Kysymys teille, joilla laitetaan vain yksi lämmin ruoka päivässä
Missä vaiheessa se syödään ja mitä teillä on välipaloiksi? Olen yrittänyt kesällä päästä muka helpommalla ja laittaa vain yhden lämpimän ruoan päivässä, mutta ei se onnistu. Puolilta päivin lapsilla on jo aivan hirveä nälkä. Jos ruokailu on silloin, viideltä viimeistään lapsilla on taas kauhea nälkä. Jos joka kerta välipalaksi on jotain leipää, meillä menisi varmasti viisi kuusi leipää jo niihin päivässä. Ja jos jotain puuroja ja kiisseleitä alkaa keittelemään, samalla vaivalla tekee jo kunnollista ruokaakin.
Kommentit (37)
tämän huomaa kyllä siinä että jos syöt vain raakaa ruokaa niin vaikea syödä sitä kerralla riittävästi että nälkä pysyy poissa. Ei sen ruoan tarvitse olla varsinaisesti lämmintä, mutta kypsennettyä.
Esim. leipä jollain kunnon täytteellä voi olla täyttävä ateria mutta joku salaatti, porkkana ja leike vie huonosti nälkää. Lisäksi kylmät tarjoilut on usein tosi suolaisia, esim. leipä on suolaista, leikkeleet ja muut ovat myös yleensä hyvin suolaisia. Lapsi saa niitä syömällä kyllä helposti suosituksia enemmän suolaa.
ja suositeltavampaa on antaa lapselle vaikka puuroa. Muroja voi toki syödä, mutta ei niitä kannata hirveästi syödä.
Pääasiassa syödään kaksi lämmintä ruokaa, mut yleensä en päivässä tee, kun yhen kunnon ruuan ja yleensä se on päivällinen. usein teen monen päivän ruokaa, esim. makaronilaatikko, keitot tai esim jauheliha kastike, sitten toisena päivänä keitän sen kanssa perunat ja toisena makaroonia. Sitten joskus laiskana aikana, syödään esim. lihapiirakkaa, paistettua/keitettyä kananmunaa, karjalanpiirakoita, valmisruokia, esim hernari tai joku pasta ja nämä on usein lounas aikaan syötyjä ruokia, kun ei ole jäänyt ed. päivällisestä mitään ja ei kerkeä/jaksa puisto yms käyntien jälkeen tehä mitään ihmeellistä.
yleensä kaksi lämmintä ateriaa, mutta viikonloppuina ja lomilla toisinaan vain yhden. Silloin ovat heränneet myöhempään ja syödään aamupalaksi leipää ja puuroa klo 10-11 aikaan. Päivän ainoa lämmin ruoka (onhan toki toi aamupuuro lämmin...) syödään silloin n. klo 15 aikaan iltapala n. klo 19. Yleensä syövät kuitenkin 4 kertaa päivässä: aamupala klo 9, lounas klo 13, päivällinen klo 17 ja iltapala klo 20.
niin ei kai niitä raakana syödä kuitenkaan? Onhan nekin ensin valmistettu jollakin tavalla.
että ei minulla ainakaan ole mitään leipää vastaan, mutta ei meillä lapset voi syödä leipää mitenkään sellaista määrää, että tulisivat kylläiseksi samoin kuin pastaruoasta.
me aikuiset vaan yksi.
Tuntuu vaan että lapsi tarvii sen, meille taas ei maistu - eikä jaksais kyllä laittaakaan.
Meillä laitetaan siis aina vaan päivällinen, lapsi syö samaa seuraavana päivänä lounaaksi, tai sit jotain aiemmin pakastettua jos on jäänyt ruokaa yli, tai vaikka munakkaan jonka äkkiä pyöräyttää. Ei ole siis juurikaan vaivaa siitä että lapsi syö kaksi lämmintä ruokaa, me ei.
Lapsi syö yleensä "normaalit" 5 ateriaa päivässä, eli aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro. Kaikki yhtä tärkeitä, mitään en osaisi jättää pois. Joskus pitää jopa lisätä kuudes ateria, eli välipala aamupalan ja lounaan väliin jos herää jo kovin aikaisin ja kovin nälkäisenä niin pakko tarjota puuro jo ennen klo6 aamulla.
Me itse syödään vaan leipää ennen klo17, jolloin suunnilleen päivällinen on. Tai mies ei välttämättä syö mitään ennen sitä - siis oikeasti, ei muruakaan. Sitä mä en oikein tajua miten sen verensokerit sun muut kestää sen, mut ei sille vaan maistu aiemmin aina.. Mä syön yleensä noin klo8 pari leipää ja sit lapsen mentyä päiväunille (n.11.30) kans leipää. Kahden maissa saatan lapsen kans napostaa jotain hedelmää. Sit sen päivällisen viideltä ja iltapalan 21-22.
Ensinäkin nukutaan pitkään, ja aamiainen on vasta joskus klo 9 jälkeen ja on iso (jogurttia, leipää, hedelmää jne). Sitten käydään jossain vaiheessa kaupassa ja joko ennen sitä tai sen jälkeen (riippuu siitä milloin kauppaan lähdetään) lapsi syö pienen välipalan, eli esim. leipää tai banaanin. Lämmin ruoka on joskus 15-17 välillä. Riippuen tästä ruuasta ja siitä syödäänkä myös jälkkäriä sitten syödään illalla sitä mitä tekee mieli, salaattia, kylmää (suolaista) piirakka, hedelmäsalaattia jne.
moneen lähtöön. Esim. kotimaiset naturell 4-viljan murot ovat vähäsuolaisia, valmistettu suomalaisesta täysjyväviljasta ja runsaskuituisia. Tuskin monikaan TÄYSIN suolatonta ruokaa valmistaa, jos sitä itsekin syö? Pointti vaan oli, että kyllä ruoka voi olla ravitsevaa ja terveellistä vaikkei sitä aina keitä ja viilaa koko päivää...
Eikä juuri muuhunkaan ruokaan, joskus harvoin joihinkin leivonnaisiin.
moneen lähtöön. Esim. kotimaiset naturell 4-viljan murot ovat vähäsuolaisia, valmistettu suomalaisesta täysjyväviljasta ja runsaskuituisia. Tuskin monikaan TÄYSIN suolatonta ruokaa valmistaa, jos sitä itsekin syö? Pointti vaan oli, että kyllä ruoka voi olla ravitsevaa ja terveellistä vaikkei sitä aina keitä ja viilaa koko päivää...
Lapsukaiset menee pilalle elleivät kaikki äidit jää kotiin valmistamaan kahta suolatonta lämmintä ateriaa päivässä ja kolmea suolatonta välipalaa. Muistakaa laatia ruokalistat vähintää kuusi viikkoa etukäteen ja poikkeamia ei sallita. Ja jotta olisitte KUNNON äitejä niin käyttäkää aikaa joka aterian valmistamiseen vähintään puoli päivää... Hyi hyi äidit, jotka erehdytte antamaan jotain kaupan suolaista leipää lapsillenne, juustosta puhumattakaan ja muroista joutuu jo mustalle listalle...
että lasten tarpeet ovat hyvin yksilöllisiä. Meillä tyttö 1v9kk ja hänelle on aivan sama tarjotaanko se illallinen klo 18 vai 20, ei muutu mieli eikä mikään. Kun taas samanikäinen serkku tulee heti huonolle tuulelle jos ruoka on puoli tuntia myöhässä. Mutta tämä äiti kertoo ihan häpeilemättä että jos edellisen päivän illallisesta ei ole jäänyt mitään yli luonaaksi, niin kaupasta saa niitä lasten ruokapurkkeja jotka kyllä uppoaa. Eivät uppoa ihan yhtä hyvin kuin kotiruoka, mutta mulla se periaate että jos on nälkä niin sit uppoaa, ja mua ei kiinnosta tehdä ruokaa kaksi kertaa päivässä. Ymmärrän toki että tilanne vähän eri jos puhutaan 5-6 vuotiaista lapsista, niille ehkä se lastenruokapurkki ei kauheesti maistu :-)
Itse olen lapsena tottunut syömään kaksi lämmintä ateriaa. Nyt asumme ulkomailla ja lapset saavat päiväkotiin kotoa mukaan eväspaketin (leipää, vihanneksia ja hedelmiä). Tavaksi on tullut tehdä se ainoa lämmin ateria kun kotiin tullaan, eli 18.00.
Syödään hyvin aamulla (puuroa) ja sen jälkeen on 11-12 muroja/ leipää ja hedelmiä, 15-16 sitä samaa ja sitten illalla se lämmin ruoka ja vielä pari tuntia myöhemmin iltapuuro. Hyvin he kasvavat ja voivat.
Kun leipäateria on yksi päivän pääateria, täytyy miettiä mitä sinne laittaa että olisi ravitsevaa (maksamakkaraa, kalkkunaleikkeitä, säilykekalaa, kananmunaa jne.)
lämmin ruoka eli noin 13-14, runsas aamupala syödään 8-9 aikoihin. Arkisin syödään kaksi lämmintä ruokaa.
Mä luulen, että tää on vähän lasten iästä kiinni. Meillä on nuorimmainen "jo" 6-vuotias.
se lounas on yleensä leipää tai esim. karjalanpiirakkaa, jonka kanssa jotain proteiinipitoista (kananmunaa, lihaleikkeleitä, kylmää kalaa/lihaa tms) ja tietysti kasviksia. Puolen päivä aikaa syödään, jos on herätty normaaliaikaan 7-8 maissa.
Illalla syödään kunnon ruoka, yleensä 18-19 maissa. Välissä tietysti jotain pientä, jugurttia+mysliä tms.
Itse kun heräilen pienimpien kanssa tuossa kahdeksan aikaan, syödään leipää ja jogurttia. Kun isommat herää siinä 10-11 aikoihin, he syö aamupalansa ja me omenaa, banaania tms. ´Kahden kolmen aikaan meillä on välipala (leipää/jogurttia/muroja/mysliä/hedelmiä), viideltä ruoka. Seiskalta on iltakahvi/mehu (+ jotain hyvää, esim. suklaapiirakkaa tai keksiä tai pullaa tai jotain muuta), yhdeksän-kymmenen aikaan iltapala.
Arkisin (kun koulut alkaa) koululaiset syö aamupalansa ennen kahdeksaa, pikkupojat herää siinä ysin aikoihin, itse syön vasta silloin. Leipää syödään yhdentoista aikoihin, eli silloin kun koulussa on ruoka. Kolmen aikaan kun koululaiset tulee, on välipala, viideltä ruoka, iltakahvi seiskalta ja iltapala ysiltä.
Olen tätä itse ihmetellyt, että mikä tekee LÄMPIMÄSTÄ ruoasta jotenkin niin poikkeuksellisen terveellisen. Siis jos miettii lisukkeita niin onko porkkana jotenkin parempi, jos sen antaa lapselle keitettynä ja kuumana vai tuoreena kuorittuna? Kasaan ruoka-aikoina (lounas, illallinen) lapsille ruokaympyrän mukaiset ateriat ja niistä ei kyllä lämpiminä tarjoilla kuin max yksi päivässä (ja viikolla sekin tulee tarhasta). Hyvin ovat lapset kasvaneet (paino nollakäyrällä ja pituus menee +2 käyrän yläpuolella). Itse olen siirtynyt tähän tuorevihannespuoleen monestakin syystä: lapset ovat tarhapäivän jälkeen nälkäisiä ja ruoka pitäisi olla valmiina heti. Tuoreet vihannekset ja vähärasvaisen-suolaisen liha-kala tai kanapalan nakkaa lautaselle kuorittujen kasvisten kanssa noin kahdessa minuutissa. Maksaa saman verran kuin tuo sama raaka-aine kypsennettynä. ja tuosta leivän syömisestä niin jos nyt mietitte vaikka terveellistä kuitupitoista pastaa. Viljatuote se on sekin. Onko kuitupitoinen, vähäsuolainen leipä jotenkin huonompi viljan lähde? Ei ole... No kyllä lapset joskus saavat "lämmintä kunnon" ruokaakin, tarhassa ja koulussa siis päivisin ja viikonloppuisin kerran päivässä kotona. Välipalat yleensä makeuttamattomia täysjyvämuroja, hedelmiä ja rasvattomia maitotuotteita, täysjyväleipää (lasten suosikki on 18% kuitunäkkäri... ei ole edes kovin kallista...).