Ovatko nuo Helsingin kadulla istuvat kerjäläiset oikeasti tosi köyhiä?
Ettei niillä tosiaan ole muuta kuin ne rääsyt ja kerjäämiskuppi?
Kommentit (10)
köyhiä kuin uskottelevat olevansa.
Tuossa Vartti-lehdessä vai oliko se Länsiväylä oli joskus haastattelu kahdesta romanialaisnaisesta, jotka valittivat kun suomalaiset eivät anna rahaa ja pelottelivat että otteet voivat koventua eli myymälävarkauksia tms. jos ihmiset eivät muuten auta heitä.
Ja kertoivat olevansa lähdössä pois maasta viimeistään loka-marraskussa kun eihän täällä voi olla talvella kun on niin kylmää...
Oikesti köyhällä ei olis ees sitä rahaa millä maasta pois lähteä.
Itse näin kun yhden kerjäläisen kuppia tyhjennettiin ja se tyhjentäjä ei ollut mikään keppikerjäläinen, vaan nuori ja hyvinhoidettu nainen. Tyhjennyksen jälkeen mummu jatkoi kerjäämistä ja sai taas enemmän apua kun kuppi oli tyhjä.
niillä on varaa matkustaa ympäri Eurooppaa?
Ja miksi niille ei kelpaa ruoka vaan pelkästään raha?
Ja miksi kuljetetaan autolla "asemapaikalleen", mukanaan rekvisiittaa kuten kainalosauvoja.
Romaniassa toki taatusti on niitä köyhiä järkyttävissä oloissa, mutta eivät he matkusta minnekkään Eurooppaan.
Eiköhän ne kaikista köyhimmät oo jääneet sinne huonoihin oloihin. Ei oo ihan ilmasta matkustaa Suomeen.
ja hän värväsi tyttärensä ja menivät juttelemaan muutamalle kerjäläiselle. Äiti oli soitellut läpi mansikkamaita ja löysi maanviljelijän, joka olisi tullut hakemaan paikan päältä heidät, majoittanut ja maksanut ihan palkkaakin. Tämä onnistui, koska ovat EU.n kansalaisia.
Eipä kelvannut.
Luin itse myös saman jutun Hesarissa.
Suomeen aikoinaan tuli 80-luvulla venepakolaisia Vietnamissa. Olivat työttöminä tyyliin 2 pv.
Kyllä sellainen levottomuus ja työtä vieroksuminen on äidinmaidossa paljolti saatu. Poikkeuksia tietty on, mutta kyllä ystäväni äiti oli todella hämmentynyt, kun kuvitteli tekevänsä palveluksen ja sai vain sontaa päälle, kun ei antanut rahaa.
niille ei saa antaa rahaa!!!Kerjäläisongelma on järjestäytyneen rikollisuuden aikaansaama ja pahenee sitä mukaa mitä enemmän ihmiset "heltyy" antamaan rahaa.
Ne köyhimmät eivät todellakaan lähde mihinkään pohjoiseen asti. Se on iso porukka, joka samalla kertaa tulee. Osa porukasta tehtailee rikoksia, osa kerjää.
vaikka siinä tienaisi jopa 400 €/vk. Voi vaan miettiä, miksi näin.
Olen joskus lukenut jutun Romanian romaneista (tämä siis jo ennen kerjäläisten rantautumista Suomeen), ja kyllä ne asuvat aika järkyttävissä oloissa, kaatopaikoilla tai muuten todella surkeilla alueilla. Monet ovat täysin lukutaidottomia, ja työttömyysprosentti on iso. Jos en nyt ihan väärässä ole, niin Ceaucescun aikana romaneja kohdeltiin aika huonosti.
Voi niillä nyt vähän enemmän omaisuutta olla kuin se kuppi, mutta muistakaa se, ettei ihminen oikeasti lähde omasta rakkaasta kotimaastaan huvikseen kerjäämään johonkin kauas pohjoiseen, jos olot kotimaassa ovat hyvät. Aika epätoivoinen pitää olla.
Olen joskus antanut kerjäläisille rahaa, vaikka en olekaan sitä mieltä, että se olisi joku ratkaisu. En oikein tiedä, mitä ajatella asiasta.