Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytön kauhunhetki uimareissulla.

Vierailija
04.08.2009 |

Käytin 7-vuotiasta tytärtäni ja 5-vuotiasta poikaani uimassa tänään. Mukanani myös vauva rattaissa, joten en mennyt itse uimaan. Lapsilla oli uimarenkaat, koska kumpikaan ei osaa uida paitsi tyttö ihan pikkuisen. Tyttö sanoi menevänsä hyppäämään laiturilta renkaan kanssa suht matalaan veteen ja annoin luvan kun oli ennenkin näin tehnyt onnistuneesti.

Moka! Olin hetken vauvaan kääntyneenä ja sitten kuulen jonkun huutavan "ota se rengas tuosta!!" Ja kun käännyn katsomaan, uimarengas kelluu yksin pinnalla ja tyttö räpiköi nenä hädin tuskin pinnalla pienen matkan päässä. En tiedä, mitä oli tapahtunut, mutta uimarengas oli karannut ja epäonneksi muuten matalassa vedessä oli syvänne juuri sillä kohtaa eikä tytön jalat yltäneet pohjaan.

Onneksi lähellä oli mies, jota huusin avuksi tyttöä nostamaan, itse en olisi ehtinyt niin nopsaan.. huh, säikähdin itsekin.

Tyttö oli säikähtynyt myös, mutta hetken huilailtuaan ehdotin, jos menisi takaisin uimaan (ettei jää kammoa) ja menikin hetkeksi.

Kotona taisi se shokki vasta purkautua, koska tyttö puhkesi itkemään ja hoki vain, että kamalaa kamalaa... Iltaa kohti olo helpottui kun puhuttiin asiasta monta kertaa. Jäiköhän tytölle mieleen inhotus uimista kohtaan? Tulikohan takapakkia uintiharjoituksille, kun on ollut innoissaan opettelemassa nyt kun sitä rohkeutta viimein löytyi..

Ihan on paskamutsifiilikset itselläkin..

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, 3 ja vauva rattaissa. Lapsilla on uimarenkaat vyötäröllä, ranta tuttu ja isompi saa korkeintaan uimarenkaan tasolle saakka mennä vedessä. Pienempää ei kovin syvälle meno edes kiinnosta.

Ihmettelen kuitenkin usein ympäristön painetta tuohon uimiseen. Moni jo toitottaa, miksei 5-vuotiaamme osaa uida, kun monen muun lapsi jo ui. Tai miksei käydä useammin uimassa. Hankala on tosiaan opettaa lapsia uimaan, jos ei ole vauvalle vahtia ja täytyy rannalla päivystää.

Vierailija
22/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, 3 ja vauva rattaissa. Lapsilla on uimarenkaat vyötäröllä, ranta tuttu ja isompi saa korkeintaan uimarenkaan tasolle saakka mennä vedessä. Pienempää ei kovin syvälle meno edes kiinnosta.

En voisi kuvitellakaan meneväni omien 5- ja 3-vuotiaan kanssa yksin uimarannalle, vaikka meillä ei edes ole vauvaa rattaissa! Kun on kaksi täysin uimataidotonta lasta, niin tarvitaan kaksi aikuista! Mitä ihmettä teet, jos molemmille lapsille sattuu yllättävä tilanne vedessä yhtä aikaa? Tai jos joudut huomioimaan vauvaa, niin kummalle vain isommalle voi sattua hetkessä iso vahinko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran selvennän, että olin siis vauvan ja rattaiden kanssa ihan rantaviivassa, en siis läsöttänyt viltillä piknik-korin kanssa kauempana, jos sitä nyt tässä joku luulee. Kuvittelin olevani tarpeeksi lähellä.

Ja kyllä meilläkin on säännöt, mutta ei niistä tässä enempää. Tyhmää oli antaa tytön hypätä, luulin sen olevan tuttu juttu kun oli monesti jo niin tehnyt. Äkkisyvä oli yllätys niin matalassa rannassa.

Ja tuohon uimaanoppimiseen. Kuten tuossa jo sanottiin, joskus se on vaikeaa. Tyttö on tosi arka ollut tähän asti, ei sitä ole edes veteen saanut. Itse en voi uimahalliin mennä kloorin takia ja siellä sitten olisi sama ongelma yhden aikuisen kanssa. Rannallakin olisi oltava molemmat aikuiset, mutta kertakaikkiaan se on monesti mahdotonta. Jos on hyvä keli, mies ei aina ehdi, kun on hyvän kelin pakollisia hommia tässä kotonakin ja ansiotyössäkin on käytävä.

Tyttö on käynyt alkukesästä uimakoulussa ja sai sieltä rohkeutta hurjasti lisää opetella uimaan. Se olisi pakko käyttää hyväksi nyt kun uimakelejä vielä on.

Ei ollut äsken ainakaan tytöllä enää kurja olo eilisen puolesta ja sanoi lähtevänsä uimaan heti kun vaan tilaisuus tulee.

Oppitunti saatu, kiitos raipaniskuista.

Paskamutsi

Vierailija
24/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten kanssa voi lähteä yksi aikuinen uimaan kahden lapsen kanssa. Hyvänen aika sentäs!

Minä kuvittelen ja menen 4v ja 5v lasteni kanssa aivan yksin rannalle ja mieheni selviää asiasta myös! Vahinkoja voi sattua vaikka kotona ja siellähän niitä eniten sattuukin.

Vierailija
25/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin uimataidottomia. Enkä edes koko aikaa ole ollut vedessä, vaan istuskellut rannassa veden tuntumassa ja pitänyt lapsia koko ajan silmällä. No 1,5 v. tosin vain leikkii hiekkaleluilla rantavedessä, jos lähtee syvemmälle menen tietysti perään. Mutta mitään ongelmia ei ole ollut.

Varovainen täytyy olla, lapsista täytyy pitää huolta, uimassa täytyy olla selvät säännöt jne. Mutta ei voi elää missään kuplassa tai pumpulissa. Kyllä yksi aikuinen pärjää kahden uimataidottoman kanssa rannalla! Eihän voi tehdä yhtään mitään jos miettii aina pahinta mahdollista mitä voi sattua.

Onneksi ap:n tyttö uskaltaa vielä mennä uimaan! Muista jatkossa, että uimarenkaaseen ei voi yhtään luottaa, eikä sen kanssa voi hypätä ihan matalaankaan veteen.

Vierailija
26/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kanssa ihan huonoäiti fiilikset hiukan samalaisen virhearvioinnin takia. Kirjoitinkin siitä täällä jokin aika sitten.

Meidän 4v. lapsi tippui uimareissulla laiturilta ja oli vähällä hukkua. Hänellä kun oli kaikki vaatteetkin päällä ja vedessä todella syvää. Oma virheeni oli päästää vanhempi lapsi laiturille ja nuorempi meni sitten perässä vaikka lupaa ei ollut mennä. Meidän poika ei vetänyt vettä henkeen ja osasi polkea vettä niin että tukka näkyi pinnalla. Tämä lapsen varasti pelasti. Sameasta vedestä olisi ollut mahdoton löytää. Poika ei itse säikähtänyt yhtään vaan paikalla olleet aikuiset.

Ja nyt siten voidaan minutkin lynkata sillä käytän lapsia joita 4 kpl yksin uimassa. Uidessa olen kyllä lasten lähellä ja uintitilanteissa ei ole koskaan ollut mitään vaaratilanteita. Lapsilla kellukkeet uidessa. Nyt ostin myös kahdelle nuorimalle nuo kelluntapuvut. Ja jos en lapsia käyttäisi uimassa niin kukaan lapsista ei koskaan oppisi uimaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta viedä lapsia uimaan yksitellen.

Vierailija
27/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis tarkoita ap:tä vaan niitä, jotka eivät voi mennä useamman lapsen kanssa uimaan. Ihan järjetöntä edes lähteä uimaan yhden kanssa jos muut jää kotiin. Tai mennä vaan silloin kun koko perheelle sopii. Ap teki virhearvion antaessaan lapsen hypätä veteen, mutta kun tekee säännöt selviksi lapsille ja on koko ajan vahtimassa ei riski esim. hukkumiselle ole suuri. Hukkuu niitä uimataitoisia. Uimataidottomat lapset ainakin meillä pysyy rantaviivassa, napa pitää näkyä ellen itse ole ihan vieressä uimassa.

Vierailija
28/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinkoja sattuu. Vaikka kuinka yrittäisi ja mitä. Millä on sellainen lapsi joka oli pienenä melkoinen tohelo. Suunnilleen kompastui omiin jalkoihinsa tasamaalla. Olisiko häntä pitänyt koko ajan kantaa ettei vahinkoja olisi sattunut? Tai asetammeko syytteeseen jokaisen ,joka hankkii enemmän kuin yhden lapsen eikä näin ollen voi vahtia kaikkia koko ajan?

Vierailija
29/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoja sattuu. Elämä on sellaista. Eikä siitä kannata itseään naruun vetää kun ei edes mitään korjaamatonta lopulta sattunut.

Me olemme ihmisiä ja teemme virhearvioita -se on inhimillistä.

Itse olen käynyt, käyn ja tulen käymään jatkossakin kolmen lapsen kanssa uimarannalla. vauva 8kk on silloin turvaistuimessa rannalla lelun kanssa, jos olen yksin. 2v3kk mesoo rantavedessä ja 4v7kk hyppii laiturilta navankorkuiseen veteen. vanhin osaa onneksi jo uida, joten se helpottaa tilannetta kummasti.

Tsemppiä vaan kaikille uimareille ja vanhemmille.

T 3n äiti, joka itsekin rakastaa uimista

Vierailija
30/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis et pysty valvomaan ihan vieressä. Lapsi saattaa protestoida (kuten meidän 3-vuotias), mutta turvallisuusasioissa ei neuvotella.

Vierailija
31/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei av-sädekehämammoille tulisi mieleenkään lähteä useamman uimataidottoman lapsen kanssa rannalle ja kokoajan ollaan siinä vedessä kiinni lapsessa. Missä hitossa te käytte uimassa?

Me olemme tänä kesänä(kin) olleet paljon uimarannoilla eripuolilla Suomea. Meillä on 3 lasta, joista 8-vuotias ui jo hyvin, 6-vuotias sukeltelee ja ui auttavasti veden alla, mutta ei osaa kunnolla uida ja 3-vuotias, joka ei ui.

Meillä on tapana laittaa viltti lähelle vesirajaa ja yksin ollessani istun siinä viltillä ja vahtaan haukkana kolmea uivaa lasta. Näen kaikki 3 paremmin siitä rannalta kuin jos esim. olisin pienimmän kanssa vedessä. Rannan tulee tietenkin erittäin syvenevä ja säännöt pitää sopia. Koen vahtivani lapsia tosi tarkasti.

Hyvin harva aikuinen noilla rannoilla edes käy vedessä. Yllättävän suuri osa saattaa maata mahallaan lukien kirjaa, naama poispäin vedestä ja lapset kirmailee rannalla huomattavan vapaasti. Monesti saattaa olla kaksi äitiä syventyneenä jutteluun ja mukana 5-6 lasta.

Mutta av:lla käydään vaan yhden lapsen kannssa kerrallaan uimassa ja lopuille otetaan vaikka MLL:stä lastenhoitaja :)

Tää on vähän sama ilmiö kuin että av:lla kukaan ei osta lapselle Mäkkärissä ranskalaisia vaan miniporkkanat (vai mikä se nyt on) mutte livenä näitä perheitä ei näe Mäkkärissä koskaan :)

Vierailija
32/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis tarkoita ap:tä vaan niitä, jotka eivät voi mennä useamman lapsen kanssa uimaan. Ihan järjetöntä edes lähteä uimaan yhden kanssa jos muut jää kotiin. Tai mennä vaan silloin kun koko perheelle sopii.

Meillä 5- ja 3-vuotiaat ovat uimataidottomia, mutta niin rohkeita ja vilkkaita, että minun hermoillani ei kestetä molempien vahtimista. Ei siitä lapsetkaan iloitse, kun äiti koko ajan kieltää menemästä syvemmälle ja tekemästä juttuja siinä pelossa, että vilkas lapsi tekee jonkun riehakkaan tempun ja hukkuu.

Vierailija
33/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa uimassa, ja rannalla olen tavannut pian 9-vuotiaan, joka on jo kaksi kesää hillunut siellä rannalla ilman vanhempiaan, ihan ikäistensä kanssa. Lapsi on jopa käynyt illalla klo 20 jälkeen uintireissulla. Äiti on muuten erityisopettaja.

Vierailija
34/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut useastikkin viiden lapsen kanssa yksin rannalla päivällä kun mies töissä.

En minä ole koskaan miettinytkään että en muka voisi lähteä yksin lasten kanssa. Nuorimmainen istuu rattaissa. 4-9v:t (4 lasta) uimassa ja kaikki uimataidottomia mutta vanhin osaa muutaman metrin uida. Meillä on hyvä laituri saatu tänä kesänä lähimmälle rannalle. sellanen H: mallinen laituri ja meillä lapset pysyy tuon H:n sisäpuolella ja siellä pulikoivat ja opettelevat uimaan. siinä on syvimmillään 9v:tä napaan asti.

Täällä ei muutenkaan mitenkään älyttömästi ole porukkaa joten helpompi seurata.

Aion kyllä vastedeskin käydä muksujen kanssa uimassa. En minä ainakaan joka kerta viitsi odottaa iltaan asti että mies kotona.

Enkä siis tarkoita ap:tä vaan niitä, jotka eivät voi mennä useamman lapsen kanssa uimaan. Ihan järjetöntä edes lähteä uimaan yhden kanssa jos muut jää kotiin. Tai mennä vaan silloin kun koko perheelle sopii. Ap teki virhearvion antaessaan lapsen hypätä veteen, mutta kun tekee säännöt selviksi lapsille ja on koko ajan vahtimassa ei riski esim. hukkumiselle ole suuri. Hukkuu niitä uimataitoisia. Uimataidottomat lapset ainakin meillä pysyy rantaviivassa, napa pitää näkyä ellen itse ole ihan vieressä uimassa.

Vierailija
35/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en yhdy ainakaan ensimmäisten viestien lynkkausmielialaan! Ehkäpä juuri siksi, että itselläni on lapsuudestani samantapainen kokemus.

Olin siis perheeni kanssa lomalla Italiassa, ja äiti istui rannalla eikä tullut veteen koska häpeili ulkomuotoaan (ei siis ollut mitään vauvaa jonka vuoksi ei tullut veteen). Isä oli kyllä aina minua ja siskoani leikitämässä, mutta hän taisi silloin olla jätskejä ostamassa tms. Olin siis siskoni kanssa 3&5v. Menimme pidemmälle veteen kuin oli lupa, ja yhtäkkiä tulikin äkkisyvä emmekä kumpikaan osanneet uida. Räpiköimme ja huusimme (suomeksi) apua, ja minä pienempänä ehdin vajota pinnan alle. Ja vasta kun siskoni huusi italiaksi apua, niin lähellä seisonut mies tuli hätiin!! Ensiksi nosti vain siskoni pinnalle, mutta päätti sitten suuressa armossaan ottaa myös minut kolmevuotiaan ylös pinnan alta. Ja kaikille tiedoksi että äitini oli siinä vaiheessa jo lähtenyt juoksemaan avuksemme.

Muistan tapauksen hyvin, mutta ei siitä ole minulle eikä siskolleni mitään traumaa muodostunut. Eikä koskaan ikinä ole käynyt mielessäni että äitimme olisi "huono äiti" tämän tapauksen takia!

Ja vaikka itsekin nyt teen kaikkeni lapseni eteen, niin hyväksyn myös sen tosiasian että kaikkia tilanteita ei ihminen pysty ennalta ehkäisemään, vaan joskus niitä vaaratilanteita voi tulla eteen. Maailmassa ei pumpuli riitä suojaamaan sitä rakkaintaan kaikilta kolhuilta. Ei edes näillä av:n supermammoilla joiden lapset eivät ole IKINÄ tarvinneet laastaria polveen saatikka sitten hyttysenpistoa saaneet.

Ei sille tytöllesi mitään traumaa jää, ellet sitten tee hänelle asiasta sellaista. Sen sijaan että jauhat ja jankkaat tätä "traumaattista, shokeeraavaa jne" tapausta (jolloin asia paisuu tyttösikin mielessä vähintäänkin maailmanlopun mittoihin), niin totea hänelle kuinka kurja juttu se oli, mutta HYVÄ ettei maailman rakkaimmalle tytöllesi sattunut mitään. Ja että hän osasi hienosti yrittää pitää itsensä pinnalla, ja vaikka olit kamalan huolissasi, niin olit ylpeä kun sinulla on niin taitava lapsi jne. Ja ennen kaikkea kannusta uimaan! Muuten siihen voi tullakin joku kynnys.

Et ole paskamutsi, olet ihminen. Eikä tähän tapaukseen maailma kaadu, vaikka kurjaa olikin kaikille osapuolille. Ja minulta ainakin saat täyden synninpäästön :)

Vierailija
36/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. uimakouluja pitävillä uimaopettajillakin on erilaisia tapoja sen suhteen, että ovatko itse vedessä vai rannalla/ altaan reunalla. Ja vaikka ope olisi vedessä, niin eihän jokainen niistä kymmenestä lapsesta voi roikkua kiinni hänessä. Se ei ole sallittua ensinkään!

Että siis tosiaakin täällä taas sädekehämutsit vauhkoovat aiheesta, josta itsellä ei välttämättä ole kokemusta ollenkaan. Mussutetaan pullaa ja suklaata päivät kotona lasten kanssa eikä edes pieneen mieleen välähdä, että kauniina kesäpäivinä voisi käydä lasten kanssa uimassa.

Ihan normiterveen (siis ei esim. erityislapsen) lapsen kanssa kyllä pitäisi riittää kotona ennalta sovittavat ohjeet, jotka vielä rannalla kerrataan. Esim. juuri siitä kuinka kauas saa mennä --> vesi napaan/ kainaloihin asti, uidaan vaan joko rannan suuntaisesti tai rannan suuntaan. Jos haluaa jotain uimaapua käyttää, niin sitten kellukkeita. Uimarenkaat on oikeesti vähän hankalia, koska lapsi voi valahtaa koska tahansa renkaan sisästä pois.

Käy vaan edelleen lastesi kanssa uimassa ja kannusta tyttöä menemään veteen. Siten pääsee yli kurjan kokemuksen ja oppii varmasti myös uimaan jossain vaiheessa :)!

Vierailija
37/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vedessä, kun käytän 3 v ja 6 v uimataidottomia lapsiamme uimarannalla. Istun viltillä parin metrin päässä vesirajasta ja katson koko ajan lapsiin päin. Saavat mennä veteen siihen asti, kun on napaan asti vettä. Hyppiä saavat laiturilta myöskin saman syvysessä vedessä, mutta silloin seison sitten laiturin vieressä. Uimarengas on meidän lapsilla lähinnä lelu eli oleta sen pitävän lasta pinnalla ja tiedostan sen vaarat, jos lapsi keikkaa ympäri.

Maalla jos ollaan, missä on järvi ja laituri, "pakotan" heidät pitämään pelastusliivit päällä, jos ovat pidemmällä kuin ekassa "osassa", missä on vettä n. kainaloihin asti.

Vierailija
38/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä lastensuojeluilmoitus. Täysin holtiton ja vastuuton ihminen. Melkei tappoi lapsensa omalla huolimattomuudella. Täysin anteeksi antamatonta.

Vierailija
39/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingot yleensä sattuvat juuri näin: kun niitä oikeastaan vähiten odottaa. Olet hyvä äiti ja toimit ihan fiksusti. Eihän niitä kaikkia vaaranpaikkoja voi millään ymmärtää, vaikka kuinka yrittää.

Kiitos kun tulit kertomaan. Nyt moni muu osaa varoa. Nuo syvänteet ovat viheliäisiä ja niitä ei aikuisena edes tule niin ajatelleeksi.

Toivottavasti tyttäresi pääsee järkytyksestä yli ja uinnit voivat jatkua.

Vierailija
40/40 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 ja 5 vuotiaiden kanssa. Mutta 2-vuotiasta en siihen enää uskaltaisi ottaa mukaan, ellei 2 aikuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän