Miksi teidän mielestä ls-ilmoitus on jotenkin paha asia?
Jos perheellä on ongelmia, niin sehän on askel parempaan suuntaan. Ja jos taas ei ole mitään ihmeellistä, niin samantekeväähän se on.
Tuossa yhdessä avauksessa joku kirjoitti tehneensä elämänsä ensimmäisen ls-ilmoituksen. Sitä kritisoitiin aika lailla.
Miksi se on paha asia?
Kommentit (36)
Milloin ilmoitus on aiheellinen ja milloin ei. Av:llä ilmoittamisesta on tullut joku sankaririitti. "MINÄ ilmoitin ENSIMMÄISENKERRAN". Entä jos ilmoitus onkin aiheeton? Ottaako ilmoittaja vastuun sosiaalisista ongelmista jotka se aiheuttaa?
Raja on veteen piirretty viiva. Kuka meistä on sanomaan mikä on normaalia?
Selkeät tapaukset joissa on todistettavaa väkivaltaa, alkoholismia ja huumeita on oma juttunsa.
No kyllä minusta on erittäin paha asia jos joku tekee meistä aiheettoman ilmoituksen.
Jos asia leviää, puhutaan seläntakana naapurustossa.
Puhumattakaan siitä, että voi jäädä/jää merkinnät rekisteriin.
Joku perhetyöntekijä käy teettämässä palikkatestejä. Nykyään ei saa mitään oikeaa kotiapua.
Ja siitä ilmoituksesta jää pysyvä merkintä, mikä johtaa silmätikuksi joutumiseen.
Silmätikuksi joutumiseen? No voihan helevetti! Sehän tarkoittaa, että seurataan lasten hyvinvointia. Mulla on ainakin tavoite lasten hyvinvointi, eikä neuvolan tai perhetyöntekijän seuraaminen ainakaan sitä tavoitteeseen pääsyä vaikeuta.
Jos vahongoittaisin lapsiani itse sitä näkemättä, toivoisin, että siihen puututtaisiin! Lasten etu se on.
Monet tekevät LS-ilmoituksen omista lapsistaankin, kun tarvitsevat apua, ja muuten ei saa!
Ja perhetyöntekijä ja palikkatestit. Kertoo sun tietämyksen tasosta paljon. Lapset voivat päästä viikonloppuperheeseen, pääsevät kenties puhumaan ongelmistaan ja selvimään niitä, perhe saattaa saada rahallista tukea lasten harrastuksiin yms. Siis sun mielestä perhetyöntekijän pitäisi tehdä asiat vanhemmille valmiiksi ja passivoida äiti ja isä? Kyllä ne ongelmat on selvitettävä itse, perhetyöntekijä tukee siinä.
Sossusta on tehty ihme peikko, mitä se ei ole.
Ja jos ilmoitus on turha, se ei aiheuta toimenpiteitä.
Kun silmätikuksi joutuu perheitä, joilla ei syytä ole. Se ei ole kohtuullista.
Ja tietämykseni on täysin oikea - kuten itse todistat. Vaihtoehdot ovat tukiperhe ja perhetyöntekijä, jotka tulee keskustelemaan. Aivan niinkuin kirjoitin.
Ja mitä hyötyä on niistä keskusteluista? Jos äiti on väsynyt ja tiuskii, tiskaisi ennemmin. Mutta se on varmaan liian vähäarvoista - siksi jokainen sosionomi leikkii mieluummin terapeuttia! Mitään muuta syytä moiseen intoiluun ei ole.
Vähintään puolet ilmoituksista on turhia. Ja se on karua se.
Kun silmätikuksi joutuu perheitä, joilla ei syytä ole. Se ei ole kohtuullista.
Ja tietämykseni on täysin oikea - kuten itse todistat. Vaihtoehdot ovat tukiperhe ja perhetyöntekijä, jotka tulee keskustelemaan. Aivan niinkuin kirjoitin.
Ja mitä hyötyä on niistä keskusteluista? Jos äiti on väsynyt ja tiuskii, tiskaisi ennemmin. Mutta se on varmaan liian vähäarvoista - siksi jokainen sosionomi leikkii mieluummin terapeuttia! Mitään muuta syytä moiseen intoiluun ei ole.
Lastensuojelun tehtävänä on ensi sijassa tukea asiakasperhettä avohuollon tukitomilla. Nätä ovat esimerkiksi ohjaus ja neuvonta, taloudellinen tuki sekä päivähoidon tai tukihenkilön tai tukiperheen järjestäminen. Lapsi voidaan myös avohuollon tukitoimena sijoittaa perhe- tai laitoshoitoon joko yksin tai vanhempiensa kanssa.
eli mikä on pahinta mitä aiheettoman ilmoituksen jälkeen voi tapahtua? sossun täti käy tarkistamassa tilanteen, jutellaan, todetaan että asiat on ok. joo, voi olla että naapurustossa joku huomaa tämän ja tulee supinaa, mutta asian voi ottaa reilusti itse esille ja kertoa että sossun visiitti oli aiheeton, mutta hyvä että lasten hyvinvointia on näin seurattu.
pahinta mitä ilmoituksen tekemättä jättämisestä voi seurata on laiminlyöty, ehkä jopa pahoinpidelty lapsi, joka ei pääse pakoon tilanteestaan ennen kuin tilanne on todella paha.
kumpi olikaan pahempaa?
Ja todellako sinusta se on noin normaali puheenaihe naapureiden kesken?! Missä slummissa asut?
tehtiin aiheeton ls-ilmoitus useita vuosia sitten. Sen teki alakerran naapuri, jonka kanssa sukset menivät ristiin. Kävimme selvittämässä asian sosiaalikeskuksessa, juttelimme lastensuojetyöntekijän kanssa. Hän totesi, että perheellämme asiat olivat ok. Minkäänläistä "leimautumista" tai muutakaan negatiivista tästä ei seurannut.
että sossun tädit kolkuttelee ovilla. Silloin varmaan onkin vaikea ymmärtää, ettei sitä purematta niele, mikäli ilmoituksia tehdään aiheettomsti.
eli mikä on pahinta mitä aiheettoman ilmoituksen jälkeen voi tapahtua? sossun täti käy tarkistamassa tilanteen, jutellaan, todetaan että asiat on ok. joo, voi olla että naapurustossa joku huomaa tämän ja tulee supinaa, mutta asian voi ottaa reilusti itse esille ja kertoa että sossun visiitti oli aiheeton, mutta hyvä että lasten hyvinvointia on näin seurattu.
pahinta mitä ilmoituksen tekemättä jättämisestä voi seurata on laiminlyöty, ehkä jopa pahoinpidelty lapsi, joka ei pääse pakoon tilanteestaan ennen kuin tilanne on todella paha.
kumpi olikaan pahempaa?
tarkoita että siitä ei voisi silti tarvittaessa puhua
tiedän että olen tässä eri linjoilla kuin moni, olen huomannut sen myös siinä että olen reilusti puhunut lapseni epilepsiasta ja kehitysviivästymästä, mikä on monille selkeästi ollut outoa. silti, se että koitetaan vaieta kuoliaaksi erilaisia aiheita ei koskaan johda mihinkään hyvään.
kun oletkin niiiin paljon parempi ja kypsempi ja avoimempi ja ihanampi mamma kuin me muut maatiaiset!!
kehitysviiveisellä epileptikollakin jokin ylpeydenaihe olla. Nythän se voi siellä slummin pihamailla huutaa, että "meidän äiti ottaa lastensuojeluilmoitukset niin paljon rakentavammin kuin teidän äiti!"
Millä tavalla paha asia?
No kyllä minusta on erittäin paha asia jos joku tekee meistä aiheettoman ilmoituksen.
Etkö ole lukenut ketjua?
Toistellaan, miten siitä ei ole mitään haittaa ja samaan hengenvetoon todetaan, että eikö se ole hyvä herätys vanhemmille, että jotain tarttis tehdä ja että on siihen silmätikuksi joutumiseen joku syy..
Yleinen asenne tuomitsee joka tapauksessa, vaikka ilmoitus todettaisiinkin aiheettomaksi.