Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uskaltaisitko jättää 4v yksin kotiin kattomaan videoita lähikaupassa käynnin ajaks?

Vierailija
02.08.2009 |

aikaa menis 5-10min.. Lapsi itse haluis jäädä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli yleisesti maalla ulkohuussitkin ja tosiaan lehmät ja muut pihatyöt yms.? En tiedä oikeaa ratkaisua. Meil kans pikkukauppa ihan vieressä. Riippuu lapsesta paljon eikä pelkästään iästä, niinkuin monet täällä ovat "asiantuntevasti" valistaneet. On lapsia, joita ei voi koululaisinakaan jättää yksin ja lapsia, jotka varmasti voi. Itse olen lapsena ollut itsenäinen mut aika näyttää omien lasten kohdalla. Nyt he vielä pieniä.

Yleisesti ottaennykyään lapsia vahditaan enemmän kuin omassa lapsuudessani, siltä tuntuu. En tiedä onko hyvä vai huono mutta joskus katson kauhuissani, kun äidit ei anna 4-6 -vuotiaiden kiipeillä kiipeilytelineessä!

Vierailija
22/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä sinulle tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi aikaa uskallan, että juoksen viemään roskapussin. Siihen menee 1-2 min.

Vierailija
24/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näin lähiössä asunut mieheni on lapsena joutunut tekemään. Itse olen maatilalla kasvanut ja siskoni meni (80-luvulla) yksin uimakouluun bussikuljetuksella, kun ei maalaistalosta joudettu kuljettamaan kesällä lähteä. No mä en koskaan päässyt uimakouluun, kun ei mua voinut luottaa yksin matkaan. Että niin ne on lapset erilaisia ja ennen vanhaankin eletty sen mukaan.

Itse jätän nukkuvia lapsia kotiin esim. koiran kusetuksen ajaksi.

Vierailija
25/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihan oikeesti kauppa vieressä ja lapsi itse haluaa jäädä sekä lisäksi luotat sen 5 min. siihen ipanaan, niin anna mennä. Hei ihan aikuisten oikeesti, miten on ennen eletty ja vielä ollaan hengissä?!?

Kyllähän onnettomuuksia sattuu ja on sattunut ennenkin. Riskejä voi kuitenkin välttää, esimerkiksi nyt ottamalla se 4-v. mukaan.

Ei 4-vuotiaan paikka ole yksin kotona!

Vierailija
26/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin vastaavaa 4-vuotiaana ja olinkin sitten tosi peloissani, en uskaltanut jäädä pitkään aikaan hetkeksikään yksin :(

Vierailija
27/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskapussin viennin ajakskaan.

Vierailija
28/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskapussin viennin ajakskaan.

että lapsen henki on halpa ja niinpä lapsia kuolikin ihan eri määrissä kuin ennen.

AP:lle: jos joudut moista pohtimaan, niin sitten vastaus on, että ei voi.

Briteissä ohjeistestaan, että alle 12-vuotiaita ei tulisi jättää päiväksi kotiin ellei ole poikkeuksellisen kypsästä lapsesta kyse.

http://www.direct.gov.uk/en/Parents/Yourchildshealthandsafety/Yourchild…

Vierailija
29/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näin lähiössä asunut mieheni on lapsena joutunut tekemään. Itse olen maatilalla kasvanut ja siskoni meni (80-luvulla) yksin uimakouluun bussikuljetuksella, kun ei maalaistalosta joudettu kuljettamaan kesällä lähteä. No mä en koskaan päässyt uimakouluun, kun ei mua voinut luottaa yksin matkaan. Että niin ne on lapset erilaisia ja ennen vanhaankin eletty sen mukaan. Itse jätän nukkuvia lapsia kotiin esim. koiran kusetuksen ajaksi.

Vierailija
30/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minunkin sisko 4- vuotuaana käynyt lähukaupassa lapun ja kolikoitten kanssa.

Mutta silloin ei ollutkaan lastenpahoinpitelykään rikos.

Oma 4- vuotiaskin sanoo osaavansa kävellä kotiin kilsan matkan, mutta ei niin voi tehdä.

Ja kyllä jokanen järkevä aikuinen ymmärtää vastuun.

Joskus riparilla isosena oltiin keskellä metsää ja saatiin tieto metsään eksyneestä paikallisesta lapsesta. Onneksi löydettiin, sinne olis kuollu.

Vierailija
31/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittaisin puolisolle että teen näin ja että soitan kun tulen kotiin.

Tosin voin luottaa siihen ettei nelivuotiaani mene leikkimään tulitikuilla tai sytytä hellaa.

Ajatella, käyn myös suihkussa tai paskalla ilman että otan nelivuotiastani mukaan.. sielläkin voi saada sydänkohtauksen ja kuolla eikä kukaan tiedä että lapsiparka jää heitteille.

Vierailija
32/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jätin kerran lapset n.5-10min kun kävin kaupassa.Olivat kai 2 ja 3 tuolloin.Päiväunilla

Vierailija
33/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ulkona nyt kuitenkin ole enemmän niitä vaaranpaikkoja?

lastensuojelulain mukaan et saa jätttää alle kouluikästä yksin kotiin ap eli lapsi mukaan ap vaikka rattaisiin

Vierailija
34/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne fiksut lapset pärjää silloinkaan.

Entisaikaan osattiin kyllä käyttää vähän enemmän järkeä.

Toivottavasti ehdit jo käydä siellä kaupassa.

Vierailija
35/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ulkona nyt kuitenkin ole enemmän niitä vaaranpaikkoja?

lastensuojelulain mukaan et saa jätttää alle kouluikästä yksin kotiin ap eli lapsi mukaan ap vaikka rattaisiin

Vierailija
36/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sellaisessa tilanteessa että on ollut lastenohjelma kesken, hyvä leikki menossa tms.

Kauppa on vieressä ja reissuun mennyt se 5-10 min.

Lapsi on itse ollut sitä mieltä että pärjää ja hyvin on mennyt ne pari kertaa kun on ollut.

Koen että riskit on aika pieniä verraten moneen muuhun arkipäiväiseen asiaan.

Toki jokainen toimii omantunnon mukaan.

Hieman ihmetyttää jos ei eskariakaan saisi jättää hetkeksikään yksin. Entäs sitten kun pitäisi kouluun lähteä ja kyetä esim. aamulla yksin lähtemään kouluun kun vanhemmat töissä. Tämä kuitenkin varmasti monella ekaluokkalaisella on se tilanne. Ei ole kotona vanhempaa kouluun lähtiessä tai aina koulusta tullessa.

Mielestäni ihan järkevää pikkuhiljaa treenata sitäkin puolta.

Kuitenkin ekaluokkalaisen kohdalla voi jossain tapauksessa olla kyse useammasta tunnistakin yksin kotona vahempien työajoista riippuen.

Vierailija
37/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes 5-v. yksin, vaikka pärjäisikin teoriassa, en vaan halua ottaa sitä riskiä.

Vierailija
38/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt lapseni 3 kpl yksin kotiin, kun käyn postilaatikolla tai ripustan pyykkejä ulkona. Pienemmät nukkuneet ja vanhin, vajaa 4 v katsonut filmiä, leikkinyt legoilla tms.

Vierailija
39/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v tytön kyllä uskaltaisin jättää 5-10 minuutiksi yksin (ei tosin ole vielä tarvinnut). Ikinä ei ole ollut kiinnostunut hellan nappuloista yms..on selitetty pikku hiljaa ymmärryksen mukaan miksi johonkin ei saa koskea ja miksi jotain ei saa tehdä. Samalla kerrottu, että kun kasvaa niin äiti ja isi opettaa vierestä niitä asioita. Hyvin on toiminut :)

Uskoisin, että kyllä jokainen äiti/isä joka lapsen kanssa on päivittäin, tuntee oman lapsensa sen verran hyvin, että tietää uskaltaako sitä jättää 5 minuutiksi yksin.

Vierailija
40/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos jotain sattuisi.

Tuon ikäinen lapsi ei tajua ajan kulua ja voisi esim. lähteä äitiä etsimään.

Odota vielä pari kolme vuotta ja sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi