittavat?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahvoja lopettaakseen. monilla saattaa tulla yllätyksenä kuinka vaikeaa onkaan pienen lapsen kanssa ja se tupakka "irrottaa arjesta" aina hetkeksi.

itse olen viimeisilläni ja lopetin tupakanpolton tultuani raskaaksi ja toivon todella etten olisi yksi niistä joka aloittaa polttamaan heti imetyksen jälkeen.

Vierailija
2/5 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun lapsi syntyi,imetys takkusi, huudettiin koliikkia, mies pakeni töihin, anoppi arvosteli kaikkea ja väsymys alkoi painamaan päälle... Sitten tuli se päivä kun en enää jaksanut.

Yritin mennä huutoa karkuun parvekkeelle ilman tupakkaa, ei auttanut. Repsahdin eräänä päivänä ja siitä tuli henkireikä järjissä pysymiseen.

Nyt kun lapsi on jo isompi, asiat normalisoitunut jne päätin lopettaa taas tämän kuun viimeinen pvä..

Nyt kun pääsee lapsestakin eroon ja saa hetken omaa aikaa lenkkeilyn yms merkeissä en koe enää tarvitsevani tupakkataukoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajattelen, että jos olisin lopettanut tupakoinnin nyt sen aloittaisin :D

En siis koskaan ole polttanut kokonaista tupakkaa edes

Vierailija
4/5 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt kovasti asiaa, koska olen nyt raskaana ja valitettavasti vasta raskaus oli minulle riittävä syy lopettaa tupakointi. Tässäpä vähän faktoja ja omia ajatuksia siitä, miksi imetyksen jälkeen on vielä riski repsahtaa:

- Äiti ei ole ollut riittävän motivoitunut lopettamaan tupakointia vaan on "pitänyt lakkoa" raskauden ja imetyksen ajan. Hän ei ole ehkä miettinyt lopettamisen etuja riittävän monesta näkökulmasta vaan on ajatellut lähinnä sikiön ja pikkuvauvan etua (hyvä tietysti tämäkin, mutta kun paljon muitakin hyötyjä olisi!!!)

- Nikotiiniriippuvuus on voimakkuudessaan rinnastettavissa heroiiniriippuvuuteen -> tiedetään että tupakoinnin lopettamisen jälkeen aivoihin voi syntyä vielä vuodenkin päästä UUSIA nikotiinireseptoreita, joiden ainoa funktio on huutaa nikotiinia puoleensa = vaikea riippuvuus

- Muutos on aina pitkä prosessi, koskipa se mitä elämäntapamuutosta tahansa. On arvioitu, että pysyvä muutos tarvitsee noin kaksi vuotta, jotta ollaan oikeasti päästy sisälle muutokseen. Vuosi on jo kova juttu, mutta toinen vuosi on vielä riskiaikaa

- Tupakoitsija on aina tupakoitsija (pätee varmaan useimpiin). Vielä vuosienkin kuluttua tupakointi voi tulla uniin ja ajatuksiin. Tietty repsahduksen vaara on siis monella aina olemassa, ja se on mielestäni tärkeää tunnistaa ja myöntää itselleen, jotta osaa TAISTELLA

Vierailija
5/5 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa olen lopettanut raskauden vuoksi.

Sosiaalisin syin olen taas töissä alottanut: tupakkakopissa on parhaat jutut!! :D

No, menivät kieltämään töissä tupakoinnin joten se jäi sitten siihen. Nurkan takana kessuttelijaksi minusta ei ole ja siinä menee ne syyt "sosiaalisuudesta" jos koittaa salaa imasta savut piilossa pomolta! Missä ne parhaat jutut on??

Raskaana polttaminen on minusta todella säälittävää ja minusta ne jokka ei voi lopettaa pitäis laittaa vaikka väkisin katkasuun. Sama humeiden ja juoppojen kohdalla.

Tähän väliin joku ajattelee että sehän STRESSAA jos ei saa polttaa, eikö narkkarit ja juopot STRESSAA?

Lapsien (omien tai vieraitten) nähden en polta.

Nyt odotan neljättäni ja vakaa päätös: ei enää edes kännissä, sekin on pahempi tapa terveydelle kuin selvänä polttaminen.

Lapsena olin vanhemmille vihainen miksi he polttavat kun se on tappavaa ja sairastuttaa kroppaa ihan tietosesti: suu, kurkku ja keuhkot menee paskaksi.

Näkeekö he koskaan lapsenlapsia kun keuhkot on toimintakyvyn rajamailla?

Omat lapset ei tule sitä tunnetta kokemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme