Miksi juhlien järjestäjät kysyvät allergioista ja erikoisruokavalioista,
jos niitä ruokia ei sitten viitsitä/voida tehdä? Miksi keliaatikot ja laktoosi-intorelantikot ja diabeetikot olisi "tärkeämpiä" kuin allergiset?
Tuosta yhdestä mega pitkästä ketjusta tuli vaan mieleen, kun siellä suurin osa on sitä mieltä, että noita asioita kysytään vaan huvin vuoksi tai muodollisuuden vuoksi, kun niin pitää tehdä.
Ja, ei, EN ole kyseisen ketjun ap, ajattelin vaan avata uuden ketjun vaan tästä asiasta.
Kommentit (21)
aina kysyn ja myös huomioin erityisruokavaliot ja allergiat tarjoiluissa. Tosin ne ei mulle yleensä kovin paljon vaivaa tuota, kun omatkin lapset olleet allergisia ja niille tehnyt jos jonkinlaisia leivonnaisia ym. Omille mulla tosin aikanaan oli myös aina varuiksi omat eväät laukussa mukana, kun harvemmin oli juhlissa sopivaa tarjoilua.
miksi ap porukoineen ei voinut ottaa salaattia ja jättää siitä syömättä paprikaa ja tomskua. Ja en usko että kukaan on allerginen kurkulle. Sehän on pelkkää vettä. Oikeesti ei tuollaiselle porukalle pysty tekemään ruokaa, sori vaan.
kaikki tarjoilu olisi luomukasvispohjaisia. Se sopii kaikille ja on edullista!
vaikka olisi kuinka luomua.
miksi ap porukoineen ei voinut ottaa salaattia ja jättää siitä syömättä paprikaa ja tomskua. Ja en usko että kukaan on allerginen kurkulle. Sehän on pelkkää vettä. Oikeesti ei tuollaiselle porukalle pysty tekemään ruokaa, sori vaan.
ruoka-aineelle, usko pois.
Ja et taida olla allerginen tai et tiedä niistä mitään? Jos olet allerginen esim. tomaatille tai paprikalle, niin niitä ei todellakaan mennä noin vaan nyppimään pois salaatista, kyseisistä ruoka-aineista nimittäin imeytyy salaattiin nestettä ja sekin riittää aiheuttamaan oireita.
Itse olen erittäin pahasti allerginen paprikalle enkä pysty olemaan kauaa samassa tilassa, missä on raakoja paprikoita isoja määriä (esim. salaatissa olevat paprikan palat ei aiheuta oireita), silmät kutisee ja vuotaa, henkeä ahdistaa jne. Eli enpä menisi kokeilemaan syömään salaattia, josta on paprikat nypitty pois. Valitettavasti.
Listani on pitkä, sisältää suurimman osan hedelmistä, vihanneksista, juureksista, mausteista (ja lisäksi myös siitepölyt). Onneksi liha, kala, muna ja viljat sopivat. Ja kyllä mulle on aina löytynyt suuhun pantavaa, jos ei muuten, niin tehty oma erillinen annos. Ja olen kolunnut mitä erilaisempia juhlia karjalaisista kesäjuhlista isoihin sukuhäihin ja kaikkea siltä väliltä.
Kyllä luulisi mittavasta seisovasta pöydästä jotain löytyä vaikka olisi mikä tahansa allergia. Millä ihmeellä sitä kaikkien erityistoiveet voisi huomioida?
Kyllä luulisi mittavasta seisovasta pöydästä jotain löytyä vaikka olisi mikä tahansa allergia. Millä ihmeellä sitä kaikkien erityistoiveet voisi huomioida?
Mutta otetaan esimerkki.
Juhliin tulee teini-ikäinen, joka on allerginen mm. pippureille, suurimmalle osalle vihanneksista, kalalle ja viljoille (ei siis ole keliatikko).
Ruokapöydässä on:
Erilaisia salaatteja missä on mm. paprikaa, tomaattia, kurkkua, marinoitua broileria jne. Mitkään noista ei käy (paitsi kurkku ja salaatti).
Kalaa eri muodoissa.
Pippurista possunlihaa ja pippurista karjalanpaistia + pottuja.
Erilaisia leipiä.
Oliiveja.
Teini voisi syödä pelkästään oliiveja ja pottuja :D
Samoin kahvipöydän antimet ei sopisi mitkään, koska kaikissa olisi jotain viljaa.
Ja teinihän ei tietty halua ottaa mitään omia eväitä mukaan, koska ne ovat vauvoja varten..
myös allergiatkin pitäisi huomioida. Tietty, jos ihminen voi syödä vaan neljää eri ruoka-ainetta, niin ei ehkä sitten.
Itse olin kerran auttamassa tutun pitopalvelussa ja teimme ruuat n. 250 häävieraalle. Vieraiden joukossa oli myös allergisia ja yksi pikku lapsi, jolle sopi ainoastaan 10 ruoka-ainetta. Kaikille saatiin sopivaa ruokaa. Ei se niin vaikeaa ole.
että jos kysellään allergioista niin pitää ilmoittaa kutsutulle ettei pystytä järjestämään kyseisen dieetin mukaista linjaa. Meille ainakin olis ihan helppo ottaa jotain mukaan, olemme tottuneet siihen. Mutta tosiaan jos kysellään ja siihen vastaa niin luonnollisesti sitä saattaa luulla että kaikki on kunnossa, ruokavaliot huomioitu.
Mulla on itselläni pari ruoka-aineallergiaa ja keliakia. Keliakia on tyypillisessä suomalaisessa juhlapöydässä aika killeri, koska kaikki soosit suurustetaan vehnäjauhoilla, pihit kokit lisäävät lihapulliin korppujauhoja ja salaatitkin sisältävät usein pastaa.
Jos on kyseessä jonkun pienen itseoppineen yrittäjän tarjoilut, niin mä en kovin paljon luottaisi siihen, että tarjoilut on asianmukaiset. Ottaisin siis varalta evästä itselleni.
Jos taas on kyseessä ravintola tai iso juhlapalvelu, niin sitten voi esittääkin vaatimuksia.
Mutta joo: mä olen kerran kanssa syänyt juhlissa perunaa ja rosollia. No, kupin kahvia join päälle.
Ihan ammattimaisissakin ravintoloissa etukäteistilaukset voivat hukkua ja voi käydä virheitä. Yleensä siis meillä ruokavalioihmisillä on joku plan b.
terveiset vaan sinne meidänkin Allergia-ja Astmaliiton sopeutumisvalmennuskurssille...
allergioita maailmassa? Millainen tarjoilun pitäisi olla?
syöneet elämänsä ekat kaksi vuotta pelkästään 1-3 ruoka-ainetta.. Ja kaikelle, siis ihan KAIKELLE VOI OLLA allerginen.
Mutta jos jättää nämä superallergiset lapset (mihin tuo yksi luultavasti viittasi), joille sopii pelkästään muutama ruoka-aine ja nekin tyyliin hirssi, tattari ja muut ei-niin-tutut-ruoka-aineet, niin kyllä muut allergiset kuuluisi huomioida (ja helppoahan se on!).
Esim. jos ruokana on lihaa, jättää osan lihasta marinoimatta tai tekee salaateista niin, että ainakin yksi salaatti sopii myös allergisille tai tekee sellaisia salaatteja, mitä jokainen saa itse sekoittaa mielensä mukaan. Jos on keliaatikkoja, niin ei tehdä niin kuin tuo yksi keliaatikko kirjoitti. Jos on munalle allergisia, tehdään pari sellaista ruokaa, mihin ei käytetä munia jne.
pitäisi periaatteessa uskaltaa luottaa siihen, että jotain syötävää löytyy. Käytäntö on sitten toinen juttu -- oma munaton - maidoton - viljaton - soijaton lapseni on kyllä aina omien eväiden varassa ja ollin itsekin imetysdieetin aikana aina varautunut omiin eväisiin. Mutta joskus pitopalvelu yllätti ja oli valmistanut ihanaa herkkuruokaa minulle ja pojalle kaikista syömist'mme 11 aineesta. Ja erikoiskiitos Ysibarin kokille Uudenmaankadulle -- hän kokkasi minulle kahden dieettivuoden aikana muutamankin superherkullisen lounaan ja dinnerin noista aineista. Olen ikuisesti kiitollinen!
Tuttavan tuttavalla on lapsi, jolla ei ole vielä kolmivuotiaanakaan yhtään ruokaa, mitä voisi syödä. Jopa sokerille ja öljyille on allerginen.
On lääkärin mukaan Suomen allergisin lapsi. Syö vain Neocatea (jonkinlainen korvikejuoma), jolle on myös allerginen, mutta jotain on pakko syödä. Ei siis ole mitään muuta ruokaa ruokavaliossa. Hän on allerginen myös lähes kaikille lääkkeille. Hänellä on astma, mutta hän on allerginen astmalääkkeille...
Eli jos on muutama vihannes ja muu ruoka joka ei käy, niin hyvin niistä lopuista saa ruuan tehtyä...
pitäisi vieraalle ilmoittaa että ottaa omat eväät mukaan. Moniallergiset varmaan yleensä mieluiten ottaakin, koska virheen mahdollisuus on aika suuri. Ollessani n. 20 ruoka-aineen dietillä kokeeksi vauvan allergioiden vuoksi, minut kutsuttiin mummoni syntymäpäiväpäivällisille. Ehdotin että tulen juhliin vasta ruuan jälkeen, koska tarjoilun järjestäminen on liian hankalaa, mutta välttämättä vaativat saada järjestää sopivaa ruokaa. Lähetin ravintolan keittiölle listan siitä mitä voin syödä, ja korostin ettei sitten todellakaan mitään muuta. Pyysin ilmoittamaan, jos eivät halua/voi tehdä sopivaa ruokaa. No, sorbetissa oli sitten maitoa seassa (sille vauva oli pahiten allerginen). Onneksi epäilin ulkonäön perusteella että saattaisi olla ja kysyin asiasta. Jokin muukin ruoka oli sopimatonta. Omat eväät olisi olleet kaikkien kannalta parempi ratkaisu.
on helpompaa, kaikille osapuolille kysyä näin päin : MITÄ VOIT syödä??
esimerkiksi kun meidän juhlissa oli tosi allerginen vieras niin soitin ja kysyin mitä hän haluaisi että tarjoaisimme ja hän oli oikein iloinen ja kertoi että hän pystyisi syömään esimerkiksi riisikakkuja ja salaattia. koska nämä oli hyvin vaatimattomat ja helpot pyynnöt järjestää niin molemmille tuli hyvä mieli.
perheessämme on myös ollut allergioita ja yleensä olen sopinut juhlia järjestävän kanssa tarjoiluista etukäteen, olen kysynyt mitä heillä on tarjolla ja kertonut esim jonkun keksimerkin tms mitä lapsemme voivat syödä. yleensä juhlan järjestäjä on ihan iloinen jos selviää ajattelusta sillä että hankkii jonkun osan tarjoilusta (on siis huomioinut meidät) ja minä tuon sitten jotain pientä myös mukanani.
jos haluaa ottaa vieraansa huomioon. Itse moniallergisen lapsen äitinä ja pitkään imetysdieetillä olleena olen kerta toisensa jälkeen saanut ilahtuneena todeta että meidän ruokarajoitteemme on huomioitu sekä juhlissa että ravintoloissa. Aina on ollut herkullista ja sopivaa ruokaa tarjolla, kun olen etukäteen informoinut mitkä ruoka-aineet käyvät ja mitkä eivät. Varmuuden vuoksi otan aina lapselle omia eväitä mutta eipä niitä ole tarvittu.
Vaikka erityisruokavalioiden järjestäminen tuottaa lisätyötä, on toisten ihmisten huomiominen tällä tavoin kohteliasta. Jos menisimme esim. häihin ja etukäteen olisi tiedusteltu allergioita eikä niitä sitten olisi mitenkään noteerattu menussa, tulisi tunne ettei meistä vieraina välitetä vaan halutaan vain rahastaa häälahjat.
Aina ei tarvitse olla super allerginen kun tulee ongelmia juhlaruokatarjonnassa. Itselläni on pannassa maito (=vaikea laktoosi-intorelanssi) ja soija kaikessa muodossa. Lisäksi vältän normaalioloissa sitruksia, tomaattia, kiiviä, mansikoita jne.Pieninä annoksina siedän herneitä, papuja, vadelmaa, valkuaista, viinejä, siideriä jne. Kun ruokavaliosta on poissa maito ja soija ja myös soijalesetiini on juhlaruoka mietittävä tarkkaan. Saan nimittäin oireet jopa siitä, että leivontamargariininä tai suklaana on käytetty tuotetta, joka sisältää soijalesetiiniä. Minun onnekseni kaikki soija /-lesetiiniä sisältävä on Suomessa ilmoitettava kaupallisessa tuotteissa, muualla maailmalla näin ei ole. Kasvishydroksiini tosin antaa aina aiheen epäillä soijaa.
Joten ei se luomukasvisruoka ole kaikkien onni
Pitää kuitenkin muistaa (palatakseni tähän toiseen ketjuun) että ap perheineen on tuskin ollut ainoa allerginen perhe. Eli kenties tuolla on paljonkin väännetty sopivia ruokalajeja. Ja on aina mahdollista että ap:n perheen tiedot ovat jääneet matkan varrelle.
t. vehnäallergikko (ei siis keliakiaa) joka yhdessä juhlassa totesi ettei erikoisruokavaliotieto ollut mennyt perille, tarjolla oli vain lihalasagnea, kasvislasagnea, patonkia ja caesar -salaattia (joista en siis voinut syödä mitään koska caesar -salaatti oli täynnä krutonkeja ja allergiani on sen verran paha etten voi vaan noukkia niitä pois) -> kivaa oli silti...laitoin kyllä palautetta ;)