######## HAAHUJEN ELOKUU #######
Ei vainen, ainahan meillä on jotain tuoretta sanottavaa!
Virvalle voimahali ja paijaus, kuulostaa tosi kurjalta ja turhauttavalta. Yritä vaan psyykata itseäs vaikka hipelöimällä vaavin kamoja ja vaatteita ja rutise tänne niin paljon kuin sielu sietää, me kyllä kestetään! Sähän voit vaikka alkaa tehdä ja myydä noita käsikakkanauhoja av-puolelle!
Tulen huomenna kertomaan neuvolakuulumiset, oikein leppoisaa elokuuta kaikille!
Jennuli
Kommentit (65)
virvalle tosiaan zemppiä täältäkin ja yritä nyt nauttia, kun ei tarvi tehdä mitään - ihanaa ois ;D.. Yhdessä ohjelmassa oli äiti joutunut makaa sairaalassa 6 vkoa niin ettei ollut saanut käydä edes vessassa - huhhuh, se olis aika tuskasta, pissiä nyt johku kuppii :D
Jennuli, sullahan on ollut megapahatolot :O Rankkaa! Onko helpotus kestänyt?
ON: Minäkin tänään ekan kerran yökkäsin pönttöön, mitään ei vielä kyllä tullut.. Toivottavasti ei tulisi niin pahaa oloa kun edellisessä, silloin oksensin ympärivuorokauden monta kertaa - kunnes vähän helpotti ja silloinhan oli se syke sitten loppunut..
fantasy rv5+4 = päivä kerrallaan =)
Tänään vasta aloin tajuta että on jo elokuu, tuollahan häämöttää jo laskettu aika muutaman kk:n päässä!! Ja samalla tuli vähän surumieli taas, kun huomasin että viimeisimmän km:n laskettuun aikaan olisi enää tasan 5 viikkoa..Onneksi on nyt viimeinen "ei-koskaan-tullut-l.a". Tai ainakin toivottavasti!
VIRVA, olitkos se sinä kun kirjoittelit heinäkuun pinoon niistä oireiluista joita epäilit tulleen kohdunsuun aukenemisesta? Vai olikos joku muu..? No, joka tapauksessa ne oireet oli kuin omalta näppikseltäni, mullakin on vatsa koko ajan kuralla ja hirveä määrä limaista mitälie valuu alapäästä (ih, kuinka noloja juttuja..) Vielä 3,5 viikkoa lääkärillekin, mutta eiköhän sitten jo helpota, kun saa jättää tuon stressin ainakin pois, on se sitten jo avautunut taikka tiivis vielä. Eniten pelottaa, että joutuiskin jonnekin osastolle viikoiksi makaamaan, kun joutuisin tod.näköisesti tuonne 140km päähän sairaalaan ja miten sitten lastenhoito yms.. Mutta ei auta ajatella, pakkohan se on jos niikseen tulee. Höh, onpas mulla synkkiä ajatuksia kaikesta taas vaihteeksi..
Ja tosiaan, väsyttää aivan tajuttomasti, voisin nukkua vuorokaudet ympäriinsä jos olisi mahdollista:/
Hyvää alkanutta kuukautta kaikille!!
*Helene 24+3*
ps.haahujen Isosmurffikin oli näköjään saanut suloisen ja ison tytön sitten:)
On tullut niin paljon liikuttua paikasta toiseen ettei ole ehtinyt kirjoitella :) Mutta nyt aletaan rauhoittumaan kotiin pikkuhiljaa.
Virva. Juu tiedän ne tuntemukset noilla viikoilla. Mä olin esikoisen raskaudessa pahassa auto onnettomuudessa rv 30+3 ja jouduin sängynomaksi pitkäksi aikaa. Kylkiluu murtui ehkä, sitä ei saatu vauvan vuoksi kuvattua mutta koko keho sai sellaisen tärähdyksen että pissin pari päivää verta ja jokaikinen lihas oli kuin tulessa :( Sain myöskin lantioon iskun jonka vuoksi en päässyt hetkeen kunnolla kävelemään. Sitten kun kivut olivat helpottuneet olin niin huonossa kunnossa fyysisesti ja maha niin iso että makasin ihan sen vuoksi sängyssä kun ei jaksanut mitään tehdä. Kyllä itketti ja pahasti. Aika kävi pitkäksi, mutta olin vain niin onnellinen että minä ja vauva selvittiin kummatkin hengissä siitä rysäyksestä jonkin ihmeen kaupalla.
Tsemppiä sinne lepäilyyn, kyllä siitä selviää kun ajattelee sen olevan vain vauvan parhaaksi.
Kiva kuulla että Jennuli oli saanut oloonsa helpotusta :)
Ja Fantasylle tervetuloa ja paljon tarriksia matkaan mukaan.
Omanapa. Siellä se Baby-J vaan potkii kovaa vauhtia ja tekee äitinsä olon välillä tukalaksi. Potkut tuntuu jo ihan käteenkin ja vatsa nytkähtelee hauskasti. Vilkas kaveri siellä kyllä on. Supisteluja on edelleen vaihtelevasti ja olen sitten yrittänyt huilailla aina sen mukaan. Torstaina on rakenneultra ja jännittää hirveästi. Toivottavasti kaikki olisi hyvin ja saataisiin kuulla kumpaa laatua masussa majailee.
Hermione ja Baby-J rv 19+4
Hyvä virva että on jo mieli ainakin vähän parempi. Ja onhan se tosiaan kivempi huilata kotona kuin olla sairaalan pedissä... Ehkä se paino on noussut jo siksikin kun se baby tuppaa kasvamaan, ainakin näin olen ymmärtänyt :) Hienoa että sait luettuakin, joskus nuo omat hengentuotteet tuppaa epäilyttämään, mutta kun omia koulutöitään lueskelee muutaman vuoden päästä, niin yllättävän fiksuja ajatuksia sitä on saanut paperille ;) Tosta vaateongelmasta vielä sen verran, että olen tässä kauhulla miettinyt syksyn monia ulkoliikuntatunteja, eihän ulkoiluvaatteita tai toppahousuja oo mammakokoa?!? En ole mikään ompeluihme mutta pakko on varmaan koittaa jotain räätälöidä, muuten tulee arktiset oltavat :/
Fantasy: vai olet säkin päässyt tekemään tuttavuutta posliinijumalan kanssa... onnea vaan. Onneksi on lääkitys purrut edelleen ja paino alkanut nousta, oon ollut ihan hullun energinen muutaman päivän ajan! Toivotaan ettet joudu kärsimään kovin pitkän kaavan mukaan! On siinä alussa se hyvä puoli tosiaan, että tietää olevansa taatusti raskaana. :)
helene: Ootpa tosiaan jo ehtinyt pitkälle, koita kestää vielä tuon viiden viikon yli niin varmasti helpottaa, voit sitten keskittyä ihan vain siihen tulevaan ja oikeaan laskettuun aikaan. Koita kestää noitten ällö-oireiden kanssa, koskas sulla on seuraava neuvola?
( . ) Neuvolassa kaikki ok, sydänääniäkin päästiin miehen kanssa kuuntelemaan, ihan hevoselta kuulemma kuulosti :) Terkka ei tällä kertaa tehnyt mitään legendaarista, mitä nyt oli paperit hukassa ja tuorejuustojen välttelystä jankkasin 5 minuuttia. Eli pastöroidutkaan tuorejuustot ei käy, toisin kuin neuvolan jakamassa listassa sanottiin, asiaa tarkastettiin yhdestä kirjasta. Hemppa ja verenpaine oli vähän laskenut, ei ihme. Kyselin tihentyneestä virtsaamistarpeesta ja siitä kun välillä kirvelee jos pissaa tulee vaan vähän, sain ohjeen viedä huomenna aamulla näytteen labraan jotta varmistetaan ettei ole tulehdusta. Eipä sitten paljon muuta. Huomenna lähdetään Tampereelle vähän mkylpylään lilluttelemaan, jee!
Jennuli 16+3
Fantasy: Kiitti tsempityksistä, ne tulee tarpeeseen kyllä. Mutta joo, onhan monella hankalampata vielä, että ei oo sentään mitään raskausmyrkytystä eikä mittää semmosta.
Ja onnea yökkäilyihin! :D Mä kävin useaan kertaan vessassa tuumaustauoilla ja ihailemassa posliinin vetistä pintaa, mutta sen äärellä hetken huokailtuani aina pääsin kumminkin ylös. Ettei sitte ihan tarttenut posliinin väriä vaihtaa, mutta mielessä kävi useasti. :)
Helene, se lähestyy joo kovaa tahtia! Ja miten onkin niin jännä, että ne keskenmenot aina saa ihan haikeaksi vaikka olisi elämässä asiat muuten miten hyvin ja pulla kuinka uunissa vain. Ja juu minä se oli niistä limoista ja ripuleista parkumassa. :D Mutta eipä ne lieneet mitään sen suurempaa, kun lääkäri sen jälkeen tarkistuksessa katsoi että ihan hyvä tilanne on. Maha kyllä yhäkin vähän huono, mutta mietin jos se liittyisi ehkä tuon lapsen kääntymiseen tai johonkin. Mulla sekoaa maha kuukautisistakin, että kai se raskaudessakin saattaa johonkin hormooniheittoon reagoida. Ehkä sullakin niin, onko olo helpottanut?
Hermione, olipa sulla rankka kokemus onnettomuudesta, mutta onneksi ei sitten käynyt sen pahemmin. Vaikka voi uskoa, että siinä ehti tulla tovi jos toinenkin paruttua! Onnea rakenneultraan! Sepä on jo tosi lähellä. Onko mitään toivetta lapsen laadusta?
Jennuli, Paino lienee joo ainakin osin sen ipanan kasvun aiheuttamaa, lieneepi niin. KYllä ne aika usein ainakin kasvaa. :D ULkoliikuntavaatteista sen verran, että sun pitää varmaan jättää nappi auki ja hankkia vaan joku laaja paita siihen päälle, ja ehkä takki. Tai se tuubi vois kanssa pelastaa monesta mahapaleltumasta..? Onneksi ei kuitenkaan oo enää mikään lannevarku-napapaitamuoti. Sisko oli teini pahimpaan lannevarkkunapisaikaan, ja se kertoi juuri miten pyöritti aina ulkona kaulaliinan mahan ympärille. Joskus se oli jäänyt kotiin, ja palkaksi unohduksesta sisko sai punaisen paleltumarenkaan vyötärölleen. :D Että ehkä säkin liityt siskon tyylikkääseen mahapaleltumajoukkoon!
Niin ja niistä virtsisoireista: Samainen sisko on nyt terkkari, ja se sanoi että naisille tulee tosi helposti (erityisesti raskausaikaan) lieviä virtsatulehduksia, jotka hoituu sillä että EI pissaa, vaikka tekis mieli, vaan pidättää ja juo mielellään hapanta. Se sanoi, että monet ei tiedä, että sillon pitää juuri pidätellä, vaikka se tekiskin huonoa.
JAAAAAAA sitten alkaa taas valitus: KELA! oikeasti lähetin ne hakemukset paketista ja päivärahasta jo kesäkuun 16. Oon sen jälkeen soittanut kolme (3!!!) kertaa kysyäkseni onhan kaikki paperit siellä, ettei mitään VAAAAAN puutu. "ei puutu, on vain ruuhkaa" sanovat, "soita uudestaan jos ei päätöstä tule elokuun alkuun mennessä. No, minäpä soitin taas, nyt neljännen kerran, ja KAS VAIN! mun olisi pitänyt täyttää suomeen paluu -lomake, koska olin ajatellut opiskella ruotsissa vaihdossa kevään enkä sitten lähtenytkään sinne. Että semmoinen pieni papru sieltä puuttui koko ajan, ja nyt ne sen sitten kertoi.
Kävin sen täyttämässä, ja samalla ilmeni että ne on maksaneet jotain ylimääräisiä juttuja, jotka ne sitten karhuaa pois. JEE! mutta ei se mitään, sen kestän kyllä, kunhan ne nyt alkais maksaa sitä typerää äitiyspäivärahaa ja lähettäis sen pakkauksen ennen lapsen syntymää mielellään.
virva, 32+0
Jennuli. Täällä on kanssa tuo ulkoiluvaate ongelma. Vähän mietiskelin että ompelisin kevyt toppiksiin sellaisen v-mallisen resorikankaan. Eli leikkaisin saman mallisen aukon niihin housuihin ja siihen ompelisin vähän reilumman kokoisen v-mallisen kaistaleen resoria. Mulla oli esikostakin la 1.2 joten siitä jo muistan tuon ongelman. Ja nyt mun täytyy vielä ulkoilla esikoisen kanssa joka päivä joten ulkoiluvaatetta tarvitaan.
Virva. Oli se kolari silloin aika kamala juttu, sitä itkettiin miehen kanssa monet kerrat. Mies pelästyi niin pahasti että menetti meidät kummatkin, kun sai poliisilta soiton että "vaimonne on ollut pahassa onnettomuudessa ja viety Taysiin, tilasta ei tietoa". Eli sairaalaan tullessa mies ei tosiaan tiennyt mitä on siellä vastassa. Mies oli niin järkyttynyt ettei pystynyt menemään kahteen päivään töihin. Mutta onneksi. Muta loppu hyvin kaikki hyvin :)
Vähän jännittää se vaavin sukupuoli, kumpikin on tervetullut. Viime aikoina on kyllä ollut sellainen olo että siellä olisi poika :)
Hermione ja Baby-J rv 19+6
kiva kuulla sinustakin hermis!
Tähän alkuun nyt doplerinkäyttäjille pikku kyssäri: nyt olen vähemmän sitä käyttäny, mut mistä johtuu että sydänäänet kuuluu sillai vaimeempana?? Huolestuin jo, mutta vauva liikkuu niin hyvin ettei taida olla syytä suurempaan huoleen ;) Kuuluu siis äänet ja rytmi on hyvä, samanlainen ku ollu aina, on vaan sellanen vaimeempi ääni. Olisko laite rikki menossa, patterit huonot vai mikä ihme? vauva toisinpäin??? Voiko tuo vauvan asento vaikuttaa niin paljon?
Virvalle jaksuja!! Loppusuoralla olet jo. Jotenkin tyypillistä KELAa just tuommonen. Mä soittelin sinne kans noiden hakemusten takia. Mun pitää laittaa ekaks työnantajalle noi paprut ku saan sen alkuajan vielä palkkaa. No, virkailija ei ollenkaan tajunnu mitä kysyin ;) Halusin tietää haenko tuolla samalla hakemuksella kaikki(pakkaus,lapsilisä,vanhempainvapaa). Vastaus oli että: "kyllä, kaikki haetaan samalla ja lähetät sitten tänne". Joo, mutta kun pitää laittaa ne työnantajalle menemään ja he hakevat sitten itselleen sen alkupätkän. Jankkasin sen tätin kanssa tovin tuota ja ei sieltä vastausta saanu... edelleen siis miten sen kanssa tehdään. Pakko laittaa jo tällä viikolla työnantajalle nuo paprut, jotta saavat ajoissa lähetettyä eteenpäin. haen siihen sitte kaikki kerralla.
En muista liekö jo onnitellu uusia... Onnea! tsemppiä alun epävarmuuteen kaikille. Ei tule epävarmuus ja huoli ainakaan vähenemään loppuakohden (mulla ainakaan).
Jotakin oli vielä, mutta ei muista ;D
Irish rv24+6
Äkkiä vähän kommentoin ulkoiluhousuasiaan. Suosittelen leikkaamaan huosuja edestä matalammaksi, niin että reuna on mahan alla ja takaa myös leikata vähän. Ja sitten ommella resoriputkea siihen jatkoksi kaksin kertaisena. Resorin etureuna pyöreästi alapäin pidempi kuin takareuna. Silleen kuin kaupankin äitiyshousuissa. Tavalliset huosut on ihan helppo muokata äitiysmalleiksi, varsinkin jos sattuu oleen mallihousut. Et kuinka korkea ja millain pyöristetty sen resorin kannattaa olla.
Itse pärjäilen loppusyksyn samettihousupitkis-yhdistelmällä. Toppahousuja en oo käyttänytkään sitten ala-asteen vaik ois kyllä välillä ollut tarpeen kun esikoisen kans ulkoilee.
nau
Täällä minä vaan pyörin.. Mutta piti minunkin kertoa jotain ulkohousuista! Yksi loistava keksintö on toppahousut, joissa on henkselit. Mulla on toiminut hyvin, vaikka omat lautailuhousut on vielä sellaista korkeaa mallia joka tulee vetoketjulla melkein rintalastaan asti. Siis vetoketju vaan auki, kun henkselit pitää housut ylhäällä. Samaa vois kai soveltaa tavallisiinkin toppahousuihin, hankkis vaan henkselit. Eihän sitä pihalla tarvii olla niin tyylikäs ;)!
Tsemppiä kaikille uusille. Mä niin odottelen kaikkia jo tuonne vauvapuolelle :)!
Myy ja typsykät
Niitähän tuli oikein kasapäin :) Nyt sitten vaan värkkäämmään resori-henkseli-v-aukko-hässäkkää! Mun ompelutaidot tuntien siitä saattaa tulla avaruuspuku...
Ja tosta pissaamisesta: siis mun bimbo-terkka neuvoi just toisin päin! Että mee aina kun tuntuu että on hätä ja käski juoda vettä. No, pissatehti oli puhdas. Arvelisin että mulla voi olla limakalvotkin vähän ärtyneet jatkuvasta vessassa ramppaamisesta, siksi aloinkin itse jo ennen tätä pidätellä, koska usein hätä meni ohi kun pissaa ei oikeasti ollut kuitenkaan vielä paljon kertynyt. Se näistä.
Kotiuduttiin just pieneltä kylpylä-reissulta, oli ihanaa! Nyt oon ihan ryppyinen :)
Jennuli 16+5
Rakenneultrassa on käyty ja kaikki oli vauvelilla hyvin :) Kyllä tippui kivi sydämmeltä kun tultiin ultrasta niin paljon sitä jännitin.
Painoarvio pikkuisella oli 325g ja kaikki raajat ja elimet kohdillaan.
Sukupuoltakin kysyimme ja pippeliä ei näkynyt!! Mutta ei lääkäri kuitenkaan mennyt sukupuolesta takuuseen :) Sanoi että saattaa se pippeli siellä reisien välissä lymyillä :D
Hassua kun esikosta näimme heti että poika siellä on, mieskin sanoi että ihan selvä pippeli näkyi :)
No, seuraava lääkäri on noin 6 viikon päästä yksityisellä niin silloin taas varmaan ultrataan, jospa sitten saataisiin tietää :)
Pääasia on kuitenkin että kaikki on masussa hyvin. Kohdunkaulaa myös ultrasi kun kerroin suppareistani mutta sielläkin kaikki oli kohdillaan. Kohdunkaulan pituudeksi saatiin 6cm ja se oli täysin kiinni.Helpotuksen huokaus myös senkin takia :)
Mutta kai se on pakko uskoa että meille syntyy joulun aikaan vauva ja silä selvä :D En voi sanoa muutakuin enpä olisi alkuvuodesta tätä millään uskonut että meillekin se vauva vielä suodaan :)
Hermione ja Baby-J rv 20+0 tasan!!
Hermionelle onnittelut rakenneultrasta. :) Kuulostaa varsin hienolta, erittäin asianmukaiselta. Kyllä se nyt sunkin on vaan ootettava se toinenkin puolikas, ja sitten saat syliin uuden pienen parkujan!
Ja vielä siiät kolarista: rankka paikka ollu miehelle varmasti. Ite aina välillä saan kamalia kauhukohtauksia jos en saa miestä kiinni, kun se on diabeetikko. Sitten mietin että mistähän lähen sitä etsimään, jos ei ala kohta kuulua. Ja ekan pahemman kohtauksen nähtyäni oli ihan paniikissa pitkään. Mutta silti luulen, että se on vielä aika vähäistä verrattuna tuommoiseen puhelinsoittoon, aivan jäätävä kauhu tuosta syntyisi!
Irish: mulla ainakin jossakin välissä se doppler sai äänet vaan aika vaimeena kuulumaan, ja ajattelin sillon sen olevan vaan kyse siitä että lapsi on selkä mun selkää vasten ja iso määrä vettä välissä. Saattoi kuulla vaan semmosen viuhviuh-äänen, eikä ollenkaan sitä kunnollista jumputusta. Tuumin silloin, että kyllä se sydän siellä jossain lyö kumminkin. :)
Ja kyllä, Kela on hankala. Ei ole vielkään kuulunut mitään päätöksiä, mutta plääh, ihan sama. Kunhan nyt vaan sais sen pakkauksen!
Vielä ulkohousuista, on tosissaan ihan helppo homma tehdä miltei mistä vain housuista mammahousut, jos on yhdet edes mallina ja saa ostettua resoriputkea. Eli nau, olen samaa mieltä, käytän itse ja suosittelen! :D
Jennuli, mun sisko siitä virtsiksestä sanoi, että silloin kun kirvelyttää ja on pissaamisen tarve vaikka ei virtsaa oliskaan, silloin nimenomaan pitää pidättää vaikka ei siltä tuntuiskaan. Tämä kuulemma siksi, että sinne rakkoon ehtisi tulla sitä hapanta virtsaa, joka sitten auttais niihin bakteereihin ja juoksuttais ne ulos. Sitten kun jatkaa vaan juomista ja pissatessa oikeasti jotain ulos tuleekin, sitten pitääkin käydä tiheään vessassa. Mut mee ja tiedä sitten..
Ja oon vähän kateellinen, mäkin tahdon (taas) kylpylään, mutta en tiiä nyt jos uskallan enää mennä. Mut ihanaa jos oli ihanaa. :D
Itelle kuuluu tätä samaa ja tavallista. Kävin eilen yliopiston penkkejä kuluttamassa, mutta tuli todettua sitten etten voi siellä kyllä istua. Tulin ihan kipeäksi ja väsyneeksi muutaman tunnin istunnasta, pakko vaan kirjoittaa kotona missä on sohvat ja sängyt. Tänään on sitten supistanut.. no oikeastaan aika normaaliin malliin eli paljon. Mutta eipä kai mitään uutta sillä rintamalla. :D Ennestään lapsia saaneet kertokaahan: missä välissä teillä alkoi lapsi painaa alavatsaa, alaselkää ja kohdunsuuta? Heti käännyttyään? vikalla kolmanneksella? Vikalla viikolla? Mulla on semmonen olo, kun olis melooni tungettu sisään, ja se painais itteensä lonkkaluita vasten. :D Tuumin, notta onkohan sekin mun koosta riippuvainen juttu vai laajaltikin yleistä.
Mut arvatkaas, on varsin ihanaa kun mun yksi parhaista ystävistä oottaa kanssa nyt lasta. :) Mä saan äitikaverin. :)
virva, 32+2
Virva. Mulla alkoi muistaakseni just noiden viikkojen aikaan olla esikoisesta toi tukala olo. Tuntui että vauva painoi ihan joka paikaan. Ja mä oon kanssa pienikokoinen ihminen ja vauvalla alkoi olla varmaan aika tiukat paikat siellä.
Mutta pahimmat viikot oli ehdottomasti jotain rv 35-> En saanut kenkiä jalkaan ja vaatteiden pukeminen oli tayttä tuskaa kun ei taipunut mihinkään suuntaan. Eli helpotusta ei ole luvassa vaan täyttä tuskaa..
Kaikista mukavimmat viikot on onneks mulla vasta edessä, tuo rv 20-30 :) Ennen kuin alkaa se tuskaisa viimeinen koitos.. Onneksi kaikesta tästä kärsimyksestä on mailman ihanin palkinto luvassa :D
Jennyli. Mä oon ihan samoilla linjoilla Virvan kanssa tuosta että mielummin pidätät väkisin kun menet pissalle. Niin lääkäri mullekin neuvoi kun teini iässä kärsin kroonisesta virtsis tulehdeuksista. Karpalotuoremehua kaupasta tai luontaistuote kaupasta karpalotabletteja mitkä ovat ihan puhdasta karpaloa pelkästään. Mä oon syönyt niitä nyt melkein koko raskauden koska olen edelleen aika herkkä saamaan sen tulehduksen :( ja syön jatkossakin, koska ne pitää sen tulehduksen tehokkasti loitolla.
Nyt alan pakkailemaan mökkikamppeita kasaan kun tänään taas lähdemme :) Hyvää viikonloppua kaikille!!
Hermione ja Baby-J rv 20+1
Se pyörähti taas uusille viikkolukemille:)
Viime yö oli ihan kauhea, heräilin vähän väliä ja olin ihan varma että vauvalle on sattunut jotain ja kaikki ei ole kunnossa massussa. En tiedä mistä johtui, kun ei mitään erikoista ole ollut, mutta hirveältä se fiilis tuntui yön sydämessä ja hiljaisuudessa. Inhoan noita ajoittaisia kauhufiiliksiä!! Vauveli kääntyi ensi kertaa pää alaspäin toissailtana, mukavaa kun ei potki koko ajan tuonne rakon tienoille, mutta nyt on kovin "täysi" olo tuossa ihan alavatsassa, jäykkää kumarteluakin kun ikäänkuin "ottaa vastaan" jokin kumartuessa. Saas nähdä muljahtaako vielä toiseen asentoon, voi hyvinkin olla, kakkonen ja kolmonen ei enää rv.28 jälkeen raivotilasta kääntyneet pois mutta siihenhän on yhä aikaa eikä sitä tiedä miten tämä tekee:)
Tänään alkoi kauhea päänsärky aamu-ulkoilulla, pistelee ja vihloo ihan tauotta päätä. Lienee väsymystä kun tuo viime yö oli mitä oli..
Ai niin, pitikin noista sokereista tietäviltä kysyä, että mikäs on se normaaliarvo ruokailun jälkeen? Mulla kun on sokerirasitus tehty raskausaikoina vaan kerran ja sekin ´99 esikon aikaan ja tuolloin oli normaali tulos. Miehellä on diabetes ja tuo sokerimittari kotona, niin eilen huvikseen mittasin hieman yli tunti reilusta ruokailusta (no joo, jälkkäriksi söin vielä pullan ja puoli tuntia myöhemmin 100g suklaata..nolona..) niin oli tulos 4,9. Mä vaan sitä ihmettelin, että eikös normaalistikin väliaikaisesti nouse ruokailun jälkeen sokerit ihan yli 6, niin miten voi olla noin alhainen tulos sellaisen sokerimäärän jälkeen? Vai onko tuo aivan normaali tulos raskausaikana kuitenkin? Sitä vaan meinasin, että ei kai kenelläkään sentään liian ALHAINEN tuo tulos voi olla ruokailun jälkeen.. Valaiskaapas tyhmää, ketkä tietävät!
Huomenna vietetäänkin kuopuksen 4v-synttäreitä, ovat tosin vasta maanantaina virallisesti, mutta kun mieskin palaa töihin ma niin vietetään jo huomenna, omana synttäripäivänäni:) Jääpä minun ikäni hiukan varjoon kun juhlitaan nuoremman synttäriä:)
Hauskaa alkavaa viikonloppua kaikille!!
*Helene 25+0*
ai niin, Hermionelle sylintäydeltä onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista!!
Ekana Hermionelle kiitokset kannustuksesta XDDD Ihanaa jatkoa mulle vaan siis. :)
Ja sitten Helene: En nyt mene vannomaan, mutta: normaaliarvot on aamusokerissa alle 5,5, tunti ruokailun jälkeen alle 7,8. Näin mulle kertoivat. Mutta siis raskaana ollessa verensokeri laskee, ja saattaa olla ilmeisesti aika alhainen normaalisti. Itsellä ennen raskautta oli mitatessa (jos joskus mittasin huvikseni siis) ruokailun jälkeen vaikka noin 5 tai jotain sen suuntaista, että minusta tuo 4,9 kuulostaa juuri oikealta. Ei sokereiden kovin kovasti kuulu heitellä normaalistikaan ymmärtääkseni, että kyllä raja-arvoja hipovatkin tulokset kertoo jotain pientä. Että JOS minä mistään mitään ymmärrän, niin sanoisin niin että sulla ei ole huolen häivääkään! Jos olo on hyvä eikä heikota, niin Gut, ole rauhassa ja syö suklaata. :)
Kun kumminkin diabeetikonkin tulis pyrkiä pitämään sokerit 4-6 tai vähän höllemmin ajateltuna 4-8 välillä. Normaalisti sokeri lienee noin 5 aina.
jepjep. Minä täällä hikoilen, taidan jatkaa sitä siis. :D
virva, 32+3
kiva kuulla että aina vaan pahenee. Ei vaan kai kaikki sen itsekkin tiedostaa että mitä lähemmäs loppua mennään niin olo ei ainakaan parane :D Paitsi joillakin kummallisilla ihmisillä jotka muka voivat aina vaan loistavasti ja hyvin vaikka huomenna jo olisi la! :O Joillekin ilmeiesti vaan raskaus sopii ja joillekin ei, ja itse kuulun siihen jälkimmäiseen ryhmään todellakin.. Itse olin esikoisen raskaus aikana tosi kateellinen kaverilleni joka ei tuntenut yhtään supistusta raskausaikanaan, ja mua supisti suunnilleen heti kun nousin sohvalta ylös..
Helenelle tsempitykset kauhufiilisten kanssa! Ei ole kyllä yhtään kivaa kokea sitä tunnetta.
Nyt jatkan taas pakkaamista vaikkei yhtään huvittaisi..
Jaa, toimiiko tuo miten nykyään, kun poistivat linkki-kohdan palstauusimisessa..
No, joka tapauksessa olin ihan yllättynyt kuinka pieneltä masu näyttää kuvassa, kun tuntuu että peilissä on paljon valtavampi:)
Viime yö yhtä kitumista, kuopus synttäriherkuista sokerihumalaisena heräili ja huuteli vähän väliä, ja pomppiminen edestakasin hänen huoneeseen sai sitten supistuksia aikaan:( Onneksi neljän maissa alkoi nukkua (nukkui peräti 2,5 tuntia..) ja supparitkin loppui kun sain levätä pari tuntia. Silti odotan (kauhulla) lääkärikäyntiä 27.päivä, mitäs jos onkin kohdunsuulla tapahtunut jotain..
Itse oon koittanut kokeilla tuota kohdunkaulaa suihkussa käydessä(nolottaa tunnustaa..) mutta on niin ylhäällä etten ylety, lienee se kuitenkin hyvä merkki että korkealla on(?).
Isommille tytöille annoin eilen nukkumaanmennessä pohdittavaksi vauvan nimiä, esikoinen sitten aamulla oli listan tehnyt mieleisistä nimistä ja oli siellä yksi nimi, mihin oon itsekin tykästynyt, ihan supisuomalainen Anni:) Mietityttää vaan kun kummipoika on Onni, niin onkos liian samaltapainen nimi:/ Kummipojan äiti kyllä oli sitä mieltä ettei haittaa, ei kuulemma edes ajatellut että on yhtäläisyys poikaansa tossa nimessä. No joo, mietin vaan noita tyttöjen nimiä, esikoinenkin oli listaansa laittanut kymmenisen tytön nimeä ja vaan yksi pojannimi. Oon kyllä yrittänyt sisäistää sitäkin ajatusta että saattaa tämä masukki poikakin olla, vahvasta tyttöfiiliksestä huolimatta:)
No, olipas pohdintaa. Hauskaa sunnuntain jatkoa kaikille, me lähdemme rannalle päiväksi, en kyllä ole uskaltautunut veteen itse kuin polvia myöten koko kesänä, muistan miten kakkosen odotusaikana sain suppareita kun olin käynyt meressä..
*Helene 25+2*
tuo mun kuvalinkki, te ketkä tiedätte miten saa kuvan (linkin) tänne, kertokaas..
Harmi helene etten päässyt sun masua ihailemaan, enkä kyllä osaa asiassa auttaakaan kun en tänne niitä ole aiemmin laitellut. Mutta luotan kyllä sun sanaasikin :)
( . ) Kokeilin sitten hullu perjantaina pärjäisinkö ilman pahoinvointilääkkeitä ja totesin että en pärjää. Sitten olikin jo vaikeaa saada niitä pysymään sisällä sen vertaa että ehtisivät vaikuttaa, jouduin muutaman kierroksen verran asiaa koittamaan. Tänään eivät alkaneet purra vaikka ehtivät tunnin vaikuttaa, toivon totisesti että se oli vaan ohimenevä häiriö enkä ole tullut napeille immuuniksi... Huomenna alkaa työt toden teolla, vähän jännittää miten jaksan. Hyvin kai :)
Aamulla oli hauska kun heräsin kyljeltäni, niin Pirjo-Yrjö oli tehnyt pesän vasemmalle puolelle joka oli ihan pinkeä ja pulleampi ja oikea puoli taas ihan "tyhjä". Pientä nykimistä on tuntunut aina välillä, ihan kuin olisi elohiiri sisäelimessä joka nykäisee muutaman kerran. Ja siitä tulikin mieleeni että mulla on ollut elohiiri silmässä kohta viikon, ei ihan koko ajan mutta melkein. Vähän ärsyttävää! Ideoita millä sen sais häipymään? Uutta viikkoa kohti siis silmä ja sisäelimet vipattaen!
Jennuli 17+2 (oho, onpa niitä jo paljon...)
Kiitos Jennuli tsempityksistä! Tänään on ollut jo vähän parempi päivä, kun pääsin edes neuvolassa käymään. :D Kävin sitten kanssa samalla vaivalla kaverilla kylässä, joskin vaan tosi lyhyellä visiitillä. Supistuksia on yhä jatkuvasti ja vaihteleva määrä, mutta minkäs sille mahtaa.
Neuvolasta semmoista, että paino oli taas noussut, kun viimeksi se oli tippunut. En kyllä ymmärrä millä se on uka voinut nousta, kun ei taatusti ole tullut syötyä yhtään enempää kuin silloin kun se tippui, mutta sinänsä siis hyvä. Että saahan se tietty noustakin. Hemoglobiini oli 124, eli ihan ok. Ja verenpaineet ja kaikki hyvät. Ja ipana on kääntynyt raivotarjontaan, ja laskeutunut kuulemma hyvin! Jee.
Aion käydä yksityisellä synnytystapa-arviossa, kun ei ne tuolla huoli minua sinne ennen kuin viikolla 36. Äiti on niin kamalan huolissaan, kun olen aika soukka malliltani, niin lupasin sitten käydä. Ihan hyvä se toki on, niin uskaltaa sitten paremmin synnyttääkin. Houkuttaisi samalla kysäistä sukupuolta.. :D Mies ei tulis mukaan, niin voisin kysyä ilman että se tietää. :o Tekis mieli kuulla onko se pieni tyttö, vai ehkä poika, koska pojalle ei ole vielä nimeä niin voisi alkaa sitten ihan raivolla sitä etsimään.
Mitäkäs muuta. Vaatteet ei mahu. Lähinnä housut ja hameet, yläosia on. Mekkojakin on, mutta ei legginssejä tai sukkahousuja. Hankalaa!
Luin tuossa urheesti jopa tunnin-puoltoista koulukirjaa, se riittääkin yhdelle päivälle. :D Nyt alan kattoo telkkaria ja virkkaamaan sängynpäälistä, ja huomenna sitten kirjoitan tuosta kirjasta jotain todella todella viisasta.
virva, 31+6, enää kaksi viikkoa ja päivä tätä makaamista.
aijuu, siitä se täti vielä sanoi, että otas nyt vaan rauhallisesti, ennenmaailmassa olis määrätty sairaalaan makaamaan! Huh. No en tiiä olisko, mutta kai täytyy ottaa rennosti sitten.