++++SYYSKUUN SYDÄMET VKO32++++
Uuteen viikkoon jälleen, yhtäkkiä tuntuu että aika meneekin nopeeta.. :)
myym 32+1
Kommentit (47)
Ihana ensimmäinen kesälomapäivä kotona. Nukuin tosin "vaan" puoli kahdeksaan, kun koiruus tuli herättämään ja sen jälkeen pikkunen alkoi melskata masussa :) Mies lähti puol 5 töihin ja heräsin siinä myös ennen kuin lähti ja enpä meinannut sitten saada millään unenpäästä kiinni, tuli valvottua jonkin aikaa...
Siivoilin tuossa vähän kaappeja ja kävin koiran kanssa aika pitkällä lenkillä, ehkä liian pitkällä, kun loppumatkasta rupesi pistämään kovasti alavatsaan, että piti pysähtyä välillä hengittämään rauhallisesti. Ilmakin on tosi kiva, reilu 20 astetta on nyt lämmintä ja puolipilvistä.
Pitäis rueta siivoilemaan tuota vauvanhuonetta pikkuhiljaa, jos tänään sais jotakin siellä jo siivottua, niin vois huomenna jatkaa. Ja päikkärit vois kans ottaa. Ihanaa olla kyllä kotona :) Minä nautin todella olla piiitkästä aikaa kotona, kun on aikaa hommata mitä huvittaa ja milloin huvittaa. Se vain on pieni ongelma, ettei ole autoa, että pääsis käymään kaupungissa, kun meiltä on keskustaan matkaa nelisen kilometriä, niin ei kehtaa tässä kunnossa lähteä kävellen sinne. Mutta huomenna on miehellä vapaapäivä, niin pääsen käymään kaupungilla :) En sitten tiedä, että mennäänkö huomenna käymään katsastelemassa uutta autoa, kun on tässä ollut tarkoitus vaihtaa tuo nykyinen auto farmariin, kun vauva on tulossa ja kun on tuo koirakin. Että jos huomenna lähdetään käymään toisessa kaupungissa, niin olis kyllä tosi kiva päästä samalla käymään ostamassa vauvelille vaatetta jne... Mutta sen näkee sitten illalla mitä mies on mieltä, sehän niitä autokauppoja on tekemässä, en minä...
Vauveli on täällä edelleen perätilassa, painoa nyt 1.9 kg ja istukka edessä. Mua pelottaa, että kerkeeköhän kääntyä oikeinpäin ennen h-hetkeä, toivoisin että kääntyisi pian ja pysyisi kans sitten, eikä kääntyisi takaisin perätilaan... Noh, aika näyttää. Toivotaan parasta!
Mutta nyt lähden siivoomaan ja sitten pitäis tehdä jotakin ruokaa illaksi, ennenkuin mies tulee töistä, en tosin tiedä moneltako tulee, kun tekee rekkahommia, niin ikinä ei tiedä tarkkaan monelta on takas kotona :(
Mutta jaksamisia kaikille ja nauttikaa näistä kesäpäivistä ja "joutenolosta", jotka ovat kotona :)
Suski RV 31+6
painontunne ei ole alavatsassa vaan ihan siellä alhaalla asti että tuntuu kokoajan että kohta jotain purskahtaa ulos. Ja tätä on nyt jatkunut n. viikon ajan. Yhtenä päivänä oli tullut myös pienen pieni veritippa housuihin. Vauva on kyllä liikkunut ihan normaaliin tapaan masussa eli runsaasti.
Mutta täytyy sitten neuvolasta kysyä että onko kaikki OK.
Liittyisin joukkoon vielä näin loppumetreillä.. Laskettu aika olisi 3.9.09 ja nyt viikkoja kasassa 35+4 :) Raskaus sujunut hyvin, mitä nyt rv 25+5 oli väärä hälytys kun oli vedemenoepäily mutta eipä se lapsivettä sitten ollutkaan. Poika tulossa ja painoarvio oli 35+0 jo 2860 g eli hyvän kokoinen poitsu tuloillaan :) Silloin kohdunkaula pehmentynyt ja 2 cm jäljellä.
Turvotus on hurjaa ja vaivat muutenkin, hyvä ku liikkumaan pystyy..
Tänään aamuyöstä ja aamulla taisi olla ensimmäiset kipeät supistukset, mutta nyt päivällä ei enää mitään.
Kiitoksia jos saan liittyä joukkoon jutskaa :)
Heippa kaikille uskollisille jotka on olleet mukana koko raskausajan! Olin itse mukana alussa, mutta joskus puolivälissä tuli muita kiireitä tietokoneen kanssa (lopputyön tekoa ja muita etäopiskeluja) ja kaikki vapaa-aika pysyttelin kaukana koko koneesta!
Meillä on tämä raskauden seuranta sen verran harvempaa että jotenkin raskausaika on mennyt ihan eri ajatuksilla kuin esikoisen kanssa. Neuvolassa olen käynyt yhteensä 5 kertaa, käynnit kestää ehkä 15min… Siellä katotaan verenpaine, sydämensyke ja kohdunpohjankorkeus. Muuten ei sitten seuratakaan säännöllisesti mitään, hemoglobiini katottu pari kertaa ja verensokeri kerran…painoa seuraan itse kotona ja kirjotan esikoisen nla-korttiin tiedot vertailua varten. Meillä ei ole mitään nla-korttia, kaikki on koneella ja sairaalassa sitten katsovat sieltä tiedot.
Olen kyllä voinut ihan hyvin, ei sen puoleen olekaan tarvinnut seurata mitään, nivuset ja selkä alkaa tietty vaivaamaan mutta sehän kuuluukin asiaan näillä viikoilla. Nukkuminen sujuu paremmin sohvalla istuen, kun vauva painaa keuhkoja ja kylkiluita. Mutta, sehän kohta alkaa helpottamaan, eikös vain? Vauva on pää alaspäin, ollut jo muutaman viikon luulisin. Nlassa olin viime viikolla ja sain vahvistuksen asiaan. Eli, nyt vaan ootellaan että alkaisi tapahtua!
Seuraava nla kahden viikon päästä, toivottavasti siellä otetaan enemmän testejä, vähän on mietityttänyt esim valkuainen virtsassa, sitä kun ei itse olossaan aina vissiin tunne? Onko muuta mitä olisi syytä itse kuulostella olossaan näin loppuraskaudesta? Siltä varalta että neuvolassa ei tutkita…ainakin kova päänsärky voi olla merkki jostakin?
Kiitoksia jos joku osaa neuvoa, esikoinen kohta 6v. enkä muista oikein miten kaikki meni…
Syysbebis 35+2
heippa!
Aamulla oli kivan viileää, nyt on taas vähän turhan kuuma...Tuli jo imuroitua ja lattiat pestyä, nyt pitäisi vielä jaksaa pölyjä pyyhkiä ja muuten järjestellä paikkoja.
Vauvalle pitäisi ommella parit lakanat ja hissukseen laittaa tavaroita valmiiksi, ei vain tahdo aika riittää, kovasti odottelenkin että esikoisella alkaa päivähoito ensiviikolla, joten saa edes muutaman tunnin omaa aikaa...
Esikoisen synnytyksessä sai Petidiini-piikin, oli yhtä tyhjän kanssa. ei auttanut yhtään kipuihin ja ainoastaan sai mut oksentamaan pari kertaa...ilokaasusta en myöskään tuntenut mitään apua, mutta epiduraalin saatuani oli todella hyvä olla...että näin, mutta jokaisellahan nuo kaikki ovat eritavalla...
Ninnu 36+0
Meillä la 28.9 teillä osalla onkin jo kuun alussa niin olettekin jo aika lähellä odotettua hetkeä :)
Istukasta oli kontrolli rv-viikolla 31+0. Kaikki kunnossa, ei hätää siis istukasta on noussut kunnolla ja vauva voi näillä tiedoilla syntyä alateitse. RT:ssä on mukavasti jo ollu aikansa kun potkinutkin ylöspäin. Silloinen painoarvio oli 1700g. Jännittää toi koko kun olen itse lyhyt ja suht pieni ja kuopus oli syntyessään 4350g vaikkakin hyvin synnytys meni mutta saisi se olla pienempikin :)
Harjoitus supistuksia on ollut jo pari kuukautta, mutta viimeviikolla jouduttiin jo vähän miettimään että nytkö lähdetään tunnin ajan seurattiin tuli kunnon supistuksia ja alaselkä oli ihan tulessa n. 3-5min välein. Mutta ei ne pahentunut ja taisi kohtu olla herkässä kun meillä oli ollut kolmen päivän tauko seksistä ja yleensä sitä on joka ilta niin tämä tuli sitten seksin jälkeen. Huomenna on neuvola niin saa nähdä tahtovatko katsoa onko jotain tapahtunut kohdunsuulla.
Nyt maanantaina on rv: 32+0
Ensimmäisen kanssa mentiin 10pv yli eikä supistuksista ollut tietoakaan kunnes synnytys käynnistyi, toisen kanssa kaksi viimeistä kuukautta supisteli ja poika syntyi kaksi päivää ennen laskettua. Saas nähdä kuinka nyt käy =)
Tosi ihanaa kun nyt taas kaikki on kirjotellut niin paljon, ketkäs muut meitä paremmin ymmärtäisi kun me samassa tilanteessa olevat vaikkakin kukin on omakohtaista kokemusta.
Minä ainakin kiitän tästä seurasta!
Jos sitten menis touhuumaan taas kodin kanssa hieman, kun lapsetkin on viikon reissussa en tiedä miten päin olisi. Kova on ikävä mutta on ihanaa kun saa pysähtyä kun siltä tuntuu ja nukkua unet kun väsyttää :)
Hyvää viikonalkua kaikille!
Viime viikko menikin niin nopsaan etten ehtinyt kirjoitella kuulumisia, lukemassa kyllä kävin. Musta tuntuu kans että aika kuluu ihan sairaan nopsaan vaikkei mitään kovin ihmeellistä olekaan ohjelmassa! Olin lauantaina kaverin polttareissa, sellaisissa rauhallisissa ja mukavissa :) juhlakalu on kahden pienen pojan äiti ja toivoi vaan rentoa olemista ystävien kanssa ja auringonottoa. Lisäksi pienestä porukasta kaksi oli raskaana ja yksi juuri synnyttänyt, joten kovin villiä juhlaa kukaan ei kaivannutkaan. Se aurinko onneksi paistoi ja kivaa oli! kaikki muut paitsi minä olikin jo kokenyt synnyttämisen ihanuuden ja intoutuivat sit kertomaan synnytyskokemuksiaan... Olihan se kiva niitä kuulla mutta alkoi vieläkin enemmän jännittämään!
Oltiin myös sunnuntaina synnytysvalmennuksessa, joten sen aiheen ympärillä ollaan pyöritty paljonkin. Kyllä koin sen ihan hyödylliseksi, kerrottiin aika paljon tukihenkilön roolista synnytyksessä ja sit siitä kuinka itse pystyy vaikuttamaan tapahtumien kulkuun ja olotilaan ennen synnytystä ja sen aikana. Tuli esille myös kipulääke petidin (kirjoitusasua en ihan muista, olikohan noin?) onko kellään kokemusta? Ei ole ilmeisesti hirveästi käytössä kun aiheuttaa aika pahoja sivuoireita kuten halluja ja sekavuutta. Tehokas kivunlievittäjä mutta en kyllä itse haluaisi olla ihan pöllyissä synnytyksen aikana!
Rockprincess, missä sulla se painnentunne tarkalleen on? Mulle ainakin sanottiin nlassa että jos on paineen tunnetta selkeästi alhaalla kohdunsuun seudulla niin voi enteillä synnytyksen käynnistymistä, mut jos alavatsassa niin sit on vaarattomampaa supistelua. Kantsis ehkä ottaa neuvolassa puheeksi kun oot kerran sinne kohta menossa.
Ja tunnustan, mua on alkanut pelottaa. Mullahan oli viime kesänä keskenmeno ja siitä johtuen alkuraskauden aikana oli vähän vaikea nauttia täysillä. Koko ajan oli pelko ettei tämäkään kauaa kestä. Sit keskiraskauden aikana tunne hävisi lähes kokonaan ja kaikki tuntui olevan hyvin. Viime aikoina tunne on palannut. Hoen vaan itselleni että älä iloitse ennen kuin lapsi on elävänä pihalla, mitä vain voi tapahtua vielä... Kuulostaa aika pahalta, vaik toisaalta tää on kai ihan normaalia kelle tahansa. Alkaa vaan vähän ahdistamaan... Nyt kun mulla on vielä synnytystapa epäselvä ja istukan paikkaa tarkkaillaan, oon keksinyt että mut pakotetaan synnyttämään alakautta ja istukka repeää eikä vauva selviä. Menin sanomaan sen miehelleni ääneen ja sehän suuttui et lopeta tuollaiset puheet... No, ehkä tämä menee vielä ohi ennen h-hetkeä, toivotaan :)
Mitäs muuten, oliko se Papunen vai kuka kellä oli kans istukkakontrolli? Mitä sulle selvisi?
Nyt pitäis varmaan duunailla jotain hyödyllistä ennen kuin mies tulee kotiin. Luulee pian että istun vaan kaikki päivät koneella :) Eli palataan asiaan!
Elina ja Kuuno 33+4