***ELOKUISTEN VKO22***
Huomenta päivää!!
Aloitinpa pinon kun en uutta nähnyt!
Esikko kerhon retkellä ja tulee vasta puoli kaksi. Toivottavasti menee hyvin?!
Saana on ripuloinut kolme päivää, enkä tiedä mistä johtuu??
Ei ole pahoin voiva, eikä oksentele!
Josko sille nyt tulis vihdoin ne ekat hampaat??!! Toivotaan toivotaan...
Sen puolesta puhuis kyllä sekin että syö TODELLA huonosti!!!
No nyt kutsutaan... Palaan myöh!
Hauskaa viikon alkua eloisat!!!!
T:Mona
Kommentit (28)
me oltiin kolmetuntia puistossa =) mentiin autolla 8km päähän isoon leikkipuistoon. tuo on kyllä niin kiva retki.pikkumies nukkui vajaa 2tuntia tuosta ajasta,esikko löysi itselleen tietty paljon kavereita ja minä sain rauhassa istua auringossa ja juoda termarikahvia.
meille jäi tuota oksutaudista yösyöminen päälle =( huh hui.tuo syöminen oli jo sitä että alkuyöstä joi vettä ja aamulla vasta maitopullon.mutta nyt ei rauhoitu vesipullolle ja kiljuu maitoa kolmasti.mä olen kyllä pintani pitänyt (koska taudista parantui jo,ja syönyt hyvin päivälläkin) ja antanut maitoa vasta aamuyöstä. olen sitten vaan kiduttajaäiti =) huuto ja protesti on melkoinen,mutta viime yö meni jo paremmin.
miten teillä muilla mennään yö ja päiväunille?
meillä kahdet päikkärit vaunuissa,ja maidon jälkeen ei nukukaan siihen enää.vielä kk sitten nostin nukkuvana vaunuihin.nyt ei nukahda heti,vaan kamalalla raivoamisella nukahtaa n.5-10 min kuluttua.
illalla sänkyyn joskus on niin tsippi että kuukahtaa maidon juotuaan,mutta aika usein nauraa ja vehtaa mulle,nousee pystyyn jne.,..tämä taas harvemmin sisältää raivoa.vaan aikansa vehdattuaan nukahtaa suht tyytyväisenä.
aikaa menee 10min-puoltuntia.
esikoisella on liikuntaharrastuksen kevätpäätös tänään,mahtaako tulla mitaleita =) jännitän täällä kotona,kun mies menee mukaan tietenkin.
keskiviikkona on tarhan kevätpäätös,ja perjantaina vika tarhapäivä. kyllä mulla itku tulee,kun päiväkoti on viimeisen päälle ihana!!! ei riitä sanat kertomaan miten hyvä sinne on ollut aina lapsi viedä,ja miten viimeisen päälle kaikkia lapsia siellä on huomioitu ja hyvää kohtelua saaneet.ja hoitajat ovat kaikki vimpan päälle ihania ja jämptejä kuitenkin. ehkä sitten eskariin sinne vuoden kuluttua,toivottavasti.
meillä on hampaita ainakin kolme, ja pari tulossa,olen ollut huomaavinani
neitiniiskunen ja pikkumies 9kk torstaina
Ihanan aurinkoinen maanantai! Me vaan ollaan vietetty aamupäivä lekurissa, taas, tällä kertaa esikon silmätulehduksen kanssa. Kun saatiin Luukakselle putket, ja poika terveeksi, niin tottahan siskon pitää sitten aloittaa ;) Luukaksella oli muuten muutaman päivän nuha, joka (thank God!) meni ohi ilman korvatulehdusta. Olikin sitten ensimmäinen tätä lajia!
Meillä Luukaksella on hampaita neljä ja viides taisi tulla tänään läpi, yllättäen alas. Olen jo viikon odotellut ylös toista paria, kun niin pullottaa, niin alas hiipi sitten kolmas hammas salaa :D Meillä ekat ylähampaat tuli sitten oikein tuskalla, ien repes pahan näköiseksi, kun hammas sieltä puhkes, parissa päivässä sitten rauhottui. Luulen, että meillä tämä johtuu kireästä huulijänteestä, joka tekee raon Luukaksen yläetuhampaiden väliin. Korjataan kuulemma sitten kouluiässä = rautahampailla.
Puistoilu odottaa täälläkin, esikon kerhot, ym harrastukset on kaikki kesätauolla, joten ollaan tosissaan kotiäitejä täällä. Onneksi meillä alkaa ens viikon alusta puistoruokailut ja kesäkuun toinen päivä myös esikolla kahden viikon uimakoulu, niin ihan kivasti nämä päivät tästä rytmittyy. Uimakoulu on kuudesta seittämään, joten päivä voidaan hengailla miten halutaan ja jaksetaan.
Nyt siivousta jatkamaan, Luukas vetää päivän toisia tirsoja. Kummasti muuten vaihtelee nuo unet: la 3 päikkärit, su yhdet ja tänään kahdet. Ota tuosta sitten selvää! Yleensä on veilä nuo kahdet...
emma ja Luukas 9,5kk
tuli tänään Riannalle täyteen ja hampaita on kaksi alhaalla. Kolmas on todennäköisesti tuloillaan, koska löysät on vaipassa useamman kerran päivässä, nenä vuotaa ja ruoka ei maistu.
Neiti nukkuu vielä pari kertaa päivässä, 9-10 ja 12-15. Aamulla herää kuuden jälkeen ja nukahtaa ennen kahdeksaa. Esikoisen kanssa tehtii kaikenlaisia temppuja, jotta uni tulisi, mutta neiti nukahtaa, kun vaunuihin/sänkyynsä laittaa.
Ensi viikolla alkaa sitten työt ja Riannalla hoito. Teen kuuden tunnin päivää ainakin ekan kuukauden. Hyvin on neiti hoitajan luona viihtynyt, kun ollaan oltu kylässä. Eikä ole ihmetellyt, vaikka olen jättänyt hänet hoitajalle ja hakenut esikoisen hoidosta.
Tänään kuulin taas yhdestä rotavirus-tapauksesta ja huokaisin syvään, kun Riannalle on rokote annettu. Hintansa arvoinen rokote.
Huomenna on esikoisen kerhossa retkipäivä ja illalla on vielä kevätkirkko. Sitten on pojun kerho loppu, kun siirtyy päiväkotiin syksyllä.
Kauniita unia
tai en tiiä vielä, voipi olla että saan olla rauhassakin (lue; siis hiukka epäileväinen sen suhteen). Syynä siis se, että tänään aloitimme siirtymisen sisällä nukkumiseen ja toivotaan että unet kestää kauemmin kuin 30-45 minuuttia. (lue; rukoilee). Meillä siis poju ollut koko pienen ikänsä hyvä nukkumaan ulkona vaunuissa (3-5 tuntia kerralla). Nyt kuitenkin on edessä töihin paluu (elokuussa tosin) ja pakko alkaa harjoittelemaan tuota sisällä nukkumista.
Ongelmahan on se, että nyt kun opittu nousemaan seisomaan niin ei sitten millään malttaisi nukkua ja tosiaan on aina sillon tällöin koettanut sisällä nukuttamista ja unet on aina sen korkeintaan 45 minuuttia ja sit ollaan äkäisiä kun ampiaiset, kun vielä väsyttäisi. Samalla kokeilen, että josko pärjättäis yksillä päiväunille, kun aamun unet on ollut kuukauden ajan vain sen 30 minsaa. Nyt siis aamulla ei nukuttu lainkaan ja poika hyyty sänkyynsä noin 11.15 eli kohta on se 45 minuuttia täynnä ja odottelen, että alkaako kohta huuto.... aamut meillä alkaa klo 5 tai 6. Tänä aamuna taas klo 5 ja otettiin poika väliin kitisemään, kyl se tunnin pyörimisen jälkeen nukahti puoleksi tunniksi. Oli jo välillä tilanne se, että herättiin vasta klo 6 ja se olisi ihan ok, mutta toi klo 5 on vähän turhan aikaisa. Katsotaan, jos yhdet päikkärit tuo aamu uniin pituutta. Töiden kannalta ok, että lapset on aamuvirkkuja, koska herätys hoitoon on jo klo 6-7, riippuen siitä moneenko menen töihin...
No tää on tätä vauva elämää ja ilmeisesti ei lopu tähän eli vähän oli eilen miehen kanssa puhetta, että jos vielä kesän yli ehkäistäisi ja sitten kokeiltaisiin sitä "pikkukolmosta" ellei olla tultu uusiin aatoksiin. Ajatuksena olisi saada talo varmasti valmiiksi ennen mahdollista uutta vauvaa. itse elättelen toiveita, että talo on valmis tämän vuoden lopulla, mutta katsotaan sitten. Miehellä alkaa ensi viikolla vanhempain vapaata 4 viikkoa ja sitten ois vielä heinäkuun lopulta vuosilomaa se 4 viikkkoa. Sitten varmaan nahdään, että kuinka talo on edennyt ja milloin muutto voisi olla. Mun vaan pitää jaksaa antaa isännän olla raksalla... ja siis hoitaa tätä kotia ja lapsia aikaslailla yksin. Onneksi anoppi voi välillä hoitaa tuota esikoista...
Ruokapuolelle mennään siinä, että ruokavalioon tullut entisten (bataatti, luumu, poro, kukkakaali) lisäksi parsakaali ja viljoista quinoa. Eli ollaan saatu onneksi yksi sopiva vilja mukaan ja näin ollen poika saa sekä aamu- että iltapuuron nykyisin. Lisäksi ois tarjoitus alkaa leipoa quonoajauhoista rieskoja ja saada pojulle jotain nakerrettavaa hampaille. Hampaita meil on kaksi sekä ylhäälle että alhaalla ja kohta puhkeaa kaksi lisää ylös ja yksi alas. Eli hampaita itketään aikaslailla tällä hetkellä.
Nyt on 45 minsaa täynnä ja vielä nukkuu...jee...katsotaan sit kuinka kauan vielä... nyt äkkiä salaattia syömään...
t. huhtikuunvauva
Pönttö-örvelö muistaakseni kirjoitti pikkumiehen ensiaskelista...HIENOA!!
Onnea Huhtikuunvauvalle sisään nukuttamisyrityksissä...meillä on sama homma sisällä ei nukuttais yöunia lukuunottamatta lainkaan...Onneksi olette saaneet nyt lisättyä pikkumiehen menuun lisäruokia!! Meillä edelleen ootetaan sitä saamarin lähetettä, olen laittanu tän viikon deadlineksi ja sitte mennään yksityisen puolelle uudelleen...Meillä syödään tällä hetkellä possua, maissia, riisi, hirssiä, päärynää, persikkaa, mustikkaa ja luumua...bataatti toi samat oireet ku porkkanaki, perunasta tuli masu kipeäksi samaten kukkakaalista...nautaa kokeillaan meillä nyt jo toista viikkoa ja sen osalta en osaa sanoa yhtään mitään...kärtynen on oltu nyt mutta taitaa hampaita tulla ku ei suostu oikein syömään....tän viikon uusi ruoka-aine on tattari jota parin tl:n jälkeen ruvettiin kakomaan ja oksentamaan ulos...ei oikein maistunu...Mutta jotenki kyllä säälittää nää pikkuset ku aika vähässä eri maut ovat...
Meillä ei ole ku kaks hammasta ja en tiiä siis onko nyt tulossa lisää...en ainakaan ole huomannu..
Omasta navasta...vuoto alkaa jo olla niukkaa, sen lätäkön jälkeen vuoto ns normalistui eli sen jälkeen ei enää hyytymiä tai muita kökkäreitä ole tullu (sori taas) ja nyt ruvetaan olemaan jo huomattavasti voiton puolella nyt ku kymmenes vuotopäivä on menossa...
Paranemisia pipeille vauvoille!
Meillä kans räplätään vehkeitään :) ja aika äkkiä sitte pissi tulee siitä ja sehän vasta hauskaa ja ihmeellistä onki :DD äitille tulee vaan kiire siivota...
Meillä nukutaan 2-3 krt päivässä. ekat unet on tosi lyhyet noin o,5h toiset korkeintaan pari tuntia ja nuo kolmannet nukkuu jos autolla ollaan menossa muuten en enää häntä nukuta...aika väsyny iltasin kyllä jo on mutta kuitenki yöunille menee vasta kymmenen jälestä, aikasemmin ku yrität niin se vaan raivoaa ja siitä ei siis tule yhtään mitään joten en viitti väkisin häntä sinne laittaa...Illalla nukahtaa edelleen tissille, nyt riittää jo yks tissi :) yöllä syödään kahdesti noin klo2 ja puoli kuus ja mitä luultavammin tuo (tai näin äiti ainaki toivoo) myöhäsempi tankkaus vois kohta jäädä pois..aamulla herätään noin 7-10 välillä riippuen onko mitään häiriöitä kuten meteliä taikka aurinkoa...
mentävä on..huuto kuuluu..
nani ja Jooel 9kk+17pv
meillä oli sota yöllä =) heh,näin jälkeenpäin naurattaa.mies oli hullun kiukkunen ja esikoinenkin heräsi,minä kun koitan päästä tuosta pikkumiehen yöruokinnasta eroon.mutta ehkä mä en koitakaan kun koko muu talo,varmaan ylä- ja alakertakin tuosta metakasta häiriintyy.
meillä syödään samalla lailla kun nanillakin. nukkumaan 22 jälkeen, 03 viimeistään maitoa ja sitten 7maissa,ja nukkuu 9.30 asti.että ehkä mä annan olla vielä.
Noin muuten yösyömistä vastaan mulla ei ole mitään.toi toinen kerta vaan ärsyttää kun se oli jo pois,ja sitten masutaudin jälkeen aloitti uudelleen.mutta ehkä se jää joskus taas pois.
Esikko söi kaksi kolme kertaa yössä 10kk asti, sitten vuosikkaana kaksi kertaa, aika pian enää ja yhden kerran,jonka lopetin 1v4kk iässä,muttei siis itse lopettanut.
Joten mun puolesta saa kyllä yöllä syödä yli vuoden ikään asti.
Oi voi.menin crocseja metsästämään itselleni lähellä olevasta isosta kauppakeskuksesta pikkumiehen kanssa pyörällä.eipä tarttunut crocseja matkaan,vaan kaksi kassia jotain aivan muuta =) esikoiselle t-paitoja ja pikkumiehelle sortsiasuja.niitä en ollutkaan esikoisen ajoilta säästänyt yhtään näemmä,joten oli aiheellistakin pari ostaa.kivaa!
itselle ajattelin nuo crocsit ostaa,on ne varmaan hyvät,ja kätevät juuri tähän kotiäidin menoon kun tullaan ja mennään ulos ja sisälle jatkuvasti.
Esikoiselle ajattelin ostaa sandaalien kaveriksi tuollaiset kopiot,aitoja en raski kun käyttöikää on tämä pari kuukautta vaan.
Päiväuninukkumisesta:minä en ole ikinä saanut pikkumiestä sisälle nukkumaan,keväällä kun oli kamala flunssa yritin,mutta oli toivotonta,juuri tuo 30-45min nukkuu,ja sitten kitinävitinää senkin edestä.Esikoinen oli siinä erilainen,oli sisällä 8kk asti,kunnes PAKOTIN hänet vaunuihin =) ei pikkupikkuvauvanaan tykännyt vaunuissa nukkua.mutta kun hänet sinne "Opetin",viikon protestoi,nukkui varmaan parivuotiaaksi niissä.
Ehkä kun tämä päiväunen tarve vähenee jossain kohti yhden vuoden ikää lähestyttäessä,ja toisista unista tulee ne pätkät,niin ne vois koittaa nukkuakin sisällä.miten sitä nyt omaa viitseliäisyyttä onkaan...
tänään on supersiivous päivä.ikkunoita jo alottelin aamulla,ja homma jatkuu. en varmaan kesällä ehdi tehdä mitään kun tuo esikoinenkin koko ajan kotona,ja tulee siskon tyttö 7v meille kesähoitoon.joten nyt on tsempattava!
neitiniiskunen ja pikkumies 9k torstaina =)
eli poju nukkuin klo 14 asti sisällä eli 2 t 45 minuuttia... tää oli varmaan vaan poikkeus säännöstä... no huomenna homma jatkuu... nyt äitiä kutsutaan leikkimään...
t. huhtikuunvauva
Huhtikuunvauvalle onnittelut uusista ruuista!
Ja kysymys heti perään, että miksi pitää opettaa nukkuun sisällä kun menee hoitoon?
Meillä esikoinen nukkui vaunuissa vielä 1,5 vuotiaana hoidossakin.
Tarhassakin pistivät tarhan vaunuihin nukkuun ja pph:lle vietiin omat vaunut missä nukkui.
En ole Saanaakaan yhtään opettanu nukkuun sisällä (vaikka yhdessä vaiheessa kyllä nukkui välillä päikyt sisällä muutenkin) vaikka hoitoon meneekin syyskuussa!Saana on muuten nukkunut pari päivää vaan yhdet päikkärit, jotka tosin kestävät 3-4h! Mutta tosi kivaa näin!!!
Parempi pitkät unet ulkona kun pätkät ja kiukut sisällä...Minusta siis!
Minä olen sen sijaan ruvennut opettamaan itsekseen nukahtamista illalla!
Jonkin aikaa jo nukahtanut maitopullolle ja nyt olen kolmena iltana pistänyt maidon jälkeen likan pinnikseen ilman että nukkuu. Tuloksena on ollut se, että ekana iltana HUUSI kunnes uni voitti (n.0,5h) tokana iltana molisi hyvän tuulisena kunnes nukahti (n.0,5h) ja eilen HUUSI 10 minuuttia kunnes nukahti.
Jännityksellä odotellaan tätä iltaa!
Toi itekseen nukahtaminen on kans pakko jossain vaiheessa opettaa, kun teen 3-vuoro työtä (ainakin toistaiseksi, olen hakenut päivätöitä) en siis ole joka ilta nukuttamassa!
Jos on vinkkejä tähän hommaan niin kiitollisena otan vastaan!!???
Kiitos muuten kaikille "alapää" juttuuni vastanneille!!
Olo on nyt helpottuneenpi ja sanoinkin suihkussa esikolle, että alapäätä on tutkittava sillai itekseen rauhassa eikä muiden läsnäollessa, se ei ole kovin kivaa!
Toiminut on.
Ehkä sun neitiniiskunen on annettava periksi ja vielä annettava yömaito?!
Josko vauveli kohta itsekseen lopettaa sen?!
Onneksi Nanilla on vuoto helpottanut!!
Aika pitkät menkat?!
Kävin tänään lääkärissä hakemassa hormonikierukka reseptin.
Onko jollain kokemusta???
Meillä se vaan täytyy käydä laitattamassa luultavasti yksityisellä?!
Vielä mietin sen laittamista ja otinkin "varalle" e-pilleri reseptin. Jos sen kolmannen kuitenkin??!!??
Ei tästä arpomisestakaan kyllä mitään tuu ;) ;)
Tulipahan taas kirjoitusta!
Nyt jälkkäri jätskille esikon kans :D !
T:Mona ja Saana kohta 10 kk
PS:Missäs Västis on??
Saanan vatsa on jo ok eikä hampaita näy! VIELÄKÄÄN!!!!!!
Aloitin muuten eilen maitotuotteet rahkalla, eikä vielä ainakaan näy mitään oireita!!
Nyt poistun...
kokemuksesta voin tuohon vastata
kaikissa päiväkodeissa ei ole mahdollisuutta ulkona nukkumiseen.esim.ei ole suojaisaa pihaa missä nukkua.esikoinen on tällaisessa päiväkodissa.heillä ei ole omaa pihaa,vaan menevät puistoon ulkoilemaan 100m päähän.on tuollainen pieni karsina-aitaus,mihin kokoontuvat ennen uloslähtöä,mutta siinä lähellä pörräävät autot ja ihmiset.en laittaisi siis siihen vauvaa nukkumaan.
ja toinen on että kädet eivät välttämättä riitä ulkona nukkuviin.
jos sisällä tarvitaan monta käsiparia,ei välttämättä riitä kädet enää ulkona nukkujille.
olin töissä tarhassa missä oli neljä pientä ulkona nukkujaa,se oli kätevää.noin niinkun yhden hoitajan vastuulle jäi nämä nukkujat.oli siinä kyllä välillä temppuilua kun heräsivät jokin aina vähän väliä,ja nukkuivat eri puolilla pihaa,etteivät herätä toisiaan.ikkunasta vahdittiin ja kahden nukkujan lähellä oli itkuhälyt =)
asian niin, että jos hoidossa ei ole turvallista mahdollisuussa nukkua ulkona, niin on parempi opetella sisällä nukkumista. Vielä ei oo varmuutta mihin hoitopaikkaan päästään, joka tapauksessa isompaan tarhaan. Nythän esikoinen on pph:lla. Tämän päivän kokemus on hyvä, johtui varmaan osin siitä, että aamupäivän pikkutirsat jäi pois. Katsomaan sitten mitä huominen tuo tullessaan. Toinen "ongelma" ulkona nukkumisssa on ollut se, että kun ilmat on lämpimät (yli +20), niin poju ei oikein tykkää nukkua ulkona, kun on liian kuuma. Sisällä on kesällä kuitenkin viileämpää nukkua. Mutta katsomaan miten tilanne kehittyy... nyt tarvii lähteä testaamaan lastenhuoneiden maalit (vaaleanpunaista ja vaalensinistä yllättäen)... tosin koeseinänä on teknisen tilan seinät, koska muita väliseiniä ei oo vielä olemassakaan, mutta ajateltiin,että tekninen tila on hyvä paikka värikokeiluille :D
t. huhtikuunvauva
Pikaisesti ilmoitan, että täällä ollaan. On ollut jotenkin kiireistä ja aina kun olen istahtanut koneelle, ilmoittaa sivut, että ovat pois käytöstä tms.. Joten ihan vain sattumien summaa, että olen ollut jo yli 1,5vrk kirjoittamatta.. ;)
Lähden tästä lasten kanssa järjestämään kirpparipöytää ja toivon, että esikoinen ei pongaa taas jotain kinuamisen arvoista. Hermot meinaa mennä siihen haluamiseen. Vauva taas jaksaa toistaiseksi hetken olla liinassa tai lattialla, mutta pikapyörähdys täytyy vain käydä.
Västis
Olen siis niin maalta!!
Ei tullu mieleenkään, ettei jossain voi nukuttaa ulkona!!!
Meillä täällä pikku kylässä joka hoitopaikassa pystyy nukuttaan ulkona ja kehuivat esikoisen aikaan tarhassa, että on kiva kun nukkuu ulkona, kun nukkui niin paljon eikä sisällä nukkuminen olisi onnistunut muuten kuin silloin päikkäri aikaan jolloin muutkin nukkuu! Leikkihuone kun muutetaan nukkumatilaksi uniaikaan.
No se siitä... Selvispähän tämäkin maalaistollolle!!
T:Mona maalta
kevätkirkosta ja juhlista selvittiin, neiti vetäs rätin kasvoille ja nukahti. Saa nähdä, milloin on taas aamuherätys, parina viime päivänä se on ollut viiden jälkeen ja yhdeksään on jaksanut silti touhua, kunnes on mennyt torkuille.
Mona tais kysellä hormonikierukasta. Mä otin moisen, koska lapsiluku on ainakin nyt täys ja sain moisen ilmaiseksi, kun osallistuin uusien hormonikierukoiden tutkimukseen. Nämä kierukat ovat pienempiä kooltaan ja hormonimäärältään ja niiden käyttöikä on viisi vuotta.
Lisäks saan ilmaiset lekurikäynnit, veriarvo-, kolesteroli ja luuntiheysmittaukset enkä kuitenkaan ole sidottu pitämään kierukkaa tuota viittä vuotta vaan voin lopettaa koska haluan.
Tiputtelua kesti kuukauden päivät kierukan laiton jälkeen ja sen jälkeen ei ole ollut mitään vuotoja eikä muitakaan hormonallisia muutoksia.
Nyt täytyy antaa nuijanukutus esikoiselle. Koskahan se oppii menemään yksin nukkumaan,..
Patrian ja muksut
Olen kuitenkin unohtanut osan, mitä piti kommentoida, mutta jatkan sitten myöhemmin taas.
Hauska oli kuitenkin se, että Mona oli huomasi hiljaiseloni. Joskus täällä kotona tuntuu, että minut huomataan vain jos ruoka ei ole valmista/pyykit pesty/paita tai tavara hukassa tms.
Meidän pikkuherralla on 6 kaunista hammasta, joista jokaista on tehty kiukun kanssa. Löysempää tuotosta on tullut vain, jos on alkanut hylkiä ruokaa ja halunnut vain maitoa. Joten nykyisin sitten annan aika helposti kiukutteluihin panadolia, sillä selvästi noiden hampaiden teko sattuu. Pian varmaan tulee pari hammasta lisää, mutta vielä ei ole alkanut hammaskiukut.
Päikkärit ovat meidänkin pojalla sisällä joskus lyhyet. Ja herää kesken unien istumaan/itkemään tai jopa tärisee. Silloin saan joskus vauvan uudestaan heti taintumaan, mutta se vaatii joskus sen, että isosisko ei tule riehumaan viereen. Ja joku kerta sain jopa nukutettua uudestaan, vaikka sisko ehtikin riehumaan siinä välissä. Harmittaa vain, että itse on ihan koko ajan varpaillaan. En pysty rentoutumaan, vaikka poika olisi päikkäreillä tai yöunilla, sillä molemmista saattaa heräillä hyvin sekaisen oloisena.
Töistä.. Aloitan sitten kotiäitiyden ohella konsulenttina.. En olisi itsestäni vielä joskus uskonut. Tulee lähdettyä niin huonosti pois kotoa ilman perhettä varsinkin, jos täällä on joku katastrofi (kuten usein on, jos äiti menee eteiseen). Aloitan ne "oikeat" päivätyöt sitten vuoden vaihteen jälkeen. Pakko tehdä itselle joku tällainen harrastus.
Itsestä alkaa tuo ehkäisy tuntua jo aika turhalta näillä seksimäärillä..On ollut taas vähän jäistä. Itse olen koko ajan vihainen miehelle. Osittain tähän syynä tämä jatkuva kotona olo/lasten kanssa oleminen ja jatkuva kotiötiden tekeminen. Ja siitä ei kiitosta heru. Enkä toisaalta osaa nyt itsekään arvostaa tuota puoliskoa. Toivottavasti minustakin tulisi taas hyväntuulinen, kun pääsen joskus kotoa pois ja ihmisten pariin. Mies voi sen aikaa nähdä, ettei tässä kotona kaikki suju aina ihan kuin on ajatellut.
Meillä esikoisen kerho loppuu torstaina. Nyyh, sinne meni ne vähäiset mahdollisuudet "omaan aikaan" päivällä. Toisaalta on varmasti ihan kivaa, ettei aamuisin ole niin hoppu, mutta itse joudun ihan kunnolla organisoimaan leikkitreffejä tytölle, koska täällä ei useinkaan sattumalta törmää suurin piirtein saman ikäisiin leikkikavereihin. Pikkuveljeä ei voi vielä ihan pitää leikkikaverina, vaikka hauska tapaus onkin ja isosiskoa kovasti ihailee.
Mukavaa viikon jatkoa!!
Västis ja pikkumies ensi viikolla 10kk
Tokihan sitä huomaa kun yksi "vakioista" on pois ketjuista :D !!
Kiitos hormonikierukka vastauksesta!
Eikö sulla ole siis menkkoja enää ollenkaan?
Sehän olisi erittäin positiivista!!
Aika kiva tollanen kokeilu juttu mihin pääsit!
Tuleepahan yleistä tilaakin seurattua tarkemmin kun näin omatoimisesti tulisi tehtyä?!
Saanalla ala ien on ihan turvoksissa. Kaksi valtavaa paukuraa erottuu kun irvistää, mutta mitään hampaita ei kyllä tunnu.
Saana heräsi klo 6.00!!
Koitin antaa äskön maitoa sillä toivolla, että nukkuisi hetken sisällä ja sitten oltas voitu mennä ulos ja vasta lounaan jälkeen ulkounille, mutta eihän se mihkään nukahtanu vaikka väsyny onkin....
En nyt tiedä kuinka tän päivän järjestäs...
PRKLE!!!!!!!! Saana pudotti just hyllystä pienen Aaltovaasin ja rikkihän se meni!! Perhanan perhana..........
Sanoiko jo kun noi múksut sai edellis päivänä koneelta hukkuun yli sata valokuvaa joita en ollut vielä paperisiksi ehtinyt tilata!! Johonkin hävis, eikä löydy MISTÄÄN!!!
Kivoja nuo tenavat.....
Mulla rupee kans vähän turhan usein meneen hermot lapsiin ja niiden isään!
Hermostun siis ihan pikku asioista..
Ottaa kans aivoon kotitöiden PÄÄTTYMÄTÖN SUMA!!!
Siis kun toisesta päästä saa valmiiksi niin toisesta voi alottaa....
Olis kiva välillä ihan vaan olla. Tekemättä mitään!!!
No nyt meen soittaan tarhaan, kuinka muksujen hoitopaikan kans kävi!
Siitä sitten myöh lisää!
Mukavaa ja toivottavasti ei niin työn täyteistä keskiviikkoa!!
T:Mona ja riiviöt
hyvin paljon mä jaksan,ja energinen olen.menen tulen viipotan kokoajan,eikä väsytä.mutta tosiaan vähän niinkuin jännittää mitä tälle huushollille kohta käy kun esikoinen on täällä joka hetki kotona ja tulee se yksi hoitolapsi.
mä olen hulluna pessy paikkoja, eli petivaatteet pesuun peittoja ja tyynyjä myöden, ikkunat eilen jne..noi on sellasia hommia mitkä vie aikaa eikä niitä tee niin vaan suitsait lasten kanssa.
että mikäs tässä on ollessa ollut kun esikko on ollut pari pv viikossa tarhassa.
mä olen saanut pikkumiehen kanssa tehdä ihan sitä mitä MUA huvittaa. menty ees taas, vaunuilla/pyörällä, käyty kaupoissa kätevästi. unien aikaan olen lähtenyt lenkille tai siivonnut ihan rauhassa.mutta nyt se sitten loppui.
musta tuntuu että tämän huushollin valtaa kauhea kaaos ja ruuan puute ainakin viikossa.
pikkumiehen kanssa kaupassa käy äkkiä kun menee vaan.mutta kun on tuo 5v jarru mukana,joka haluaa omat kärryt,ja joka haluaa pysähtyä joka hyllyn kohdalle,ja vielä ehkä mankuakin jokatoista asiaa,on pikkumiehen ja minun raivo lopulta taattu.ja kassalla punainen joukko kun sinne asti pääsemme.
sen sijaan kun kesä on tulossa on mulla niin fiilikset korkealla =) mä tykkään niin tästä! =) jahka pikkumieskin vois oppia kävelemään kesän aikana.
voi vitsit miten tämä aika rientää.tämä mamma on vuoden ollut kotona jo.olin vähän saikkarilla ennenkuin jäin äippälomalle =)
seksielämä: ei ole. tämä tautinen kevät on kyllä vienyt kaikki ajatuksetkin pois tuosta.itseasiassa en edes muistanut koko asiaa.eikä oo mieskään tainnut.tosin se muistutti mua sunnuntaina asiasta,että sellastakin vois olla. aijaa =) meillä on kyllä kuollutta.vähän ittteäkin nolottaa.vauvan syntymän jälkeen oli varmaan 1-2krt kuussa.nyt on ollut kyllä nolla kertaa 3kk aikana.
Mutta jahka tästä kukaan ei viikonlopuksi sairastu *kop kop* niin meilläpä menee lapset kahdeksi yöksi mummulaan =) jospa tuota 3kk selibaattia ehkä yrittäis rikkoa =)
mä olen lauantaina menossa shoppailemaan kaikki viimeiset rahat mitä vähänkään on (nyt kun se hoitoraha alkaa kohta,rahaa ei olekaan) ja ostan joka ainoan vaatekappaleen,laukun,korun minkä haluan =)
Tämä onnekas sattuma johtuu vain siitä, että elokuinen söi ekan yösatsin klo 5.15 ja nukahti siitä vasta tunnin päästä vajaaksi pariksi tunniksi takaisin. Sitten kävimme hammashoitajalla (oletteko te muut jo käyneet?) ja vasta ulkoiltuamme ja syötyämme nukahti vaavi päiväunille. Ja perään sain nukutettua esikoisen! Kunpa kohta tämä alkaisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus! Olin varautunut siihen, etten saa 3-vuotiasta millään nukkumaan. Mulla on siis se ihana tilanne, että äitini on apunani useimmiten arkisin, jotta esikoinenkin saa vielä päiväunensa. Nukkuu monasti pitkät päiväunet vielä ja aina hänet ns. nukutetaan.
Esikoistyttö on temppuillut mulle aamusta asti. Huoh tätä uhmaa. No, ensi viikolla palaa töihin muutamaksi tunniksi päivässä. Se on lepoa kotiäidin hommaan verrattuna!
Älkääs nyt siskot! Meillä vedetään edelleen pohjat sänkyhommissa: tasan yksi kerta on takana sitten elokuun, enkä edes ole miehelleni vihainen tai toisinpäin! Joko jompi kumpi nukahtaa lasten kanssa iltaisin tai sitten, jos satutaan valvomaan, menee aina muka joku muu homma edelle. Kuuna päivänä en olisi voinut kuvitella, että meistä tulee näin passiivisia toisen lapsen myötä! Ehkäisyntarve ei siis ole ongelma meillä :)
Hannele96
Tervehdys elokuiset!!
Itsekin olen ollut naama väärällä ja kaula pitkänä kiljunutkin.. Nyt on oma mieli piristynyt, kun alkanut tämä uusi "harrastus". Toivottavasti tämä antaa jotain sellaista, mitä tähän arkeen olen kaivannutkin. Eli voi laittaa itselle siistit vaatteet päälle ja lähteä tuosta ovesta ihmisten pariin. Ja ehkä jopa vähän ansaita rahaa. Hauskaa. Ja on tämän emännän mieli piristynyt ja ahdistus lientynyt, kun on jotain erilaista odotettavaa. Koti on yhä yksi työleiri ja näitä kotihommia saa tehdä päivät pitkät.
Itselläkin on vähän neitiniiskusen mietteitä tuosta rahan tuhlaamisesta tms. Olen tehnyt kyllä pidemmän ajan vähän hankintoja varastoon esim. ensi talven vaatteita on lapsille hommattu ym. Ja nyt vielä pakko käydä kampaajalla ja ostaa jotkut uudet kesävaatteet ennen hoitovapaarahoille joutumista. Tai niillä jo oikeastaan olen.. Onneksi eilen Kelan täti soitti ihan kotiin hakemuksestani (siis epäselvästä kohdasta)ja saatiin puhuttua se läpi eikä tarvinnut lähetellä mitään tietoja postitse edes takaisin. Kenen kunta maksaa kuntalisää?? Täällä Lahdessa ei tipu ollenkaan kuntalisää, mikä on kyllä tosi inhaa. Ja hoitopaikka jonossa ilman hoitopaikkaa syksyksi on huhujen mukaan 100 lasta koko kunnan alueella.
Aika jännää, että osa elokuisista jo kävelee. Meille poika vasta harjoittelee ilman tukea seisomista. Ja sekin on aika hauskaa seurattavaa. Kovaa pääsee konttaamalla ja halu ylös on kova.
Monan lapsetko siellä ovat täystuhoja. Meilläkin on välillä ihan samoja oireita. Ensin saadaan joku rikki, sitten sitä korjatessa pikkumies viuhtoo repimään ilman vaippaa cd:t lattialle ja pissaa päälle.. ;) Onneksi meillä tuo musiikki ei ole mikään maailman tärkein asia, mutta mies oli kyllä asiasta pikkaisen tuohtunut, vaikka tarkastinkin vahingot ja siivosin jäljet. Kaikkea mukavaa sitä päivän mittaan sattuukin.
On oikeasti helpottavaa lukea, että muillakin joskus pinna palaa ja kaikki ei suju lasten kanssa ihan tuosta noin vain. Meilläkin liikkuminen on joskus vauvan kanssa helpompaa kuin esikoisen kanssa. toisaalta vauva on alkanut myös rimpuilemaan pukiessa ja haluamaan rattaista pois tai sylistä pois tai koskea johonkin. Joku kerta oli pihalla isänsä sylissä. Isi ei huomannut mitään kummaa, kunnes tajusi, että poika syö puiden lehtiä, jotka oli itse puun ohi mennessä noukkinut..
Nyt itse odottelen jo menkoja. Yhdet olivat ja toisten olisi jo pitäneet alkaa ajat sitten, jos kierto olisi normaali. Mutta eipä taida olla. Joten nyt pitää olla side mukana koko ajan. Taisi esikoisenkin synnytyksen jälkeen alusta jäädä jotkut kokonaan välistä. Kestää kai kropalla vähän aikaa taas tottua..
Tätä olen kirjoittanut kai kolmessa eri otteessa, joten nyt ehkä tuotos on pakko laittaa nyt tulemaan ja jatkaa myöhemmin.
Västis
Meillä esikoistyttömme aikoinaan ripuloi jonkun kerran juuri ennen ekojen hampaiden puhkeamista. Jospa se teilläkin olisi oire samasta?? Mistäs näistä tietää...
Meidän elokuisella poitsulla on kuusi hammasta esillä. Siihen se energia hänellä on tainnut mennäkin, koska ei vielä liiku eteenpäin tai nouse itse seisomaan. Istuu sentään kyllä.
Eipä nyt tähän hätään muuta, paitsi että meillä herättiin vasta 6.45! Heppuli nukkui ruhtinaalliset vajaat 10 tuntia!
Hannele96