Sektion edut alatiesynnytykseen nähden?
Kahden tunnin päästä olisi sektiokeskustelu.
Olen kerännyt listan epäkohdista edellisessä synnytyksessä ja nyt haluaisin sektion.
En kaipaa moralisointia valintani takia.
Haluaisin vain tietää jotain sektion etuja, joita en välttämättä vielä edes tiedä.
Varmaankin yrittävät kumota siellä kaikki mielipiteeni...
Kommentit (47)
riskiä lapsen vakavalle synnytyksen aikana tulevalle aivovauriolle. Googlaa vaikkapa asfyksia jos et usko. Lievä asfyksia aiheuttaa oppimisvaikeuksia ja muita ikäviä yllätyksiä ja se jää usein diagnosoimatta synnytyksen jälkeen.
Sectio voi olla myös parempi vaihtoehto jos edellinen synnytys on ollut vaikea ja alapäässä on paljon arpikudosta.
Sectio voi olla myös parempi vaihtoehto jos edellinen synnytys on ollut vaikea ja alapäässä on paljon arpikudosta.
arpikudos ei todellakaan jousta?
Itselläni on sellainen kudostyyppi joka kerää kaikki arvet näkyvästi :-(
Luomenpoistosta/haavoista jää sitkeät paksut arvet.
Alapäässä tikkejä oli reilusti ja yleensä tikkilangatkaan eivät ymmärrä sulaa "ihmisten aikaan".
Eli vielä pahempi vanhojen tikkien joustamattomuudesta johtuva repeäminen odotettavissa?
t: ap
Yleensä lääkärit suosittelevat sellaisissa tapauksissa sectiota, sillä se repeytynyt arpikudos ei kovin hyvin aina parane. Riippuu varmaan miten he arvioivat tilanteesi.
Olen ymmärtänyt että section saa helposti jos edellisestä synnytyksestä toipuminen on ollut vaikeaa tai repeämät on arvioitu riskialttiiksi seuraavassa synnytyksessä
viikkoja kivuissa, toisilla kuten minulla toipuminen oli nopeaa.
Aluksi et saa kantaa vauvaa painavempaa, mutta tuskin on tarvettakaan.
Ole tiukkana keskustelussa, olen itse joutunut keskusteluun kahdesti, koittavat taivutella ja saat perustella ja perustella sektiohalukkuuttasi.
Onnea matkaan.
viikkoja kivuissa, toisilla kuten minulla toipuminen oli nopeaa. Aluksi et saa kantaa vauvaa painavempaa, mutta tuskin on tarvettakaan. Ole tiukkana keskustelussa, olen itse joutunut keskusteluun kahdesti, koittavat taivutella ja saat perustella ja perustella sektiohalukkuuttasi. Onnea matkaan.
Kävin tänään keskustelussa ja pidin pintani.
Se oli hoitajakäynti ja 10.9. on lääkärikäynti (tai sitten keskustelu käydään jo 13.8. ultrakäynnillä). Hoitaja käski ajatella alatiesynnytystä joka ilta 5min. ennen nukkumaanmenoa. Sanoin että olen kauhulla ajatellutkin ja aina pahemmalta tuntuu idea.
t: ap
Ainoastaan olisin viettänyt tietysti ne pari tuntia mieluummin vauvan kanssa kuin heräämössä. Jouduin suunniteltuun sektioon tarjontavirheen vuoksi. Onneksi. Makasin vähän aikaa leikkauspöydällä ja sain täydellisen pienen tytön. Kipuja ei ollut juuri lainkaan. Arpi on lähes hävinnyt. En edes ymmärrä, miten se oli niin vaalea jo muutama kuukausi leikkauksesta.
Muuta synnytystä en ole kokenut. Tuon helpompaa ei olisi ainakaan voinut olla, ei mitenkään.
että sektio voi olla vauvalle niin suuri shokki, että menee elottomaksi ja kärsii myös hapenpuutteesta. näin kävi ystäväni vauvalle tayssissa ja gyne tai lastenlääkäri (en muista kumpi), sanoi, että ei ole ollenkaan harvinaista, että sektio aiheuttaa moista vauvalle.
riskiä lapsen vakavalle synnytyksen aikana tulevalle aivovauriolle. Googlaa vaikkapa asfyksia jos et usko. Lievä asfyksia aiheuttaa oppimisvaikeuksia ja muita ikäviä yllätyksiä ja se jää usein diagnosoimatta synnytyksen jälkeen. Sectio voi olla myös parempi vaihtoehto jos edellinen synnytys on ollut vaikea ja alapäässä on paljon arpikudosta.
Ja oli muuten karmea kokemus. Never again!! Kivut olivat hirveät ja arpi tosi ruma. Tuli kaikenlaista tulehdusta ja kremppaa jälkeenpäin.
Kaksi seuraavaa synnytin alakautta ja oli mahtavia kokemuksia. Kipuja oli, tietenkin, mutta se hormonihumala... : ) Ja heti pääsi jalkeille ja suihkuun. Jotain särkylääkkeitä söin pari päivää jälkisupistuksiin, mutten viikkokaupalla, kuten sektion jälkeen.
Repesin kummassakin alatiesynnytyksessä, mutta pytyin kyllä heti istumaan ihan normaalista. Alapää on myös täysin parantunut tikeistä huolimatta.
mutta hapenpuutteen aiheuttamaa aivovauriota ei sellaisessa tapauksessa tule toisin kuin alatiesynnytyksessä.
joka aiheuttaa sen, että oksitosiinia erittyy kun maitoa alkaa tulemaan. Olen itsekin tuon humalan kokenut, vaikka lapseni sektiolla olen saanut ja rakastunut vauvoihini välittömästi, eli eipä se sitäkään poissulje.
ensi synnyttäjä alatiesynnytys 8h5min. ponnistusvaihe 12minsaa. jälkivuoto 4päivää ja viidentenä jo ekan kerran seksiä synnytyksen jälkeen.
Miksi nostettu ikivanha ketju? Lukekaapa vaan se uusi väitöskirja Turun yliopistosta, jossa suomalainen aineisto 2000-luvulta. Sektion riskit ovat moninkertaiset verrattuna alatiehen ja jopa riskiryhmille on turvallisempaa yrittää alatiesynnytystä.
Sektion edut itselläni.
Paljon miellyttävämpi. Haavakipu on paljon siedettävämpää vatsalla kuin alapäässä. Ei vessassa käynti ongelmia sen jälkeen. Lääkärit hoitavat myös komplikaatiot paremmin, mutta komplikaatiot ovat rankempia suhteessa ja sai pelätä lähteekö henki komplikaatioista (olin 5pvä sairaalassa kotiuttamisen jälkeen tiputuksessa kun taas alatienkautta pärjäsin kotona antibioottien kanssa). Paranin myös nopeammin, vaikka karkeat 3vko siihen meni, alatiesynnytyksessa meni kuukausia.
Miinukset:
Haava vieläkin muistuttelee olemassa olosta. On jälki sekä iho on erilainen (3kk synnytyksestä). Joskin alapäässäkin on yhä repaleet sekä arvet (synnytyksistä 7-4v).
Ei pysty ekan 10h aikana itse vaihtaa vaippaa tai käveleen.
Itse leikkaus on järjettömän pelottava hetki...
Mun lapsiluku on täynnä. Kuolisin jos joutuu vielä synnyttään jommalla kummalla tavalla. Pelosta...
Kyllä olisi helppoa, jos Suomessakin voisi käyttää sijaissynnyttäjää..
[quote author="Vierailija" time="04.08.2009 klo 09:57"]Alatiesynnytyksestä toivut nopeammin ja se on useimmin myös vauvalle parempi... Kipu synnytyksessä kestää aikansa, mutta loppuu myös lähes heti. Section jälkeen olet kipeä viikkoja!!!!
[/quote]
Itse olin kyllä sektion jälkeen kipeä vain päivän. No lääkkeitä söin pari päivää mutta nopeasti toivuin kyllä. Toki toipuminen oo kestää pidempäänkin mutta turha höyrytä että varmasti toipuminen olisi hitaanpaa.
Ei kannata alkaa väittelemään kummankaan synnytystavan hyödyistä/haitoista. Mielipiteesi kumotaan. Ainoa syy, jolla sektion saa on pelko. Puhu siis lamauttavasta pelosta, jonka vuoksi et kykene alatiesynnytykseen. Sinun tunteita ei voida kumota.
Tsemppiä! Minä synnytin sektiolla ja se oli yksi parhaimmista päätöksistäni.
Kummankin kokeneena... Ehkä sektio.
Alatien jälkeen en saanut istua 6viikkoon repeämien takia. Sektion yhteydessä repesi sisälle johonkin vekki. Kummankin syntymän jälkeen ommeltiin kaksi tuntia ja särkylääkkeitä joutui käyttämään viikon. Mulle pahinta oli tuo istumiskielto.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:01"]
Miksi nostettu ikivanha ketju? Lukekaapa vaan se uusi väitöskirja Turun yliopistosta, jossa suomalainen aineisto 2000-luvulta. Sektion riskit ovat moninkertaiset verrattuna alatiehen ja jopa riskiryhmille on turvallisempaa yrittää alatiesynnytystä.
[/quote]
Taasko tästä aiheesta yritetään jakaa virheellistä tietoa! Suurin osa sektion riskeistä koskee kiireellisiä ja hätäsektioita, joihin johtaa alatiesynnytys. Kaikille ei siis suinkaan ole turvallista kokeilla alatietä, vaan ainoastaan heille, joiden kohdalla se ei kohda sektioon. Tätä puolestaan ei Suomessa kunnolla selvitetä etukäteen.
Suunnitellun sektion suurin hyöty alatiehen nähden on juuri se, että se ei voi johtaa kiireelliseen sektioon eikä hätäsektioon, joissa riskit ovat molempia edellämainittuja suuremmat.
Toisilla vaalenee melkein huomaamattomaksi, riippuu kudostyypistä sekin. Nykyään suositaan sitä häpykarvoituksen rajaan tehtävää arpea.